Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Har gjort anmälan. Ser fram emot SECC!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av joel80 »

Jag detar med boostad Polestar 2 i år. Byter till nya om en månad, så lite större batteri, nya motorer som är snålare och bättre laddning. Om det inte blir knäppa avstängningar på E4an som sist känner jag att jag med lätthet ska klara det under 19h. Med lite flyt kanske kring 18:30h. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

För min del blir det samma bil som tidigare år, men med mer lättrullande däck. Har bytt från energiklass C däck från Goodyear till Hankooks dedicerade elbilsdäck ION EVO som är mer lättrullande. Hoppas kunna närma mig den låga förbrukning som Jojjes M3LR har haft under tidigare SECC. Därtill har jag skaffat S3XY buttons för att kunna optimera batteritemperaturen inför laddning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Datzun »

joel80 skrev: 05 mar 2024 17:13
Jag detar med boostad Polestar 2 i år. Byter till nya om en månad, så lite större batteri, nya motorer som är snålare och bättre laddning. Om det inte blir knäppa avstängningar på E4an som sist känner jag att jag med lätthet ska klara det under 19h. Med lite flyt kanske kring 18:30h. ;)
Det ska bli kul att se hur mycket snabbare du tar dig upp till Haparanda i år! Utan co-pilot eller hur blir det?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Datzun »

Niklas Z skrev: 05 mar 2024 17:18
För min del blir det samma bil som tidigare år, men med mer lättrullande däck. Har bytt från energiklass C däck från Goodyear till Hankooks dedicerade elbilsdäck ION EVO som är mer lättrullande. Hoppas kunna närma mig den låga förbrukning som Jojjes M3LR har haft under tidigare SECC. Därtill har jag skaffat S3XY buttons för att kunna optimera batteritemperaturen inför laddning.
Ska bli intressant att följa din framfart. Tror du att du kommer behöva förvärma batteriet något?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Datzun »

Jag har också anmält mig. I år kör jag VW ID.7 Pro (under förutsättning att leverans går enligt plan).
Det ser ut att bli många kapabla bilar i årets startfält där en Tesla Model 3 eller S Plaid lär vinna, eller vad tror forumet?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Datzun skrev: 05 mar 2024 20:18
Ska bli intressant att följa din framfart. Tror du att du kommer behöva förvärma batteriet något?
Bilen går gärna upp till 250 kW, men den ska hålla den nivån i stort sett ända upp till 30 % SoC och därefter falla ganska linjärt till c:a 150 kW vid 50 % SoC. Det gör den av och till, men det är ofta som den visserligen toppar på 250 kW, men laddeffekten faller tidigare och mer i intervallet 20-60 % SoC. Det verkar som att detta inträffar när batteriet är inte är tillräckligt varmt. Jag har noterat att bilen är snål med att förvrma om man kommer fram till laddstationen med låg SoC. Exakt var den gränsen går vet jag inte, men kanske vid 10 -12 %. Förra gången värmde den rätt bra till Mantorp, då jag kom fram med lite onödigt hög SoC. Däremot värmde den inte före Hudiksvall, då jag kom fram med 1 % i batteriet och då laddade den segt. Även till Ö-vik var den snål med förvärmning. Sen har vi flera laddstationer som inte är SuC och då kan det vara bra att kunna få förvärmning, även om stationen inte finns i Teslas navigator.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av ReNewAble »

Finns det någon lista på anmälda bilar?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av iAkita »

Ställer upp med BMW i4 M50 och ser fram mot en av årets höjdpunkter för mig!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av expat »

Problemet för många som kanske vill köra, är att dom kanske leasar en bil med begränsat miltal och 300 mil extra kommer att få bägaren att rinna över, så att säga.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av SwedishAdvocate »

Datzun skrev: 05 mar 2024 20:26
...] Det ser ut att bli många kapabla bilar i årets startfält där en Tesla Model 3 eller S Plaid lär vinna, eller vad tror forumet?
Har inte stenkoll på de tekniska specifikationerna, men det känns väl så. Finns det ens några bilar som kan slå de här Teslamodellerna? Minns inte hur det gick för den där Nion förra året – gick batteribytena perfekt, eller skedde det något slags sinkande tekniskt fel under själva racet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

SwedishAdvocate skrev: 06 mar 2024 16:56
Datzun skrev: 05 mar 2024 20:26
...] Det ser ut att bli många kapabla bilar i årets startfält där en Tesla Model 3 eller S Plaid lär vinna, eller vad tror forumet?
Har inte stenkoll på de tekniska specifikationerna, men det känns väl så. Finns det ens några bilar som kan slå de här Teslamodellerna? Minns inte hur det gick för den där Nion förra året – gick batteribytena perfekt, eller skedde det något slags sinkande tekniskt fel under själva racet?
Tycker att det borde finnas bilar som ska kunna utmana. NIO:n tappade runt 10 minuter på första batteribytet, då något strulade där. Dessutom så fick den köra till Enköping för sitt andra byte. Nu finns det en station vid Arlanda, som ligger bättre till. Så om en sådan är med i år igen, borde den kunna leda fram till Hudiksvall/Sundsvall trakterna. Får NIO upp en batteribytarstation även i de trakterna innan loppet, så blir den nog svårslagen om den kan byta batterier felfritt.

Men det finns ju en rad andra nya bilar som kan ladda riktigt snabbt. De hade varit intressant att se några av dessa ställa upp.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
Nu finns det en sådan sida tillagd på hemsidan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Jojje167 »

Niklas Z skrev: 05 mar 2024 17:18
För min del blir det samma bil som tidigare år, men med mer lättrullande däck. Har bytt från energiklass C däck från Goodyear till Hankooks dedicerade elbilsdäck ION EVO som är mer lättrullande. Hoppas kunna närma mig den låga förbrukning som Jojjes M3LR har haft under tidigare SECC. Därtill har jag skaffat S3XY buttons för att kunna optimera batteritemperaturen inför laddning.
Min passerade 10.000 mil idag och köpte nya sommardäck i höstas. Inte några EV-däck (Eagle F1 asymmetric 6) men det ska nog gå ändå. Degraderingen på batteriet börjar närma sig tvåsiffrigt. Dock var den rätt hög redan i somras under senaste tävlingen så skillnaden ska inte vara så stor tills i år.

I övrigt så kommer det inte skilja något på bilen från tidigare. Kör med aero-kapslarna som vanligt (använder aldrig dessa under resten av året) då dessa sänker förbrukningen med 6-8 Wh/km i motorvägsfart vilket ger 3-5% längre räckvidd. Ingen stor skillnad, men 5% lägre förbrukning över hela sträckan ger 3 min kortare laddtid (vid en snitteffekt på 180 kW som man har vid 0-50%). Så varje procent räknas.
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av SwedishAdvocate »

ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 17:43
ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...

Den nya Kian? Den är gigantisk! Sett massor av den nu i Uppsala senare veckan så leveranserna måste ha pågått ett tag.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Robin_j »

SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 17:43
ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Jag tror ni ska tänka STÖRRE
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av SwedishAdvocate »

Robin_j skrev: 09 mar 2024 20:03
SwedishAdvocate skrev: 09 mar 2024 17:43
ReNewAble skrev: 05 mar 2024 21:04
Finns det någon lista på anmälda bilar?
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...

Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Jag tror ni ska tänka STÖRRE
Om det är en EV9 som är påtänkt så gissar jag på en jumboplacering med det startfält som är anmält idag. Men å andra sidan så kanske tanken bakom ett sånt ekipage är ett slags rally/familjesemesterkombo...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ID Buzz?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av bylund »

Cyber truck?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av bylund »

Volvo FM?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev: 09 mar 2024 22:29
Volvo FM?
Den går på diesel.
Men jag antar att du tänker på Volvo FM Electric ;)

Ja den är ju någon storleksklass större än EV9. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Jojje167 skrev: 09 mar 2024 15:17
Min passerade 10.000 mil idag och köpte nya sommardäck i höstas. Inte några EV-däck (Eagle F1 asymmetric 6) men det ska nog gå ändå.
Vad har du haft för däck tidigare?
Jojje167 skrev: 09 mar 2024 15:17
I övrigt så kommer det inte skilja något på bilen från tidigare. Kör med aero-kapslarna som vanligt (använder aldrig dessa under resten av året) då dessa sänker förbrukningen med 6-8 Wh/km i motorvägsfart vilket ger 3-5% längre räckvidd. Ingen stor skillnad, men 5% lägre förbrukning över hela sträckan ger 3 min kortare laddtid (vid en snitteffekt på 180 kW som man har vid 0-50%). Så varje procent räknas.
Jag tror skillnaden i laddtid blir större än så. Den extra förbrukning du får utan aero-kapslarna skulle du behöva kompensera genom att ladda "på toppen", dvs i den del av laddkurvan som är mindre gynnsam. Kanske mer rimligt att räkna med exempelvis 120 kW laddeffekt på den del som du laddar för extraförbrukningen som följer av att inte ha aero-kapslar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Lophornis »

Anmäld.

Blir det middag på kvällen?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

Lophornis skrev: 11 mar 2024 12:20
Anmäld.

Blir det middag på kvällen?
Trevligt Tomas. Nu är vi 14 anmälda än så länge. Gemensam middag blir det absolut, troligen på stadshotellet i Haparanda. Kommer att återkomma till alla deltagare längre fram med mer info kring det.
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar