Alternativ till Tesla?
Moderator: Redaktion
Alternativ till Tesla?
Jag har nu haft en MX i fyra år. Extremt nöjd med bilen men den är väldigt dyr samtidigt som garantier på drivlina och batteri går ut så småningom.
Därför tänkte jag byta bil till våren eller (mer sannolikt) nästa vår. Antagligen kommer jag landa på en MY men vill höra era tankar om det öht finns några alternativ.
Jag vill ha en rymlig SUV.
Saker jag INTE kan vara utan
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
Prismässigt är MY mycket mer lockande än MX.
Jag är lite trött på att Tesla hela tiden försämrar saker (radar, blinkersspakar, USS). Första två åren blev bilen konstant märkbart bättre men OTA-uppdateringar. Sedan blev den legacy och inte mycket händer längre, men jag märker ju på kompisars bilar och här på forumet att det inte är sådär stora kliv längre. Å andra sidan, små förbättringar är bättre än inga som det är på andra bilar.
Så, vad är era tankar? Finns det några alternativ för mig än MX o MY?
Därför tänkte jag byta bil till våren eller (mer sannolikt) nästa vår. Antagligen kommer jag landa på en MY men vill höra era tankar om det öht finns några alternativ.
Jag vill ha en rymlig SUV.
Saker jag INTE kan vara utan
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
Prismässigt är MY mycket mer lockande än MX.
Jag är lite trött på att Tesla hela tiden försämrar saker (radar, blinkersspakar, USS). Första två åren blev bilen konstant märkbart bättre men OTA-uppdateringar. Sedan blev den legacy och inte mycket händer längre, men jag märker ju på kompisars bilar och här på forumet att det inte är sådär stora kliv längre. Å andra sidan, små förbättringar är bättre än inga som det är på andra bilar.
Så, vad är era tankar? Finns det några alternativ för mig än MX o MY?
Re: Alternativ till Tesla?
Kia EV9? Den är stor.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Alternativ till Tesla?
Xpeng G9?
Kanske behövs någon uppdatering av motsvarande autopilot först.
Kanske behövs någon uppdatering av motsvarande autopilot först.
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Alternativ till Tesla?
Kia EV6? Och ja – EV6 och inte EV9.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Alternativ till Tesla?
Zeekr001 och PS4 ligger i ungefär samma prisklass som MY men är betydligt mer påkostade och har mer utrustning.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Alternativ till Tesla?
BMW kommer ju också i kombi utförande med sin I5 - den blir nog inte billig dock.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Alternativ till Tesla?
Porsche Macan skulle jag rekommendera att kika på. Släpps för beställning i slutet av jan/början av feb, alt en EQE Suv utöver de som nämnt ovan; BMW, Audi, Zeekr.
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Alternativ till Tesla?
Gissar att den iallafall blir billigare än Model X...
VW ID.7 Tourer/Touring (eller vad den kombin nu ska heta) är väl också på g, men nu har jag glömt hur lång tid det kan ta innan den går att beställa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Alternativ till Tesla?
Finns väl många alternativ om du inte har absolut behov av 6-7 platser och gigantiskt bagage.
ID.4, Enyaq, Q4, iX, EQE SUV, Q8 E-Tron, Xpeng G9...
ID.4, Enyaq, Q4, iX, EQE SUV, Q8 E-Tron, Xpeng G9...
Re: Alternativ till Tesla?
Tack för alla svar, keep them coming!
Har alltid älskat Audi men aldrig ägt en. Kinesiska bilar kan vara intressant att kolla in, men är lite skeptisk (vem vill ha en brickad bil om något händer i världen? - nä, undvik att gå OT nu). Kia gör bra bilar. BMW, MB och Porsche blir för dyra utgår jag från. Firmabil, så lägre förmånsvärde är bra.
Jag behöver inte längre 7 platser, men behöver kunna lasta en del (drag också nödvändigt, vet inte hur ovanligt det är nu för tiden).
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
Har alltid älskat Audi men aldrig ägt en. Kinesiska bilar kan vara intressant att kolla in, men är lite skeptisk (vem vill ha en brickad bil om något händer i världen? - nä, undvik att gå OT nu). Kia gör bra bilar. BMW, MB och Porsche blir för dyra utgår jag från. Firmabil, så lägre förmånsvärde är bra.
Jag behöver inte längre 7 platser, men behöver kunna lasta en del (drag också nödvändigt, vet inte hur ovanligt det är nu för tiden).
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
Senast redigerad av John Galt, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Alternativ till Tesla?
Jag tycker värdet av OT-uppdateringar är kraftigt överskattat.John Galt skrev: ↑19 jan 2024 11:45
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
De flesta har väl stabilare körhjälp än Tesla nuförtiden?
Dog mode är det ingen som har och det brukar finnas en maxtid. På vår BMW i3 är det 20 eller 30 minuter max. Sen får man starta om AC:n. Är dock svårt att se i appen om den är igång eller inte så lämna hunden längre än den första perioden skulle jag inte göra.
För mig är dog mode Teslas verkliga USP.
Re: Alternativ till Tesla?
Jag kan utveckla om xpeng g9, trots att det är en kines.
OTA verkar fungera bra. Vid leverans hade de första bilarna problem med imma på rutorna, och att bilen dog trots 25% kvar. Jag har förstått det som att bilen visade fel räckvidd av någon anledning. Bägge dessa problem blev lösta med OTA, relativt snabbt agerat dessutom. Får väl se hur det fortsätter.
Finns en funktion som håller bilen låst med klimat igång, men endast en timme. Finns ett campingläge också, men det fäller också baksätet och blåser upp en madrass om man har köpt den. Har bara sett på Youtube, inte testat campingläge själv.
Hårdvaran verkar finnas för det du söker.
Autopiloten verkar kompetent, men den sänker hastigheten 5-10 km i kurvor på motorvägen. Den kan byta fil själv (förare måste blinka) och återaktiveras efter man avbrutit den genom att ta kontroll över ratten. Dock så plingar den varje gång, men det gör väl Tesla med? Har inte ägt Tesla, endast provkört ett par gånger, så har lite svårt att jämföra. Tror maxfart är 130 med autopilot.
OTA verkar fungera bra. Vid leverans hade de första bilarna problem med imma på rutorna, och att bilen dog trots 25% kvar. Jag har förstått det som att bilen visade fel räckvidd av någon anledning. Bägge dessa problem blev lösta med OTA, relativt snabbt agerat dessutom. Får väl se hur det fortsätter.
Finns en funktion som håller bilen låst med klimat igång, men endast en timme. Finns ett campingläge också, men det fäller också baksätet och blåser upp en madrass om man har köpt den. Har bara sett på Youtube, inte testat campingläge själv.
Hårdvaran verkar finnas för det du söker.
Autopiloten verkar kompetent, men den sänker hastigheten 5-10 km i kurvor på motorvägen. Den kan byta fil själv (förare måste blinka) och återaktiveras efter man avbrutit den genom att ta kontroll över ratten. Dock så plingar den varje gång, men det gör väl Tesla med? Har inte ägt Tesla, endast provkört ett par gånger, så har lite svårt att jämföra. Tror maxfart är 130 med autopilot.
Re: Alternativ till Tesla?
Polestar och Volvo uppfyller detta men saknar tyvärr än så länge dog mode så man får trixa lite för att att få dem att hålla tempen över tid.John Galt skrev: ↑19 jan 2024 11:45Tack för alla svar, keep them coming!
Har alltid älskat Audi men aldrig ägt en. Kinesiska bilar kan vara intressant att kolla in, men är lite skeptisk (vem vill ha en brickad bil om något hände i världen? - nä, undvik att gå OT nu). Kia gör bra bilar. BMW, MB och Porsche blir för dyra utgår jag från. Firmabil, så lägre förmånsvärde är bra.
Jag behöver inte längre 7 platser, men behöver kunna lasta en del (drag också nödvändigt, vet inte hur ovanligt det är nu för tiden).
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
De flesta (alla?) har väl minst lika bra AP som Tesla och fungerande underhållsladdning av 12-voltsbatteriet. Bra OTA updates saknas däremot hos många.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Alternativ till Tesla?
Jag kan rekommendera IONIQ 5 Advanced, men sen är jag partisk som är inne på min andra (hade först en RWD och nu en AWD).
För oss stod det mellan Model Y, Enyaq och IONIQ 5. Från början var Model Y LR det enda vi hade siktet på, men vi blev missnöjda vid provkörning när den äntligen lanserades i Sverige. Hade nog för höga förväntningar. Hade sett säkert 100 timmar totalt av provkörningar och tester på youtube när den endast fanns i USA. Enyaq var trevligare, men strax innan vi tänkt beställa så kom IONIQ 5 ut till vår lokala handlare för provkörning. Hade helt missat den då Hyundai/Kia aldrig funnits på kartan för oss. Blev förvånad över hur premium den kändes och den var sådär härligt öppen i förarmiljö som vi gillade med vår BMW i3S. Passade oss bättre och var enligt oss mycket mer utrustning för pengarna än konkurrenterna samt bättre dragvikt än Enyaq. Vid tillfället var den 150k billigare än motsvarande Y LR och Enyaq.
Extremt nöjd i efterhand att vi inte valde Enyaq som aldrig fick batteriförvärmning löst retroaktivt. Dåligt av Skoda att inte ta hand om sina kunder utan hänvisar till att man köper MY24 för att få den funktionen.
För oss stod det mellan Model Y, Enyaq och IONIQ 5. Från början var Model Y LR det enda vi hade siktet på, men vi blev missnöjda vid provkörning när den äntligen lanserades i Sverige. Hade nog för höga förväntningar. Hade sett säkert 100 timmar totalt av provkörningar och tester på youtube när den endast fanns i USA. Enyaq var trevligare, men strax innan vi tänkt beställa så kom IONIQ 5 ut till vår lokala handlare för provkörning. Hade helt missat den då Hyundai/Kia aldrig funnits på kartan för oss. Blev förvånad över hur premium den kändes och den var sådär härligt öppen i förarmiljö som vi gillade med vår BMW i3S. Passade oss bättre och var enligt oss mycket mer utrustning för pengarna än konkurrenterna samt bättre dragvikt än Enyaq. Vid tillfället var den 150k billigare än motsvarande Y LR och Enyaq.
Extremt nöjd i efterhand att vi inte valde Enyaq som aldrig fick batteriförvärmning löst retroaktivt. Dåligt av Skoda att inte ta hand om sina kunder utan hänvisar till att man köper MY24 för att få den funktionen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Alternativ till Tesla?
Volvo Ex90 tänker jag men frågan är när de kan leverera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Alternativ till Tesla?
Uppfyller Volvo verkligen AP kravet?Maw skrev: ↑19 jan 2024 12:55Polestar och Volvo uppfyller detta men saknar tyvärr än så länge dog mode så man får trixa lite för att att få dem att hålla tempen över tid.John Galt skrev: ↑19 jan 2024 11:45Tack för alla svar, keep them coming!
Har alltid älskat Audi men aldrig ägt en. Kinesiska bilar kan vara intressant att kolla in, men är lite skeptisk (vem vill ha en brickad bil om något hände i världen? - nä, undvik att gå OT nu). Kia gör bra bilar. BMW, MB och Porsche blir för dyra utgår jag från. Firmabil, så lägre förmånsvärde är bra.
Jag behöver inte längre 7 platser, men behöver kunna lasta en del (drag också nödvändigt, vet inte hur ovanligt det är nu för tiden).
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
De flesta (alla?) har väl minst lika bra AP som Tesla och fungerande underhållsladdning av 12-voltsbatteriet. Bra OTA updates saknas däremot hos många.
En bekant åkte med mig för några dagar sedan, och undrade då om jag körde med självstyrning på eller om jag själv styrde? Förklarade att jag kört med AP sedan vi gått på motorvägen.
Han menade då att hans Volvo v60 inte var i närheten med självstyrningen. Den går som en pingpongboll mellan linjerna i princip tydligen. Han körde aldrig med det på numera eftersom det var mer stressande än ett hjälpmedel.
Jag har aldrig åkt med Volvo och självstyrning igång, så har ingen egen åsikt...
Re: Alternativ till Tesla?
Då är det nog bara deras ”lane assist” han har. Volvos vanliga är minst lika bra som Tesla på motorväg (tex bättre inställningar för avstånd men kopplas ur vid lite skarpare kurvor….).
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Alternativ till Tesla?
Tror verkligen inte de flesta har lika bra eller bättre AP än Tesla, tycker den fungerar helt otroligt bra och de flesta andra bilar jag kört vinglar mellan linjerna eller stänger av så fort linjerna blir dåliga, sensorerna lägger av så fort vädret blir dåligt osv... Passaten går hyfsat bra så länge linjerna är bra och man kör med lågprofildäck, när vinterdäcken åker på så blir det vingligt när den väl ser några linjer att följa.... de Volvo jag kört har betett sig på samma sätt.Xeik skrev: ↑19 jan 2024 19:10Uppfyller Volvo verkligen AP kravet?Maw skrev: ↑19 jan 2024 12:55Polestar och Volvo uppfyller detta men saknar tyvärr än så länge dog mode så man får trixa lite för att att få dem att hålla tempen över tid.John Galt skrev: ↑19 jan 2024 11:45Tack för alla svar, keep them coming!
Har alltid älskat Audi men aldrig ägt en. Kinesiska bilar kan vara intressant att kolla in, men är lite skeptisk (vem vill ha en brickad bil om något hände i världen? - nä, undvik att gå OT nu). Kia gör bra bilar. BMW, MB och Porsche blir för dyra utgår jag från. Firmabil, så lägre förmånsvärde är bra.
Jag behöver inte längre 7 platser, men behöver kunna lasta en del (drag också nödvändigt, vet inte hur ovanligt det är nu för tiden).
Finns det något märke som har hyfsade OTA-uppdateringar?
Men, bara två har haft kommentar om mina krav:
-AP som fungerar minst lika stabilt (används dagligen)
-12v batteriet ska laddas av stora batteriet så man kan ha AC på under längre tid vid stillastående (så man kan ha hund i)
De flesta (alla?) har väl minst lika bra AP som Tesla och fungerande underhållsladdning av 12-voltsbatteriet. Bra OTA updates saknas däremot hos många.
En bekant åkte med mig för några dagar sedan, och undrade då om jag körde med självstyrning på eller om jag själv styrde? Förklarade att jag kört med AP sedan vi gått på motorvägen.
Han menade då att hans Volvo v60 inte var i närheten med självstyrningen. Den går som en pingpongboll mellan linjerna i princip tydligen. Han körde aldrig med det på numera eftersom det var mer stressande än ett hjälpmedel.
Jag har aldrig åkt med Volvo och självstyrning igång, så har ingen egen åsikt...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Alternativ till Tesla?
Ioniq 5 har många finesser som jag inte skulle vilja vara utan idag, men som saknas hos många konkurrenter: Head up display, Ventilerade stolar. Riktigt skinn. V2L, Supersnabb laddning, 1600 kg dragvikt, Loungestolar som går att fälla bakåt, Bra kameror, Autoparkering, Fjärrstyrning mm.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Re: Alternativ till Tesla?
Samt med en så enkel sak som ställbar regen så att alla kan hitta en som passar sin körstil bäst. En annan underskattad funktion är att man kan ställa in att komfortblinkers på fler än 3 blinkningar. 5 är min favorit. Hinner precis börja köra ut ur rondellen innan 5:e blink! (Vet att fler märken har det valet, men långt ifrån alla!)Mats E skrev: ↑19 jan 2024 20:05Ioniq 5 har många finesser som jag inte skulle vilja vara utan idag, men som saknas hos många konkurrenter: Head up display, Ventilerade stolar. Riktigt skinn. V2L, Supersnabb laddning, 1600 kg dragvikt, Loungestolar som går att fälla bakåt, Bra kameror, Autoparkering, Fjärrstyrning mm.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Rekommenderar förresten alla som tänkt köpa en IONIQ 5 att beställa Komfortpaket PLUS (eller en begagnad som redan har det). Utan det så fälls inte handtagen ut. Vår RWD hade utan då det ej fanns på MY22 och det fungerade bra så länge man inte hade för stora handskar eller höll i något. Nya passagerare krånglade dessutom ofta med hur man öppnade dörren (precis som på Tesla 3/Y)... På vår AWD så fälls handtaget ut automatiskt när man närmar sig och det är så skönt att slippa krångla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Alternativ till Tesla?
Är verkligen I5 ett alternativ efter en X?DanneLKPG skrev: ↑19 jan 2024 20:50Samt med en så enkel sak som ställbar regen så att alla kan hitta en som passar sin körstil bäst. En annan underskattad funktion är att man kan ställa in att komfortblinkers på fler än 3 blinkningar. 5 är min favorit. Hinner precis börja köra ut ur rondellen innan 5:e blink! (Vet att fler märken har det valet, men långt ifrån alla!)Mats E skrev: ↑19 jan 2024 20:05Ioniq 5 har många finesser som jag inte skulle vilja vara utan idag, men som saknas hos många konkurrenter: Head up display, Ventilerade stolar. Riktigt skinn. V2L, Supersnabb laddning, 1600 kg dragvikt, Loungestolar som går att fälla bakåt, Bra kameror, Autoparkering, Fjärrstyrning mm.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Rekommenderar förresten alla som tänkt köpa en IONIQ 5 att beställa Komfortpaket PLUS (eller en begagnad som redan har det). Utan det så fälls inte handtagen ut. Vår RWD hade utan då det ej fanns på MY22 och det fungerade bra så länge man inte hade för stora handskar eller höll i något. Nya passagerare krånglade dessutom ofta med hur man öppnade dörren (precis som på Tesla 3/Y)... På vår AWD så fälls handtaget ut automatiskt när man närmar sig och det är så skönt att slippa krångla.
Mindre bil, mindre lyxig.
EV9 har båda egenskaperna. Eller en stor el-SUV från MB eller Audi med fin utrustning
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Alternativ till Tesla?
Om du kikar på första inlägget en gång till så ser du att även alternativ till Model Y efterfrågas...Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:14Är verkligen I5 ett alternativ efter en X?DanneLKPG skrev: ↑19 jan 2024 20:50Samt med en så enkel sak som ställbar regen så att alla kan hitta en som passar sin körstil bäst. En annan underskattad funktion är att man kan ställa in att komfortblinkers på fler än 3 blinkningar. 5 är min favorit. Hinner precis börja köra ut ur rondellen innan 5:e blink! (Vet att fler märken har det valet, men långt ifrån alla!)Mats E skrev: ↑19 jan 2024 20:05Ioniq 5 har många finesser som jag inte skulle vilja vara utan idag, men som saknas hos många konkurrenter: Head up display, Ventilerade stolar. Riktigt skinn. V2L, Supersnabb laddning, 1600 kg dragvikt, Loungestolar som går att fälla bakåt, Bra kameror, Autoparkering, Fjärrstyrning mm.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Rekommenderar förresten alla som tänkt köpa en IONIQ 5 att beställa Komfortpaket PLUS (eller en begagnad som redan har det). Utan det så fälls inte handtagen ut. Vår RWD hade utan då det ej fanns på MY22 och det fungerade bra så länge man inte hade för stora handskar eller höll i något. Nya passagerare krånglade dessutom ofta med hur man öppnade dörren (precis som på Tesla 3/Y)... På vår AWD så fälls handtaget ut automatiskt när man närmar sig och det är så skönt att slippa krångla.
Mindre bil, mindre lyxig.
EV9 har båda egenskaperna. Eller en stor el-SUV från MB eller Audi med fin utrustning
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Alternativ till Tesla?
Ahh ok!SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 12:30Om du kikar på första inlägget en gång till så ser du att även alternativ till Model Y efterfrågas...Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:14Är verkligen I5 ett alternativ efter en X?DanneLKPG skrev: ↑19 jan 2024 20:50Samt med en så enkel sak som ställbar regen så att alla kan hitta en som passar sin körstil bäst. En annan underskattad funktion är att man kan ställa in att komfortblinkers på fler än 3 blinkningar. 5 är min favorit. Hinner precis börja köra ut ur rondellen innan 5:e blink! (Vet att fler märken har det valet, men långt ifrån alla!)Mats E skrev: ↑19 jan 2024 20:05Ioniq 5 har många finesser som jag inte skulle vilja vara utan idag, men som saknas hos många konkurrenter: Head up display, Ventilerade stolar. Riktigt skinn. V2L, Supersnabb laddning, 1600 kg dragvikt, Loungestolar som går att fälla bakåt, Bra kameror, Autoparkering, Fjärrstyrning mm.
Infotainment är nog sämre än MY, men tillräckligt bra.
Rekommenderar förresten alla som tänkt köpa en IONIQ 5 att beställa Komfortpaket PLUS (eller en begagnad som redan har det). Utan det så fälls inte handtagen ut. Vår RWD hade utan då det ej fanns på MY22 och det fungerade bra så länge man inte hade för stora handskar eller höll i något. Nya passagerare krånglade dessutom ofta med hur man öppnade dörren (precis som på Tesla 3/Y)... På vår AWD så fälls handtaget ut automatiskt när man närmar sig och det är så skönt att slippa krångla.
Mindre bil, mindre lyxig.
EV9 har båda egenskaperna. Eller en stor el-SUV från MB eller Audi med fin utrustning
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp