Arlanda Parkering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ziggy
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 18:18

Arlanda Parkering

Inlägg av ziggy »

Var på Arlanda idag, fullständig kaos.
P550 vid Terminal 5 var helt full, 2 Tesla Model S, 1 Nissan Leaf och resten hybrid gegga vid elstolparna.
Samtliga parkeringsplatser (oavsett elbil) var fulla på P550, P51, P55, P56.
Ett 20-30 tal bilar (inklusive mig själv) som cirkulerade mellan alla parkeringsområden.
Som tur var skulle jag bara släppa av passagerare.
Kan man förboka elbil plats om man tar Tesla till Arlanda?
Känns lite riskabelt att chansa om man skall iväg en vecka eller två.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Kalle »

de borde ju förbjuda laddhybrider att stå där. de måste ju inte stå inpluggade.
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 apr 2014 23:14
Ort: Vallentuna

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av 4wheeler4 »

Låter ju som ett bra förslag toch feedback till Swedavia, fler elbilsplatser (på förekommen anledning) samt möjlighet att förboka dessa!

Kan ju också vara ett förslag till t.ex. Benstocken, skaffa några förbokningsbara elbilsplatser - man lär inte parkera gratis där, men skulle kunna ge fler valmöjligheter.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

laddade alla? hybrider borde portas...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Bod »

Har du någon aning om hur det såg ut på Beta?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
ziggy
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 18:18

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av ziggy »

Alla laddade, kollade aldrig Beta
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av z balata »

Man borde bara tillåta ett par dagar på P550, ska man vara borta längre så kan man ju parkera på Beta.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av f0x »

Det borde finnas platser som bara tillåter laddning i några timmar och då med snabbladdning. Dessa kan då användas av dom som hämtar och lämnar till flyget, inte för dom som ska lämna bilen i dagar och flyga själva.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
ziggy
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 18:18

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av ziggy »

Frågade Swedavia (parkering@swedavia.se) ang. möjlighet att förboka elbilsplats på Arlanda.
Fick svar att man i nuläget inte kan boka elbilsplatser.

Trist.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av z balata »

f0x skrev:
Det borde finnas platser som bara tillåter laddning i några timmar och då med snabbladdning. Dessa kan då användas av dom som hämtar och lämnar till flyget, inte för dom som ska lämna bilen i dagar och flyga själva.
De flesta av oss som parkerar våra Teslor på Arlanda behöver inte ladda, varken när vi hämtar/lämnar eller parkerar där för att resa bort. Vi är bara intresserade av gratis parkering.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

jag är iofs intresserad av laddning för även med den sura 220 så har man ju laddat upp det man körde på väg till Arlanda... står man länge är det perfekt med laddning speciellt på vintern... men ja typ 2 och fler platser tack! och plocka bort hybriderna som inte är supermiljöbilsklassade...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
jag är iofs intresserad av laddning för även med den sura 220 så har man ju laddat upp det man körde på väg till Arlanda... står man länge är det perfekt med laddning speciellt på vintern... men ja typ 2 och fler platser tack! och plocka bort hybriderna som inte är supermiljöbilsklassade...
När jag har varit dit, så har det varit pluginhybrider som stått på laddning, vad jag vet så är dom supermiljöbilsklassade.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av f0x »

z balata skrev:
De flesta av oss som parkerar våra Teslor på Arlanda behöver inte ladda, varken när vi hämtar/lämnar eller parkerar där för att resa bort. Vi är bara intresserade av gratis parkering.
Jamen då borde vi föreslå Swedavia att inrätta parkeringar utan laddstolpar som bara är till för supermiljöbilar! Deras mål är ju att klimatkompensera flyget och det är ju billigare att bara sätta upp skyltar, än att också dra fram el och stolpar :)
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Bod »

På lokalnyheterna i radio Sthlm i morse var det ett reportage om fossilbilar som stod på elbilsplatser. Mest tid gick åt till problematiken på Arlanda. Ett bra förslag, för att komma tillrätta med problematiken, var att forsla bort de bilar som inte hade rätt att stå där.

Rent krasst måste man nog säga att de som har bäst nytta av laddstolparna är laddhybriderna. Desto mindre distans de kör på fossilbränsle ju bättre för miljön och det är ju vad vi alla eftersträvar. Alla har inte råd att köpa Tesla. Själv skall jag till Budapest sista helgen i juli och har vi fått vår Tesla då, kommer jag att parkera på Beta.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Kalle »

Men laddhybrider kan ta sig hem igen om de inte är inpluggade. Har man långt kanske man måste ladda på arlanda för att ta sig hem.
En tesla på en bärgningsbil drar nog mer än en laddhybrid
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av TiborBlomhall »

Laddstolparna på Arlanda är till för dem med BMW i3 BEV, VW e-Up, Renault Zoe, Nissan Leaf och andra el-stadsbilar som utan laddning på Arlanda inte skulle klara resan city-Arlanda-city öht.
Både laddhybrider och Model S klarar sig utan.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

laddhybriderna går ju på bensin typ direkt... så minimal miljöpåverkan...

den enda vettiga laddhybriderna är ju i3 och. PHEV för där går rexmotorn i lika ofta. I det andra skräpet går ju rex motorn igång typ nästan direkt förutom i lååååga hastigheter...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

och jag håller inte med alls att stolparna skulle vara för laddhybriderna... även om vårt batteri är stort så behöver vi plugga in. speciellt på vintern. och jag vill ha en fullt laddad bil nör jag åker från arlanda. Premieras skall väl de som kör 100% elbilar och inte det andra.

det är gratis parkering, nära terminalerna och laddning. Tanken är att premiera de bilar som minskar miljöpåverkan mest på arlanda. vilka är det?

sätt upp mode 3 stolpar och fler platser! förbjud allt utom supermiljöbilar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

btw. alla elbilarna du pekar på klarar redan city-arlanda-city på en laddning. möjligen på vintern de får strul...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Sofie »

TiborBlomhall skrev:
Laddstolparna på Arlanda är till för dem med BMW i3 BEV, VW e-Up, Renault Zoe, Nissan Leaf och andra el-stadsbilar som utan laddning på Arlanda inte skulle klara resan city-Arlanda-city öht.
Både laddhybrider och Model S klarar sig utan.
Ja men om man åker från tex Karlskoga så kommer man ej hem utan att ladda, det finns ju elbilar även utanför Stockholm. Och jag vet inte om Laddstationen i Arboga räcker tor.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av josve »

Som sagt tidigare, alla elbilsägare bor inte i sthlms innerstad... För egen del är det ett måste att kunna ladda på Arlanda för att ta mig hem efter en resa tur och retur Arlanda.

Det viktigaste för mig är inte att det är gratis att parkera utan att det finns en plats och jag kan ladda.
Hade varit bra om det gick att förboka en plats, helt ok mot en kostnad.
Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 maj 2014 09:21

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av Ove »

ARLANDA FLYGPLATS HAR INGET INTRESSE I ELBILARS VARA ELLER INTE VARA, DETTA SVAR FICK JAG IGÅR FRÅN ARLANDA FLYGPLATS:

Den 26 juni 2014 05:21 skrev Parkering <parkering@swedavia.se>:

Hejsan Ove,
På våra laddplatser är det först till kvarn som gäller, vi kan inte heller svara på om det finns lediga platser på dessa områden då vi inte har någon sådan översikt på dessa parkeringar. Har man elbil får man parkera kostnadsfritt utanför terminal 2, terminal 5 och på vår lågprisparkering Beta.
Det är ju väldigt svårt att ha parkeringsövervakning på bilar det sättet, alltså huruvida de är hybridbilar, rena elbilar osv, därför är det bestämt att så länge man laddar sin bil så parkerar man utan kostnad.

NÄR JAG SEDEMERA STÄLLDE FRÅGAN EN GÅNG TILL (TILL ARLANDA FLYGPLATS):

Godmorgon Malin (PÅ SVEDAVIA = MIN ANMÄRKNING),
Om jag tolkar dig rätt så är det således en risk med att köra en elbil till Arlanda, d.v.s. finns ingen ledig plats för att ladda bilen så kommer således elbilen inte kunna köras tillbaka från flygplatsen och då kanske p.g.a att hybridbilar tagit plats för en miljövänlig elbil, eller man tvingas vända om och missa flyget?

SVARET:

Hej Ove!
Vi kan ej garantera att det finns någon ledig elbilplats när du kommer.
Med vänlig hälsning
Swedavia Parkering

SÅ, ARLANDA FLYGPLATS "SKITER" I ELBILAR, DET ÄR BARA KOSMETIKA ATT PROFILERA SIG SOM MILJÖVÄNLIGA!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av matbl »

Tycker du ska fortsätta ligga på tills de faktiskt svarar på frågan. Alltid lättare att skicka ett avfärdande ickesvar istället för att faktiskt svara på ställda frågor.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

jag noterade en rex på terminal 2. ringde parkeringsövervakningen på arlanda som pekade på kommunen. Kontaktade kommunen på deras website och de... pekade på Swedavia... Snyggt! NOT!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Arlanda Parkering

Inlägg av hybris »

det optimala vore:
Fler parkeringar för supermiljöbilar. både med och utan laddning, Nya stationer utrustas med typ 2 mode 3 liksom vanligt 220. Plus 5-10 platser som kan förbokas mot en avgift för de som kommer långväga med model S eller kör vingklippta elbilar med kort räckvidd.

Finns massor av plats på terminal 5 som skulle kunna konverteras till supermiljöbilsparkeringar. om Swedavia är seriösa i sin miljösatsning...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar