Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Zlatje »

Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av mikebike »

Jag kör inte elbil för att spara pengar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Legato »

Jag kör elbil för att jag tycker det är helt överlägset.

Att det (för min del) varit långt billigare än fossiler är en ren bonus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av OfarligTesla »

Sedan jag körde Model S för första gången har jag tyckt att elbil var det enda jag ville köra, vilket är varför vi spontant beställde en morgonen efter provkörningen. Nu för tiden är det på nivån att vi hellre inte har någon bil alls än att köra en billigare bensinbil, för eftersom vi inte använder bilen så mycket längre sparar vi inte in några direkta summor på bränslekostnaden.

Så mitt svar är väl att ska jag ha bil så får elbilen kosta vad den kostar, det är det jag kommer välja oavsett. Däremot är de summorna det kostat i genomsnitt de senaste 6 åren tyvärr mer än jag tycker är värt det för att köra 500 privata mil om året.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Collin87 »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Du är absolut inte ensam om att ha elbil trots att det blev dyrare.

Vi hade en cashad bil innan vi bytte till ID.3 som vi hade på privatleasing. Våran kostnad gick då upp ca 1000-1500:-/ månaden.
Denna är nu bytt till en MY och har då ytterligare ökat kostnaden med ca 1000:-/månad.

Att slippa stanken, vibrationerna och diverse kommande reparationer (beggad diesel innan) gjorde att det inte blev ett svårt val.

Visst hade det vart skönt om det inte var dyrare, men är så bekvämt med elbil så inget jag ligger vaken om nätterna för :D

God jul! :)
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Elmil »

Jag har bara privatköpt (med lån) mina elbilar sedan 8 år. När man villhöver något är det ganska lätt att budgetera lite extra också.. :)
Har du råd så är det bara att köra. När du gjort valet är det ändå försent att få veta hur alternativen skulle ha fallit ut.

God jul!
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Köpte en Model S privat 2015 och jag hade inte en tanke på att spara pengar. Tvärtom räknade jag med att det skulle kosta betydligt mycket mer än den Audi A6 vi tidigare hade haft i 9 år.

När jag sålde Teslan 7 år senare och summerade alla kostnader inkl kapitalkostnaden så visade det sig att den varit billigare än Audin, utan att man ens räknat in 7 års inflation. Så det blev en finfin bonus.

Bekvämligheten och körupplevelsen att köra elbil skulle jag kunna betala ganska mycket för innan jag skulle gå tillbaka till fossilbil. Att det nu visat sig vara billigare med elbil gör ju sannolikheten ännu mindre att jag går tillbaka.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av AAKEE »

500 hk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Niklas Z »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)
Jag köper den bil jag tycker jag vill ha, så länge den inte är alltför dyr. Då köper jag en bil som jag kan tänka mig att ha många år. 2006 köpte jag en ny BMW 330i privat och hade den i sex år. 2012 köpte jag en ny BMW 335i kontant och den kom jag att ha länge. Knappt två år efter att jag köpt 335:an var jag och provkörde en Model S 85+ och omedelbart stod det klart att nästa bil skulle bli en elbil, men jag vill ha en som funkar bra att åka på bilsemester i Europa med. Jag väntade därför in Model 3, eftersom jag tyckte att Model S var för stor. Dessutom drog priset på Model S iväg i och med att kronan försvagades.
Den största posten i bilägandet är ju värdeminskning, men äger man bilen en längre tid blir det inte lika dyrt per mil. Men det förutsätter att jag trivs med bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av dstr »

AAKEE skrev: 24 dec 2023 10:40
500 hk.

...och 400k på att ha en fulltankad bil varje morgon. Att slippa stressa förbi macken i tid och otid.

Elbilar är inte dyra. Fossilbilar är extremt dyra.
ChrilleM
Inlägg: 130
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

Kostnad kan aldrig vara frågan, inte heller hästkrafter eller kringutrustning. Svaret är klimatet, vi måste rädda klimatet från att skena i en okontrollerbar takt.

Här gäller det att alla bidrar, från VD:n med miljonlön till den ensamstående mamman i förorten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av taliz »

När man väl har bytt kan man inte gå tillbaka.
Då inser man hur tokigt det är att köra runt med en exploderande oljebrännare under huven.

Just nu är nog ett gyllene tillfälle att gå över till eldrift. Marknaden är osäker och det finns massor med tillfällen att göra en bra affär.
Som läget är nu så kostar min elbil mindre än ett busskort.

Var förövrigt och kikade på en lägenhet mitt i centrum av närliggande storstad.
Tyvärr kör där kebabracers i skytteltrafik förbi uteställena, vilket gör ljudnivån olidlig. Tänk om de förbjudit avgasbilar i centrum, då hade jag kunnat bo där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av themax »

Att köra Tesla Model 3 blev mer än dubbelt så dyrt per månad än den Audi vi körde fram till 2019. Å andra sidan sorterade vi bort ett antal flyg- och tågresor från vårt resemönster när vi bytte till elbil men det blev dyrare med elbil.

Nuvarande Model Y kostar ännu mer per månad men det skulle vara svårt att gå till något annat än elbil när man vant sig med bekvämligheten.

Skillnaden har dock minskat över åren med ökade bränslepriser. När vi sålde Audin 2019 kostade dieseln 16 kr litern, och då körde vi 3500 mil per år. Nu kör vi ungefär 5000 ….
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Jerka »

Vi kör bara runt 1000 mil om året så vi kunde inte räkna hem en elbil, hur gärna vi än ville. Det finns helt enkelt inga elbilar som motsvarar våra krav (kombi, bra räckvidd, dragkrok) i vår budgetklass, så det fick bli en begagnad fossilbil den här gången också. Med nyinköpt hus och höga räntor har vi inte utrymme i budgeten att öka bilkostnaden med flera tusen i månaden.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av NiklasTesla »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.

MVH
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Flagada »

Lite kluven till att betala extra för att det ska vara elbil, gillar bilar o teknik o köper inte vad som helst, men skulle aldrig lägga pengar på "premium" typ BMW eller liknande..
Har kört halvbudget som Peugeot, Volvo, Honda, Mazda, 1-3 år gamla, men letar ofta o länge för att hitta nåt ex med max utrustning o starkaste motoralternativet.
Att det blev en elbil för mig berodde först på ren bekvämlighet, mitt pendlaråk, en V50 D5 Summum närmade sig 28k på mätaren efter tio års ägande, hatar frysa o älskade dieselvärmaren och tänkte mig en V60 med en 8-10k på mätaren som ersättare, men dieselbrännarna är ju miljöbovar som börjar bli utrotningshotade, hybridbil tänkte jag då, borde ju ha PTC element o förvärming, men icke, så ren el med app då? gick hitta strax under 300k runt 2020 så trots extrakostnaden fick det fick bli en!

Mer pengar än jag tänkt lägga på en bil, men nu har jag nog kört in extrakostnaden i minskade kostnader för bränsle, vägskatt o service. Och en gång elbil alltid elbil! Nu vill man inte byta tillbaka, motorer med värsta bottenvridet o max effekt tillgängligt oavsett fart, sekundsnabb värme vintertid o möjlighet till förvärmning (- och kylning sommartid) var ju faktorer man inte tänkte på innan övergången.
Oöverträffade som vinterbilar i mina ögon, att aldrig behöva tveka på om dieselkräket startar eller ens hinner bli ljummen på vägen fram till ICA!
Låg driftkostnad o miljövänlighet fick man ju oxå på köpet!
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av granlundii »

Priserna på elbilar har ju fluktuerat enormt. 2022 var det typ omöjligt att hitta en prisvärd elbil, i år är prisnivån mycket bättre. Många begagnade elbilar idag ligger på så pass bra nivå att de torde vara rätt oslagbara ekonomiskt (jämfört med fossilbilar). Kör man väldigt lite är det förstås svårare att få ihop kalkylen.

Jag tycker själv det är intressant att räkna och jämföra kostnader, då är det också lättare att hitta elbilar med riktigt bra ekonomi. Bäst ekonomi blir det ofta om man köper 3-4 år gammal elbil och behåller länge.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av NEO »

1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Inköpspris och månadskostnad?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av martinot »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Köpte min första privatägda elbil, en Mini Cooper SE för 365 KSEK förra året, och det motsvarade hyfsat ungefär vad bensinversionen Mini Cooper S kostade då (ca 357 KSEK om jag minns rätt).

Så där var det ingen större prisskillnad alls. Kanske var lite mindre än 10 KSEK som skilde totalt mellan de två alternativen av Mini Cooper. Den lilla skillnaden i något högre inköpspris har vi i familjen lätt kört igen på lägre drivmedelskostnader på bara detta första året vi använt bilen.

Sedan fick jag 70 papp tillbaka från staten ett halvår senare, och hamnade på 295 KSEK för elbilens totalpris efter den (men den miljöbonusen är ju nu borta som alla vet.) Så det blev ju en fantastiskt bra deal i slutändan!

Förutom att vara en mycket roligare och körgladare bil (precis som du är inne på själv) med en elektrisk drivlina än en gammal fossil sådan, så är det ju en bonus med låga drivmedelskostnader, låga servicekostnader, låga skatter och dessutom en bil med mindre utsläpp som bidrar till mindre skador på miljön.

God fortsättning! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av NEO »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:15
NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Inköpspris och månadskostnad?
Med PPF, 21”, vinterhjul och svart lack runt 1.4, har en månadskostnad på runt 9.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

NEO skrev: 25 dec 2023 11:32
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:15
NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Inköpspris och månadskostnad?
Med PPF, 21”, vinterhjul och svart lack runt 1.4, har en månadskostnad på runt 9.
10-11k/mån tot inkl körning för den prestandan är billigt!

Vad är PPF?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av NEO »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:38
NEO skrev: 25 dec 2023 11:32
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:15
NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Inköpspris och månadskostnad?
Med PPF, 21”, vinterhjul och svart lack runt 1.4, har en månadskostnad på runt 9.
10-11k/mån tot inkl körning för den prestandan är billigt!
Ja men det tycker jag, överlägsen allround bil. Kan köra skit till tippen, blasta allt och alla på strippen samt köra långa familjeresor.

Gick in med mycket handpenning för att få ner månadskostnaden, helt klart värt.

PPF är stenskottskyddsfilm. Har över hela bilen, alla lackerade ytor, glastaket och alla lyktor. River jag av den är bilen helt ny under. Behövs på solid svart.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av spacecoin »

NEO skrev: 25 dec 2023 11:40
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:38
NEO skrev: 25 dec 2023 11:32
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:15
NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Inköpspris och månadskostnad?
Med PPF, 21”, vinterhjul och svart lack runt 1.4, har en månadskostnad på runt 9.
10-11k/mån tot inkl körning för den prestandan är billigt!
Ja men det tycker jag, överlägsen allround bil. Kan köra skit till tippen, blasta allt och alla på strippen samt köra långa familjeresor.

Gick in med mycket handpenning för att få ner månadskostnaden, helt klart värt.

PPF är stenskottskyddsfilm. Har över hela bilen, alla lackerade ytor, glastaket och alla lyktor. River jag av den är bilen helt ny under. Behövs på solid svart.
För att det ska bli rätt och riktigt så får du ju räkna på 3.5%-4% förlorad avkastning på HP samt ha ett rimligt restvärde.

En 4 år gammal Raven har tappat nästan 50%, drygt 100k per år, bara i värdeminskning.

Kostnaden för mig på fyra år:
Inköp: 1.1M
Nuvärde: ca 0.6M

500k / 4 => 125k per år plus räntekostnader och försäkring, drivmedel, service, däckskiften, nya däck. Minst 40k per år.
ger ca 160k per år => 160/12 => 13.5k / mån.

Plus kostnaden för skatten på bilförmån på bolaget… 8k (5k skatt och, 3k arb avg).

Milkostnad 150kr milen ungefär :D
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av HenrikC »

En ny elbil för fem år sedan var en fantastisk affär.

De kraftigt subventionerade privatleasingpriserna på tidiga elbilar är ju borta idag. Då räckte ju besparingen i bensin till att betala det mesta av leasingkostnaden.

Räntan har gjort billån dyrare och finansiell leasing har också gått upp. Supermiljöbilspremien är borta. Rabatten på 10000 kr/år på förmånsvärdet är borta.

Nu känns det mer som att en begagnad Tesla är den bästa affären.
Skriv svar