Köpa ut förmånsbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 631
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Arn »

Har en M3 LR facelift 2021, 7000mil, Tesla erbjuder sjukt lågt pris på inbyte 330 000kr, nästan lägre än restvärdet.

Om arbetsgivaren låter mig köpa ut min förmånsbil till detta pris, kan man räkna med skattesmäll pga köp under marknadspris?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Verdi_ »

Arn skrev: 22 dec 2023 23:01
Har en M3 LR facelift 2021, 7000mil, Tesla erbjuder sjukt lågt pris på inbyte 330 000kr, nästan lägre än restvärdet.

Om arbetsgivaren låter mig köpa ut min förmånsbil till detta pris, kan man räkna med skattesmäll pga köp under marknadspris?

Risken är liten men den finns.

Ska du vara säker så skaffa ett intyg från KVD. Kostar ca 3 tusen men håller för granskning. Tror du får en bra värdering där också...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 631
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Arn »

Tror den värderingen kommer ligga betydligt högre. Tycker 330.000 kr för en relativt ny bil med få mil är alldeles för lågt pris.

Tror ni inte Teslas inbytesdeal där miltal och modell framgår är tillräckligt för att hålla vid en granskning?
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Donk »

Arn skrev: 23 dec 2023 10:24
Tror den värderingen kommer ligga betydligt högre. Tycker 330.000 kr för en relativt ny bil med få mil är alldeles för lågt pris.

Tror ni inte Teslas inbytesdeal där miltal och modell framgår är tillräckligt för att hålla vid en granskning?
Det är tyvärr marknadspris som gäller, inte inbytespris från Tesla el annan bilhandlare. Som jag förstått är Skatteverket hårda på detta och därför är det viktigt att ha ett värderingsintyg från tex KVD.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 631
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Arn »

Tack. Är alltid optimist.

Låter svårt att göra sig en hacka på detta. Bilen tillhör arbetsgivaren och blir många aktörer. Arbetsgivaren, kvd etc.

Så i princip får man räkna med samma inköpspris som ifall jag skulle köpa en begagnad M3 från riddermark eller annan handlare? Läste minus 10000kr någonstans.

I så fall låter det mer intressant att köpa en helt ny bil
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av roffe_s »

Arn skrev: 23 dec 2023 11:27
Tack. Är alltid optimist.

Låter svårt att göra sig en hacka på detta. Bilen tillhör arbetsgivaren och blir många aktörer. Arbetsgivaren, kvd etc.

Så i princip får man räkna med samma inköpspris som ifall jag skulle köpa en begagnad M3 från riddermark eller annan handlare? Läste minus 10000kr någonstans.

I så fall låter det mer intressant att köpa en helt ny bil
Nej. Det handlar om att Du ska ha ett värderingsintyg från en sakkunnig, det funkar som intyg för revisorer och Skatteverket. Jag låter en lokal bilfirma värdera våra fordon.

Så Verdi har rätt, och det förutsätter naturligtvis att värderingen är något så när realistisk. Är Ni erbjudna 330k av Tesla borde ju värderingen ligga någonstans i spannet 300-350 kkr. Det tolkas av Skatteverket som marknadsvärde oavsett vad andra källor tycker och anser.

Mina 2p, lycka till med Ditt val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av bylund »

Det är alltså inte vad Tesla erbjuder som är intressant, utan vad bilen skulle kosta att köpa från Tesla, eller handlaren som Tesla samarbetar med. Får man köpa den billigare än så av sin arbetsgivare så är det en skattepliktig förmån.

Så man kan göra sig en hacka, men det är alltså meningen att man ska betala skatt på den, liksom övriga hackor man gör sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av bylund »

En överenskommelse du kanske kan göra med arbetsgivaren är att få köpa den till vad den skulle fått av handlare plus omkostnader för värdering etc? Du får då köpa den billigare och betala skatt på det (så fortfarande totalt sett billigare än i handeln), och arbetsgivaren förlorar inget heller. En liten hacka borde det finnas kvar då i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av tor »

För ett antal år sedan gjorde jag en deal med en bilfirma. Dom köpte in bilen för restvärdet ca. Sedan sålde dom den till mig som begagnad. Jag fick begagnatgaranti osv från dom. Mellanskillnaden på 25 kkr behöll dom. Blir ju ytterliggare en ägare på bilen men var både smidigt och känns ganska säkert mot skatteverket.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

Tänkte köpa ut min 2018 förra året. Dock blev värderingen via kvd lite för hög samtidigt som priserna på beg s var i fritt fall. Bedömde att jag tjänade mer på att låta företaget ta den kommande värdeminskningen och har den fortfarande som förmånsbil, dock avställd i perioder för att slippa förmånsvärde och dyr försäkring.
Nu tycks marknadsvärdet ha bottnat något och funderar på att köpa loss den. Det finns ju ett bokfört värde för bilen i företaget som är högre än marknadsvärdet, så om bilen köps ut blir det en förlust i företaget tänker jag. Hoppas den i så fall kan användas för att minska resultatet. Bolaget får dessutom ett kapitaltillskott, vilket kan utnyttjas för utdelning el annat.
Nån som har tankar om det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
roffe_s
elbilist
Inlägg: 666
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av roffe_s »

Gustafsson skrev: 23 dec 2023 19:55
Tänkte köpa ut min 2018 förra året. Dock blev värderingen via kvd lite för hög samtidigt som priserna på beg s var i fritt fall. Bedömde att jag tjänade mer på att låta företaget ta den kommande värdeminskningen och har den fortfarande som förmånsbil, dock avställd i perioder för att slippa förmånsvärde och dyr försäkring.
Nu tycks marknadsvärdet ha bottnat något och funderar på att köpa loss den. Det finns ju ett bokfört värde för bilen i företaget som är högre än marknadsvärdet, så om bilen köps ut blir det en förlust i företaget tänker jag. Hoppas den i så fall kan användas för att minska resultatet. Bolaget får dessutom ett kapitaltillskott, vilket kan utnyttjas för utdelning el annat.
Nån som har tankar om det ?
Mmm, det uppstår en reaförlust och det innebär att företagets vinst (liksom skatt på vinsten) reduceras. Bolaget får däremot in köpeskillingen från Dig privat så likviditeten ökar om bilen inte är belånad eller leasad.

Den likviditeten avgör ju Du (som jag förutsätter är ägare av bolaget) hur Du disponerar i samband med ordinarie eller extra stämma.

Personligen har jag vanligtvis den motsatta situationen - jag leasar bilen i tre år med ett lågt restvärde (för att inte belasta balansräkningen). Det innebär att det normalt uppstår en reavinst när leasingen löses och bilen säljs ur bolaget. Men då är bolaget i full verksamhet och jag är mån om att leasingen i alla lägen ska kunna avslutas utan att en skuld uppstår till leasingbolaget. Därav en relativt hög kontantinsats och lågt restvärde…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 631
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Arn »

Kvd föreslår 390k, plus minus 22k, ganska rejäl skillnad alltså och låter inte alls så intressant att köpa ut den i förhållande till vad den ny bil kostar
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Köpa ut förmånsbil

Inlägg av Squiddy »

Något som inte framgått i tidigare inlägg är att om man köper ut bilen billigare än marknadsvärdet är att det förutom förmånsbeskattning också tillkommer arbetsgivaravgifter för arbetsgivaren. Detta gör det mindre troligt att arbetsgivaren vill sälja under marknadsvärdet.

Man kan dock räkna på det och komma överens om ett pris som ligger såpass över inbytesvärdet att mellanskillnaden kompenserar företaget för arbetsgivaravgiften.
Skriv svar