Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10831
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 19 jan 2024 07:26
Sådana medelvärdeskameror har ju funnits ett tag i Norge. Sträckan de mäter på är ju oftast inte särskilt lång- typ några km. Sträckor med många avtagsvägar etc är ju mindre lämpliga för detta.
Om metoden används med omdöme tycker jag det kan vara bra. T.ex. att man använder dessa på sträckor med många olyckor. Det är ju inte buskörning man vill åt egentligen utan att minska allvarliga olyckor.
I Norge har man ägaransvar vid kameror.
Det innebär att det inte kan dras något körkort.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Bjelke »

Kameran vid avfarten från E4 vid Tönnebro var ju tänkt att användas just
på detta sätt (upp till den vid Stråtjära), där kanske man kör dom första proven
om/när det blir OK.
Finns såklart massvis med lämpliga sträckor (tex Bollnäs - Ljusdal) men den vet
jag iaf att man planerade för (kamerans placering för lokal mätning där är ju i princip
värdelös liksom, typ ingen som hinner upp över 90km/h där förutom nu med ”vissa”
elbilar då).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
nyx5
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 nov 2023 12:02

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av nyx5 »

Trafiksäkerhetskamerorna har ju hittills satts upp på platser där det är viktigt att hålla ned farten av någon anledning.

Börjar men med medelhastighetsmätning så kommer det ju att sättas upp på avsnitt som är lämpade för just det, och det kommer alltså att bli på helt andra avsnitt än där man sattit upp kameror idag. Det måste ju vara en enhetlig hastighet mellan kamerorna och inte en massa korsningar som trafiken viker av på.

Det kommer alltså att användas på typ E4 och andra mitträckesvägar. Man kommer alltså att satsa många miljoner på att hålla ned farten på våra säkraste vägar. Ger det verkligen någon trafiksäkerhetsnytta?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

nyx5 skrev: 19 jan 2024 14:38
Trafiksäkerhetskamerorna har ju hittills satts upp på platser där det är viktigt att hålla ned farten av någon anledning.

Börjar men med medelhastighetsmätning så kommer det ju att sättas upp på avsnitt som är lämpade för just det, och det kommer alltså att bli på helt andra avsnitt än där man sattit upp kameror idag. Det måste ju vara en enhetlig hastighet mellan kamerorna och inte en massa korsningar som trafiken viker av på.

Det kommer alltså att användas på typ E4 och andra mitträckesvägar. Man kommer alltså att satsa många miljoner på att hålla ned farten på våra säkraste vägar. Ger det verkligen någon trafiksäkerhetsnytta?

Det behöver strikt taget inte vara enhetlig hastighet mellan kamerorna. Du kan räkna ut hur mycket för fort du kört i snitt oavsett om det varit en 50-sträcka eller inte. De vet ju hur lång 50-sträckan är...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av chaffis75 »

Verdi_ skrev: 19 jan 2024 14:47
nyx5 skrev: 19 jan 2024 14:38
Trafiksäkerhetskamerorna har ju hittills satts upp på platser där det är viktigt att hålla ned farten av någon anledning.

Börjar men med medelhastighetsmätning så kommer det ju att sättas upp på avsnitt som är lämpade för just det, och det kommer alltså att bli på helt andra avsnitt än där man sattit upp kameror idag. Det måste ju vara en enhetlig hastighet mellan kamerorna och inte en massa korsningar som trafiken viker av på.

Det kommer alltså att användas på typ E4 och andra mitträckesvägar. Man kommer alltså att satsa många miljoner på att hålla ned farten på våra säkraste vägar. Ger det verkligen någon trafiksäkerhetsnytta?

