Bannad från Autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Bannad från Autopilot?

Inlägg av enoch85 »

Tja!

Höll inte ögonen på vägen tillräckligt mycket enligt Tesla häromdagen, och fick upp ett meddelande på skärmen om att jag funktionen Autopilot (beta) tas bort om det upprepas 4 ggr till. Någon mer som fått detta?

Tänker spontant att man borde tejpa kameran, men då kanske man inte ens får använda autopiloten? Den där kabinkameran känns verkligen som "big brother" som bara blir värre och värre med övervakning av vad den tror är en okoncentrerad förare.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av lukin »

Körde med tejpad kamera några dagar. Var inga problem. Men det kanske kommer i nästa uppdatering 😄
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Jerka »

En kabinkamera är långt över gränsen för vad man borde acceptera för övervakning. Finns det något avtal som säger hur den får användas?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av lem »

Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Pontus »

lem skrev: 15 feb 2024 07:42
Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
Får man pengarna tillbaka om man betalat för det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av mikebike »

lem skrev: 15 feb 2024 07:42
Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
På backspegekåpan.
Nej.

Jag har köpt en påse med kamerablockerare, men inte monterat någon ännu (kall bil).

https://a.aliexpress.com/_EHuzk6H
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av John Galt »

lem skrev:
Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
Du blir av med det i en vecka eller två enligt uppdatering nyligen.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av larjon »

mikebike skrev: 15 feb 2024 07:47
lem skrev: 15 feb 2024 07:42
Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
På backspegekåpan.
Nej.

Jag har köpt en påse med kamerablockerare, men inte monterat någon ännu (kall bil).

https://a.aliexpress.com/_EHuzk6H
Har haft en sån monterad sedan dag ett med bilen :D
Svart Model Y Performance
Tanken
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jun 2021 22:41

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Tanken »

Avvaktivering i 1 vecka har jag provat och autostyrning starta igen efter ca 1 vecka.

Men det nya meddelandet har jag inte fått tidigare där inte tidsbegränsning anges (fick igår) som trådskaparen refererar till om jag förstått rätt. Detta verkar vara mer alvarligt och inte tal om 1 veckas avstängning?
Kommer se om det hjälper att ändra profil, gissar att bilens värde kommer sjunka en del om denna funktion försvunnit.

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
IMG_4596.jpg
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Niklas Z »

Vad händer om man kör med mörka solglasögon?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Patteng »

Niklas Z skrev: 15 feb 2024 13:40
Vad händer om man kör med mörka solglasögon?
Jag har kört med solglasögon, den har inte gnällt någonting alls då.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev: 15 feb 2024 07:46
lem skrev: 15 feb 2024 07:42
Var exakt sitter kabinkameran?

Vad händer om man missar 5 gånger? Blir man av med AP för gott?
Får man pengarna tillbaka om man betalat för det?
”Kul” om det händer pga Teslas teknik inte funkar som den ska, typ som att
bilen tror att det är 70 på en 100-väg tex. Kan ju hända även om det inte är fel
på själva kameran utan mjukvaran som fallerar tex…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av agehall »

Undrar vad som händer om man är skelögd.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Lembritt »

Har ett ihoprullat A4 papper på mittspegeln och kör dagligen med autopilot. Kameran kan inte se någonting då 😁
Tycker bara den har blivit mer gnällig på sista tiden, piper ofta och säger att man ska hålla i ratten, fast jag håller lite tyngd på ena sidan.

Längtar ibland tillbaka till den första versionen i Model S, bilen körde ifrån Stäket till Västerås utan att jag behövde ingripa en enda gång och den sa aldrig till att hålla i ratten.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:50
Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Om du kör med autopilot och är inblandad i en krock eller olycka, där du "knockas" och inte kan plocka bort eventuell tejp, så kommer försäkringsutredarna mest sannolikt neka ersättning.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneB skrev: 15 feb 2024 21:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:50
Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Om du kör med autopilot och är inblandad i en krock eller olycka, där du "knockas" och inte kan plocka bort eventuell tejp, så kommer försäkringsutredarna mest sannolikt neka ersättning.
Så alla bilar utan kupékamera nekas ersättning om de krockar...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 21:31
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:50
Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Om du kör med autopilot och är inblandad i en krock eller olycka, där du "knockas" och inte kan plocka bort eventuell tejp, så kommer försäkringsutredarna mest sannolikt neka ersättning.
Så alla bilar utan kupékamera nekas ersättning om de krockar...
Enligt nya lagar så ska det finnas en viss övervakning, för att få använda dessa funktioner. Finns de inte (äldre bilar), så "fine". Men finns de installerade och du kopplar bort, täcker över etc., så är det en helt annan sak.
Tesla Model S 90D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Maw »

DanneB skrev: 15 feb 2024 21:40
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 21:31
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:50
Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Om du kör med autopilot och är inblandad i en krock eller olycka, där du "knockas" och inte kan plocka bort eventuell tejp, så kommer försäkringsutredarna mest sannolikt neka ersättning.
Så alla bilar utan kupékamera nekas ersättning om de krockar...
Enligt nya lagar så ska det finnas en viss övervakning, för att få använda dessa funktioner. Finns de inte (äldre bilar), så "fine". Men finns de installerade och du kopplar bort, täcker över etc., så är det en helt annan sak.
Jag blir lite nyfiken.
Vilken lag är det du tänker på?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av DanneB »

Maw skrev: 15 feb 2024 21:49
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:40
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 21:31
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:29
Nicke Nyfiken skrev: 15 feb 2024 14:50


Var har du fått det ifrån att det blir problem med försäkringen om man tejpar kameran?

Jag har inte gett mitt försäkringsbolag några rättigheter att ha övervakning inne i min bil. Har du?
Om du kör med autopilot och är inblandad i en krock eller olycka, där du "knockas" och inte kan plocka bort eventuell tejp, så kommer försäkringsutredarna mest sannolikt neka ersättning.
Så alla bilar utan kupékamera nekas ersättning om de krockar...
Enligt nya lagar så ska det finnas en viss övervakning, för att få använda dessa funktioner. Finns de inte (äldre bilar), så "fine". Men finns de installerade och du kopplar bort, täcker över etc., så är det en helt annan sak.
Jag blir lite nyfiken.
Vilken lag är det du tänker på?
Jag håller på och letar. Var ett tag sedan jag läste eller såg någon video om det. Oavsett, så bryter man ju mot användaravtalet för användning av autopilot och det kan ju också ha två konsekvenser. Ena att man blockas och andra att man inte får någon ersättning vid olycka.

----------
Edit:
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.

E DRIVER AND SYSTEM BEHAVIOUR
E2 Driver drowsiness and attention warning
E3 Advanced driver distraction warning
E4 Driver availability monitoring system
Compliance is required in case of automated vehicles.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2401-E0005
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av enoch85 »

Tanken skrev: 15 feb 2024 13:05
Avvaktivering i 1 vecka har jag provat och autostyrning starta igen efter ca 1 vecka.

Men det nya meddelandet har jag inte fått tidigare där inte tidsbegränsning anges (fick igår) som trådskaparen refererar till om jag förstått rätt. Detta verkar vara mer alvarligt och inte tal om 1 veckas avstängning?
Kommer se om det hjälper att ändra profil, gissar att bilens värde kommer sjunka en del om denna funktion försvunnit.

PS: Glasögon fungerar fint för dig som inte vågar tejpa kamera vid eventuell olycka med autopilot på som kan ge försäkringsproblem.
Jo, det är denna jag menar. Verkar mer kritisk som sagt. Någon som vet om det är permanent och kopplat till bil eller teslakonto?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av expat »

Finns redan en lag i EU, att alla nya bilar skall ha en så kallad svart låda som registrerar händelseförloppet vid en olycka
Så den den här kamerabevakningen är för mig bara en big brother grej
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

expat skrev: 17 feb 2024 07:21
Finns redan en lag i EU, att alla nya bilar skall ha en så kallad svart låda som registrerar händelseförloppet vid en olycka
Så den den här kamerabevakningen är för mig bara en big brother grej
Har kameran någon annan funktion som är bra? Som tappas om kameran övertäcks?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 15 feb 2024 21:56
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.
Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.

NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.

En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.

Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig :)

I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.

ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Användarvisningsbild
Sonett3
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2023 16:26
Referralkod: ts.la/magnus491380

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Sonett3 »

Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Tesla Modell Y RWD -23
VW ID.3 -21
Opel Corsa-e -20
Renault Zoe -19

8,5 kWp Solceller
Skriv svar