VW fortsätter med sitt fuskande..
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Länkade du till fel artikel kanske?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Nej? Dom fuskar med räckvidden, autobilds tester visar på halva räckvidden
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Ah, ok, missade det, jag trodde det hade med utsläpps-fusk att göra igen, det har ju varit en del nya avslöjanden om "cheat devices" i dagarna, men det var väl iofs BMW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Jag som inte till fullo förstår den tyska artikeln, på vilket sätt har VW fuskat?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Som alla andra, WLTP versus verkligheten vid -2 grad.
Fin bil kan det bli tycker jag. Saknar fyrhjulsdrift än så länge.
/Peter
Fin bil kan det bli tycker jag. Saknar fyrhjulsdrift än så länge.
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Jag undrar lite det också, enligt artikeln får dom en räckvidd på 356 km i sina tester, som dom jämför mot bilens WLTP på 599 km.
Jag vet inte hur dom gör sina räckviddstester, vilka hastigheter etc, men med tanke på att dom gör testet under vinterförhållanden (-2 grader) så är det väl inte en helt orimlig "real world" siffra?
Kanske inte så det kvalar in under "fusk" iaf?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Vad drar era elbilar per km? VWs officiella siffra på räckvidden menar att bilen skall vara nere på 0.125kWh/km.. känns rimligt?
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Lite bakgrund om Autobild: tidningen är "släkt " med tidningen Bild som är inte direkt någon exempel av seriös journalistik. Så tar det med en stor nypa salt vad de skriver.
/Peter (som är fd tysk)
/Peter (som är fd tysk)
Kia EV 6 AWD GT-Line
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
WLTP-tester bör vara allmänt kända vid det här laget, åtminstone i elbilskretsar. Är det någon som menar att VW fuskat sig igenom den proceduren?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Nej, det låter ju inte rimligt, tittar man på svenska hemsidan så anger VW t.o.m en ännu högre WLTP-siffra på 614 km, jag har lite svårt att förstå hur dom skulle lyckas uppnå det med 77kWh batteri...
Vad gäller artikeln så hittade jag ingen beskrivning av hur tidningen gör sitt räckviddstest, så jag antog att det var motorväg, och då är ju 60% av WLTP i -2 fullt normalt, det är ju ungefär vad man kan förvänta sig av en Tesla. I skenet av ovanstående så är nog testet någon form av blandad körning, annars skulle siffrorna nog se ännu sämre ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Någonting är iaf konstigt, det låter ju lite konstigt att den bilen skulle uppnå en så låg förbrukning som 125Wh/km, det skulle t.ex. betyda att den slår Model Y med nästan 20% trots att den är både större och tyngre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7184
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Oj, då kan ju siffrorna faktiskt stämma, mycket imponerande i så fall!Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Man undrar ju vad dom har gjort för att lyckas nå en så låg förbrukning?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Nu kan man väl inte fuska med WLTP. Det är väl hela grejen med testet att inte tillverkarna själva ska kunna hitta på sina egna räckviddssiffror.
För övrigt fuskar ALLA elbilstillverkare på samma sätt isf.
-
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Förslag på ny trådtitel:
ID.7 i tyskt räckviddstest
ID.7 presterar som förväntat i tyskt räckviddstest
Min tyska är inte särskilt bra. De av er som behärskar det språket kan säkert komma på något bättre...
Och WLTP är alltså ett ca 2 mil långt test på en helt horizontell snustorr väg. Testet görs i ca 20 grader Celsius och vindstilla. Beroende på om man räknar eller inte räknar med när bilen står stilla under testcykeln så är genomsnittshastigheten 46,5 eller 53,5 km/h...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Ja, eller så kan titeln vara ”ID7 lika snål som Model 3 Highland”SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:08Förslag på ny trådtitel:
ID.7 i tyskt räckviddstest
ID.7 presterar som förväntat i tyskt räckviddstest
Min tyska är inte särskilt bra. De av er som behärskar det språket kan säkert komma på något bättre...
Och WLTP är alltså ett ca 2 mil långt test på en helt horizontell snustorr väg. Testet görs i ca 20 grader Celsius och vindstilla. Beroende på om man räknar eller inte räknar med när bilen står stilla under testcykeln så är genomsnittshastigheten 46,5 eller 53,5 km/h...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Mnil69
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
- Referralkod: ts.la/viggo53589
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
-
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.
Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.
Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
- Mnil69
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
- Referralkod: ts.la/viggo53589
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.Verdi_ skrev: ↑22 feb 2024 13:37ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.
Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.
Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:47Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.Verdi_ skrev: ↑22 feb 2024 13:37ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.SwedishAdvocate skrev: ↑22 feb 2024 13:32Är bara lekman på sånt här...Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
[en film]
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.
Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.
Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Om ID.7 är bredare också så är det ju ännu mer imponerande.
Det är väl inte VW som utför testningen? Eller gör tillverkarna det själva?
Vad är egentligen problemet förresten? Gissar att du kör Model 3 och är lite butthurt för att VW lyckats så bra?
Re: VW fortsätter med sitt fuskande..
yttertemperaturen var 9-10 grader.Mnil69 skrev: ↑22 feb 2024 13:22Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%?Maw skrev: ↑22 feb 2024 10:50ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.
Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Innertemperaturen i Teslan var satt till 21,5 grader
Innertemperaturen i folkan var satt till 23,5 grader
Att Teslan inte var förvärmd borde inte spela jättestor roll i den yttertemperaturen i jämförelse med att folkan saknar värmepump och hade högre innertemperatur. De har liknande wltp och batteristorlek så det är inte speciellt konstigt att de dra ungefär lika mycket energi per km.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)