Kaoset på E22

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Kriper »

Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Jag mejlade DN.

Hej,

En sak med texten som jag inte förstår. Experten jämför lite luddigt vad en dieselbil drar på tomgång med elbilens energiförbrukning när den kör. Här saknas en vettig jämförelse. Jag har haft Tesla model S sedan sju år tillbaka och min erfarenhet är att bilen drar minimalt med energi när man står still med värmen på. Ett exempel. Om jag drar igång värmen från appen i telefonen för att förvärva bilen innan färd och bilen är laddad till 90 %, vilket ger en range av 423 km, så brukar det efter en halvtimmas värmning av bilen i minus 5° C, försvinna 10 km i range, vilket motsvarar 2 kWh. Bilens batteri är på 100 kWh vilket borde ge att jag kan stå still minst 50 timmar tills batteriet är urladdat. Till saken hör också att bilen drar mindre energi när den väl är uppvärmd. Elbilens batteri har inga värmeförluster vilket dieselbilen har. Hur mycket energi som finns i tanken på en dieselbil spelar ju mindre roll när hälften släpps ut i luften i form av spillvärme. Så ta gärna in en rättelse och en rättvis jämförelse. Som det är nu så skrämmer ni bort folk som funderar på elbil.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev: 05 jan 2024 08:56
chaffis75 skrev: 05 jan 2024 08:48
dstr skrev: 05 jan 2024 08:14
Det skrivs mycket om hur länge man kan stå med en dieselbil igång.

Men när snön drivit upp runt bilen och varma motorn skapar en skorsten så att allt under ventileras ut där, nära luftintaget, dör man man koloxiden eller kolmonoxiden?

Frågar åt en vän.
Med tanke på att man precis testat med 1000 olika bilar längs e22 så skulle jag säga de är inge problem, ingen dog.
Testet nu var ju bara 10-20 timmar, och så kanske det blåste tillräckligt hela tiden. En diselbil kan ju stå i 100 timmar, minst. Hur blir det när vinden lägger sig?
Har svårt att tro de skulle bli ett problem. Står man ute så rör alltid luften på sig.. dessutom lär du inte få drivbildning om de är vindstilla så frågan är felställd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Mickep »

Man måste ta i beaktan att elbilar är ett väldigt brett begrepp. Det finns de som har ca 30 kWh. (det mesta kritiken var att räckvidden halveras på vintern (gäller samtliga bilar). Kia soul, zoe kan mycket väl bara klara sig några timmar med värmen. (och står de bredvid en dieselbil kan de nog vara i samma fara som de som sitter i bilen som potentiellt kan kolmonoxid förgifta omgivningen.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Kaoset på E22

Inlägg av toppo »

Kriper skrev: 05 jan 2024 09:01
Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Jag mejlade DN.

Hej,

En sak med texten som jag inte förstår. Experten jämför lite luddigt vad en dieselbil drar på tomgång med elbilens energiförbrukning när den kör. Här saknas en vettig jämförelse. Jag har haft Tesla model S sedan sju år tillbaka och min erfarenhet är att bilen drar minimalt med energi när man står still med värmen på. Ett exempel. Om jag drar igång värmen från appen i telefonen för att förvärva bilen innan färd och bilen är laddad till 90 %, vilket ger en range av 423 km, så brukar det efter en halvtimmas värmning av bilen i minus 5° C, försvinna 10 km i range, vilket motsvarar 2 kWh. Bilens batteri är på 100 kWh vilket borde ge att jag kan stå still minst 50 timmar tills batteriet är urladdat. Till saken hör också att bilen drar mindre energi när den väl är uppvärmd. Elbilens batteri har inga värmeförluster vilket dieselbilen har. Hur mycket energi som finns i tanken på en dieselbil spelar ju mindre roll när hälften släpps ut i luften i form av spillvärme. Så ta gärna in en rättelse och en rättvis jämförelse. Som det är nu så skrämmer ni bort folk som funderar på elbil.
Du hade inte behövt maila DN (eller TT för den delen som har skrivit artikeln). Läs inlägg 5 i denna tråd av Verdi_ istället.

Ett tips till din egen uträkning visar att din bil förbrukar ca 4 kWh/h, så du kan förvärma din bil i 25 timmar.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Kaoset på E22

Inlägg av ONSatan »

Mickep skrev: 05 jan 2024 09:13
Man måste ta i beaktan att elbilar är ett väldigt brett begrepp. Det finns de som har ca 30 kWh. (det mesta kritiken var att räckvidden halveras på vintern (gäller samtliga bilar). Kia soul, zoe kan mycket väl bara klara sig några timmar med värmen. (och står de bredvid en dieselbil kan de nog vara i samma fara som de som sitter i bilen som potentiellt kan kolmonoxid förgifta omgivningen.
Svårt att komma ifrån att en bil med förbränningsmotor normalt kör omkring med mer energi i tanken vs vad medelelbilen har i batterier.

Sen tillkommer nog att många vill köra ner laddningsnivå lågt för att få godtagbar laddninghastighet.

Svårt att bli upprörd över artiklar som i grund är korrekta.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Kaoset på E22

Inlägg av jans »

Lite spännande denna fråga; hur mycket energi drar värmesystemet.
Förut hade vi tibors artikel https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/ som pekade på en åtgång mellan 2 och 3 kW i timmen.
Nu har vi fått ett verkligt livetest av en vW-ägare https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
han (enligt hans egen uppgift) förbrukad 24% av 77kWh på 12 timmar --> betyder att värmen drog c:a 1,5 kW .
Naturligtvis massor av faktorer som påverkar : utetemp, vindstyrka, innetemp, bilens isolering mm.
Den allmänna uppfattningen tycks vara att stolsvärme är en effektivare metod än värmefläkt, i vW-forumet tycks de också ha förespråkat rattvärme, låter lite märkligt tycker jag. Tankar om det ?
Vore också intressant att veta hur mycket sänkt temperatur i kupén påverkar.
Vore kul om någon tesla-ägare satt fast och kan berätta hur de gjorde.
.
Model S P85+ Juni 2014
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Fredrik j »

ONSatan skrev: 05 jan 2024 10:05
Mickep skrev: 05 jan 2024 09:13
Man måste ta i beaktan att elbilar är ett väldigt brett begrepp. Det finns de som har ca 30 kWh. (det mesta kritiken var att räckvidden halveras på vintern (gäller samtliga bilar). Kia soul, zoe kan mycket väl bara klara sig några timmar med värmen. (och står de bredvid en dieselbil kan de nog vara i samma fara som de som sitter i bilen som potentiellt kan kolmonoxid förgifta omgivningen.
Svårt att komma ifrån att en bil med förbränningsmotor normalt kör omkring med mer energi i tanken vs vad medelelbilen har i batterier.

Sen tillkommer nog att många vill köra ner laddningsnivå lågt för att få godtagbar laddninghastighet.

Svårt att bli upprörd över artiklar som i grund är korrekta.
Jag tror också det mest handlar om att nyblivna elbilsförare kan ha svårt att räkna på hur länge det håller. I dieselbilen många hade innan stod det ju ofta ganska klart på displayen vad bilen drar i liter/timme på tomgång. Det är ju en relativt enkel uträkning hur länge bränslet räcker och den kan dessutom bli ganska exakt. I en elbil har man procent eller antal km om man hade kört. Istället får man försöka räkna ut baserat på hur fort batterinivån sjunker.
Det hade ju varit en bra funktion om bilen kunde berätta hur många timmar den kan stå still med värme på under nuvarande förhållanden. Det kanske finns i någon elbil? Så man får hjälp med räknandet. Borde ju inte vara så svårt för bilen att räkna ut. Eller motsvarande liter/timme. Momentan förbrukning i Kwh.
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Kaoset på E22

Inlägg av fnurra »

Undrar om det i ett nödläge är en fördel att bara slå på campmode? Då borde väl bilen prioritera att hålla värmen i bilen framför annat och hålla förbrukningen nere.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Legato »

fnurra skrev: 05 jan 2024 11:27
Undrar om det i ett nödläge är en fördel att bara slå på campmode? Då borde väl bilen prioritera att hålla värmen i bilen framför annat och hålla förbrukningen nere.
Samma fråga ställdes på förra sidan. Jag ställer samma följdfråga... :)

Enda som skulle kunna skilja är väl batterivärmning i så fall? Men den tror jag inte är igång om bilen står i P utan sladd inkopplad?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Legato »

Kriper skrev: 05 jan 2024 09:01
Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Jag mejlade DN.

Hej,

En sak med texten som jag inte förstår. Experten jämför lite luddigt vad en dieselbil drar på tomgång med elbilens energiförbrukning när den kör. Här saknas en vettig jämförelse. Jag har haft Tesla model S sedan sju år tillbaka och min erfarenhet är att bilen drar minimalt med energi när man står still med värmen på. Ett exempel. Om jag drar igång värmen från appen i telefonen för att förvärva bilen innan färd och bilen är laddad till 90 %, vilket ger en range av 423 km, så brukar det efter en halvtimmas värmning av bilen i minus 5° C, försvinna 10 km i range, vilket motsvarar 2 kWh. Bilens batteri är på 100 kWh vilket borde ge att jag kan stå still minst 50 timmar tills batteriet är urladdat. Till saken hör också att bilen drar mindre energi när den väl är uppvärmd. Elbilens batteri har inga värmeförluster vilket dieselbilen har. Hur mycket energi som finns i tanken på en dieselbil spelar ju mindre roll när hälften släpps ut i luften i form av spillvärme. Så ta gärna in en rättelse och en rättvis jämförelse. Som det är nu så skrämmer ni bort folk som funderar på elbil.
Mycket bra att du kontaktade dem. Tror också de har helt fel i sak.

Min gissning är dessutom att snittelbilen har högre snitt SOC än snittfossilen har tanknivå. Elbilen laddar ju många varje natt och många har nog därmed "alltid" 60-100% som utgångspunkt när de startar för dagen. Fossilen däremot tankas ju mer efter behov och jag tror därför det är mycket vanligare att en sådan startar dagen med tex 20% tankat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Kaoset på E22

Inlägg av fnurra »

Legato skrev: 05 jan 2024 11:56
fnurra skrev: 05 jan 2024 11:27
Undrar om det i ett nödläge är en fördel att bara slå på campmode? Då borde väl bilen prioritera att hålla värmen i bilen framför annat och hålla förbrukningen nere.
Samma fråga ställdes på förra sidan. Jag ställer samma följdfråga... :)

Enda som skulle kunna skilja är väl batterivärmning i så fall? Men den tror jag inte är igång om bilen står i P utan sladd inkopplad?
OK, tack för info. Måste ha missat att frågan ställdes tidigare i tråden trodde jag hade läst igenom alla inlägg...
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Kaoset på E22

Inlägg av larjon »

Legato skrev: 05 jan 2024 11:59
Kriper skrev: 05 jan 2024 09:01
Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Jag mejlade DN.

Hej,

En sak med texten som jag inte förstår. Experten jämför lite luddigt vad en dieselbil drar på tomgång med elbilens energiförbrukning när den kör. Här saknas en vettig jämförelse. Jag har haft Tesla model S sedan sju år tillbaka och min erfarenhet är att bilen drar minimalt med energi när man står still med värmen på. Ett exempel. Om jag drar igång värmen från appen i telefonen för att förvärva bilen innan färd och bilen är laddad till 90 %, vilket ger en range av 423 km, så brukar det efter en halvtimmas värmning av bilen i minus 5° C, försvinna 10 km i range, vilket motsvarar 2 kWh. Bilens batteri är på 100 kWh vilket borde ge att jag kan stå still minst 50 timmar tills batteriet är urladdat. Till saken hör också att bilen drar mindre energi när den väl är uppvärmd. Elbilens batteri har inga värmeförluster vilket dieselbilen har. Hur mycket energi som finns i tanken på en dieselbil spelar ju mindre roll när hälften släpps ut i luften i form av spillvärme. Så ta gärna in en rättelse och en rättvis jämförelse. Som det är nu så skrämmer ni bort folk som funderar på elbil.
Mycket bra att du kontaktade dem. Tror också de har helt fel i sak.

Min gissning är dessutom att snittelbilen har högre snitt SOC än snittfossilen har tanknivå. Elbilen laddar ju många varje natt och många har nog därmed "alltid" 60-100% som utgångspunkt när de startar för dagen. Fossilen däremot tankas ju mer efter behov och jag tror därför det är mycket vanligare att en sådan startar dagen med tex 20% tankat.
Hmm.. frågan är om det är så.
AAKEE har lärt mig att det bästa för batteriet är att ha så låg SoC som möjligt så jag har sällan över 60% för vardaglig körning.

Vi kanske ska starta en poll kring vilken snitt-SoC folk kör runt med till vardags. :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Legato »

larjon skrev: 05 jan 2024 14:26
Legato skrev: 05 jan 2024 11:59
Kriper skrev: 05 jan 2024 09:01
Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
Jag mejlade DN.

Hej,

En sak med texten som jag inte förstår. Experten jämför lite luddigt vad en dieselbil drar på tomgång med elbilens energiförbrukning när den kör. Här saknas en vettig jämförelse. Jag har haft Tesla model S sedan sju år tillbaka och min erfarenhet är att bilen drar minimalt med energi när man står still med värmen på. Ett exempel. Om jag drar igång värmen från appen i telefonen för att förvärva bilen innan färd och bilen är laddad till 90 %, vilket ger en range av 423 km, så brukar det efter en halvtimmas värmning av bilen i minus 5° C, försvinna 10 km i range, vilket motsvarar 2 kWh. Bilens batteri är på 100 kWh vilket borde ge att jag kan stå still minst 50 timmar tills batteriet är urladdat. Till saken hör också att bilen drar mindre energi när den väl är uppvärmd. Elbilens batteri har inga värmeförluster vilket dieselbilen har. Hur mycket energi som finns i tanken på en dieselbil spelar ju mindre roll när hälften släpps ut i luften i form av spillvärme. Så ta gärna in en rättelse och en rättvis jämförelse. Som det är nu så skrämmer ni bort folk som funderar på elbil.
Mycket bra att du kontaktade dem. Tror också de har helt fel i sak.

Min gissning är dessutom att snittelbilen har högre snitt SOC än snittfossilen har tanknivå. Elbilen laddar ju många varje natt och många har nog därmed "alltid" 60-100% som utgångspunkt när de startar för dagen. Fossilen däremot tankas ju mer efter behov och jag tror därför det är mycket vanligare att en sådan startar dagen med tex 20% tankat.
Hmm.. frågan är om det är så.
AAKEE har lärt mig att det bästa för batteriet är att ha så låg SoC som möjligt så jag har sällan över 60% för vardaglig körning.

Vi kanske ska starta en poll kring vilken snitt-SoC folk kör runt med till vardags. :)
Ja, så är (nog) bäst att göra, men jag tror det är en extremt liten andel av alla elbilsförare som gör så tyvärr. Problemet med en poll här är att medlemmarna här garanterat har långt mer kunskap i snitt än totala populationen elbilister.

Är medlem i en herrans massa elbilsgrupper på FB och den vanligaste åsikten tycks vara att "jag laddar 100% varje dag, det vore ju skit om bilen inte håller för det". Många andra följer bara tillverkarens rekommendationer rakt av och kör alltid 80% eller 90%. Utan att veta så skulle jag gissa att uppemot halva beståndet av alla elbilar dessutom "ägs av någon annan", så incitamenten att ta hand om sitt batteri minskar.

Jag är väl något mellanting personligen. Lämnar sällan bilarna under 40% av praktiska skäl. Laddar oftast till 50-60% men anpassar mig efter elpriset också och laddar ändå hyfsat ofta till 75-90% också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Niklas Z »

larjon skrev: 05 jan 2024 14:26
Hmm.. frågan är om det är så.
AAKEE har lärt mig att det bästa för batteriet är att ha så låg SoC som möjligt så jag har sällan över 60% för vardaglig körning.

Vi kanske ska starta en poll kring vilken snitt-SoC folk kör runt med till vardags. :)
Det kan tilläggas att AAKEE också framhållit att calendar aging är låg när det är kallt. Värdet av att hålla sig till max 55 % (eller vad som är lämpligt beroende på batterikemi) är störst när det är varmt ute.
För min egen del laddar jag oftast högre när det är - 10 ° C än då det är varmgrader. Jag medger dock att detta är finlir som troligen få andra elbilsägare håller på med.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Tellus »

Så i Temperaturer med några minusgrader så kan en fulladdad Tesla ge värme i 2,5 till 4 DYGN, beroende på batteristorlek.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Tellus »

Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kaoset på E22

Inlägg av martinot »

Kriper skrev: 05 jan 2024 08:46
DN har hittat en expert som vet att elbilar inte är bra. Men har svårt att förklara varför.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe ... -snokaoset
"Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kaoset på E22

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det verkar ju även finnas en hel del 'brister' i hanteringen av situationen när den väl uppkom.

3 mil långa köer... Verkar som det 'rätt lång tid' innan vägen stängdes av och trafiken leddes om...

Verkar vidare som det tog alldeles för lång tid innan beslutet om att klippa mitträckesvajrar togs.

Och som vanligt när det uppstår ngn slags kris Sverige så verkar det ju inte finnas någon som haft ett övergripande huvudansvar(!)...

Verkar också som vanligt finnas frågetecken kring plogning. Kanske inte alltid blir så billigt i längden med billigast möjliga upphandling...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Bo99 »

Hur långt är ett snöre?

10% kvar i elbilen och planerad laddning om 3 min och totalstopp på E22 vs. nytankad bil med 70 liter diesel och allt däremellan. Det går liksom inte att ta ett snitt för inget fordon är optimalt tankat/laddat för att stå på tomgång i 20 timmar. Speciellt inte i Skåne där det som hänt händer en gång vart 5 år. Därav ingen egentlig beredskap från myndigheter. Resurserna finns inte eftersom de normalt inte behövs.

Bilister har inte vett heller att hålla till höger och vänster utan bara stannar där de står och hindrar all utryckningstrafik. I Tyskland hade det garanterat varit helt fritt i mitten för utryckningsfordon för där kan de flesta köra bil. Lastbilar på tvären ställer dock till det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kaoset på E22

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bo99 skrev: 05 jan 2024 17:29
...] Det går liksom inte att ta ett snitt för inget fordon är optimalt tankat/laddat för att stå på tomgång i 20 timmar. Speciellt inte i Skåne där det som hänt händer en gång vart 5 år. Därav ingen egentlig beredskap från myndigheter. Resurserna finns inte eftersom de normalt inte behövs. [Min u.]

Bilister har inte vett heller att hålla till höger och vänster utan bara stannar där de står och hindrar all utryckningstrafik. I Tyskland hade det garanterat varit helt fritt i mitten för utryckningsfordon för där kan de flesta köra bil. Lastbilar på tvären ställer dock till det.
Det har kanske inte hänt att det korkat igen så här på en högt trafikerad väg med mitträcke, men det är inte alls ovanligt att vägar blir ofarbara pga av kraftiga snöfall i Skåne. Det har väl hänt typ varje år sen rätt lång tid tillbaka ute på de mer flacka landsbygdområdena närmare Östersjökusten... Så beredskapen borde således absolut finnas från myndigheternas sida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2024 17:14
Det verkar ju även finnas en hel del 'brister' i hanteringen av situationen när den väl uppkom.

3 mil långa köer... Verkar som det 'rätt lång tid' innan vägen stängdes av och trafiken leddes om...

Verkar vidare som det tog alldeles för lång tid innan beslutet om att klippa mitträckesvajrar togs.

Och som vanligt när det uppstår ngn slags kris Sverige så verkar det ju inte finnas någon som haft ett övergripande huvudansvar(!)...

Verkar också som vanligt finnas frågetecken kring plogning. Kanske inte alltid blir så billigt i längden med billigast möjliga upphandling...
I allmänhet är det väl rätt vanligt att när det är lugnt läge och inget särskilt händer är det många som är villiga att ta på sig ansvar och dessutom begära mycket betalt för det. Men så fort nåt går snett är det ingen som vill kännas vid att de har nåt ansvar för det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaoset på E22

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev: 05 jan 2024 16:32
Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Kaoset på E22

Inlägg av Lembritt »

nek0 skrev: 05 jan 2024 22:50
Tellus skrev: 05 jan 2024 16:32
Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaoset på E22

Inlägg av nek0 »

Lembritt skrev: 05 jan 2024 23:37
nek0 skrev: 05 jan 2024 22:50
Tellus skrev: 05 jan 2024 16:32
Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
Jo, men då drar bilen 2l diesel/timme
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kaoset på E22

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev: 05 jan 2024 23:53
Lembritt skrev: 05 jan 2024 23:37
nek0 skrev: 05 jan 2024 22:50
Tellus skrev: 05 jan 2024 16:32
Man får akta sig för avgaserna vid snöbildning och ha koll på vindarna med fossilbil.
Webasto är extra farlig då det är raka rör som på 60-talet.

https://www.nbcwashington.com/news/loca ... 433/?amp=1

Men det är inget som Svensk media rapporterar om, populärare med fake news om elbilar
Blir inte många timmar med Webasto, 12V batteriet klarar inte driva Webaston i många timmar.
Min förra bil, en Skoda Superb TDI drog ca 1,5l diesel i timmen på tomgång och då gav den inte mycket värme vid -5C.
Det är därför man kör med värmare och motor samtidigt för att få värme i kupén. Då laddas batteriet och värmaren kan gå hela tiden.

När jag körde diesel och hamnade i kö på vintern fick man starta värmaren, då både motor och kupé kallnade efter ca 20 minuter.
Jo, men då drar bilen 2l diesel/timme
Låter osannolikt.. de är ju massor av energiinnehåll i diesel och i detta fallet omvandlas de ju bara till värme vilket en fossil motor är ganska bra på.
Med en varm motor vilket troligen majoriteten hade på e22 så drar de kring 0,5-0,7 meter per timme.
Sen är frågan om den kallnar av att bara stå på tomgång.
Men i fallet på E22 var de inte så kallt ute.. ett par minusgrader gissar jag på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar