Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dela ERA egna erfarenheter från SuC-laddning under sportlovet 2024.

Vad vi "sett, hört, läst" på nätet, Facebook, X, osv kan vi ta i en annan tråd. Likaså vad vi tycker och tänker om problematiken kring snabbladdning.

Var laddade ni?
Vilken dag och tid var ni där?
Hur var tillgängligheten?
Var några laddstolpar blockerade av andra bilmärken?
Övrigt?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av dstr »

Söndag 11:e, runt 18.00, Arboga

4 lediga platser, ingen blockerad av icke-tesla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av mikebike »

Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Japp löste de också och kollade då på chargfinder laddare i området dvs karlstad och länge vägen som tar alla till fjällen, de var väldigt fullt på de flesta laddare jag kollade på då.. sen vet jag såklart inte om de var kö eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Tillsynsmannen »

Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nect »

Tillsynsmannen skrev: 12 feb 2024 14:53
Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?
Då tänker alla att de åker så de laddar vid lunch/middag eftersom alla andra åker tidigare/senare 🤓
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Maltino »

mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.

En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av mikebike »

Maltino skrev: 12 feb 2024 18:56
mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.

En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.
Eller att inte alla har höger bak. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av dragkrok »

Jag såg kort på Facebook, Trafikvarningar Värmland. Det var kö ut i rondellen på E18/45 vid Nyängen, Grums.
I Töcksfors har de dubblat laddarna nu, 40 stycken. Kommer kanske på fler ställen.
Kort från Facebook:
tesla.jpg
Senast redigerad av dragkrok, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Xeik »

Nicke Nyfiken skrev: 12 feb 2024 12:17
Dela ERA egna erfarenheter
Funkade iallafall första inlägget.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av d3marcus »

Söndag 11/2.

Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.

Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nect »

d3marcus skrev: 12 feb 2024 23:06
Söndag 11/2.

Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.

Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.
Har de flyttat byggstängslet i Åsarna eller blir man fortfarande typ inparkerad om man tar laddarna längst in?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av MY_piraya »

mitt bästa tips är att inte ladda hos Tesla utan titta på tex. chargefinder , där kan man se beläggningsgrad på laddarna, och hitta de med bättre tillgänglighet än de mest populära.

denna tex. är ett ganska säkertkort om man inte vill stå i kö :) (Just där finns även en väldigt bra lunch restaurang) :D
Capture.PNG
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jonasl »

Ja, det gäller att höga blicken lite ibland. Har sett en rätt lång kö i Borlänge t.ex. medans det fanns flera tomma platser på OKQ8 bredvid. Och väldigt nära finns flera andra alternativ också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Håller med, tesla laddarna blir ofta fulla men finns ganska ofta andra laddnätverk nära som har plats.. men tja detta tips borde man kanske inte ge om man vill vara lite självisk 😝🫣
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 14 feb 2024 09:57
Håller med, tesla laddarna blir ofta fulla men finns ganska ofta andra laddnätverk nära som har plats.. men tja detta tips borde man kanske inte ge om man vill vara lite självisk 😝🫣
Här i Uppsala är det mest tryck på Ionitys och Teslas stationer, men det finns dryga dussinet andra stationer som inte brukar ha samma höga beläggning. Fast senast jag kollade fanns ingen av dem med i Teslas navigator. Själv använder jag Chargefinder (samt har även beställt S3XY buttons så jag kan förvärma manuellt) och har aldrig behövt stå i kö, men troligen är flertalet elbilsförare inte så insatta i vilka alternativ som finns.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av MY_piraya »

borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Knix »

MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev: 14 feb 2024 13:58
Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth
Kravet på uptime är i sig inte orimligt. Problemet är att Tesla (om jag minns rätt) också har krav på tillräckligt många laddningar under en viss tidsperiod.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av MY_piraya »

det borde vara upp till användaren att avgöra det. går att lösa med en enkel knapp i systemet, "rekommenderade" / "visa alla" landställen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Knix »

fth skrev: 14 feb 2024 13:58
Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av fth »

Knix skrev: 14 feb 2024 14:46
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.
Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok. :D

Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Knix »

fth skrev: 14 feb 2024 15:22
Knix skrev: 14 feb 2024 14:46
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.
Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok. :D

Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?

/fth
Framgår inte med klarhet av vad som står på teslas hemsida, men jag tolkar det som att det är 90% i snitt av de laddförsöken som faktiskt görs under 60-dagarsperioden som måste vara ok.
Skriv svar