Det behöver strikt taget inte vara enhetlig hastighet mellan kamerorna. Du kan räkna ut hur mycket för fort du kört i snitt oavsett om det varit en 50-sträcka eller inte. De vet ju hur lång 50-sträckan är...
Vår gamla tomtom gps räknade ut medelhastigheten mellan kamerorna och man såg hur långt de var kvar till slutet. På detta sätt kan man ju anpassa hastigheten.

den är kanske de bästa att helt enkelt köra efter den hastighet man får köra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev: 19 jan 2024 15:18
den är kanske de bästa att helt enkelt köra efter den hastighet man får köra..
Det låter som en rätt bra idé tycker jag, då behöver man ju inte bekymra sig om fartkameror oavsett modell. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

chaffis75 skrev: 19 jan 2024 15:18
Verdi_ skrev: 19 jan 2024 14:47
nyx5 skrev: 19 jan 2024 14:38
Trafiksäkerhetskamerorna har ju hittills satts upp på platser där det är viktigt att hålla ned farten av någon anledning.

Börjar men med medelhastighetsmätning så kommer det ju att sättas upp på avsnitt som är lämpade för just det, och det kommer alltså att bli på helt andra avsnitt än där man sattit upp kameror idag. Det måste ju vara en enhetlig hastighet mellan kamerorna och inte en massa korsningar som trafiken viker av på.

Det kommer alltså att användas på typ E4 och andra mitträckesvägar. Man kommer alltså att satsa många miljoner på att hålla ned farten på våra säkraste vägar. Ger det verkligen någon trafiksäkerhetsnytta?

Det behöver strikt taget inte vara enhetlig hastighet mellan kamerorna. Du kan räkna ut hur mycket för fort du kört i snitt oavsett om det varit en 50-sträcka eller inte. De vet ju hur lång 50-sträckan är...
Vår gamla tomtom gps räknade ut medelhastigheten mellan kamerorna och man såg hur långt de var kvar till slutet. På detta sätt kan man ju anpassa hastigheten.

den är kanske de bästa att helt enkelt köra efter den hastighet man får köra..
Ja alltså konsekvensen av detta är ju att det blir för krångligt att köra för fort på de sträckor som har den här mätmetoden. Du kan ha detta aktiverat på ALLA fartkameror från dag 1 också. Om du lyckas ta dig från fartkamera A till fartkamera B snabbare än vad som är lagligt möjligt så åker du dit. Om du inte kan hävda att du körde en genväg som inte "finns" då förstås. :D
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Rubiks »

DanneB skrev: 18 jan 2024 21:22
Är tanken att de ska mäta mellan två fartkameror och inte mellan flera, så är det väl lätt att bara glida över till mötande körfält vid varannan stolpe. I sådana fall är det ju hur lätt som helst att komma undan. Ser folk som gör detta redan idag, när de passerar fartkameror för fort.
Helt förgäves då kameraskåpen utan problem mäter din hastighet oavsett vart du befinner dig på vägbanan.
Edit: det är inte kamerorna monterade i skåpen som mäter hastigheten.
Fredrik j
Inlägg: 10831
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

Verdi_ skrev: 19 jan 2024 15:38
chaffis75 skrev: 19 jan 2024 15:18
Verdi_ skrev: 19 jan 2024 14:47
nyx5 skrev: 19 jan 2024 14:38
Trafiksäkerhetskamerorna har ju hittills satts upp på platser där det är viktigt att hålla ned farten av någon anledning.

Börjar men med medelhastighetsmätning så kommer det ju att sättas upp på avsnitt som är lämpade för just det, och det kommer alltså att bli på helt andra avsnitt än där man sattit upp kameror idag. Det måste ju vara en enhetlig hastighet mellan kamerorna och inte en massa korsningar som trafiken viker av på.

Det kommer alltså att användas på typ E4 och andra mitträckesvägar. Man kommer alltså att satsa många miljoner på att hålla ned farten på våra säkraste vägar. Ger det verkligen någon trafiksäkerhetsnytta?

Det behöver strikt taget inte vara enhetlig hastighet mellan kamerorna. Du kan räkna ut hur mycket för fort du kört i snitt oavsett om det varit en 50-sträcka eller inte. De vet ju hur lång 50-sträckan är...
Vår gamla tomtom gps räknade ut medelhastigheten mellan kamerorna och man såg hur långt de var kvar till slutet. På detta sätt kan man ju anpassa hastigheten.

den är kanske de bästa att helt enkelt köra efter den hastighet man får köra..
Ja alltså konsekvensen av detta är ju att det blir för krångligt att köra för fort på de sträckor som har den här mätmetoden. Du kan ha detta aktiverat på ALLA fartkameror från dag 1 också. Om du lyckas ta dig från fartkamera A till fartkamera B snabbare än vad som är lagligt möjligt så åker du dit. Om du inte kan hävda att du körde en genväg som inte "finns" då förstås. :D
Om kamerorna lyckas ta ett kort på ditt ansikte.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av juristen »

Hoppas det inte blir någonting av det, i så fall kommer jag börja köra med solskyddet nerfällt.

Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.

Resultatet blir att det är ett fåtal som kör lagligt, då flertalet uppfattar hastighetsbegränsningen som absurt låg, med köbildning och stressade omkörningar som följd istället för ett säkert smidigt trafiktempo.

Ska kamerorna, som är många på den sträckan, dessutom mäta medelhastigheten, blir det bara ännu fler fel. Lös grundproblemet istället, genom att ha vettiga och motiverade hastighetsbegränsningar och underhållna vägar.

Jag kör sällan över 100 och i princip aldrig över 110, men jag vill inte heller bli tvingad att köra 80 på en bra väg som tidigare var godkänd för 110. Jag kör också helst lagligt och tycker det är bra, men hastighetsgränser ska vara sakligt motiverade och rimliga och jag är inte heller någon vän av alla övervakningssystem som gradvis implementeras genom kameror och "säkerhetssystem" i bilarna. Särskilt inte då saker implementeras på ett sätt som både är tvingande (=ej valbart) och på dåliga sätt och förlitar sig på system som inte funkar bra (läs skyltavläsning, dåliga algoritmer och kameror istället för regnsensorer/radar).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Kriper »

En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10831
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Integritethotet ligger ju i så fall i att förarna fotograferas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av fth »

Bild
Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Nja, som diskuterats tidigare i tråden, under förutsättning att systemet byggs rätt, dvs att endast uppgifter för dom faktiska överträdelserna sparas, så finns det ju inga egentliga integritetsproblem med detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev: 20 jan 2024 13:13
Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Integritethotet ligger ju i så fall i att förarna fotograferas.
Även en bils position är ju ett visst integritetshot om den inte har många olika förare. Lite som att spåra en mobil. Det kan ju såklart vara någon annan som bär omkring på den, men oftast inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av bylund »

fth skrev: 20 jan 2024 13:17
Bild
Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Nja, som diskuterats tidigare i tråden, under förutsättning att systemet byggs rätt, dvs att endast uppgifter för dom faktiska överträdelserna sparas, så finns det ju inga egentliga integritetsproblem med detta.

/fth
Även om det byggs rätt så är det sedan ett mindre steg att ändra det till att inte radera överskottsinformationen än om systemet inte skulle byggts alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Kriper »

bylund skrev: 20 jan 2024 16:18
fth skrev: 20 jan 2024 13:17
Bild
Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Nja, som diskuterats tidigare i tråden, under förutsättning att systemet byggs rätt, dvs att endast uppgifter för dom faktiska överträdelserna sparas, så finns det ju inga egentliga integritetsproblem med detta.

/fth
Även om det byggs rätt så är det sedan ett mindre steg att ändra det till att inte radera överskottsinformationen än om systemet inte skulle byggts alls.

Så tänker jag också.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av ObscureEconomist »

juristen skrev: 20 jan 2024 12:37
Hoppas det inte blir någonting av det, i så fall kommer jag börja köra med solskyddet nerfällt.

Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.

Resultatet blir att det är ett fåtal som kör lagligt, då flertalet uppfattar hastighetsbegränsningen som absurt låg, med köbildning och stressade omkörningar som följd istället för ett säkert smidigt trafiktempo.

Ska kamerorna, som är många på den sträckan, dessutom mäta medelhastigheten, blir det bara ännu fler fel. Lös grundproblemet istället, genom att ha vettiga och motiverade hastighetsbegränsningar och underhållna vägar.

Jag kör sällan över 100 och i princip aldrig över 110, men jag vill inte heller bli tvingad att köra 80 på en bra väg som tidigare var godkänd för 110. Jag kör också helst lagligt och tycker det är bra, men hastighetsgränser ska vara sakligt motiverade och rimliga och jag är inte heller någon vän av alla övervakningssystem som gradvis implementeras genom kameror och "säkerhetssystem" i bilarna. Särskilt inte då saker implementeras på ett sätt som både är tvingande (=ej valbart) och på dåliga sätt och förlitar sig på system som inte funkar bra (läs skyltavläsning, dåliga algoritmer och kameror istället för regnsensorer/radar).
Går inte att hålla med mer, det är helt löjligt vad det bara blir lägre och lägre skyltning varje år för samma vägar. Blir vägarna sämre kanske man ska testa lite underhåll istället tänker jag.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
Inlägg: 10831
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev: 20 jan 2024 17:52
juristen skrev: 20 jan 2024 12:37
Hoppas det inte blir någonting av det, i så fall kommer jag börja köra med solskyddet nerfällt.

Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.

Resultatet blir att det är ett fåtal som kör lagligt, då flertalet uppfattar hastighetsbegränsningen som absurt låg, med köbildning och stressade omkörningar som följd istället för ett säkert smidigt trafiktempo.

Ska kamerorna, som är många på den sträckan, dessutom mäta medelhastigheten, blir det bara ännu fler fel. Lös grundproblemet istället, genom att ha vettiga och motiverade hastighetsbegränsningar och underhållna vägar.

Jag kör sällan över 100 och i princip aldrig över 110, men jag vill inte heller bli tvingad att köra 80 på en bra väg som tidigare var godkänd för 110. Jag kör också helst lagligt och tycker det är bra, men hastighetsgränser ska vara sakligt motiverade och rimliga och jag är inte heller någon vän av alla övervakningssystem som gradvis implementeras genom kameror och "säkerhetssystem" i bilarna. Särskilt inte då saker implementeras på ett sätt som både är tvingande (=ej valbart) och på dåliga sätt och förlitar sig på system som inte funkar bra (läs skyltavläsning, dåliga algoritmer och kameror istället för regnsensorer/radar).
Går inte att hålla med mer, det är helt löjligt vad det bara blir lägre och lägre skyltning varje år för samma vägar. Blir vägarna sämre kanske man ska testa lite underhåll istället tänker jag.
Hastighetsöverträdelse är ett mycket unikt lagbrott: Det avviker på så sätt att väldigt många medborgare bryter mot denna lag helt medvetet samtidigt som man i övrigt lever ett 100% laglydigt liv.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av mans71 »

Såg filmen Enemy of the state nyligen. Intressant att framtidsutopin som utmålades för 25 år sedan för länge sedan är passerad och folk hejar idag på utvecklingen att bli än mer övervakad.
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10831
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev: 20 jan 2024 18:07
Såg filmen Enemy of the state nyligen. Intressant att framtidsutopin som utmålades för 25 år sedan för länge sedan är passerad och folk hejar idag på utvecklingen att bli än mer övervakad.
Vem är det som hejar på?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev: 20 jan 2024 18:33
mans71 skrev: 20 jan 2024 18:07
Såg filmen Enemy of the state nyligen. Intressant att framtidsutopin som utmålades för 25 år sedan för länge sedan är passerad och folk hejar idag på utvecklingen att bli än mer övervakad.
Vem är det som hejar på?
Dom som är för idén att övervaka och mäta snitthastighet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

mans71 skrev: 20 jan 2024 18:37
Fredrik j skrev: 20 jan 2024 18:33
mans71 skrev: 20 jan 2024 18:07
Såg filmen Enemy of the state nyligen. Intressant att framtidsutopin som utmålades för 25 år sedan för länge sedan är passerad och folk hejar idag på utvecklingen att bli än mer övervakad.
Vem är det som hejar på?
Dom som är för idén att övervaka och mäta snitthastighet.
Hur många är det då?

Jag kör så pass fort att jag i princip aldrig blir omkörd. Vare sig på landsväg eller motorväg. Klart det är trist att inte ha den friheten men å andra sidan så får jag ju 20% längre räckvidd. :lol:
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Bel »

juristen skrev: 20 jan 2024 12:37

Trafikverket har i mina ögon tappat all legitimitet här uppe i norr genom att sänka farterna på vägarna, istället för att hålla den standard som krävs. E4 mellan Skellefteå och Umeå har de sänkt till 80 i stora sträckor, trots att vägen ser likadan ut som tidigare när det var 110 där. Det är också helt inkonsekvent, då kostigarna i inlandet har 80-90 och håller betydligt sämre standard. Andra vägar har sänkts till 40 där det tidigare var 70(!) av samma skäl, också svårt att förstå.
Frågan där blir väl snarare om det är kommunerna som sätter för högt på vägarna i inlandet, eller trafikverket som sätter för lågt på de statliga vägarna.

En del av grusvägarna med 80 som gräns är det nästan en bedrift att lyckas ta sig upp i 80 på (speciellt under våren när de förvandlas till lervälling).

Dessutom får det effekten att iallafall Google Maps brukar föreslå grusvägarna istället för de asfalterade vägarna, för man anses spara några minuter (i verkligheten är grusvägarna långsammare för de är inte alltid tillräckligt breda för att få möte så man kan behöva stanna och släppa förbi mötande trafik)
MYLR
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av A76 »

fth skrev: 20 jan 2024 13:17
Bild
Kriper skrev: 20 jan 2024 13:00
En väsentlig skillnad mellan förslaget och dagens system är att kamerorna nu bara registrerar bilar vid hastighetsöverträdelser. Det nya systemet förutsätter att alla bilar fotograferas. Dåligt för integriteten med denna typ av massövervakning av vägtrafik.
Nja, som diskuterats tidigare i tråden, under förutsättning att systemet byggs rätt, dvs att endast uppgifter för dom faktiska överträdelserna sparas, så finns det ju inga egentliga integritetsproblem med detta.

/fth
Jag håller inte med! Det är definitivt ett ingrepp i min integritet att bli övervakad mellan två punkter på vägen. Och hur skall vi som allmänhet kunna vara säkra på att systemet inte missbrukas, det blir helt omöjligt att veta. Det finns dessutom inget it-system som är helt säkert om det har en koppling mot omvärlden så det innebär en möjlighet för både hackers och myndigheter att använda datat på sätt det inte skall. Men den raderas ju skriver du, ja visst men det är väldigt enkelt att kopiera datat till en annan plattform… Alltid bättre att den inte finns från början.
Oavsett är det ytterst en principfråga.. Som tur är har jag sett två tunga moderata politiker ondgöra sig över förslaget på X, så det blir sannolikt inget med detta så länge denna regeringen sitter. Rösta rätt!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1131
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av bjornnilsson »

IMG_9734.jpeg
https://www.dn.se/ekonomi/politiker-om- ... e-oroliga/

Ur artikeln:

Moderaterna vill inte uttala sig. Sverigedemokraterna säger nej. Centerpartiet tvekar. Men flera andra partier vill att Trafikverket och polisen börjar mäta medelhastigheten mellan fartkameror längs vägarna.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar