3D printning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

agehall skrev: 02 maj 2024 20:26
Pontus skrev: 02 maj 2024 19:15
Tänkte jag skulle vänta på att Bambu släpper en ny printer men nu till helgen har jag stort behov av att skriva ut mycket och min nuvarande är typ 3x långsammare. Så nu vart det en X1C Combo som ska komma imorgon.
Är det någon här som har erfarenhet av den och i så fall är det något man bör veta redan från början?
Ja. Ditt största misstag var är att inte direkt köpa 2x AMS. Det är så det slutar.

Annars, följ bara instruktionerna och se till att du tar bort alla transportskruvar så är det en underbar skrivare som presterar bra out-of-the-box.
Strålande. Hur håller sig filament som står länge i AMS'en? Har hört att skrivaren är relativt känslig för att filamentet är i bra kvalitet. Sedan är väl en tanke att jag kanske inte kör överdrivet mycket med flera material samtidigt och då kanske klara sig med en AMS, delvis pga allt bajs. Men det återstår och se, inte helt omöjligt att du har helt rätt 😀
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

agehall skrev: 02 maj 2024 20:26
Pontus skrev: 02 maj 2024 19:15
Tänkte jag skulle vänta på att Bambu släpper en ny printer men nu till helgen har jag stort behov av att skriva ut mycket och min nuvarande är typ 3x långsammare. Så nu vart det en X1C Combo som ska komma imorgon.
Är det någon här som har erfarenhet av den och i så fall är det något man bör veta redan från början?
Ja. Ditt största misstag var är att inte direkt köpa 2x AMS. Det är så det slutar.

Annars, följ bara instruktionerna och se till att du tar bort alla transportskruvar så är det en underbar skrivare som presterar bra out-of-the-box.
Vilken toppen produkt detta är. Bara köra enda problemet jag märkt är att det blir varmt i kammaren och ett munstycke kloggade igen men efter att ha kört med dörren lite på glänt så har det inte varit några problem.
Kört den 85 timmar på 5 dagar så den funkar bra ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Har fått mina lättare 20” fälgar och e-Primacy.

Nu ska det scannas och printas aerodynamik-modd till de fälgarna, sen kommer Plaiden ha grym räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 08 maj 2024 20:37
Har fått mina lättare 20” fälgar och e-Primacy.

Nu ska det scannas och printas aerodynamik-modd till de fälgarna, sen kommer Plaiden ha grym räckvidd.
Fick direkt en bild av de här plast-flärparna man hade som barn mot cykelhjulen för att det skulle låta lite mer :D
Men det kan ju vara intressant med 3D printade moddar, ska bli kul att se vad du gör.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

Skrev själv ut en form att gjuta lite betong i. Nu ska det bara läggas lite silikon i den på insidan för och hoppas det tillsammans med lite släppolja räcker för att få en ok gjutning.
20240509_175802.jpg
Tänkte fylla den med sand som stöd också, hoppas barnen kan låna mig lite bara :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 10 maj 2024 07:34
Skrev själv ut en form att gjuta lite betong i. Nu ska det bara läggas lite silikon i den på insidan för och hoppas det tillsammans med lite släppolja räcker för att få en ok gjutning.
20240509_175802.jpg

Tänkte fylla den med sand som stöd också, hoppas barnen kan låna mig lite bara :)
Spännande, vad skall det bli?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

Pontus skrev: 02 maj 2024 20:36
Strålande. Hur håller sig filament som står länge i AMS'en? Har hört att skrivaren är relativt känslig för att filamentet är i bra kvalitet. Sedan är väl en tanke att jag kanske inte kör överdrivet mycket med flera material samtidigt och då kanske klara sig med en AMS, delvis pga allt bajs. Men det återstår och se, inte helt omöjligt att du har helt rätt 😀
Jag har i princip bara PLA i mina AMS. De verkar hålla helt OK. Det är ju torkmedel i den så om man bara ser till att det inte är uttjänt så bör det inte vara något problem. Har sedan en extern filamenttork som jag kör med när jag ska skriva ut TPU eller andra material som är riktigt känsliga.

Har själv inte haft några som helst problem med att det blivit för varmt inne i kammaren, men det kanske kommer nu när det blir sommar.

Ska försöka lägga lite tid på att tweaka profilerna i sommar så att utskrifterna blir lite snabbare. Bambu Labs har ju tagit det säkra före det osäkra för att se till att utskrifter blir perfekta out-of-the-box och ibland har de spelat lite väl safe så det finns en del att trimma om man orkar. Tänker att det kan vara bra att ha en profil som är för att få snabba utskrifter med acceptabel kvalitet när man itererar sin design och inte bryr sig om att resultatet är perfekt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

fth skrev: 10 maj 2024 10:27
Pontus skrev: 10 maj 2024 07:34
Skrev själv ut en form att gjuta lite betong i. Nu ska det bara läggas lite silikon i den på insidan för och hoppas det tillsammans med lite släppolja räcker för att få en ok gjutning.
20240509_175802.jpg

Tänkte fylla den med sand som stöd också, hoppas barnen kan låna mig lite bara :)
Spännande, vad skall det bli?

/fth
Det är en form för att gjuta ett kryssfundament i betong. Lite inbyggda specialfunktioner som inte syns här blir det. Har precis lagt på två lager formsilikon. Hoppas det går att gjuta i helgen :-)
Grymt mycket billigare än att fräsa en form i PU, typ 1 till 7 kanske i pris men många arbetstimmar för min del så lite haltande jämförelse men ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 10 maj 2024 14:43
Det är en form för att gjuta ett kryssfundament i betong. Lite inbyggda specialfunktioner som inte syns här blir det. Har precis lagt på två lager formsilikon. Hoppas det går att gjuta i helgen :-)
Grymt mycket billigare än att fräsa en form i PU, typ 1 till 7 kanske i pris men många arbetstimmar för min del så lite haltande jämförelse men ändå.
Så länge man har roligt så räknas inte arbetstiden, det är iaf min princip :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

agehall skrev: 10 maj 2024 13:30
Pontus skrev: 02 maj 2024 20:36
Strålande. Hur håller sig filament som står länge i AMS'en? Har hört att skrivaren är relativt känslig för att filamentet är i bra kvalitet. Sedan är väl en tanke att jag kanske inte kör överdrivet mycket med flera material samtidigt och då kanske klara sig med en AMS, delvis pga allt bajs. Men det återstår och se, inte helt omöjligt att du har helt rätt 😀
Jag har i princip bara PLA i mina AMS. De verkar hålla helt OK. Det är ju torkmedel i den så om man bara ser till att det inte är uttjänt så bör det inte vara något problem. Har sedan en extern filamenttork som jag kör med när jag ska skriva ut TPU eller andra material som är riktigt känsliga.

Har själv inte haft några som helst problem med att det blivit för varmt inne i kammaren, men det kanske kommer nu när det blir sommar.

Ska försöka lägga lite tid på att tweaka profilerna i sommar så att utskrifterna blir lite snabbare. Bambu Labs har ju tagit det säkra före det osäkra för att se till att utskrifter blir perfekta out-of-the-box och ibland har de spelat lite väl safe så det finns en del att trimma om man orkar. Tänker att det kan vara bra att ha en profil som är för att få snabba utskrifter med acceptabel kvalitet när man itererar sin design och inte bryr sig om att resultatet är perfekt.
Det går garanterat att rimma en del. Dock märkte jag nu när jag körde med PLA att I Ludicrous så kändes det som att supporten inte vart riktigt bra med en del släpp och att det stod upp material som tog I huvudet så det mesta körde jag i sport. Men det kändes ganska snabbt ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

fth skrev: 10 maj 2024 14:45
Pontus skrev: 10 maj 2024 14:43
Det är en form för att gjuta ett kryssfundament i betong. Lite inbyggda specialfunktioner som inte syns här blir det. Har precis lagt på två lager formsilikon. Hoppas det går att gjuta i helgen :-)
Grymt mycket billigare än att fräsa en form i PU, typ 1 till 7 kanske i pris men många arbetstimmar för min del så lite haltande jämförelse men ändå.
Så länge man har roligt så räknas inte arbetstiden, det är iaf min princip :D

/fth
Ibland har man tur och får ha kul på jobbet också 😀
Nästa vecka ska jag börja beta av alla hobbyprojekt som man har liggandes.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

En sak till är att jag provade att slita en modell med två material. Något som gick på 1,5 timme med ett material ska ta 20 timmar med 2 material och en del mycket mer material åtgång. Man får försöka hålla samma material i flera lager om man ska köra med multimaterial. Jag har ju dessutom inte hunnit skriva ut någon bajstunna till den så nu vart lite på bordet och golvet ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 10 maj 2024 14:54
En sak till är att jag provade att slita en modell med två material. Något som gick på 1,5 timme med ett material ska ta 20 timmar med 2 material och en del mycket mer material åtgång. Man får försöka hålla samma material i flera lager om man ska köra med multimaterial. Jag har ju dessutom inte hunnit skriva ut någon bajstunna till den så nu vart lite på bordet och golvet ;)
Ja, för att multi material skall vara användbart på riktigt måste man nog ha flera extruders, att hålla på "poopa" och byta hela tiden är ju extremt ineffektivt tyvärr.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 10 maj 2024 13:30

Har själv inte haft några som helst problem med att det blivit för varmt inne i kammaren, men det kanske kommer nu när det blir sommar.
Jag vet inte hur varmt det blir med Bambulabs enclosure men jag har kört med egenbyggd closure till min Prusa mk3+ sedan ~2018 och det har aldrig vart nåt problem.
(Har även en fabrixx enclosure till mk4)

Vi har varmt inne och det brukar bli ~40C i enclosurna, det är ungefär den lägsta torktemperaturen på filament, så jag ser inget problem med det. Tvärtom, är inte filamentet torrt innan (om man tex saknar filamenttork), så löser det problemen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 10 maj 2024 14:45
Så länge man har roligt så räknas inte arbetstiden, det är iaf min princip :D
Exakt!

Polaren/gammal kollega börehövde fler elCamino-märken till sin elCamino, så i våntan på att däcksfirman laggt på däck scannas annat och printas!

Arbetstiden räknas int’ när det ät hobbyprojekt 😅
IMG_8800.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8637
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 10 maj 2024 15:21
agehall skrev: 10 maj 2024 13:30

Har själv inte haft några som helst problem med att det blivit för varmt inne i kammaren, men det kanske kommer nu när det blir sommar.
Jag vet inte hur varmt det blir med Bambulabs enclosure men jag har kört med egenbyggd closure till min Prusa mk3+ sedan ~2018 och det har aldrig vart nåt problem.
(Har även en fabrixx enclosure till mk4)

Vi har varmt inne och det brukar bli ~40C i enclosurna, det är ungefär den lägsta torktemperaturen på filament, så jag ser inget problem med det. Tvärtom, är inte filamentet torrt innan (om man tex saknar filamenttork), så löser det problemen.
Såg att det vart ca 45 grader och med dörren på glänt runt 36. Inte säker på att det var orsaken men läste om flera som sa att det var ett problem. Nu har jag ju bara kört ett hundratal timmar så vi får se om det återkommer.
Nu ska jag prova med lite andra material under helgen.
Den texturerade plattan är förresten underbar också, det sitter när det är varmt och lossnar av sig självt när tempen går ner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3D printning

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev: 10 maj 2024 18:32
AAKEE skrev: 10 maj 2024 15:21
agehall skrev: 10 maj 2024 13:30

Har själv inte haft några som helst problem med att det blivit för varmt inne i kammaren, men det kanske kommer nu när det blir sommar.
Jag vet inte hur varmt det blir med Bambulabs enclosure men jag har kört med egenbyggd closure till min Prusa mk3+ sedan ~2018 och det har aldrig vart nåt problem.
(Har även en fabrixx enclosure till mk4)

Vi har varmt inne och det brukar bli ~40C i enclosurna, det är ungefär den lägsta torktemperaturen på filament, så jag ser inget problem med det. Tvärtom, är inte filamentet torrt innan (om man tex saknar filamenttork), så löser det problemen.
Såg att det vart ca 45 grader och med dörren på glänt runt 36. Inte säker på att det var orsaken men läste om flera som sa att det var ett problem. Nu har jag ju bara kört ett hundratal timmar så vi får se om det återkommer.
Nu ska jag prova med lite andra material under helgen.
Den texturerade plattan är förresten underbar också, det sitter när det är varmt och lossnar av sig självt när tempen går ner.
Ja jag har printat en hel del ”svåra” modeller i ABS helt utan något fästmedel på
platta med textur med extremt bra resultat :) det hörs tydligt när dom lossnar, typ ett
kort skarpt knäpp-ljud eller nästan ett litet pling :)
Tidigare körde jag oftast med Aceton-gegga på kapton-tejp och då brukar modellerna
dra loss tejpen lite ändå (och lite fula modeller som följd).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 10 maj 2024 18:32

Såg att det vart ca 45 grader och med dörren på glänt runt 36. Inte säker på att det var orsaken men läste om flera som sa att det var ett problem. Nu har jag ju bara kört ett hundratal timmar så vi får se om det återkommer.
Nu ska jag prova med lite andra material under helgen.
Den texturerade plattan är förresten underbar också, det sitter när det är varmt och lossnar av sig självt när tempen går ner.
Strax under 40C i fabriks-enclosuren, 4h ABS-print.


Jag rätt många buildplates av flera olika versioner, nyast är en för nylon som nbrukar vara problematiskt att få att sitta.
Jo, det har hänt väldigt mycket på den fronten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar