Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
maxhallden skrev: 10 feb 2024 15:37
Jerker skrev: 10 feb 2024 15:35
tesla newbie skrev: 10 feb 2024 12:34
Varför ska bilar ha rätten att föra oväsen? Ingen skulle väl vilja åka i en tunnelbana som lät som en Lamborghini Aventador när den lämnar stationen? Jag ser motorljud som en brist hos förbränningsmotorn som tillverkarna sedan har försökt få att framstå som något att eftersträva.
Bilar med förbränningsmotor är en ljudsanitär olägenhet. Själv bor jag på landet och försöker undvika tätorter så mycket det är möjligt. Men för några år sedan satt jag på en släktings inglasade balkong mitt i centrala Trollhättan. Gatan utanför hade en hyfsad lutning. Det kom en mindre lastbil och körde uppför backen och det skallrade i rutorna och ljudet kastades mellan husväggarna och var öronbedövande. Jag körde redan då elbil och min omedelbara reflektion var att den dagen dessa transportfordon elektrifieras så kommer ljudmiljön inne i städer att förbättras radikalt.
Betydligt trevligare luft att andas in i städerna också!
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
På en av mina bilar har jag betalat extra för att den ska låta mer och högre. Det är inte den jag ska ersätta med en elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 10 feb 2024 16:36
På en av mina bilar har jag betalat extra för att den ska låta mer och högre. Det är inte den jag ska ersätta med en elbil.
Jotack, jag är fullt medveten om att sånt förekommer.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 10 feb 2024 17:53
Fredrik j skrev: 10 feb 2024 16:36
På en av mina bilar har jag betalat extra för att den ska låta mer och högre. Det är inte den jag ska ersätta med en elbil.
Jotack, jag är fullt medveten om att sånt förekommer.
Skulle våga påstå att många som äger sportbilar som låter även kör elbil. Det finns inget naturligt motsatsförhållande.
Lite som att ha en hund men inte ha med sig den till jobbet eller affären.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av jpetters »

maxhallden skrev:
Riktiga entusiastfordon som Ferraris och även RS6 går nog inte att ersätta med elbilar på många år. Tror inte att svenska Ferrariklubben är så sugna på att byta dessa till elbilar.

Men däremot är det nog enklare att få dem att byta ut sina vardagsdieslar till elbilar och det är ju det som är viktigast. De få milen entusiastbilar rullar per år är nog ganska försumbara för utsläppens skull.

Det är dieselpassaten som rullar 3000 mil om året som är boven! Bild
Ferrari och andra (riktiga) sportbilar är såklart en egen kategori där eldrivna alternativen är färre. Rimac borde ju kunna erbjuda något intressant men är väl en nivå, eller två, upp i pris.

Men Audi RS6 tycker jag är direkt jämförbar med en S Plaid. Finns såklart skillnader. RS6 brummar och har en längre väsentligt längre (och kul) tillbehörslista, men är (inte så*) lite segare. S Plaid har överlägsen drivlina, infotainmentsystem och snyggare (subjektivt såklart). Dessutom klart mindre dyr, både inköp och att köra.

Jag tycker verkligen inte att steget RS6 -> S Plaid är särskilt smärtsamt.

Man kan såklart ersätta S Plaid ovan med Taycan CT Turbo S, även om priset är det dubbla eller mer.

* Fick tillfälle att jämföra med en nyare RS6 i veckan när jag körde autobahn München-Lindau, rätt tydlig skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 10 feb 2024 12:34
Är ändå ett fascinerande fenomen detta med motorljud. Vi har nu bilar som Lucid Air Saphire som har helt fantastiska köregenskaper: https://www.motortrend.com/reviews/2024 ... ve-review/

Men ändå kommer det komma Peder Karlsson typer som säger att den är jättetråkig för att den har inget motorljud. [...
För en del konsumenter är ju etik viktigt vid olika former av (privat)konsumtion... Har inte läst det testet i Motor Trend, men efter några snabba sökningar i texten så verkar det som att de inte nämner något om ägarstrukturen i bolaget Lucid... Tyvärr är ju Lucid sen en tid tillbaka majoritetsägt av den person som i praktiken styr Saudiarabien. Och Saudi får inte ett bra betyg av t.ex. Freedom House. Tyvärr får de betyget 8/100 av Freedom House(!)... Och det finns ju anledningar till det...

https://freedomhouse.org/country/saudi- ... world/2023
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Motors

Men som redan nämnts så finns det ju andra alternativ som Taycan och Model S. Samt Audi e-tron GT och BMW i5 för den som föredrar det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

HerrNilsson skrev: 11 feb 2024 20:35
:?

https://x.com/GunnarAslund/status/17567 ... 08141?s=20
Skärmavbild 2024-02-11 kl. 20.35.10.png

Elbilars svaghet.

Dock är jag inte villig att puttra omkring på dyrt fossilt bränsle hela året för några få köer.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Fredrik j »

HerrNilsson skrev: 11 feb 2024 20:35
:?

https://x.com/GunnarAslund/status/17567 ... 08141?s=20
Skärmavbild 2024-02-11 kl. 20.35.10.png
Vad menar han är kopplingen till SD? Eller betyder det något annat än Sverigedemokraterna beroende på sammanhang?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Fredrik j skrev: 11 feb 2024 20:58
HerrNilsson skrev: 11 feb 2024 20:35
:?

https://x.com/GunnarAslund/status/17567 ... 08141?s=20
Skärmavbild 2024-02-11 kl. 20.35.10.png
Vad menar han är kopplingen till SD? Eller betyder det något annat än Sverigedemokraterna beroende på sammanhang?

Oklart men antagligen är det en SD-kille som skriver och menar nåt ironiskt om att vi bara gjort som SD vill så hade ingen kört elbil.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 10 feb 2024 19:47
Jerker skrev: 10 feb 2024 17:53
Fredrik j skrev: 10 feb 2024 16:36
På en av mina bilar har jag betalat extra för att den ska låta mer och högre. Det är inte den jag ska ersätta med en elbil.
Jotack, jag är fullt medveten om att sånt förekommer.
Skulle våga påstå att många som äger sportbilar som låter även kör elbil. Det finns inget naturligt motsatsförhållande.
Lite som att ha en hund men inte ha med sig den till jobbet eller affären.
Jag har en högljudd liten sportbil, men söker elbil till jobbpendling och hustrun. Dvs byta två fossilbilar till 2st elbilar.
Man kan gilla båda!

Elbilar kommer ta över, handlar bara om kostnader för den stora massan.
När man kan för samma pengar, köpa en elbil med samma storlek och utrustning som fossilbil är det godnatt för fossilbilar.
Priserna på elbilar sjunker stadigt, så vänta bara!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 13 feb 2024 21:29
Fredrik j skrev: 10 feb 2024 19:47
Jerker skrev: 10 feb 2024 17:53
Fredrik j skrev: 10 feb 2024 16:36
På en av mina bilar har jag betalat extra för att den ska låta mer och högre. Det är inte den jag ska ersätta med en elbil.
Jotack, jag är fullt medveten om att sånt förekommer.
Skulle våga påstå att många som äger sportbilar som låter även kör elbil. Det finns inget naturligt motsatsförhållande.
Lite som att ha en hund men inte ha med sig den till jobbet eller affären.
Jag har en högljudd liten sportbil, men söker elbil till jobbpendling och hustrun. Dvs byta två fossilbilar till 2st elbilar.
Man kan gilla båda!

Elbilar kommer ta över, handlar bara om kostnader för den stora massan.
När man kan för samma pengar, köpa en elbil med samma storlek och utrustning som fossilbil är det godnatt för fossilbilar.
Priserna på elbilar sjunker stadigt, så vänta bara!
För bruksbilar, ja. Men man säljer ju inte en hund för att katt är billigare…
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av jonasl »

Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
Det är redan nu stor skillnad på att åka elbuss och dieselbuss t.ex, även hybridbussarna är väldigt mycket tystare eftersom motorn mest snurrar på lågt varv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 13 feb 2024 21:46
Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
Det är redan nu stor skillnad på att åka elbuss och dieselbuss t.ex, även hybridbussarna är väldigt mycket tystare eftersom motorn mest snurrar på lågt varv.
Ja, hyfsat många städer har ju nu endast elbussar för innerstadstrafiken. Det gör mycket. Och allt fler mindre budlastbilar, som är sista länken i transportkedjan och är de som kör inne i städer, är eldrivna. Det händer en hel del i det tysta. Man skulle egentligen spela in ljudbilden och mäta decibel på olika ställen i städer som dokumentation och sen göra motsvarande inspelningar när elektrifieringen är i stort sett total för att kunna göra jämförelser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev: 14 feb 2024 11:07
jonasl skrev: 13 feb 2024 21:46
Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
Det är redan nu stor skillnad på att åka elbuss och dieselbuss t.ex, även hybridbussarna är väldigt mycket tystare eftersom motorn mest snurrar på lågt varv.
Ja, hyfsat många städer har ju nu endast elbussar för innerstadstrafiken. Det gör mycket. Och allt fler mindre budlastbilar, som är sista länken i transportkedjan och är de som kör inne i städer, är eldrivna. Det händer en hel del i det tysta. Man skulle egentligen spela in ljudbilden och mäta decibel på olika ställen i städer som dokumentation och sen göra motsvarande inspelningar när elektrifieringen är i stort sett total för att kunna göra jämförelser.
Däckbuller försvinner ju tyvärr inte dock. Är ju en rätt stor del av ljudmattan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 14 feb 2024 14:25
Jerker skrev: 14 feb 2024 11:07
jonasl skrev: 13 feb 2024 21:46
Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
Det är redan nu stor skillnad på att åka elbuss och dieselbuss t.ex, även hybridbussarna är väldigt mycket tystare eftersom motorn mest snurrar på lågt varv.
Ja, hyfsat många städer har ju nu endast elbussar för innerstadstrafiken. Det gör mycket. Och allt fler mindre budlastbilar, som är sista länken i transportkedjan och är de som kör inne i städer, är eldrivna. Det händer en hel del i det tysta. Man skulle egentligen spela in ljudbilden och mäta decibel på olika ställen i städer som dokumentation och sen göra motsvarande inspelningar när elektrifieringen är i stort sett total för att kunna göra jämförelser.
Däckbuller försvinner ju tyvärr inte dock. Är ju en rätt stor del av ljudmattan.
I stadstrafik är rimligen däcken den huvudsakliga källan till ljud från en bil.
Kommer man upp lite i fart tillkommer även vindljud.
Står man nära en motorväg så hörs det ingen eller liten skillnad på en dieselbil och en elbil.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 14 feb 2024 14:36
taliz skrev: 14 feb 2024 14:25
Jerker skrev: 14 feb 2024 11:07
jonasl skrev: 13 feb 2024 21:46
Jerker skrev: 10 feb 2024 15:45
Visst, men det är ju en självklarhet. Mer sällan är det nån som pratar om ljudmiljön.
Det är redan nu stor skillnad på att åka elbuss och dieselbuss t.ex, även hybridbussarna är väldigt mycket tystare eftersom motorn mest snurrar på lågt varv.
Ja, hyfsat många städer har ju nu endast elbussar för innerstadstrafiken. Det gör mycket. Och allt fler mindre budlastbilar, som är sista länken i transportkedjan och är de som kör inne i städer, är eldrivna. Det händer en hel del i det tysta. Man skulle egentligen spela in ljudbilden och mäta decibel på olika ställen i städer som dokumentation och sen göra motsvarande inspelningar när elektrifieringen är i stort sett total för att kunna göra jämförelser.
Däckbuller försvinner ju tyvärr inte dock. Är ju en rätt stor del av ljudmattan.
I stadstrafik är rimligen däcken den huvudsakliga källan till ljud från en bil.
Kommer man upp lite i fart tillkommer även vindljud.
Står man nära en motorväg så hörs det ingen eller liten skillnad på en dieselbil och en elbil.
Jag vet inte om det är stor skillnad mellan olika städer, men här i Paris är det iaf helt utan tvekan motorljudet som är den överlägset största källan till oljud. Inte minst alla ICE-moppar/-MC låter rent för dj-t, det går knappt att vistas i närheten av dom större gatorna och genomfartslederna i staden, att alla dessutom kör typ 20km/h över hastighetsbegränsningarna hjälper förstås inte heller.

Här skulle nog det totala oljudet från trafiken minska med typ 90% om det bara var elfordon på vägarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

Inne i städer så skiljer det sig naturligtvis väldigt mycket på vilken typ av väg som man syftar på, vad som genererar mest ljud.Det finns ju allt från små gator där fordon oftast inte kommer upp i hastigheter över 30-40 och större gator/genomfartsleder där man kan köra 70-90.

Det exempel jag skrev om, där jag satt på en balkong inne i Trollhättan, är däckljudet helt försumbart. Det är en gatstump som bara är 1 kvarter lång och sen är det korsande gator i båda ändar. En liten diesellastbil, som det rörde sig om i det här fallet, som svängde in på gatan och gasade sig uppför backen, generade otroligt mycket väsen från motorn, inte från däcken. En eldriven hade inte hörts alls.

Just accelerationen av tunga dieselfordon låter väldigt mycket, så får man bort dem så har vi löst det största ljudproblemet.

Jag bodde under c:a 12 år 100 meter från E4 med fri sikt och sträckan förbi oss lutade lite. Det man hörde från motorvägen var just långtradare som gasade sig uppför den ändå rätt blygsamma lutningen, men de lät förskräckligt! När det enbart passerade personbilar hördes bara ett milt sus från vägen.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av tesla newbie »

Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:23
Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Är väl mest i trånga utrymmen som bilar stör. Är inte så roligt att stå i ett parkeringsgarage bredvid en Mustang 5.0 när den startar.
Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Justin Time »

Fet sång i den motorn annars
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

tesla newbie skrev: 15 feb 2024 09:50
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:23
Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Är väl mest i trånga utrymmen som bilar stör. Är inte så roligt att stå i ett parkeringsgarage bredvid en Mustang 5.0 när den startar.
Det är väl ok. Bara några sekunder, sen spinner den som en katt. ;)

Värre med gamla lastbilar som låter så att rutor skallrar. Eller vedervärdiga motorcyklar med gubbar som tror de är coola.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Elof »

tesla newbie skrev: 15 feb 2024 09:50
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:23
Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Är väl mest i trånga utrymmen som bilar stör. Är inte så roligt att stå i ett parkeringsgarage bredvid en Mustang 5.0 när den startar.
Det är ju helt underbart! 8-) Precis vid sådana tillfällen älskar man ju V8:or.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Claes_B »

Verdi_ skrev: 15 feb 2024 10:28
tesla newbie skrev: 15 feb 2024 09:50
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:23
Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Är väl mest i trånga utrymmen som bilar stör. Är inte så roligt att stå i ett parkeringsgarage bredvid en Mustang 5.0 när den startar.
Det är väl ok. Bara några sekunder, sen spinner den som en katt. ;)

Värre med gamla lastbilar som låter så att rutor skallrar. Eller vedervärdiga motorcyklar med gubbar som tror de är coola.
Ja, båda är helt hopplösa, eller alla bilägare som tror att det är coolt att deras bilar låter som en gammal Amazon med trasigt avgassystem. De har kanske fått för lite uppmärksamhet som barn och behöver den nu, men bra låter det inte oavsett hur mycket det varvar.
Bor på en höjd rätt nära en 90-gradare med bra drapåefterkurvanmöjligheter åt båda håll varav det är uppför åt ena hållet. Det kör alldeles för mycket MC utan ljuddämpare och Amazoner med trasigt avgassystem på sommaren (för den delen resten av året med, men inte lika mycket). En och annan "kölare" med raka rör hör man med och det är mer tragiskt än coolt tycker jag.

Det värsta är väl att de kommer man inte bli av med även om elektrifieringen går framåt, jag ser däremot fram mot att kunna sitta på uteserveringar i stan och njuta av en kaffe eller öl utan skramlande och rätt illaluktande dieslar i lastbilar och bussar när de förbjuds i stadskärnorna nån gång i framtiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

Det är väl bara att acceptera att man tycker olika om ljud från bilar. Personligen tycker inte om något slags buller från motorfordon. Det som är trösterikt är att tiden talar för oss som vill ha mer tystnad. Entusiastfordon med förbränningsmotor kommer alltid att finnas med de kommer framöver att vara en försvinnande liten grupp.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av mikebike »

Claes_B skrev: 15 feb 2024 11:19
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 10:28
tesla newbie skrev: 15 feb 2024 09:50
Verdi_ skrev: 14 feb 2024 15:23
Det som stör och låter illa är till 99% bussar, lastbilar och motorcyklar. Sportbilar gör inget större väsen av sig om det inte är nåt hemmabygge med raka rör osv.
Är väl mest i trånga utrymmen som bilar stör. Är inte så roligt att stå i ett parkeringsgarage bredvid en Mustang 5.0 när den startar.
Det är väl ok. Bara några sekunder, sen spinner den som en katt. ;)

Värre med gamla lastbilar som låter så att rutor skallrar. Eller vedervärdiga motorcyklar med gubbar som tror de är coola.
Ja, båda är helt hopplösa, eller alla bilägare som tror att det är coolt att deras bilar låter som en gammal Amazon med trasigt avgassystem. De har kanske fått för lite uppmärksamhet som barn och behöver den nu, men bra låter det inte oavsett hur mycket det varvar.
Bor på en höjd rätt nära en 90-gradare med bra drapåefterkurvanmöjligheter åt båda håll varav det är uppför åt ena hållet. Det kör alldeles för mycket MC utan ljuddämpare och Amazoner med trasigt avgassystem på sommaren (för den delen resten av året med, men inte lika mycket). En och annan "kölare" med raka rör hör man med och det är mer tragiskt än coolt tycker jag.

Det värsta är väl att de kommer man inte bli av med även om elektrifieringen går framåt, jag ser däremot fram mot att kunna sitta på uteserveringar i stan och njuta av en kaffe eller öl utan skramlande och rätt illaluktande dieslar i lastbilar och bussar när de förbjuds i stadskärnorna nån gång i framtiden.
Idag är det dimmigt i Fjollträsk.
Jag cyklar längs Valhallavägen på väg till och från jobbet, och idag stank det något otroligt av avgaser. Troligen är det ett lock över stan som håller kvar både dimma och avgaser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar