Kanske inte men fyra av mina bekanta kör Volvo XC40 och har en app med ungefär samma funktioner som Polestar men en lite mer traditionell design (med bild på bilen i centrum om jag minns rätt).
Jag tror det är Volvos mjukvaruavdelning som pular med appen, min uppfattning är hitintills att uppdateringar kommer något tidigare för Volvo och att Polestar får funktionerna något senare.
Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.
Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka.
- Värme - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.
Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.
Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.
IMG_9190.jpeg
Tack. Kan man ställa laddström från appen?
Japp, Du väljer Max Amperestyrka i appen under "Laddning". Bifogar en skärmdump från undermenyn.
IMG_9191.png
Varför kan man inte bara skriva "strömgräns" istället för "amperegräns"? Inte undra på att folk aldrig lär sig vad det heter när inte ens tillverkarna kan göra rätt.
Som att en hiss har en maximal kilogramgräns istället för viktgräns. URK.
Kanske inte men fyra av mina bekanta kör Volvo XC40 och har en app med ungefär samma funktioner som Polestar men en lite mer traditionell design (med bild på bilen i centrum om jag minns rätt).
Jag tror det är Volvos mjukvaruavdelning som pular med appen, min uppfattning är hitintills att uppdateringar kommer något tidigare för Volvo och att Polestar får funktionerna något senare.
Volvo hade en jättebra app tidigare, men jag har förstått att den nya är sämre (även för avgasbilarna). Körjournalen försvann t.ex.
Så det går i princip att göra allt som man kan behöva.
Det tar dock ca 10 - 15 sekunder innan man fått bekräftelse på att bilen tagit emot informationen. Står man vid bilen så tar det bara någon sekund innan bilen t.ex. låses upp. Bekräftelsen tar dock fortfarande tid.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar. Solceller 12,6kWp
Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.
Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka.
- Värme - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.
Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.
Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.
IMG_9190.jpeg
Tack. Kan man ställa laddström från appen?
Japp, Du väljer Max Amperestyrka i appen under "Laddning". Bifogar en skärmdump från undermenyn.
IMG_9191.png
Varför kan man inte bara skriva "strömgräns" istället för "amperegräns"? Inte undra på att folk aldrig lär sig vad det heter när inte ens tillverkarna kan göra rätt.
Som att en hiss har en maximal kilogramgräns istället för viktgräns. URK.
Whopsidaisy - här var humöret på topp och läsglasögonen på Kolla inlägg #6 så ser Du en skärmdump från appen...
Man kan se hur mycket som är laddat och om den fortfarande laddar. Det tar dock flera minuter att uppdatera och den visar olika felaktig data i omgångar innan den är klar.
Den har en inbyggd körjournal. Den får med hälften av resorna, vissa månader inga alls.
Appen har en servicebok. Den larmar fortfarande efter två servicar att bilen aldrig servats. Bilen och appen helt olika serviceintervall.
Kupevärmning fungerar 0 gånger av 10.
Kort sagt: inget fungerar. Sämre än Nissan Leaf. Själva bilens mjukvara är också sämre.
Kan bara hålla med, och motsvarande appar med kopplingar till bil för Opel (myOpel) och Citroën (My Citroën) är tydligen lika usla så Stellantis är iallafall pålitliga i sina misslyckanden att göra bra elbilslösningar.
Ogillar även att man inte kan ställa in någon önskad SoC eller laddeffekt i appen (ännu värre är att SoC går inte ens att ställa in i bilen).
Älskar vår Mini på många sätt, men appen har jag verkligen talat om för BMW/Mini hur djäkla omodern och värdelös den är i jämförelse med andra.
Det går i BMW appen, så du ska nog inte dra slutsatser om BMWs app utifrån hur appen fungerar i din mini.
Screenshot_20231212_221956_My BMW.jpg
Tänkte alltså specifikt på BMW i3 som Verdi tyckte var så bra app för. De delar i princip all teknik mellan i3 och Mini. I princip exakt samma drivlina, batteriteknik, motor och även app. Den appen är inte alls så speciellt bra jämfört med andra. Tror inte ens att du hade tycket att den hade varit så bra om du själv använt den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ogillar även att man inte kan ställa in någon önskad SoC eller laddeffekt i appen (ännu värre är att SoC går inte ens att ställa in i bilen).
Älskar vår Mini på många sätt, men appen har jag verkligen talat om för BMW/Mini hur djäkla omodern och värdelös den är i jämförelse med andra.
Det går i BMW appen, så du ska nog inte dra slutsatser om BMWs app utifrån hur appen fungerar i din mini.
Screenshot_20231212_221956_My BMW.jpg
Tänkte alltså specifikt på BMW i3 som Verdi tyckte var så bra app för. De delar i princip all teknik mellan i3 och Mini. I princip exakt samma drivlina, batteriteknik, motor och även app. Den appen är inte alls så speciellt bra jämfört med andra. Tror inte ens att du hade tycket att den hade varit så bra om du själv använt den.
Ok, då missförstod jag. Har inte testat i3 appen specifikt, utan utgick från att det var samma app som för andra BMW.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ogillar även att man inte kan ställa in någon önskad SoC eller laddeffekt i appen (ännu värre är att SoC går inte ens att ställa in i bilen).
Älskar vår Mini på många sätt, men appen har jag verkligen talat om för BMW/Mini hur djäkla omodern och värdelös den är i jämförelse med andra.
Det går i BMW appen, så du ska nog inte dra slutsatser om BMWs app utifrån hur appen fungerar i din mini.
Screenshot_20231212_221956_My BMW.jpg
Tänkte alltså specifikt på BMW i3 som Verdi tyckte var så bra app för. De delar i princip all teknik mellan i3 och Mini. I princip exakt samma drivlina, batteriteknik, motor och även app. Den appen är inte alls så speciellt bra jämfört med andra. Tror inte ens att du hade tycket att den hade varit så bra om du själv använt den.
Jag skrev alltså att den var ok, inte bra. Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Ps. Teslas app har misslyckats att väcka bilen ett antal ggr i höst så nu har jag tröttnat och låter TeslaFi hålla bilen vaken dygnet om.
Verkar ju finnas sämre appar som inte fungerar alls, men tycker ändå att den missar mycket för att vara godkänd i basfunktionerna.
Tex. när man ställer in klimatiseringen så får man ingen återkoppling vilken temperatur det är i kupén. Man kan inte heller ställa in någon temperatur i kupén via appen. Bara slå på den, och utan i stort sett återkoppling vad som händer.
Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Tycker det är en självklar sak att kunna ställa in önskad SoC på en elbil. Är rätt kass att det inte ens går att göra i bilen.
Kan du förklara varför man inte skall kunna göra det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Verkar ju finnas sämre appar som inte fungerar alls, men tycker ändå att den missar mycket för att vara godkänd i basfunktionerna.
Tex. när man ställer in klimatiseringen så får man ingen återkoppling vilken temperatur det är i kupén. Man kan inte heller ställa in någon temperatur i kupén via appen. Bara slå på den, och utan i stort sett återkoppling vad som händer.
Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Tycker det är en självklar sak att kunna ställa in önskad SoC på en elbil. Är rätt kass att det inte ens går att göra i bilen.
Kan du förklara varför man inte skall kunna göra det?
Batteriet i i3/Mini har en så stor toppbuffert att man bedömt att det inte behövs någon möjlighet att sätta laddgräns. Batterierna har visat sig hålla bra ändå också så varför göra ett problem av något som inte är det?
Verkar ju finnas sämre appar som inte fungerar alls, men tycker ändå att den missar mycket för att vara godkänd i basfunktionerna.
Tex. när man ställer in klimatiseringen så får man ingen återkoppling vilken temperatur det är i kupén. Man kan inte heller ställa in någon temperatur i kupén via appen. Bara slå på den, och utan i stort sett återkoppling vad som händer.
Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Tycker det är en självklar sak att kunna ställa in önskad SoC på en elbil. Är rätt kass att det inte ens går att göra i bilen.
Kan du förklara varför man inte skall kunna göra det?
Batteriet i i3/Mini har en så stor toppbuffert att man bedömt att det inte behövs någon möjlighet att sätta laddgräns. Batterierna har visat sig hålla bra ändå också så varför göra ett problem av något som inte är det?
Behöver inte bara handla om batteriets hälsa, kan vara taktiskt rent ekonomiskt att kunna sätta en lägre gräns när man laddar på dyra ställen och inte vill ladda mer än nödvändigt.
Verkar ju finnas sämre appar som inte fungerar alls, men tycker ändå att den missar mycket för att vara godkänd i basfunktionerna.
Tex. när man ställer in klimatiseringen så får man ingen återkoppling vilken temperatur det är i kupén. Man kan inte heller ställa in någon temperatur i kupén via appen. Bara slå på den, och utan i stort sett återkoppling vad som händer.
Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Tycker det är en självklar sak att kunna ställa in önskad SoC på en elbil. Är rätt kass att det inte ens går att göra i bilen.
Kan du förklara varför man inte skall kunna göra det?
Batteriet i i3/Mini har en så stor toppbuffert att man bedömt att det inte behövs någon möjlighet att sätta laddgräns. Batterierna har visat sig hålla bra ändå också så varför göra ett problem av något som inte är det?
Behöver inte bara handla om batteriets hälsa, kan vara taktiskt rent ekonomiskt att kunna sätta en lägre gräns när man laddar på dyra ställen och inte vill ladda mer än nödvändigt.
Verkar ju finnas sämre appar som inte fungerar alls, men tycker ändå att den missar mycket för att vara godkänd i basfunktionerna.
Tex. när man ställer in klimatiseringen så får man ingen återkoppling vilken temperatur det är i kupén. Man kan inte heller ställa in någon temperatur i kupén via appen. Bara slå på den, och utan i stort sett återkoppling vad som händer.
Men att du inte förstår varför man inte kan ställa laddnivå säger egentligen allt...
Tycker det är en självklar sak att kunna ställa in önskad SoC på en elbil. Är rätt kass att det inte ens går att göra i bilen.
Kan du förklara varför man inte skall kunna göra det?
Batteriet i i3/Mini har en så stor toppbuffert att man bedömt att det inte behövs någon möjlighet att sätta laddgräns. Batterierna har visat sig hålla bra ändå också så varför göra ett problem av något som inte är det?
Behöver inte bara handla om batteriets hälsa, kan vara taktiskt rent ekonomiskt att kunna sätta en lägre gräns när man laddar på dyra ställen och inte vill ladda mer än nödvändigt.
Och ta upp en laddplats utan att ladda?
Ja tex min egna laddare hemma som är dyrare att använda än gratisladdningen på jobbet blockeras ofta utan att ladda fullt
Man kan se hur mycket som är laddat och om den fortfarande laddar. Det tar dock flera minuter att uppdatera och den visar olika felaktig data i omgångar innan den är klar.
Den har en inbyggd körjournal. Den får med hälften av resorna, vissa månader inga alls.
Appen har en servicebok. Den larmar fortfarande efter två servicar att bilen aldrig servats. Bilen och appen helt olika serviceintervall.
Kupevärmning fungerar 0 gånger av 10.
Kort sagt: inget fungerar. Sämre än Nissan Leaf. Själva bilens mjukvara är också sämre.
Kupevärmning finns väl inte ens? För mig finns iaf enbart schemaläggning och inte ens det funkade... Min körlogg verkar dock fungera.
Sjukt att man inte kan ställa laddnivå varken i bil eller app... Samma sak med Jaguar i-pace 2019-2020 verkar det som.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021