Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mickeak88
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 nov 2023 17:44
Ort: ulricehamn
Referralkod: ts.la/michael438334

Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av Mickeak88 »

Såg en tråd där en användare bytt till dämpare med ställbar hårdhet/rebound från Tein.
Efter att ha läst den tråden känner jag att det är en av få saker jag saknar på min m3, en mjukare fjädring som sväljer ojämnheter på typ motorväg.

Om jag gör slag i saken och byter, påverkar det isåfall min nybilsgaranti på resten av bilen?
Alternativet är väl att vänta tills garantin löpt ut om lite mer än ett år för att vara på säkra sidan, men det känns drygt :(
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av bylund »

Det ska bara påverka garantin på de delar som påverkas av bytet, men Tesla är oerhört gnälliga med icke-originaldelar, så det kan vara svårt att övertyga dem om detta. De kan tycka att allt möjligt påverkas.
Förutom garantin kan de tänkas vägra utföra även betalda arbeten som kräver att icke-originaldelarna behöver petas på.
Så om du gör detta, var beredd på långa diskussioner där du kanske inte får rätt även om du skulle ha rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av jonasl »

Har läst om de som bytt mot orginaldelar från nyare bilar och upplevt stor förbättring. Där tror jag nog man kommer undan en eventuell garantidiskussion, det får vara en bra nitisk mekaniker som går igång på det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av sven-labil »

På en S är jag övertygad om att de skulle vägra att felsöka drivaxelvibrationer. (Då har de krävt att jag har monterat originalfälgar. Det var tydligen en principfråga oavsett om offseten skiljer eller inte.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Mickeak88
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 nov 2023 17:44
Ort: ulricehamn
Referralkod: ts.la/michael438334

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av Mickeak88 »

låter som att jag gör bäst i att vänta :?
kanske åtminstone till främre länkarmarna ger sig då detta verkar vara standard, mina har knarrat lite lätt några gånger när jag vinklat hjulen i låg fart.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av Claes_B »

Mickeak88 skrev: 05 feb 2024 20:43
låter som att jag gör bäst i att vänta :?
kanske åtminstone till främre länkarmarna ger sig då detta verkar vara standard, mina har knarrat lite lätt några gånger när jag vinklat hjulen i låg fart.
Jag funderar med på att få lite bättre komfort, men jag är lite tveksam, men inte för bilens garantiers skull, jag kan ju inte tänka mig att nåt annat än eventuellt bärarmarnas garanti kan bli förverkad av att byta fjäderben.
Det jag är tveksam till är att inlägget: viewtopic.php?t=34298 känns mer som ett betalt samarbete eller som att det är de som säljer som beskriver hur bra det är.

Min fråga har således inte med garantin att göra, snarare: Är Teins fjäderben/stötdämpare verkligen så in i ... mycket bättre än original som det beskrivs?
Finns det nån annan som har nån åsikt eller som har provat dem?
Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar på att få en mjukare gång i bilen men jag vill inte känna mig lurad om det nu är så att det egentligen inte är nån större skillnad, dessutom är det ju bara 1 års(!) garanti på Teins dämpare, det är ju faktiskt väldigt kort garanti, är det nån kvalitet alls på dem eller kommer jag få byta ut dem efter ett par år?

Finns det några andra beprövade alternativ?
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av Tomsgbg »

Jag har beställt sänknings fjädrar från H&R som skall monteras i samband med däck skiftet.

Dom skall ge bättre/mjukare komfort enligt flera.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av dstr »

Tomsgbg skrev: 13 mar 2024 15:26
Jag har beställt sänknings fjädrar från H&R som skall monteras i samband med däck skiftet.

Dom skall ge bättre/mjukare komfort enligt flera.
Nej, det påverkar inte nämnvärt. Största delen av stötupptagandet sitter i stötdämparna, inte fjädrarna.

Jag bytte från H&R till Öhlins R&T (som fö är till salu, se säljesforumet) - DÅ blev det skillnad. På dom kan man ställa in hårdheten på stötdämparna i 15 olika steg.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Byta till Tein dämpare med orginal fjädrar, påverkar det garantin?

Inlägg av Tomsgbg »

Glömde nämna att det gällde MY RWD.
Skriv svar