Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07

Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Sluta nu. 1 grad har redan inträffat sedan förindustriell tid. Det är redan 2/3 av 1.5 gradersmålet. Temperaturen kommer fortsätta stiga, säkert en grad till. Det kan hanteras av både människor och natur. Vi har hanterat den första graden, vi kommer kunna hantera nästa.

Temperaturskillnaden mellan städer i norra och södra Sverige är flera grader, men ändå är både Ystad och Haparanda beboliga. Skillnaden mellan vinter och sommar är ännu större. Ändå anpassar sig djur och natur utan problem till att temperaturen kan skilja 30-40 grader mellan en dag i januari och en dag i juli.

Vill du ha data, kolla IPCCs rapporter, inte Aftonbladet.

För att den inslagna kursen ska ändras måste fossilfria energikällor bli billigare än fossila bränslen. De blir de som tur är på område efter område. Fossila bränslen kommer bli obetydliga med tiden och klimatfrågan försvinna från dagordningen.

Hysteriska symbolhandlingar som att förbjuda användning av redan tillverkade bilar är direkt kontraproduktiva.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 00:54
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07

Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Sluta nu. 1 grad har redan inträffat sedan förindustriell tid. Det är redan 2/3 av 1.5 gradersmålet. Temperaturen kommer fortsätta stiga, säkert en grad till. Det kan hanteras av både människor och natur. Vi har hanterat den första graden, vi kommer kunna hantera nästa.

Temperaturskillnaden mellan städer i norra och södra Sverige är flera grader, men ändå är både Ystad och Haparanda beboliga. Skillnaden mellan vinter och sommar är ännu större. Ändå anpassar sig djur och natur utan problem till att temperaturen kan skilja 30-40 grader mellan en dag i januari och en dag i juli.

Vill du ha data, kolla IPCCs rapporter, inte Aftonbladet.

För att den inslagna kursen ska ändras måste fossilfria energikällor bli billigare än fossila bränslen. De blir de som tur är på område efter område. Fossila bränslen kommer bli obetydliga med tiden och klimatfrågan försvinna från dagordningen.

Hysteriska symbolhandlingar som att förbjuda användning av redan tillverkade bilar är direkt kontraproduktiva.
När är Afrikas landsbygd elektrifierad eller städer som Mumbai eller Kairo? När är de största roro fartygen eller Airbus A380 fullt elektrifierad? När är kärnkraften utfasad och ersatt med sol och vind?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 08:02

När är Afrikas landsbygd elektrifierad eller städer som Mumbai eller Kairo? När är de största roro fartygen eller Airbus A380 fullt elektrifierad? När är kärnkraften utfasad och ersatt med sol och vind?
Afrikas landsbygd elektrifieras långsamt steg för steg. Detta är ett av min favoritämnen, så jag ska försöka att inte dra iväg. :D Elektrifiering för belysning och kommunikation är förhållandevis lätt att ordna, även med traditionella elnät. Det räcker med minsta möjliga distributionstransformator och en enfas högspänningsledning för att ge ström till en by. Idag finns solpaneler som ihop med några vanliga batterier kan klara att ordna belysning i bostäderna. Det fungerar på samma sätt som solpaneler på segelbåtar och husvagnar. Elektrifiering för matlagning och luftkonditionering är mycket svårare. Den höga effekten gör att det blir dyrt.

Jag vet inte vad du menar med Mumbai och Kairo? Det första elnätet i Mumbai byggdes i början av 1900-talet och Kairo har haft el i minst ett århundrade.

Den del av världen som fortfarande saknar el är Afrika söder om Sahara, främst landsbygden men även mindre städer saknar elnät. Totalt saknar 600 miljoner personer söder om Sahara tillgång till el. Siffran sjunker väldigt sakta eftersom befolkningen i områden utan el växer snabbt.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 08:58
ChrilleM skrev: 26 dec 2023 08:02

När är Afrikas landsbygd elektrifierad eller städer som Mumbai eller Kairo? När är de största roro fartygen eller Airbus A380 fullt elektrifierad? När är kärnkraften utfasad och ersatt med sol och vind?
Afrikas landsbygd elektrifieras långsamt steg för steg. Detta är ett av min favoritämnen, så jag ska försöka att inte dra iväg. :D Elektrifiering för belysning och kommunikation är förhållandevis lätt att ordna, även med traditionella elnät. Det räcker med minsta möjliga distributionstransformator och en enfas högspänningsledning för att ge ström till en by. Idag finns solpaneler som ihop med några vanliga batterier kan klara att ordna belysning i bostäderna. Det fungerar på samma sätt som solpaneler på segelbåtar och husvagnar. Elektrifiering för matlagning och luftkonditionering är mycket svårare. Den höga effekten gör att det blir dyrt.

Jag vet inte vad du menar med Mumbai och Kairo? Det första elnätet i Mumbai byggdes i början av 1900-talet och Kairo har haft el i minst ett århundrade.

Den del av världen som fortfarande saknar el är Afrika söder om Sahara, främst landsbygden men även mindre städer saknar elnät. Totalt saknar 600 miljoner personer söder om Sahara tillgång till el. Siffran sjunker väldigt sakta eftersom befolkningen i områden utan el växer snabbt.
Snyggt inlägg, informativt och intressant! Tänkte mest på elektrifieringen av fordon, när kan vi se den utvecklingen på Afrikas landsbygd, Kairo och Mumbai?

Fossila bränslen är av ondo!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av mikebike »

Personbiltrafiken står trots allt för en ganska liten del av koldioxidutsläppen i Världen.
Däremot står de för en stor del av utsläppen i tätbebyggda områden.
D.v.s. miljönyttan är mycket större än klimatnyttan när det gäller att begränsa användandet av fossildrivna fordon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 09:14

Snyggt inlägg, informativt och intressant! Tänkte mest på elektrifieringen av fordon, när kan vi se den utvecklingen på Afrikas landsbygd, Kairo och Mumbai?

Fossila bränslen är av ondo!
Långt bort på landsbygden. Begagnade fossilbilar från rika länder säljs vidare till fattiga länder och rullar vidare. Just i Mumbai är det kanske inte så långt bort, eftersom Indien befinner sig i en snabb utvecklingsfas. Snabbladdningsstationer (med tak!) verkar de i alla fall få i närtid:

https://www.carandbike.com/news/chargez ... re-3210246
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

ChrilleM skrev: 26 dec 2023 08:02
HenrikC skrev: 26 dec 2023 00:54
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07

Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Sluta nu. 1 grad har redan inträffat sedan förindustriell tid. Det är redan 2/3 av 1.5 gradersmålet. Temperaturen kommer fortsätta stiga, säkert en grad till. Det kan hanteras av både människor och natur. Vi har hanterat den första graden, vi kommer kunna hantera nästa.

Temperaturskillnaden mellan städer i norra och södra Sverige är flera grader, men ändå är både Ystad och Haparanda beboliga. Skillnaden mellan vinter och sommar är ännu större. Ändå anpassar sig djur och natur utan problem till att temperaturen kan skilja 30-40 grader mellan en dag i januari och en dag i juli.

Vill du ha data, kolla IPCCs rapporter, inte Aftonbladet.

För att den inslagna kursen ska ändras måste fossilfria energikällor bli billigare än fossila bränslen. De blir de som tur är på område efter område. Fossila bränslen kommer bli obetydliga med tiden och klimatfrågan försvinna från dagordningen.

Hysteriska symbolhandlingar som att förbjuda användning av redan tillverkade bilar är direkt kontraproduktiva.
När är Afrikas landsbygd elektrifierad eller städer som Mumbai eller Kairo? När är de största roro fartygen eller Airbus A380 fullt elektrifierad? När är kärnkraften utfasad och ersatt med sol och vind?
Om det nu är klimatnödläge som du påstår så är ju det sista man bör göra att fasa ut kärnkraften.
Det man borde göra är att mångdubbla kärnkraften för att minska förbränning av kol och andra fossila bränslen.

Sen är den absolut största faktorn för växthusgaser våran höga materiella standard och slit o släng kultur i västvärlden
Som skapar huvuddelen av utsläppen.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Collin87 »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:39
taliz skrev: 25 dec 2023 23:36
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20


Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
Väldigt smart. Det skickar tydliga signaler att alla måste ställa upp på det, vi gör det för en god sak: FRAMTIDEN! Det kan vara trevligt att bo på landsbygden men det kan aldrig vara en rättighet när vårt jordklot brinner upp!

Politiker måste vakna! Det är skrämmande att inte mer görs.
Hoppas du inser att utan landsbygden så kan vi lägga ner Sverige?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 00:54
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07

Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Sluta nu. [1] 1 grad har redan inträffat sedan förindustriell tid. Det är redan 2/3 av 1.5 gradersmålet. Temperaturen kommer fortsätta stiga, säkert en grad till. Det kan hanteras av både människor och natur. [2] Vi har hanterat den första graden, vi kommer kunna hantera nästa.

Temperaturskillnaden mellan städer i norra och södra Sverige är flera grader, men ändå är både Ystad och Haparanda beboliga. Skillnaden mellan vinter och sommar är ännu större. Ändå anpassar sig djur och natur utan problem till att temperaturen kan skilja 30-40 grader mellan en dag i januari och en dag i juli.

Vill du ha data, kolla IPCCs rapporter, inte Aftonbladet.

För att den inslagna kursen ska ändras måste fossilfria energikällor bli billigare än fossila bränslen. De blir de som tur är på område efter område. Fossila bränslen kommer bli obetydliga med tiden och klimatfrågan försvinna från dagordningen.

Hysteriska symbolhandlingar som att förbjuda användning av redan tillverkade bilar är direkt kontraproduktiva.
Vadå "Sluta nu"?

1. Den globala medeltemperaturen är högre än 1 grad sen förindustriell tid!

IPCC anger själva 1,1 grad! Och det var för tre år sedan.
A.1 Human activities, principally through emissions of greenhouse gases, have unequivocally
caused global warming, with global surface temperature reaching 1.1°C above 1850-1900
in 2011-2020.
[...

https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/down ... YR_SPM.pdf
Så vad är den idag?
For the calendar year to date, January to October, the global mean temperature for 2023 is the highest on record, 1.43°C above the 1850-1900 pre-industrial average, and 0.10°C higher than the ten-month average for 2016, currently the warmest calendar year on record. 8 Nov 2023 [Min u.]

https://climate.copernicus.eu/copernicu ... n%20record.

2. Jaså...

Och hur ska vi hantera havsnivåhöjningen?

Och hur ska vi hantera att vissa delar av en här planeten kommer bli för varma för mänskligt liv?

Och det finns naturligtvis MASSOR av andra problem. Här kort och lättförståeligt sammanfattat FRÅN IPCC's RAPPORT av klimatforskare med källhänvisning i slutet av citatet. Jag har bara klippt ut och klistrat in. När jag gjorde det så försvann ca 20-30 interaktiva klickbara hyperlänkar. Dessa finns så klart i originaltexten som du hittar här:

https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
Climate Myth...
It's not bad


"By the way, if you’re going to vote for something, vote for warming. Less deaths due to cold, regions more habitable, larger crops, longer growing season. That’s good. Warming helps the poor." (John MacArthur)

At a glance
“It's not going to be too bad”, some people optimistically say. Too right. It's going to be worse than that. There are various forms this argument takes. For example, some like to point out that carbon dioxide (CO2) is plant-food – as if nobody else knew that. It is, but it's just one of a number of essential nutrients such as water and minerals. To be healthy, plants require them all.

We know how climate change disrupts agriculture through more intense droughts, raging floods or soil degradation – we've either experienced these phenomena ourselves or seen them on TV news reports. Where droughts intensify and/or become more prolonged, the very viability of agriculture becomes compromised. You can have all the CO2 in the world but without their water and minerals, the plants will die just the same.

At the same time, increased warming is adversely affecting countries where conditions are already close to the limit beyond which yields reduce or crops entirely fail. Parts of sub-Saharan Africa fall into this category. [Min fet.] Elsewhere, many millions of people – about one-sixth of the world’s population - rely on fresh water supplied yearly by mountain glaciers through their natural melt and regrowth cycles. Those water supplies are at risk of failure as the glaciers retreat. Everywhere you look, climate change loads the dice with problems, both now and in the future.

[...]

Further details
Most climate change impacts will confer few or no benefits, but may do great harm at considerable costs. We'll look at the picture, sector by sector below figure 1.

Bild
IPCC AR6 WGII Chapter 16 Figure FAQ 16.5.1

Figure 1: Simplified presentation of the five Reasons for Concern burning ember diagrams as assessed in IPCC AR6 Working Group 2 Chapter 16 (adapted from Figure 16.15, Figure FAQ 16.5.1).

Agriculture
While CO2 is essential for plant growth, that gas is just one thing they need in order to stay healthy. All agriculture also depends on steady water supplies and climate change is likely to disrupt those in places, both through soil-eroding floods and droughts.

It has been suggested that higher latitudes – Siberia, for example – may become productive due to global warming, but in reality it takes a considerable amount of time (centuries plus) for healthy soils to develop naturally. The soil in Arctic Siberia and nearby territories is generally very poor – peat underlain by permafrost in many places, on top of which sunlight is limited at such high latitudes. Or, as a veg-growing market gardening friend told us, “This whole idea of "we'll be growing grains on the tundra" is just spouted by idiots who haven't grown as much as a carrot in their life and therefore simply don't have a clue that we need intact ecosystems to produce our food.” So there are other reasons why widespread cultivation up there is going to be a tall order.

Agriculture can also be disrupted by wildfires and changes in the timing of the seasons, both of which are already taking place. Changes to grasslands and water supplies can impact grazing and welfare of domestic livestock. Increased warming may also have a greater effect on countries whose climate is already near or at a temperature limit over which yields reduce or crops fail – in parts of the Middle East and sub-Saharan Africa, for example.

Health
Warmer winters would mean fewer deaths, particularly among vulnerable groups like the elderly. However, the very same groups are also highly vulnerable to heatwaves. On a warmer planet, excess deaths caused by heatwaves are expected to be approximately five times higher than winter deaths prevented.

In addition, it is widely understood that as warmer conditions spread polewards, that will also encourage the migration of disease-bearing insects like mosquitoes, ticks and so on. So long as they have habitat and agreeable temperatures to suit their requirements, they'll make themselves at home. Just as one example out of many, malaria is already appearing in places it hasn’t been seen before.

Polar Melting
While the opening of a year-round ice-free Arctic passage between the Atlantic and Pacific oceans would have some commercial benefits, these are considerably outweighed by the negatives. Detrimental effects include increased iceberg hazards to shipping and loss of ice albedo (the reflection of sunshine) due to melting sea-ice allowing the ocean to absorb more incoming solar radiation. The latter is a good example of a positive climate feedback. Ice melts away, waters absorb more energy and warming waters increase glacier melt around the coastlines of adjacent lands.

Warmer ocean water also raises the temperature of submerged Arctic permafrost, which then releases methane, a very potent greenhouse gas. The latter process has been observed occurring in the waters of the East Siberian Arctic Shelf and is poorly understood. At the other end of the planet, melting and break-up of the Antarctic ice shelves will speed up the land-glaciers they hold back, thereby adding significantly to sea-level rise.

Ocean Acidification
Acidity is measured by the pH scale (0 = highly acidic, 7 = neutral, 14 = highly alkaline). The lowering of ocean pH is a cause for considerable concern without any counter-benefits at all. This process is caused by additional CO2 being absorbed in the water. Why that's a problem is because critters that build their shells out of calcium carbonate, such as bivalves, snails and many others, may find that carbonate dissolving faster than they can make it. The impact that would have on the marine food-chain should be self-evident.

Melting Glaciers
The effects of glaciers melting are largely detrimental and some have already been mentioned. But a major impact would be that many millions of people (one-sixth of the world’s population) depend on fresh water supplied each year by the seasonal melt and regrowth cycles of glaciers. Melt them and those water supplies, vital not just for drinking but for agriculture, will fail.

