Xiaomi SU7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

hksnismo
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av hksnismo »

Problemet blir som vanligt att när denna bil står på Svensk mark då är den inte billig.

Då blir det som vanligt alla köper Tesla i stället.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6238
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Du tror inte folk har tröttnat på att köra MY till dess? Hur många M3 säljer Tesla i EU? Man kan inte dominera marknaden med 1.5 modell.
MS/MX är i princip döda volymmässigt.

Det finns gott om konkurrenter och många marknads-segement som Tesla inte har en bil i ens:
* Budget (600k+...)
* Lyx (nej Model S är inte en Merca eller en Porsche)
* Sportbil (nej Model S är inte en sportbil, det är en fantastisk kompromiss dock)
* Kombi

etc etc

Själv vill jag ha en bil med automatisk dragkrok och som är tyst på riktigt. Lutar åt en tysk (Audi, Porsche). Kan bli en kinesisk (ex Polestar, Zeekr). Knappast en amerikan.

Att åka 130 km/h med en Model X är som att ha en hårtork i huvudet. Antingen är min bil heltrasig eller så är frameless doors skit eller så kan inte Tesla bygga en bil med frameless doors.
backe
Inlägg: 1749
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

hksnismo skrev: 02 apr 2024 20:00
Problemet blir som vanligt att när denna bil står på Svensk mark då är den inte billig.

Då blir det som vanligt alla köper Tesla i stället.
För 6-700 000 kr och uppåt så tror jag många letar efter något annat helt enkelt.
Och kvalitén och känslan på material verkar vad jag kan läsa mig till och har sett betydligt högre på de flesta andra bilar i samma prisklass.

Personligen så är jag så less på kontakten med bolaget Tesla, så även om jag inte är missnöjd med bilen så byter jag gärna märke om något likvärdigt eller bättre alternativ kommer.
Sen är jag ganska less på Teslas inställning att man ska ta bort allting också och köra massa saker som någon slags beta med löften om att det kanske ska fungera bra i framtiden.
Användarvisningsbild
G-Johansson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jul 2023 20:40
Ort: Enköping

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av G-Johansson »

Tesla model Y performence 2023 blå. :mrgreen:
backe
Inlägg: 1749
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

G-Johansson skrev: 02 apr 2024 21:21
Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.

Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Hertsh »

Jag vill veta om/när den kommer till Sverige/EU. Detta är riktigt intressant.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6238
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 03 apr 2024 16:32
Jag vill veta om/när den kommer till Sverige/EU. Detta är riktigt intressant.
Kommer inte denna så kommer de tre liknande inom tre år.
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av OvePaHornet »

backe skrev: 02 apr 2024 21:48
G-Johansson skrev: 02 apr 2024 21:21
Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.

Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställ :lol:
backe
Inlägg: 1749
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

OvePaHornet skrev: 03 apr 2024 16:40
backe skrev: 02 apr 2024 21:48
G-Johansson skrev: 02 apr 2024 21:21
Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.

Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställ :lol:
Hade en id4, gick knappt få sladd på blankis :p Tror inte man kunde stänga av systemen alls där heller? Det som var relativt otroligt med den var att man kunde accelerera på blankis helt utan hjulspinn, det enda som avslöjade det var ilskna lampor som blinkade. Så är inte Teslan, den kan spinna och sladda en hel del.

Tror problemet med dessa sladdar uppstår med relativt hög vikt och effekt, vikten ger fäste längre än man är van från klassiska sportbilar där man kan få en känsla för när det börjar släppa, med dessa brakar det iväg och ger jobbiga kast som blir svåra att kontrollera.
Såg nåt klipp förut också där någon erkänt bra förare testade att köra en Rimac helt utan hjälpsystem, han var chanslös.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Strebern »

OvePaHornet skrev: 03 apr 2024 16:40
backe skrev: 02 apr 2024 21:48
G-Johansson skrev: 02 apr 2024 21:21
Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.

Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställ :lol:
Beror nog på bil. Hade en passat GTR, den gick inte att ställa upp med fullt antisladd aktiverat. Men den tillät bilen att gå "brett", dvs driva i sidled lite parallellt med vägen, så om man körde på attack så kunde bilen skrika på alla fyra däck och driva utåt kontrollerat, med ett "lätt" ställ, dvs den nöp inte direkt men såg till att bilen inte vred sig. Samma med den Touareg jag hade efter, liknande beteende
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
backe
Inlägg: 1749
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av martinsson »

G-Johansson skrev: 02 apr 2024 21:21
Exakt sådär hände med min luftfjädring på den sista Model S jag hade så det beror nog inte på märket i sig.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Skriv svar