Makita DTW300 eller DTW700?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av Bjorn »

Inte svar på frågan men min åsikt:

Jag har haft en sån 230 V, 310 Nm Biltema. Den är verkligen super-dålig. Jag insåg för några år sedan att det är mycket enklare att lossa med skaft än att släpa fram kabel och den tunga Biltema-dragaren och sen stå och knacka tills man får ont i händerna. Med all sannolikhet är samtliga märken som nämns i tråden bättre än Biltema.

Jag gör enligt följande:

1. Lossar alla mutterkåpor runt om med verktyget från Hamphi. Brukar ta 2 minuter.

2. Lossar alla muttrar runt om c:a 1 varv. Brukar ta 2 minuter. Lossar alltid genom att lyfta skaftet uppåt med höger hand och hålla emot i centrum vid muttern med vänster så det inte bryter utan bara vrider. Tänker att fälgkors kanske är bättre så man verkligen virder, nu har jag skaft. Inget jätte långt skaft, utdragbart till c:a 60 cm, och har aldrig behövt ta i så jag riskerar att något går sönder.

3. Hissar sen hjul för hjul, lossar med kortaste läget på skaftet byter och drar åt först lätt med korta skaftet och sen med momentnyckel. I fram får man sänka för att kunna dra det sista. I bak räcker handbromsen om man vill.

4. Sätter inte på kåporna direkt utan kör några dagar och efterdrar, men det har aldrig behövts i praktiken hittills.

Jag tycker att det är mindre jobb att lossa med skaft än att släpa mutterdragaren till varje hjul. Då har jag i och för sig inte provat en bättre batteridriven mutterdragare. Jag tycker dock inte det verkar värt pengarna när jag bara skulle ha den till att byta på 3 bilar. Har dock skaffat bra momentnyckel för 2000:- Biltema-dragaren är slängd. Den till och med luktade illa, bränt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1138
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av bjornnilsson »

Bjorn skrev: 03 apr 2024 10:23
Inte svar på frågan men min åsikt:

Jag har haft en sån 230 V, 310 Nm Biltema. Den är verkligen super-dålig. Jag insåg för några år sedan att det är mycket enklare att lossa med skaft än att släpa fram kabel och den tunga Biltema-dragaren och sen stå och knacka tills man får ont i händerna. Med all sannolikhet är samtliga märken som nämns i tråden bättre än Biltema.

Jag gör enligt följande:

1. Lossar alla mutterkåpor runt om med verktyget från Hamphi. Brukar ta 2 minuter.

2. Lossar alla muttrar runt om c:a 1 varv. Brukar ta 2 minuter. Lossar alltid genom att lyfta skaftet uppåt med höger hand och hålla emot i centrum vid muttern med vänster så det inte bryter utan bara vrider. Tänker att fälgkors kanske är bättre så man verkligen virder, nu har jag skaft. Inget jätte långt skaft, utdragbart till c:a 60 cm, och har aldrig behövt ta i så jag riskerar att något går sönder.

3. Hissar sen hjul för hjul, lossar med kortaste läget på skaftet byter och drar åt först lätt med korta skaftet och sen med momentnyckel. I fram får man sänka för att kunna dra det sista. I bak räcker handbromsen om man vill.

4. Sätter inte på kåporna direkt utan kör några dagar och efterdrar, men det har aldrig behövts i praktiken hittills.

Jag tycker att det är mindre jobb att lossa med skaft än att släpa mutterdragaren till varje hjul. Då har jag i och för sig inte provat en bättre batteridriven mutterdragare. Jag tycker dock inte det verkar värt pengarna när jag bara skulle ha den till att byta på 3 bilar. Har dock skaffat bra momentnyckel för 2000:- Biltema-dragaren är slängd. Den till och med luktade illa, bränt.
Igenkänningsfaktor.

När jag höll på med bilar som mest en gång i tiden så trimmade jag min gamla kompressor och ökade trycket i denna så den orkade dra loss muttrar med ordentligt moment, men tyckte till slut att det blev väl bökigt med att dra fram tryckluftsslangen varje gång det skulle skiftas däck, speciellt då vi numera enbart har en bil. Så kompressorn har fått stå tillbaka på senare år till förmån för spärrskaftet.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ag-013460/

En sån här med krafthylsa i ena änden är perfekt. Har även en momentnyckel och borde väl använda den men drar med känsla istället. Säkert upprör det någon men det funkar för mig. Spärrskaftet förvaras i bilen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av Johan_MSD100 »

Jag själv har skaffat en DTW300 jag återkommer när den blivit testad :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av renes »

Det slutade med att jag köpte en DTW700. Blev lite nervös över om DTW300 skulle räcka till eller inte, men så här i efterhand tror jag nog den skulle ha gjort det.

DTW700 har inställning för torque i 4 steg (1-4) och tre olika "modes" som bestämmer om och när den ska slå av automatiskt. Jag testade mode 2 och 3 och valde att fortsätta med mode 3. Med den inställningen drar den fast tills det tar emot (slagen börjar) och tre sekunder till, vilket jag tycker kändes rätt. Jag använder en 175 Nm momentstav från Mekonomen. Jag kontrollerade de första tio muttrarna med min momentnyckel från Biltema och den kunde inte dra åt mer, så momentet blev åtminstone 175 Nm med Makitan.

I mode 3 vänstervarv så saktar maskinen ner till krypfart direkt efter att muttern lossnat vilket gör att muttern inte fastnar i hylsan eller dräller i backen.

Av de fyra inställningarna av kraften använde jag enbart steg 1, det svagaste, och det drog av muttrarna direkt och utan tvekan. Även muttrar åtdragna med samma maskin i tre sekunder med momentstaven lossades inom delar av en sekund med hylsa utan momentstav.

Så, med andra ord, torque-inställningar 2,3 och 4 är overkill. Steg 1 räcker mer än väl.

Efter 40 muttrar av och på (2 bilar) så var batteriet fortfarande helt fullt (4 LEDs).
IMG_1124 (1).png
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av Johan_MSD100 »

DTW 300 räckte gott och väl kan jag meddela.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av renes »

Johan_MSD100 skrev: 01 maj 2024 19:16
DTW 300 räckte gott och väl kan jag meddela.
Ja, jag tänkte väl det. Tur att skillnaden i pris inte var jättestor.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av jonasl »

De är mycket starkare med större batterier också - de har fler celler och verkar kunna ge mera ström. Jag har en äldre Ryobi och med 2Ah-batteri är den inte så stark, med 4-5Ah är den klart starkare.

Det går att nöta på med knacken tills det släpper men jag brukar köra med min 1 meter långa förlängare och lossa alla muttrar lite innan jag hissar upp. Då går det enkelt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av renes »

jonasl skrev: 01 maj 2024 19:53
De är mycket starkare med större batterier också - de har fler celler och verkar kunna ge mera ström. Jag har en äldre Ryobi och med 2Ah-batteri är den inte så stark, med 4-5Ah är den klart starkare.

Det går att nöta på med knacken tills det släpper men jag brukar köra med min 1 meter långa förlängare och lossa alla muttrar lite innan jag hissar upp. Då går det enkelt.
En meter lång förlängare? För att kunna göra det från soffan? Jag tror jag missar nåt...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jerka
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av Jerka »

renes skrev: 01 maj 2024 20:49
jonasl skrev: 01 maj 2024 19:53
De är mycket starkare med större batterier också - de har fler celler och verkar kunna ge mera ström. Jag har en äldre Ryobi och med 2Ah-batteri är den inte så stark, med 4-5Ah är den klart starkare.

Det går att nöta på med knacken tills det släpper men jag brukar köra med min 1 meter långa förlängare och lossa alla muttrar lite innan jag hissar upp. Då går det enkelt.
En meter lång förlängare? För att kunna göra det från soffan? Jag tror jag missar nåt...
Ju längre skaft desto större hävarm?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av jonasl »

Jerka skrev: 02 maj 2024 07:52
Ju längre skaft desto större hävarm?
Exakt. Verkar kallas för "hjulbultsverktyg" bland annat, https://www.proffsmagasinet.se/arbetspl ... yg-2901307

Sen har jag ett rör som passar utanpå så den blir ännu längre + att jag bytt hylsorna mot krafthylsor. Lossar det mesta utan större insats.

Går fortare att lossa muttrarna med den än med muttermaskinen, lossar bara ett kvarts varv eller så runtom innan jag hissar bilen - en sida i taget. Byter alla fyra hjul på < 30 minuter, mindre än det tar att åka till däckhotellet och tillbaka och dessutom potentiellt få stå i kö.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av renes »

jonasl skrev: 02 maj 2024 09:02
Jerka skrev: 02 maj 2024 07:52
Ju längre skaft desto större hävarm?
Exakt. Verkar kallas för "hjulbultsverktyg" bland annat, https://www.proffsmagasinet.se/arbetspl ... yg-2901307

Sen har jag ett rör som passar utanpå så den blir ännu längre + att jag bytt hylsorna mot krafthylsor. Lossar det mesta utan större insats.

Går fortare att lossa muttrarna med den än med muttermaskinen, lossar bara ett kvarts varv eller så runtom innan jag hissar bilen - en sida i taget. Byter alla fyra hjul på < 30 minuter, mindre än det tar att åka till däckhotellet och tillbaka och dessutom potentiellt få stå i kö.
Eftersom du skrev det i samma sats som ”knackaren” så trodde jag att det var en förlängning av den. Men nu när du säger det så är det inte värst logiskt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Makita DTW300 eller DTW700?

Inlägg av Jerker »

Har sedan c:a 15 år använt en elektrisk mutterdragare från Jula (Meec) och den klarar jag mig bra med. Utom att jag ibland får lossa manuellt med förlängare på skaftet. De sista 2 ggr jag skiftade hjul på Teslan så var det ett par skruvar jag inte fick loss med de verktyg jag hade. Jag drog av skaften. Så jag gick upp en dimension till 3/4 tum och krafthylsa därtill, men då gick den inte in i hålet på fälgen, så jag fick avverka lite gods med vinkelslipen. Då fick jag äntligen loss dem.

Tyvärr skulle jag behöva avverka ännu mer för att få in den hylsan i hålet på fälgen till Y:n eftersom de hålen är djupare, men det har inte behövts än.
Hylsa.jpg
Det verkar alltså som att hjulskruvarna drar åt sig själva men jag har alltid förr klarat mig med mina klena/billiga hylsor och skaft + förlängare. Har inte heller tidigare varit med om att hjulskruvar/muttrar suttit så hårt som de gjorde det sista på 3:an. Det var en ny erfarenhet.

Och ja, jag är så oansvarig att jag inte använder momentnyckel och nej, jag efterdrar aldrig och nej, jag har inte heller varit med om att tappa ett hjul eller att skruvar/muttrar suttit dåligt när jag bytt hjulen till nästa säsong. Har bytt hjul själv de senaste 40 åren på familjens bilar.
Skriv svar