Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

Första bilderna på Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

https://alltomelbil.se/forsta-bilderna- ... -000-euro/

"Renault 5 har premiär på måndag, men redan nu har de första bilderna läckt ut på den nya kompakta modellen som innebär en helt ny generation elbil från den franska biltillverkaren.

Bilderna avslöjar en elbil som är väldigt lik konceptet. Men för första gången får vi också se en bild på interiören. Renault 5 är en kompakt elbil som mäter 3,95 meter i längd. Målet är att den ska kosta från 25 000 euro."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

Haft ögonen på den (konceptet) flera år nu. En sådan lär det någon gång bli för egen del. Gärna i pippigult. (Alpine-versionen i blått skulle funka också.)

Oerhört läcker bil.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Risken är tyvärr att varianten med det lite större batteriet (52 vs 40 kWh) och lite ”lull-lull” hamnar en bra bit över 500-tusen i Sverige varvid även denna modell får svårt mot större bilar som Model 3 RWD, och sedan blir det en dagslända såsom Honda E.

Hoppas verkligen jag har fel denna gång!❤️

PS. Tror Bilia har slutat sälja Renault i Sverige varvid Hedin Bil tagit över även detta bilmärke.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

Ja, risken för att ännu en modell prisar sig ur (åtminstone den svenska) marknaden är minst sagt påtaglig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev: 25 feb 2024 08:36
Risken är tyvärr att varianten med det lite större batteriet (52 vs 40 kWh) och lite ”lull-lull” hamnar en bra bit över 500-tusen i Sverige varvid även denna modell får svårt mot större bilar som Model 3 RWD, och sedan blir det en dagslända såsom Honda E.

Hoppas verkligen jag har fel denna gång!❤️

PS. Tror Bilia har slutat sälja Renault i Sverige varvid Hedin Bil tagit över även detta bilmärke.
Jo, det gäller att de får vettiga svenska priser. Säger tex 310 papp för grundmodellen.

Blir de mycket dyrare än så tror jag risken är att dessa budgetbilar börjar konkurrera med de lite mer designade små botique-bilarna som Mini och Fiat 500e (och tidigare Honda E), och då tror jag de kommer förlora den konkurrensen.

Så framgången kommer mycket bero på rätt pris för denna typ av budgetelbil som Renault 5 och även andra kommande budgetkonkurrenter som Citroen e-C3.

Några som historiskt brukar lägga på rätt mycket marginaler på små elbilar i Sverige är just GA som Hedin Bil och KW Bruun. Så där finns ju viss risk att de kommer bli vettigt prissatta i EU i stort, men kanske lite sämre här i Sverige. Men vi får se och hoppas att det inte blir så denna gången.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev: 25 feb 2024 18:01
BEV[e-Rage] skrev: 25 feb 2024 08:36
Risken är tyvärr att varianten med det lite större batteriet (52 vs 40 kWh) och lite ”lull-lull” hamnar en bra bit över 500-tusen i Sverige varvid även denna modell får svårt mot större bilar som Model 3 RWD, och sedan blir det en dagslända såsom Honda E.

Hoppas verkligen jag har fel denna gång!❤️

PS. Tror Bilia har slutat sälja Renault i Sverige varvid Hedin Bil tagit över även detta bilmärke.
Jo, det gäller att de får vettiga svenska priser. Säger tex 310 papp för grundmodellen.

Blir de mycket dyrare än så tror jag risken är att dessa budgetbilar börjar konkurrera med de lite mer designade små botique-bilarna som Mini och Fiat 500e (och tidigare Honda E), och då tror jag de kommer förlora den konkurrensen.

Så framgången kommer mycket bero på rätt pris för denna typ av budgetelbil som Renault 5 och även andra kommande budgetkonkurrenter som Citroen e-C3.

Några som historiskt brukar lägga på rätt mycket marginaler på små elbilar i Sverige är just GA som Hedin Bil och KW Bruun. Så där finns ju viss risk att de kommer bli vettigt prissatta i EU i stort, men kanske lite sämre här i Sverige. Men vi får se och hoppas att det inte blir så denna gången.
Precis, tex kostar en annan liten elbil som nya versionen av Peugeot e-208 GT 355-tusen NOK (ca 431-tusen SEK inkl vår moms) i Norge medan K.W. Bruun tycker den ska kosta 540-tusen i Sverige.
https://www.peugeot.no/content/dam/peug ... _E-208.pdf
https://dokument.peugeot.se/prislistor/ ... ar/208.pdf
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

Mer info:

https://alltomelbil.se/premiar-detta-ar ... renault-5/

Vissa varningsklockor ringer när det skrivs om mängden appar till infotainmentsystemet och motoralternativ som börjar på slöa 95 hk. Vad hände med den billiga, snygga och avskalade bilen från konceptet? Utseendet håller i verkligheten med, men mängden i eget tycke onödig utrustning och lull-lull visar på potentiell prisrusning…

Gällande motoralternativen så tja. Alla villhöver inte prestandan hos en Plaid (i synnerhet inte i en småbil), men finns liksom ingen direkt anledning till att i elbilsväg medvetet tillverka sömnpiller längre annat än i det direkta syftet att försöka kränga på kunden dyrare utrustningspaket. Eller att man är rädd för att konkurrera ut de egna fossildrivna modellerna helt och hållet. De där 150 hk skulle lika kunna varit standardalternativet om de väl vågat släppa sargen.

Nu är ju huvudfrågan just vad priset blir i Sverige.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Den har iallafall en Baguette-hållare (16:34)! :lol:

SwedishAdvocate
Inlägg: 5482
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av SwedishAdvocate »

BTC skrev: 26 feb 2024 11:11
...] motoralternativ som börjar på slöa 95 hk. [...

Gällande motoralternativen så tja. Alla villhöver inte prestandan hos en Plaid (i synnerhet inte i en småbil), men finns liksom ingen direkt anledning till att i elbilsväg medvetet tillverka sömnpiller längre annat än i det direkta syftet att försöka kränga på kunden dyrare utrustningspaket. Eller att man är rädd för att konkurrera ut de egna fossildrivna modellerna helt och hållet. De där 150 hk skulle lika kunna varit standardalternativet om de väl vågat släppa sargen. […
Med en motor på 95 hk så behöver man kanske inte vara lika orolig för ifall man skulle råka ta fel på gas- och bromspedal... ;)

Apropå t.ex. det här som hände i Paris:...
https://www.reuters.com/world/europe/pa ... 022-03-20/

Kanske t.o.m kan vara ett försäljningsargument för det äldre kundklientelet...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Bo99 »

95 elektriska hk i en liten bil räcker och blir över för de flesta. Måttstocken enorma fartresurser har jag alltid tyckt ha varit patetisk. Blixtsnabb acceleration kan vara kul men i praktiken behövs den inte. Alla elbilar oavsett reagerar direkt när man petar på gaspedalen. 0-100 är bara ointressant. Det är när man kör och petar på den högra pedalen för att öka lite som är hela grejen.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av BTC »

Helt OK att tycka 95 hk är tillräckligt. (Hade cirka 70 hk i min senaste mini-Renault och det räckte bra i vardagen.)

Men som sagt - jag lär skaffa en oavsett min kritik för tycker den är urläcker :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5482
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av SwedishAdvocate »

En elbil med 95 hk kanske kan få en skaplig försäkringspremie...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Arctic Drifter »

Bo99 skrev: 26 feb 2024 14:17
95 elektriska hk i en liten bil räcker och blir över för de flesta. Måttstocken enorma fartresurser har jag alltid tyckt ha varit patetisk. Blixtsnabb acceleration kan vara kul men i praktiken behövs den inte. Alla elbilar oavsett reagerar direkt när man petar på gaspedalen. 0-100 är bara ointressant. Det är när man kör och petar på den högra pedalen för att öka lite som är hela grejen.
Instämmer helt och hållet!

Jag har > 8 mil till jobbet, även om jag inte håller hastighetsbegränsningen så tar det lika lång tid med dieselbilen på 143 hk som med MYP'en. Har jag riktigt bråttom tjänar jag kanske 1-2 minuter med MYP'en främst p.g.a. bättre omkörningsprestanda.

T.ex. BMW i3 med sina 170 hk är riktigt alert. Tror 95 hk kommer duga för de flesta, även om den inte har samma effekt som en Plaid så lär den inte väga som en Plaid heller...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

Arctic Drifter skrev: 26 feb 2024 15:20
Bo99 skrev: 26 feb 2024 14:17
95 elektriska hk i en liten bil räcker och blir över för de flesta. Måttstocken enorma fartresurser har jag alltid tyckt ha varit patetisk. Blixtsnabb acceleration kan vara kul men i praktiken behövs den inte. Alla elbilar oavsett reagerar direkt när man petar på gaspedalen. 0-100 är bara ointressant. Det är när man kör och petar på den högra pedalen för att öka lite som är hela grejen.
Instämmer helt och hållet!

Jag har > 8 mil till jobbet, även om jag inte håller hastighetsbegränsningen så tar det lika lång tid med dieselbilen på 143 hk som med MYP'en. Har jag riktigt bråttom tjänar jag kanske 1-2 minuter med MYP'en främst p.g.a. bättre omkörningsprestanda.

T.ex. BMW i3 med sina 170 hk är riktigt alert. Tror 95 hk kommer duga för de flesta, även om den inte har samma effekt som en Plaid så lär den inte väga som en Plaid heller...
För mig är det tvärt om.

Har 184 hk i min Mini Cooper SE 2013 (samma drivlina som BMW i3S). Hade nog önskat lite mer effekt då jag saknar acc. och känslan från vår BMW och Tesla när jag sitter i Minin. Tycker även mappningen i accelerationspedalen i Minin är lite seg/laggig jämfört med min Tesla. Så är inte bara en fråga om effekt.

Annars så är det extremt kul med att köra små pigga hatchbacks! :)

Om vi bortser från effekten, och kikar på det praktiska så det som jag inte alls gillar är placeringen av laddintaget. Sämsta möjliga ställe (även det jag hatar med Taycan, och vår BMW PEHV).

Tycker annars det är kul att Renault är med i gemet med små roliga billiga elbilar. Kommer kanske en hetare och effektstarkare variant så småningom, liknande Fiat Abarth 500e Scorpio.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Jerker »

Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av martinot »

Positivt:

Kommer ju alla med 150 hk motor (är bara mjukvarubegränsade till lägre effekt i vissa modeller). Inte fantastiskt, men bra mycket bättre än 90 hk.
Vattenkylda batterier
Värmepump
Upp till 100kW DC-laddning (det större batteripacket)
V2L och V2G (det större batteripacket)
Android Automotive
Ej hög/vinglig. 1,5 m i höjd. Skönt att slippa alla små höga SUVar.

Negativt:

Placering av laddintag
Lite fjantig och ful skärm mitt på motorhuven för laddstatus
Ingen frunk för laddkablar
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av OvePaHornet »

Jerker skrev: 26 feb 2024 17:20
Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Jerker »

OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22
Jerker skrev: 26 feb 2024 17:20
Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av R_Edvinsson »

Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22
Jerker skrev: 26 feb 2024 17:20
Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Jerker »

R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22
Jerker skrev: 26 feb 2024 17:20
Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Användarvisningsbild
Herrelbilist
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jan 2024 14:44

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Herrelbilist »

Blir det batterihyra på den här som med Zoe?
Tesla 3 vit/svart (2023)

Mustang Mach-e -22 (såld)
E-golf -18 (såld)
Renault Zoe -18 (såld)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av R_Edvinsson »

Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22
Jerker skrev: 26 feb 2024 17:20
Jaha, Renault frångår sin 22 kW AC-laddningsstandard. Det var ju trist. Och ingen dragkrok.
https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av Trevlig »

Herrelbilist skrev: 27 feb 2024 17:59
Blir det batterihyra på den här som med Zoe?
Tvivlar starkt på det, batterihyra var ju ett sätt att "skydda" folk från batterier som slits ut på 1-2 år enligt alla ICE dyrkare
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14519
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av taliz »

En Zoe med snabbladdning, typ. :D
Lite udda att det är samma batteristorlekar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro

Inlägg av MarkusL »

R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 18:28
Jerker skrev: 27 feb 2024 15:32
R_Edvinsson skrev: 27 feb 2024 14:39
Jerker skrev: 27 feb 2024 07:22
OvePaHornet skrev: 26 feb 2024 19:22


https://media.renault.com/renault-5-e-t ... n?lang=eng
”it can even tow a trailer, with a towing capacity of 500 kg.”
Wow! Men ändå fjantigt liten dragvikt. Det är allt fler elbilar som kommer med drag men då en sån liten dragvikt. T.ex. MG4. Ett steg i rätt riktning men ändå snålt. Vi vet ju att elbilar tål högre dragvikt. Fortfarande obegripligt varför man gör dessa begränsningar. En sån här bil borde få en dragvikt runt 900 kg. Bilens fossilkusiner får ju dra mycket mer och så har det alltid varit.
Att hålla dragvikten på 500kg gör att det nästan bara blir en cykelhållare så den byggs för, rimligt borde kanske vara 750kg som är lite av ett standardsläp för kortare uthyrning och transport.

Och hela ämnet dragvikt med elbilar blir sjukt komplicerat IOM att de är så tunga 😔
Nja, min släpkärra väger 190 kg och att köra till bygghandeln och köpa några gipsskivor, virke etc. funkar bra och att köra skräp till återvinningen, ris till trädgårdstippen, allt det där funkar med 500 kg. Däremot var 170 kg dragvikt på Renault Kangoo, som var tillför företagare, rena hånet. Men för att slippa tänka hela tiden på hur man kan lasta och för att slippa åka för många vändor så vore uppåt 1000 kg bra.

Vikten, om man håller sig runt 1000 kg på släpet, är aldrig ett problem. Det blir problem med en Tesla X och en 7-meters husvagn. Då måste det till andra körkort.

Biltillverkarna verkar helt enkelt inte vilja att elbilar ska vara lika användbara som fossiler.
Tyvärr är det ju mer krångligt än så.
Sålänge du har B kort vilket merparten av alla förare har så spelar faktiska vikten ingen roll på släpet utan då räknas alltid totalvikten på ekipaget som skall vara under 3500kg.


Så på denna med 500kg dragvikt behövs det ett B96 eller BE för att köra släp med över 500kg totalvikt.
Dvs små nätgrindar mm
Väger R5 verkligen 3001kg med last? Inte hittat detta men kan inte drämma om att den har över 2500kg totalvikt och då fungerar 1000kg dragvikt.
Skriv svar