Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Dela ERA egna erfarenheter från SuC-laddning under sportlovet 2024.
Vad vi "sett, hört, läst" på nätet, Facebook, X, osv kan vi ta i en annan tråd. Likaså vad vi tycker och tänker om problematiken kring snabbladdning.
Var laddade ni?
Vilken dag och tid var ni där?
Hur var tillgängligheten?
Var några laddstolpar blockerade av andra bilmärken?
Övrigt?
Vad vi "sett, hört, läst" på nätet, Facebook, X, osv kan vi ta i en annan tråd. Likaså vad vi tycker och tänker om problematiken kring snabbladdning.
Var laddade ni?
Vilken dag och tid var ni där?
Hur var tillgängligheten?
Var några laddstolpar blockerade av andra bilmärken?
Övrigt?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Söndag 11:e, runt 18.00, Arboga
4 lediga platser, ingen blockerad av icke-tesla.
4 lediga platser, ingen blockerad av icke-tesla.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Japp löste de också och kollade då på chargfinder laddare i området dvs karlstad och länge vägen som tar alla till fjällen, de var väldigt fullt på de flesta laddare jag kollade på då.. sen vet jag såklart inte om de var kö eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Då tänker alla att de åker så de laddar vid lunch/middag eftersom alla andra åker tidigare/senareTillsynsmannen skrev: ↑12 feb 2024 14:53Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Maltino
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
- Referralkod: ts.la/mattias13016
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.
En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Eller att inte alla har höger bak.Maltino skrev: ↑12 feb 2024 18:56Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.
En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Jag såg kort på Facebook, Trafikvarningar Värmland. Det var kö ut i rondellen på E18/45 vid Nyängen, Grums.
I Töcksfors har de dubblat laddarna nu, 40 stycken. Kommer kanske på fler ställen.
Kort från Facebook:
I Töcksfors har de dubblat laddarna nu, 40 stycken. Kommer kanske på fler ställen.
Kort från Facebook:
Senast redigerad av dragkrok, redigerad totalt 3 gång.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Söndag 11/2.
Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.
Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.
Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.
Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Har de flyttat byggstängslet i Åsarna eller blir man fortfarande typ inparkerad om man tar laddarna längst in?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
mitt bästa tips är att inte ladda hos Tesla utan titta på tex. chargefinder , där kan man se beläggningsgrad på laddarna, och hitta de med bättre tillgänglighet än de mest populära.
denna tex. är ett ganska säkertkort om man inte vill stå i kö (Just där finns även en väldigt bra lunch restaurang)
denna tex. är ett ganska säkertkort om man inte vill stå i kö (Just där finns även en väldigt bra lunch restaurang)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3681
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Ja, det gäller att höga blicken lite ibland. Har sett en rätt lång kö i Borlänge t.ex. medans det fanns flera tomma platser på OKQ8 bredvid. Och väldigt nära finns flera andra alternativ också.
Model Y LR AWD 2022
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Håller med, tesla laddarna blir ofta fulla men finns ganska ofta andra laddnätverk nära som har plats.. men tja detta tips borde man kanske inte ge om man vill vara lite självisk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Här i Uppsala är det mest tryck på Ionitys och Teslas stationer, men det finns dryga dussinet andra stationer som inte brukar ha samma höga beläggning. Fast senast jag kollade fanns ingen av dem med i Teslas navigator. Själv använder jag Chargefinder (samt har även beställt S3XY buttons så jag kan förvärma manuellt) och har aldrig behövt stå i kö, men troligen är flertalet elbilsförare inte så insatta i vilka alternativ som finns.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.Knix skrev: ↑14 feb 2024 13:17Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav?Niklas Z skrev: ↑14 feb 2024 13:43Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.Knix skrev: ↑14 feb 2024 13:17Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?
En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Kravet på uptime är i sig inte orimligt. Problemet är att Tesla (om jag minns rätt) också har krav på tillräckligt många laddningar under en viss tidsperiod.fth skrev: ↑14 feb 2024 13:58Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav?Niklas Z skrev: ↑14 feb 2024 13:43Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.Knix skrev: ↑14 feb 2024 13:17Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?
En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
det borde vara upp till användaren att avgöra det. går att lösa med en enkel knapp i systemet, "rekommenderade" / "visa alla" landställen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.fth skrev: ↑14 feb 2024 13:58Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav?Niklas Z skrev: ↑14 feb 2024 13:43Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.Knix skrev: ↑14 feb 2024 13:17Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?
En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok.
Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024
Framgår inte med klarhet av vad som står på teslas hemsida, men jag tolkar det som att det är 90% i snitt av de laddförsöken som faktiskt görs under 60-dagarsperioden som måste vara ok.fth skrev: ↑14 feb 2024 15:22Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok.
Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?
/fth