Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 01 jan 2024 14:54
iAkita skrev: 31 dec 2023 16:24
Under de åtta år jag skrivit här har jag i alla fall inte varit avstängd en enda gång, och jag har alltid blivit bemött med respekt även av de som stört sig på mig och mina åsikter. Fram till de senaste 1-2 åren, då tonen blivit hårdare, svaren mer föraktfulla, och jag dessutom hängts ut med bostadsort och namn. Det kan jag ta, men när nu även modereringen ändrats så jag blir avstängd för personpåhopp utan att ha nämnt någon särskild medlem, och sen avstängd en gång till efter det utan att jag ens skrivit något inlägg mellan avstängningarna, ja då känner jag mig inte välkommen längre. [...
Vet inte om du sett det, men sen forumet uppdaterades(?) senast så finns det en lista över vilka medlemmar som fått flest gillamarkeringar. Och du har ju fjärde plats på den listan, så även det säger ju en hel del om att det är många här som uppskattar vad du har skrivit. Jag har skrivit minst en gång tidigare att jag särskilt uppskattat det du skrivit inom miljö – särskilt eftersom du har en djupare naturvetenskaplig kunskap än mig inom området. Och jag har även uppskattat det du skrivit om arbetsmarknadsfrågor. Även där har du m.fl. en djupare kunskap än mig. Ni är ju några stycken som är duktiga inom det området.
iAkita sticker ju verkligen ut i den där listan med 1500 gillamarkeringar på ca 2500 inlägg.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 01 jan 2024 16:18
SwedishAdvocate skrev: 01 jan 2024 14:54
iAkita skrev: 31 dec 2023 16:24
Under de åtta år jag skrivit här har jag i alla fall inte varit avstängd en enda gång, och jag har alltid blivit bemött med respekt även av de som stört sig på mig och mina åsikter. Fram till de senaste 1-2 åren, då tonen blivit hårdare, svaren mer föraktfulla, och jag dessutom hängts ut med bostadsort och namn. Det kan jag ta, men när nu även modereringen ändrats så jag blir avstängd för personpåhopp utan att ha nämnt någon särskild medlem, och sen avstängd en gång till efter det utan att jag ens skrivit något inlägg mellan avstängningarna, ja då känner jag mig inte välkommen längre. [...
Vet inte om du sett det, men sen forumet uppdaterades(?) senast så finns det en lista över vilka medlemmar som fått flest gillamarkeringar. Och du har ju fjärde plats på den listan, så även det säger ju en hel del om att det är många här som uppskattar vad du har skrivit. Jag har skrivit minst en gång tidigare att jag särskilt uppskattat det du skrivit inom miljö – särskilt eftersom du har en djupare naturvetenskaplig kunskap än mig inom området. Och jag har även uppskattat det du skrivit om arbetsmarknadsfrågor. Även där har du m.fl. en djupare kunskap än mig. Ni är ju några stycken som är duktiga inom det området.
iAkita sticker ju verkligen ut i den där listan med 1500 gillamarkeringar på ca 2500 inlägg.
...och räkneverket för gillamarkeringar nollställdes i och med att forumet uppdaterades. Så det är ju gillamarkeringar per inlägg sen den här forumuppdateringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Robin_j »

Väldigt synd jag försöker läsa så mycket som möjligt och dina inlägg brukar alltid vara intressanta och bra.
Har ju träffat dig 3 gånger under SECC och en riktigt trevlig och bra person som kan otroligt mycket och väldigt mycket tävlingsmänniska när vi kört :lol:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Jerker »

Ibland känner jag att jag inte bara vill checka ut från diverse fora utan från samhället självt eftersom samhällsklimatet är så dåligt och kunskapsföraktet sprider sig som en löpeld. Senast igår, på nyårsfesten, tvingades jag försöka förklara för en nära vän att han gått på ytterligare en myt om elbilar och han ville inte lyssna på mig när jag presenterade fakta som motbevisade honom. Det är för djävligt hur det har blivit.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Jerker »

Lyssna på Åsa Wikorss vinterprat! Det handlar just om kunskapsförakt, desinformation, minskat antal demokratier i världen etc. Lyssningsvärt!
https://sverigesradio.se/avsnitt/asa-wi ... rprat-2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Verdi_ »

Jerker skrev: 03 jan 2024 07:50
Lyssna på Åsa Wikorss vinterprat! Det handlar just om kunskapsförakt, desinformation, minskat antal demokratier i världen etc. Lyssningsvärt!
https://sverigesradio.se/avsnitt/asa-wi ... rprat-2023
Jo fast det problemet gäller inte bara högern.

Några exempel.

Black Lives Matter har gett oss uppfattningen att amerikansk polis dödar svarta på skoj. Och enbart svarta. Att det är rasism. I verkligheten dödas nästan dubbelt så många vita som svarta av polisen. I snitt runt 225 svarta och 440 vita per år. Ja, det är en övervikt av svarta såklart om man strikt ser till folkmängden men det är ju även en övervikt av svarta bland de kriminella element (är i faktiska tal fler svarta än vita i amerikanska fängelser t ex) som hamnar i sådana situationer med polisen. Visst kan det förklaras med att svarta är fattigare och att fattiga oftare blir kriminella och att det i sin tur beror på rasism. Det är en rimlig förklaringsmodell men BLM skyller ju specifikt polisen för att vara rasister. Finns till och med exempel på liknande fall som med George Floyd där en vit blivit kvävd till döds på liknande sätt som han blev. Det ursäktar ju inte det som hände med Floyd men i min värld håller BLM på med desinformation. De berättar åtminstone inte hela sanningen. Varför får vi aldrig höra om de vita som dödas av polisen?

Jag tycker även rapporteringen kring invandringen före och under flyktingkrisen 2015 är ett klockrent exempel på desinformation.

Kollar man på mycket av rapporteringen kring "extremväder" så får man lätt intrycket av att alla stormar, regnväder och värmeböljor till 90% beror på klimatförändringar när det i själva verket kanske är 10%. Det är visserligen illa nog men nog är det desinformation att påstå att Madagaskars klimat blivit torrare p g a klimatförändringarna när det i själva verket är andra faktorer som ligger bakom?

https://www.imperial.ac.uk/news/232635/ ... te-change/

En gissning från min sida är att "vänstern" anser att de har den moraliska rätten på sin sida och därför ljuger av goda skäl medan högern är onda och ljuger av onda skäl.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av HelectriC »

En liten avspårning, men jag ser att det nämns i flera inlägg att stämningen blivit mer aggressiv och hetsk. Det är intressant eftersom jag reagerade över detta när jag var i Sverige över jul. I trafiken, i affärer, på restauranger, har folk lagt sig till med ett betydligt mindre vänligt sätt att vara på. Jag är i Sverige ca 2-3 ggr per år, men nu tycker jag det verkligen har gått överstyr. Vad har hänt med det trevliga svenska sättet som vi hade tidigare? Det verkar ha blivit kutym att döma snarare än förstå och att så ofta det går utgå ifrån att ”motståndaren” i vilken situation det än är, ska ”vinnas över”. En mycket tråkig trend, det var skönt att komma tillbaks till Norge där folk fortfarande är generellt vänliga och har en grundinställning om att andra inte vill en ont och att man inte behöver ”besegra” alla andra i alla situationer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av jans »

Så tråkigt att läsa, iAkita, jag tillhör de som kommer sakna dina inlägg och som andra har påpekat, kan man (om man tar lite större ord i sin mun) se ditt avhopp som en del av trenden mot en polariserad värld där många får bråttom att anta en ståndpunkt och stänger sina öron och ögon för diskussioner eller fakta.

Jag tillhör också de lågaktiva då det gäller att författa egna inlägg men läser många med intresse. Har förfärats över förändringen av tonen här på forumet och har tystnat delvis för att jag är fullkomligt ointresserad av att munhuggas med medlemmar där intresset för förståelse är lika med noll.

Så, tragiskt nog kan vi bara konstatera att detta forum slutat att vara en fantastiskt och inspirerande plats för oss som såg den tekniska revolutionen, som vi själva var en liten liten del av, som utgångspunkten för spridande av fakta och idéer och meningsutbyte om strategier, förhållningssätt, tips samt även konsekvenser mm av politiska beslut eller tekniska nyheter.

Vad som uppstått istället liknar ju alltmer en plats för meningslösa bataljer à la Twitter, tråkigt att konstatera.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev: 03 jan 2024 11:16
En liten avspårning, men jag ser att det nämns i flera inlägg att stämningen blivit mer aggressiv och hetsk. Det är intressant eftersom jag reagerade över detta när jag var i Sverige över jul. I trafiken, i affärer, på restauranger, har folk lagt sig till med ett betydligt mindre vänligt sätt att vara på. Jag är i Sverige ca 2-3 ggr per år, men nu tycker jag det verkligen har gått överstyr. Vad har hänt med det trevliga svenska sättet som vi hade tidigare? Det verkar ha blivit kutym att döma snarare än förstå och att så ofta det går utgå ifrån att ”motståndaren” i vilken situation det än är, ska ”vinnas över”. En mycket tråkig trend, det var skönt att komma tillbaks till Norge där folk fortfarande är generellt vänliga och har en grundinställning om att andra inte vill en ont och att man inte behöver ”besegra” alla andra i alla situationer.
Det har den senaste tiden rapporterats om att entreprenörer som plogar snö får utstå en massa hat för att de inte plogar exakt så som vissa personer tycker att de ska. Igår var det en artikel i Aftonbladet där en plogare hade blivit misshandlad av en ilsken villaägare för att denne fått en vall framför sin infart.

Det är också ett exempel på hur samhället håller på att spåra ur totalt. Jag är också villaägare och får min infart blockerad av en snövall som plogats upp där men det är ju så det fungerar. Enda alternativet är att ingen plogar vägen utanför alls och det är ju inte bättre. Det övergår mitt förstånd hur nån kan vara missnöjd med att få villagatan plogad bara för att det helt självklara inträffar, att man får skotta lite mer snö.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av jans »

HelectriC skrev: 03 jan 2024 11:16
En liten avspårning, men jag ser att det nämns i flera inlägg att stämningen blivit mer aggressiv och hetsk. Det är intressant eftersom jag reagerade över detta när jag var i Sverige över jul. I trafiken, i affärer, på restauranger, har folk lagt sig till med ett betydligt mindre vänligt sätt att vara på. Jag är i Sverige ca 2-3 ggr per år, men nu tycker jag det verkligen har gått överstyr. Vad har hänt med det trevliga svenska sättet som vi hade tidigare? Det verkar ha blivit kutym att döma snarare än förstå och att så ofta det går utgå ifrån att ”motståndaren” i vilken situation det än är, ska ”vinnas över”. En mycket tråkig trend, det var skönt att komma tillbaks till Norge där folk fortfarande är generellt vänliga och har en grundinställning om att andra inte vill en ont och att man inte behöver ”besegra” alla andra i alla situationer.
Håller helt med, och det är väl det vi ser här med?
Tänker också att det är så lätt att dras med, att dras ned, till käbblets meningslösa och destruktiva nivå. Därför så viktigt att några klara av att stå emot så att ett verkligt samtal kan fortsätta.
Michelle Obama's klassiska devis "When they go low we go high"

)

har blivit ett alltmer åtråvärt och viktigt ideal.
Senast redigerad av jans, redigerad totalt 1 gånger.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Jag tar en paus (och Gott Nytt År)

Inlägg av larjon »

jans skrev: 03 jan 2024 12:02
HelectriC skrev: 03 jan 2024 11:16
En liten avspårning, men jag ser att det nämns i flera inlägg att stämningen blivit mer aggressiv och hetsk. Det är intressant eftersom jag reagerade över detta när jag var i Sverige över jul. I trafiken, i affärer, på restauranger, har folk lagt sig till med ett betydligt mindre vänligt sätt att vara på. Jag är i Sverige ca 2-3 ggr per år, men nu tycker jag det verkligen har gått överstyr. Vad har hänt med det trevliga svenska sättet som vi hade tidigare? Det verkar ha blivit kutym att döma snarare än förstå och att så ofta det går utgå ifrån att ”motståndaren” i vilken situation det än är, ska ”vinnas över”. En mycket tråkig trend, det var skönt att komma tillbaks till Norge där folk fortfarande är generellt vänliga och har en grundinställning om att andra inte vill en ont och att man inte behöver ”besegra” alla andra i alla situationer.
Håller helt med, och det är väl det vi ser här med?
Tänker också att det är så lätt att dras med, att dras ned, till käbblets meningslösa och destruktiva nivå. Därför så viktigt att några klara av att stå emot så att ett verkligt samtal kan fortsätta.
Michelle Obama's klassiska devis "When they go low we go high" ( ) har blivit ett alltmer åtråvärt och viktigt ideal.
Ett suveränt motto. Det bästa sättet att skapa en bättre värld är ju att själv vara förändringen vi vill se.
Även om inte hela världen blir bättre så blir vår egen tillvaro bättre av att leva så.
Svart Model Y Performance
Skriv svar