Sea Level Rise
Many parts of the world are low-lying and will be severely affected even by modest sea level rises. Rice paddies are already becoming inundated with salt water, destroying the crops. Seawater is contaminating rivers as it mixes with fresh water further upstream, and aquifers are becoming saline. The viability of some coastal communities is already under discussion, since raised sea levels in combination with seasonal storms will lead to worse flooding as waves overtop more sea defences. [Min fet.]

Environmental
Positive effects of climate change may include greener rainforests and enhanced plant growth in the Amazon, increased vegetation in northern latitudes and possible increases in plankton biomass in some parts of the ocean.

Negative responses may include some or all of the following: further expansion of oxygen-poor ocean “dead zones”, contamination or exhaustion of fresh water supplies, increased incidence of natural fires and extensive vegetation die-off due to droughts. Increased risk of coral extinction, changes in migration patterns of birds and animals, changes in seasonal timing and disruption to food chains: all of these processes point towards widespread species loss.

Economic
Economic impacts of climate change are highly likely to be catastrophic, while there have been very few benefits projected at all. As long ago as 2006, the Stern Report made clear the overall pattern of economic distress and that prevention was far cheaper than adaptation.

Scenarios projected in IPCC reports have repeatedly warned of massive future migrations due to unprecedented disruptions to global agriculture, trade, transport, energy supplies, labour markets, banking and finance, investment and insurance. Such disturbances would wreak havoc on the stability of both developed and developing nations and they substantially increase the risk of future conflicts. Furthermore, it is widely accepted that the detrimental effects of climate change will be visited mostly on those countries least equipped to cope with it, socially or economically.

These and other areas of concern are covered in far more detail in the 36-page Summary for Policymakers from the IPCC AR6 Synthesis Report, released in March 2023. The report spells out in no uncertain terms the increasingly serious issues Mankind faces; the longer that meaningful action on climate is neglected, the greater the severity of impacts. The report is available for download here: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/

https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:39
taliz skrev: 25 dec 2023 23:36
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20


Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
Väldigt smart. Det skickar tydliga signaler att alla måste ställa upp på det, vi gör det för en god sak: FRAMTIDEN! [3] Det kan vara trevligt att bo på landsbygden men det kan aldrig vara en rättighet när vårt jordklot brinner upp!

[4] Politiker måste vakna! Det är skrämmande att inte mer görs.
3. Det kan också vara trevligt att ha något att äta. Så lantbrukare kommer behöva fortsätta bo på landsbygden.

4. Min lekamannabedömning: Det krävs att fler engagerar sig politiskt. Tips.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11579
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av martinot »

Jerka skrev: 25 dec 2023 22:54
martinot skrev: 25 dec 2023 19:55
roffe_s skrev: 25 dec 2023 19:25
Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.
Jo, men problemet är att begagnatmarknaden för elbilar är så mycket skralare än för fossilbilar.
Så är det absolut, men detta kommer att automatiskt lösa sig med tiden i takt med att allt fler nya elbilar säljs. Gamla elbilar byts bort till nya av de som har råd, och de gamla elbilarna kommer då ut på andrahandsmarknaden. Här är speciellt försäljningen av förmånsbilar en viktig positiv faktor.

I Norge, som har haft elbilar tidigare än här i Sverige, så finns ett väldigt gott utbud av beg. elbilar.

Detta ser inte jag som ett långsiktigt problem alls och inget som jag är alls bekymrad över.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

SwedishAdvocate:

1. Ja, det var ju det jag skrev. Det har blivit runt 1 grad varmare och vi har inte dött ut.

2. När inlandsinsen smälte för 10000 år sedan fick människor flytta. Havsnivån steg smått otroliga 60 meter på 5000 år. När det gick som fortast för ungefär 8000 år sedan steg nivån 6.5 meter på 140 år. Nu pratar IPCC om 60 centimeter på samma tid.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Early_H ... level_rise

Där kan vi prata om klimatkatastrof. Inte idag. Jämför med hur Sverige hanterar landhöjningen. Vi har tappat vattenvägar som fanns för 1000 år sedan. Vi har hanterat det.

Skepticalscience är mer alarmistisk än Summary for Policymakers, vilken i sin tur är mer tillspetsad än den vetenskapliga rapporten.

Nu ska vi inte slå över åt andra hållet och börja förneka att växthuseffekten finns. Vi kommer få hantera effekterna av ett varmare klimat, men det är fullt görbart.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 26 dec 2023 10:58
Jerka skrev: 25 dec 2023 22:54
martinot skrev: 25 dec 2023 19:55
roffe_s skrev: 25 dec 2023 19:25
Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.
Jo, men problemet är att begagnatmarknaden för elbilar är så mycket skralare än för fossilbilar.
Så är det absolut, men detta kommer att automatiskt lösa sig med tiden i takt med att allt fler nya elbilar säljs. Gamla elbilar byts bort till nya av de som har råd, och de gamla elbilarna kommer då ut på andrahandsmarknaden. Här är speciellt försäljningen av förmånsbilar en viktig positiv faktor.

I Norge, som har haft elbilar tidigare än här i Sverige, så finns ett väldigt gott utbud av beg. elbilar.

Detta ser inte jag som ett långsiktigt problem alls
. [Min u.]
Skulle det kunna finnas några skillnader mellan Norge och Sverige som resulterat i dagens utbud av elbilar i Norge?...

I Norge var elbilar momsbefriade i över 10 år(?) vilket samtidigt kombinerades med en brutal malus på förbränningsbilar. När såg det ut så i Sverige?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 11:00
...] Nu pratar IPCC om 60 centimeter på samma tid.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Early_H ... level_rise
Det beror alldeles på vad de fortsatta utsläppen av växthusgaser blir!...

Från IPCC's rapport:

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level ... level_rise
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 11:00
...] Skepticalscience är mer alarmistisk än Summary for Policymakers, vilken i sin tur är mer tillspetsad än den vetenskapliga rapporten. [...
Enligt dig.

Personligen så litar jag inte ett enda jota på vad du skriver om det saknar källhänvisning. Men det står så klart var och en fritt att göra sina egna bedömningar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

Problemet är fortfarande att det krävs stora livsstilsförändringar och uppoffringar som gemene man inte är redo att göra.
Sen kommer resten av världen vilja ha samma materiella standard som oss, hur skulle det fungera ?

Hur skulle t.ex. utsläppen och utnyttjandet av naturresurserna se ut om alla indier skaffar elbil ?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 11:13
Det beror alldeles på vad de fortsatta utsläppen av växthusgaser blir!...

Från IPCC's rapport:

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level ... level_rise
Ja, din graf visar det jag skrev: Grafen är inte helt lätt att läsa, men nolllinjen passeras någon gång på 1970-talet. Vid år 2100 visar grafen att det centrala scenariot RCP 4.5 (numera omdöpt till SSP2-4.5) landar på 60 cm. Precis som jag skrev.

Det finns högre och lägre scenarion (från 1.9 till 8.5) men de högsta och lägsta kan inte inträffa med några rimliga antaganden utan är bara avsedda för att utvärdera modellerna. För en diskussion om detta, se IPCC författaren Zeke Hausfathers artikel i PNAS: https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.2017124117

Havshöjning vid istiden, se https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Hol ... level_rise
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 12:45
...] Havshöjning vid istiden, se https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Hol ... level_rise
Hur är det relevant?

Hur mycket bebyggelse fanns det ~2 meter över havsnivån vid istiden?!

Till skillnad från de som levde vid istiden så vet vi idag hur man reglerar havsnivån. Människan besitter idag den vetenskapliga kompetensen och den industriella förmågan att se till att det aldrig* mer blir en havsnivåhöjning på 60 meter!

*Förrän Solen börjar balla ur helt för till slut sluka den här planeten dvs.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 12:45
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 11:13
Det beror alldeles på vad de fortsatta utsläppen av växthusgaser blir!...

Från IPCC's rapport:

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level ... level_rise
Ja, din graf visar det jag skrev: Grafen är inte helt lätt att läsa, men nolllinjen passeras någon gång på 1970-talet. Vid år 2100 visar grafen att det centrala scenariot RCP 4.5 (numera omdöpt till SSP2-4.5) landar på 60 cm. Precis som jag skrev. [...
Och var hamnar RCP 4.5 år 2300? Tycker det ser ut som någonstans mellan 1 och 2 meter.

Och vad händer efter år 2300?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

Man brukar inte dra ut scenariona bortanför 2100. Anledningen är att osäkerheten blir för stor. Vi vet inte hur många människor som bor jorden eller vilken teknik de kommer förfoga över.

Forskarna är väl medvetna om detta eftersom gamla prognoser om vad som helst har slagit fel. Oavsett om det är mängden hästskit på gatorna, mängden kol, behovet av ekar för flottans skepp eller något annat.

Att extrapolera flera hundra år framåt i tiden är intressant för att utvärdera modeller. Det ger ingen prognos om faktiskt utfall.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

niklas12 skrev: 26 dec 2023 12:15
Problemet är fortfarande att det krävs stora livsstilsförändringar och uppoffringar som gemene man inte är redo att göra.
Sen kommer resten av världen vilja ha samma materiella standard som oss, hur skulle det fungera ?

Hur skulle t.ex. utsläppen och utnyttjandet av naturresurserna se ut om alla indier skaffar elbil ?
Bra Niklas
Vi behöver tänka helhet, dvs ALLA i världen vill ha samma höga levnadsstandard som vi har.
Och därmed ÖKA sin elförbrukning.

Detta har redan startat.
Runt om i världen byggs kolkraftverk och i EU öppnar stoppade fossilverk.
DÄR har ni den verkliga katastrofen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50


Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Hur tänker du dig att detta ska införas och ska det gälla bara i sverige?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 13:22
Man brukar inte dra ut scenariona bortanför 2100. Anledningen är att osäkerheten blir för stor. Vi vet inte hur många människor som bor jorden eller vilken teknik de kommer förfoga över.

Forskarna är väl medvetna om detta eftersom gamla prognoser om vad som helst har slagit fel. Oavsett om det är [5] mängden hästskit på gatorna, [6] mängden kol, [5] behovet av ekar för flottans skepp eller något annat.

Att extrapolera flera hundra år framåt i tiden är intressant för att utvärdera modeller. Det ger ingen prognos om faktiskt utfall.
Fler av dina egna åsikter som inte är underbyggda med några som helst referenser...

5. Seriöst?(!)... Jämför du på fullaste allvar forskning om hästskit runt ~1895 och diverse prognoser om ek till flottfartyg fram till ~1850 med dagens klimatforskning?(!)

6 Vadå för 'mängd kol'?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 13:36
Fler av dina egna åsikter som inte är underbyggda med några som helst referenser...

5. Seriöst?(!)... Jämför du på fullaste allvar forskning om hästskit runt ~1895 och diverse prognoser om ek till flottfartyg fram till ~1850 med dagens klimatforskning?(!)

6 Vadå för 'mängd kol'?
5. All forskning bygger på tidigare forskning. Metoderna utvecklas och forskare lär sig av andras erfarenheter. Som Isaac Newton skrev "If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of Giants."

6. Man har grubblat massor på hur mycket ved och kol som kommer gå åt i framtiden i eldstäder och ånglok. På 1700-talet tillsatte den svenske kungen en utredare för att komma på hur man skulle spara ved. Prognoserna överlever inte teknikskiften.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 26 dec 2023 13:53
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 13:36
Fler av dina egna åsikter som inte är underbyggda med några som helst referenser...

5. Seriöst?(!)... Jämför du på fullaste allvar forskning om hästskit runt ~1895 och diverse prognoser om ek till flottfartyg fram till ~1850 med dagens klimatforskning?(!)

6 Vadå för 'mängd kol'?
...] 6. Man har grubblat massor på hur mycket ved och kol som kommer gå åt i framtiden i eldstäder och ånglok. På 1700-talet tillsatte den svenske kungen en utredare för att komma på hur man skulle spara ved. Prognoserna överlever inte teknikskiften.
Min åsikt: Relevansen när det gäller klimatforskning 2023 verkar vara ungefär... noll.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar