Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av iAkita »

Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Strebern »

länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....

Edit, får rejäl varning.

Edit2: förstår om det är som min brandvägg säger, väldigt nytt och okänd, men den aldrig nånsin på flera år rent av tokspärrat en sida som den nu gör
Skärmbild 2024-03-22 192800.png
Senast redigerad av Strebern, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av iAkita »

Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.

Edit: Det enda jag missade var att infoga "https://" i länken. Hoppas jag inte ställt till med något :o
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Strebern »

iAkita skrev: 22 mar 2024 19:27
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.
Tyvärr inte, nu är till och med edge sur...
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Strebern skrev: 22 mar 2024 19:33
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:27
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....
Sorry, fixat nu.
Tyvärr inte, nu är till och med edge sur...
Länken fungerar bra för mig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Strebern »

Detta kommer upp vid klicklning på länken.
Jag är dock lite paranoid och har väldigt bra säkerhet på mitt internet generellt.

Edit: Hett tips, om en mjukvarubrandvägg eller billig fysisk brandvägg blir överbelastad, släpper den igenom trafiken som den ska spärra, men en riktig brandvägg, nyper trafiken helt, den låser den sig och vägrar släppa trafik... know your enemy.
Vid låsning, är det upp till var och en att ha alternativ vid ddos attacker ex vis....
Skärmbild 2024-03-22 193643.png
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Strebern »

Finns intresse även från mig, återkommer när länkar fungerar =)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

Strebern skrev: 22 mar 2024 19:50
Finns intresse även från mig, återkommer när länkar fungerar =)
Gissar att det går att anmäla sig genom att skicka ett PM till Generalbogge som startade tråden, om du inte får länken att funka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Finns det ngt sista anmälningsdatum?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Generalbogge »

AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Wixander82 »

Nu drog jag iväg en anmälning för mig och min lilla EV9 :D
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av EnTraktor »

Jag har skickat in en anmälan, så får vi se om det passar kalendern.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 23 mar 2024 11:22
Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.
Ser att en Plaid redan är anmäld, kommer Jesper köra.med 19 eller 21 tummare?
Det finns ju en chans att bli den enda Plaiden med 19 och då är chansen större att jag anmäler mig :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 23 mar 2024 14:05
Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket långsammare än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 23 mar 2024 13:23
AAKEE skrev: 23 mar 2024 11:22
Generalbogge skrev: 23 mar 2024 00:00
AAKEE skrev: 22 mar 2024 22:46
Finns det ngt sista anmälningsdatum?
Nej, inte direkt. Det går bra att dyka upp som gubben i lådan innan start :)

Men för planeringens skull, så vore ett besked senast en vecka innan, väldigt tacksamt.

Blir såklart längre innan än så, om det blir.
Inväntar schema för jobb.
Ser att en Plaid redan är anmäld, kommer Jesper köra.med 19 eller 21 tummare?
Det finns ju en chans att bli den enda Plaiden med 19 och då är chansen större att jag anmäler mig :D
Nä, för mig blir det 20” om jag blir med så det är bara anmäla sig.

Min Plaid får leva på att den har störst batterikapacitet! 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 23 mar 2024 14:18
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.
Det verkar som att ordet "långsammare" saknas i meningen som inleds med LG.
Min bil, osm har det äldre 77,8 kWh batteriet kan ladda väldigt fort, men den gör inte alltid det, trots V3 SuC med låg beläggning. Jag misstänker att det handlar om att temperaturen, trots att stationen lagts in i navin långt i förväg, inte är rätt. Jag tror att programvaran är konservativ med förvärmning om den räknar med låg SoC vid ankomst. Min hypotes är att den gör så för att inte folk ska bli stående om något oväntat inträffar, eller drabbas av räckviddsångest. Eftersom bilarna med 77,8 batteriet inte har den smarta octovalven måste förvärmning göras med ström från batteriet, därav att bilen kan vara konservativ med förvärmningen.
Så här långt är det här gissningar från min sida, men under påsklovet ska jag ut på långfärd och då ska jag hålla koll på batteritemepraturen som den visas i S3XY buttons appen, för att se om mina tankar verkar rimliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 23 mar 2024 14:42
AAKEE skrev: 23 mar 2024 14:18
2021 LR hade flera olika batterier.
82.1 kWh var störst, men det batteriet degraderades fortare än det tidigare så sannolikt är det ingen som har mer kapacitet än en ny Highland med LG 78.8kWh.

LG laddar väsentligt mycket än Panasonic på 77.8 och 82.1. Det äldre 77.8 laddar grymt fort så en sån bör ha god möjlighet trots åldern.
Laddar ungegär lika fort som nya S / Plaid men de är ju lute snålare.

Highland kan leva på att den sannolikt är lite snålare. Det viktiga är hur många km/minut man laddar.
Det verkar som att ordet "långsammare" saknas i meningen som inleds med LG.
Min bil, osm har det äldre 77,8 kWh batteriet kan ladda väldigt fort, men den gör inte alltid det, trots V3 SuC med låg beläggning. Jag misstänker att det handlar om att temperaturen, trots att stationen lagts in i navin långt i förväg, inte är rätt. Jag tror att programvaran är konservativ med förvärmning om den räknar med låg SoC vid ankomst. Min hypotes är att den gör så för att inte folk ska bli stående om något oväntat inträffar, eller drabbas av räckviddsångest. Eftersom bilarna med 77,8 batteriet inte har den smarta octovalven måste förvärmning göras med ström från batteriet, därav att bilen kan vara konservativ med förvärmningen.
Så här långt är det här gissningar från min sida, men under påsklovet ska jag ut på långfärd och då ska jag hålla koll på batteritemepraturen som den visas i S3XY buttons appen, för att se om mina tankar verkar rimliga.
Ordet långsammare fixat! Tackar! 🙏

Jag tror inte det finns ngn issue med det äldre 3-batteriet från Panasonic.
Det laddar grymt fort när det är som det ska.

Låg hastighet drabbar nog bilar med alla batterier då och då. Då oftast inte beroende på batteriet i sig.

Samlade loggar på panasonic 77.8 kWh som satt i 18-20 i M3 LR +P
IMG_8054.jpeg

LG-batteriet som sitter i 3 LR/P just nu (sedan ~ 2022-ish) har ingen egen logg men Y byggda i Tyskland har det med samma batteri:
IMG_8055.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 23 mar 2024 15:05
Jag tror inte det finns ngn issue med det äldre 3-batteriet från Panasonic.
Det laddar grymt fort när det är som det ska.

Låg hastighet drabbar nog bilar med alla batterier då och då. Då oftast inte beroende på batteriet i sig.
Jag tror inte det är något fel på mitt batteri, det är bara det att jag sett ett mönster. När bilen räknar med att komma fram med hög SoC (kanske någonstans mellan 10-20 %) till SuC V3 så laddar det väldigt snabbt. Om jag däremot kommer fram med lägre SoC så laddar den inte lika snabbt och det är inte max laddeffekt som sjunker utan effekten i intervallet 20-65 % (grovt tillhöftat, jag har inte logggat). Det här mönstret är mer uttalat vid kall väderlek (dvs lägre än svensk sommarvärme). I samtliga fall som jag noterat detta från olika laddsessioner har jag kört flera timmar fram till laddstationen och haft den inmatat i navigatorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
deddly
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av deddly »

På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av Niklas Z »

deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Håller med.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 23 mar 2024 14:05
Lophornis skrev: 23 mar 2024 06:52
iAkita skrev: 22 mar 2024 19:17
Model Y är Sveriges mest sålda bil, ändå är det bara ett enda exemplar som deltagit i SECC hitills (en Model Y Performance). Samma chaufför har för övrigt anmält sig med sin bil i år igen, vilket jag hoppas visar på att det är ett väldigt trevligt arrangemang som är värt att delta i.

Så finns det verkligen ingen här med en Model Y LR eller RWD som är sugen på att delta som representant för Sveriges bäst säljande (el)bil? Även en Model 3 RWD hade varit jättekul att få med, för att se hur den står sig i konkurrensen.

In och anmäl er här: https://secc.nu/
Både LR Model Y och LR Model 3 Highland saknas i listan. Eller?
Skulle en Highland LR med 18'' och aerofälgsidorna monterade teoretiskt kunna rå på de äldre M3 som är anmälda? Eller laddar de äldre 3:orna snabbare? Är det samma tillgänglia mängd kWh, eller skiljer det också? Fast antar att degradering väl kommer ge en Highland en fördel just när det gäller tillgängliga kWh...

Sen minns jag inte riktigt förra årets race... Kan en M3LR rå på en MS Palladium ifall MS-föraren kör felfritt (och har en tillräckligt 'tålig' blåsa)?... ;)

Fast det kanske kan bli svårt att köra helt felfritt med ett tillräckligt stort startfält ifall 3:orna och MS:arna startar sist...
Jag gjorde en liten beräkning på loggad laddhastighet.

Om vi ponerar att en äldre måste ladda till 60% för en sträcka, ovh den har tappat ~10% kapacitet samt att Higland totalt är 10% mer effektiv - lägre luftmotstånd, värmepump för förkonditionering mm så behöver den bara ladda till 50% på samma sträcka. Då är det i princip jämt skägg mellan dem enligt loggarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Inlägg av AAKEE »

deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar