Hur mycket är bilen värd 2025?
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Hur mycket är bilen värd 2025?
Brutal värdeminskning eller tidernas högsta restvärde?
Vad gäller egentligen för Teslabilarna?
I juni 2022 skaffade jag en Model Y Long Range AWD. I juni 2025 är bilen tre år och då tar leasingkontraktet slut. Bilen ska då avyttras. Den kommer då ha rullat ungefär 6 000 mil. Skicket kommer vara normalt. Inget har strulat med bilen än då länge. Den säljs då i juni 2025 till högstbjudande. Leasingbolaget vill då ha pengarna för restvärdet.
Lite fakta: Bilen kostade ca 770 000 kr ny med vinterdäck och dragkrok. Inga andra tillval. Bonus på 70 000 kr utbetalades efter sex månader, så man kan väl säga att anskaffningsvärdet/nypriset egentligen var 700 000 kr. Autoplan vill ha 350 000 kr när bilen avyttras, dvs de har räknat på ett restvärde på ca 50%. Kanske säljs bilen för mer än så, kanske för mindre.
Vad gäller egentligen för Teslabilarna?
I juni 2022 skaffade jag en Model Y Long Range AWD. I juni 2025 är bilen tre år och då tar leasingkontraktet slut. Bilen ska då avyttras. Den kommer då ha rullat ungefär 6 000 mil. Skicket kommer vara normalt. Inget har strulat med bilen än då länge. Den säljs då i juni 2025 till högstbjudande. Leasingbolaget vill då ha pengarna för restvärdet.
Lite fakta: Bilen kostade ca 770 000 kr ny med vinterdäck och dragkrok. Inga andra tillval. Bonus på 70 000 kr utbetalades efter sex månader, så man kan väl säga att anskaffningsvärdet/nypriset egentligen var 700 000 kr. Autoplan vill ha 350 000 kr när bilen avyttras, dvs de har räknat på ett restvärde på ca 50%. Kanske säljs bilen för mer än så, kanske för mindre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Vem tror på 30%? Förklara
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
55%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Enklast är att kolla nybilspriset idag utan tillbehör, inkl vinterdäck och kika på ca 50-60% av det värdet. Iom att det släpps en ny version av bilen innan det är dags så skulle jag sikta närmare 50% av det värdet.slugger75 skrev: ↑21 mar 2024 10:54Brutal värdeminskning eller tidernas högsta restvärde?
Vad gäller egentligen för Teslabilarna?
I juni 2022 skaffade jag en Model Y Long Range AWD. I juni 2025 är bilen tre år och då tar leasingkontraktet slut. Bilen ska då avyttras. Den kommer då ha rullat ungefär 6 000 mil. Skicket kommer vara normalt. Inget har strulat med bilen än då länge. Den säljs då i juni 2025 till högstbjudande. Leasingbolaget vill då ha pengarna för restvärdet.
Lite fakta: Bilen kostade ca 770 000 kr ny med vinterdäck och dragkrok. Inga andra tillval. Bonus på 70 000 kr utbetalades efter sex månader, så man kan väl säga att anskaffningsvärdet/nypriset egentligen var 700 000 kr. Autoplan vill ha 350 000 kr när bilen avyttras, dvs de har räknat på ett restvärde på ca 50%. Kanske säljs bilen för mer än så, kanske för mindre.
Jag själv gav totalt 840k då jag valde 20", EAP samt fick ingen bonus. Pga lite adminstrul så kommer jag ha bilen 3år9mån och betala ner till ett restvärde på 420k. Man får sällan något för tillbehör tillbaka tyvärr så motsvarande bil utan tillbehör (men med vinterdäck) går för 651k idag, och jag räknar med att få mellan 50-60% av det värdet när det är dags. Så omkring 325-390k beroende på marknadsläget.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Sätt en mental ribba på 50%. Troligtvis får du mer, men se det som blir över detta som en bonus. Mindre än så gissar jag på att det inte blir under normala omständigheter (dvs ej kärnvapenkrig, eventuell börskrasch, nya konstiga virus etc).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Ja jag är egentligen mest intresserad av vad andra här gissar. Jag tycker det verkar vara många i olika trådar här på forumet som hela tiden pratar om att begagnatpriserna rasar och att vi kommer att få se "brutala" prissänkningar, vad det nu innebär.
Som jag själv resonerar just nu:
- Går den för 400 000 kr eller mer så släpper jag den och tar mellanskillnaden själv.
- Går den för 300 000 kr eller mindre så köper jag ut den själv till det priset och betalar mellanskillnaden till Autoplan.
- Blir det någonstans däremellan så får jag se.
Som jag själv resonerar just nu:
- Går den för 400 000 kr eller mer så släpper jag den och tar mellanskillnaden själv.
- Går den för 300 000 kr eller mindre så köper jag ut den själv till det priset och betalar mellanskillnaden till Autoplan.
- Blir det någonstans däremellan så får jag se.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Tror det kan bli viss press på priserna nedåt på Model Y, då det småningom kommer ut många leasingbilar till salu. Men 350-380 tkr borde vara rimligt, dvs. 50-54 %.
Nissan Leaf 2014
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Det är ju ett år kvar men med sjunkande räntor så tycker jag den borde vara värd över 400k även i Autoplans bilhandlarauktion när den bara har gått 6000 mil. Jag gissar på 60% men hade mentalt förberett mig för 50%
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Leasingbil , många mil, lägre räntor, Juniper aktuell, många bilar på andra hands marknaden , ~40% av nybilspriset.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Det som drivit upp andrahandsvärden har varit bidrag, begränsad supply, begränsad andrahandsmarknad och brist på konkurrens. Inget av detta kommer troligen att hända igen oavsett ränteläge.Tellus skrev: ↑22 mar 2024 09:08Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Att bidraget försvann menar du? Bidrag på nya bilar sänker ju andrahandsvärdet på begagnat. Precis som ränterabatt på nytt.spacecoin skrev: ↑22 mar 2024 21:51Det som drivit upp andrahandsvärden har varit bidrag, begränsad supply, begränsad andrahandsmarknad och brist på konkurrens. Inget av detta kommer troligen att hända igen oavsett ränteläge.Tellus skrev: ↑22 mar 2024 09:08Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Nu är det väl dock prat om det motsatta. Dvs att införa bidrag på begagnat.Fredrik j skrev: ↑22 mar 2024 22:06Att bidraget försvann menar du? Bidrag på nya bilar sänker ju andrahandsvärdet på begagnat. Precis som ränterabatt på nytt.spacecoin skrev: ↑22 mar 2024 21:51Det som drivit upp andrahandsvärden har varit bidrag, begränsad supply, begränsad andrahandsmarknad och brist på konkurrens. Inget av detta kommer troligen att hända igen oavsett ränteläge.Tellus skrev: ↑22 mar 2024 09:08Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:56Nu är det väl dock prat om det motsatta. Dvs att införa bidrag på begagnat.Fredrik j skrev: ↑22 mar 2024 22:06Att bidraget försvann menar du? Bidrag på nya bilar sänker ju andrahandsvärdet på begagnat. Precis som ränterabatt på nytt.spacecoin skrev: ↑22 mar 2024 21:51Det som drivit upp andrahandsvärden har varit bidrag, begränsad supply, begränsad andrahandsmarknad och brist på konkurrens. Inget av detta kommer troligen att hända igen oavsett ränteläge.Tellus skrev: ↑22 mar 2024 09:08Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Jag har också hört de pratas om sådana bidrag men hur man ska utforma detta är för mig ett mysterium. Känns som stor risk några kommer börja mjölka systemet, denna typ av bidrag skapar ofta problem, ja även de gamla på nybil fanns de ju problem med, dessa skulle nog skapa ännu större problem dock. Man ja vi får se, beror ju på hur de utformas såklart.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:16Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.taliz skrev: ↑23 mar 2024 01:56Nu är det väl dock prat om det motsatta. Dvs att införa bidrag på begagnat.Fredrik j skrev: ↑22 mar 2024 22:06Att bidraget försvann menar du? Bidrag på nya bilar sänker ju andrahandsvärdet på begagnat. Precis som ränterabatt på nytt.spacecoin skrev: ↑22 mar 2024 21:51Det som drivit upp andrahandsvärden har varit bidrag, begränsad supply, begränsad andrahandsmarknad och brist på konkurrens. Inget av detta kommer troligen att hända igen oavsett ränteläge.Tellus skrev: ↑22 mar 2024 09:08Sedan jag köpte första Leafen 2012 har folk alltid sagt att elbilar kommer bli billiga snart och att dom kommer tappa mycket i värde.
Det blev precis tvärtom, otroligt bra andrahandsvärde 2012-2022, sen har det sista året skett ett kraftigt fall. Men det är från väldigt höga nivåer.
Om nu räntorna börja sjunka så tror jag elbilar även i framtiden kommer ha starkt andrahandsvärde.
I detta fall är också "oturen" lite inblandad, då tesla sänkt priserna rejält på model 3 och Y sedan 2022.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Ja, det första man tänker på är handlare med stort lager som skriver över bilar på bekanta och sen är den tillbaka i hallen igen.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 10:35Jag har också hört de pratas om sådana bidrag men hur man ska utforma detta är för mig ett mysterium. Känns som stor risk några kommer börja mjölka systemet, denna typ av bidrag skapar ofta problem, ja även de gamla på nybil fanns de ju problem med, dessa skulle nog skapa ännu större problem dock. Man ja vi får se, beror ju på hur de utformas såklart.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:16Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Man får hoppas de blir som de var med nya bilarna, dvs man får pengarna efter 6 månader, så bromsar de upp detta, men ja byten av bilar lär öka om man inte utformar de på något mycket smartare sätt, vilket är ett måste för de inte ska misslyckas direkt.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:43Ja, det första man tänker på är handlare med stort lager som skriver över bilar på bekanta och sen är den tillbaka i hallen igen.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 10:35Jag har också hört de pratas om sådana bidrag men hur man ska utforma detta är för mig ett mysterium. Känns som stor risk några kommer börja mjölka systemet, denna typ av bidrag skapar ofta problem, ja även de gamla på nybil fanns de ju problem med, dessa skulle nog skapa ännu större problem dock. Man ja vi får se, beror ju på hur de utformas såklart.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:16Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Då skulle handlare kunna skriva över bilar på släkt och vänner och låta dom stå kvar i hallen till salu som försäljningsuppdrag. Blir bilen såld faller bonusen bort. Blir den inte såld på 6månader blir det bonus.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 15:59Man får hoppas de blir som de var med nya bilarna, dvs man får pengarna efter 6 månader, så bromsar de upp detta, men ja byten av bilar lär öka om man inte utformar de på något mycket smartare sätt, vilket är ett måste för de inte ska misslyckas direkt.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:43Ja, det första man tänker på är handlare med stort lager som skriver över bilar på bekanta och sen är den tillbaka i hallen igen.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 10:35Jag har också hört de pratas om sådana bidrag men hur man ska utforma detta är för mig ett mysterium. Känns som stor risk några kommer börja mjölka systemet, denna typ av bidrag skapar ofta problem, ja även de gamla på nybil fanns de ju problem med, dessa skulle nog skapa ännu större problem dock. Man ja vi får se, beror ju på hur de utformas såklart.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:16Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
Det skulle behövas regler med övervakning ner på individnivå för att stävja.
Kanske någon form av extra ränteavdrag kopplat till en begagnad bil? Skulle ju också kunna missbrukas och gynnar bara dom som finansierar med lån. Men det kanske gruppen man vill ge en knuff.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Jag håller absolut med dig.. jag ser problem med alla förslag som både du och jag tagit upp, dvs jag ser bara en lösning, inför aldrig detta bidrag.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 16:06Då skulle handlare kunna skriva över bilar på släkt och vänner och låta dom stå kvar i hallen till salu som försäljningsuppdrag. Blir bilen såld faller bonusen bort. Blir den inte såld på 6månader blir det bonus.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 15:59Man får hoppas de blir som de var med nya bilarna, dvs man får pengarna efter 6 månader, så bromsar de upp detta, men ja byten av bilar lär öka om man inte utformar de på något mycket smartare sätt, vilket är ett måste för de inte ska misslyckas direkt.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:43Ja, det första man tänker på är handlare med stort lager som skriver över bilar på bekanta och sen är den tillbaka i hallen igen.chaffis75 skrev: ↑23 mar 2024 10:35Jag har också hört de pratas om sådana bidrag men hur man ska utforma detta är för mig ett mysterium. Känns som stor risk några kommer börja mjölka systemet, denna typ av bidrag skapar ofta problem, ja även de gamla på nybil fanns de ju problem med, dessa skulle nog skapa ännu större problem dock. Man ja vi får se, beror ju på hur de utformas såklart.Fredrik j skrev: ↑23 mar 2024 10:16
Jag tror det skulle ställa till det på begmarknaden. Lite beroende på hur det konstrueras kan man ju mjölka systemet på pengar genom att rotera svårsålda bilar på målvakter. Bilar som annars hade behövt vara betydligt billigare för att hitta riktiga köpare.
Eller hur skulle ett sånt system vara upplagt? Har inte hört något.
Det skulle behövas regler med övervakning ner på individnivå för att stävja.
Kanske någon form av extra ränteavdrag kopplat till en begagnad bil? Skulle ju också kunna missbrukas och gynnar bara dom som finansierar med lån. Men det kanske gruppen man vill ge en knuff.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Idag verkar man bara vilja betala ca 370-tusen för en 3-års MY LR, dvs ca 50%, men de som försöker sälja vill fortfarande ha 100-tusen mer.
Finns skäl till att det går lite trögt på andrahandsmarknaden idag.
Köpare:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205884
Säljare:
https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00dc7n4g
Finns skäl till att det går lite trögt på andrahandsmarknaden idag.
Köpare:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205884
Säljare:
https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00dc7n4g
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Carla har historiskt sålt mycket elbilar till utlandet vilket de tycks vara riktigt duktiga på. Därför har de kunnat köpa in till högre priser.BEV[e-Rage] skrev: ↑24 mar 2024 19:46Idag verkar man bara vilja betala ca 370-tusen för en 3-års MY LR, dvs ca 50%, men de som försöker sälja vill fortfarande ha 100-tusen mer.
Finns skäl till att det går lite trögt på andrahandsmarknaden idag.
Köpare:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-205884
Säljare:
https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00dc7n4g
Sålde själv min 3:a i höstas till dem för 20k under mitt annonspris på blocket. De satte ut den 30k högre än mitt pris, alltså 50k mot vad de köpte för och den såldes på 1 vecka för att exporteras till utlandet.
Men nu när intresset har minskat även från utlandet står de med 130 Teslor som är svårsålda.
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Vilka är era tankar kring möjligheten att köpa en 2022 årsmodell för 350 000 kronor under hösten/vintern 2024? Och hur ser ni på priserna för en -21 modell vid den tiden?
Att notera är det fåtalet begagnade bilar på marknaden som kommer till avslut. Med tanke på att MYL är en av de mest sålda bilarna, finns det ett betydande antal tillgängliga. Men när hösten och vintern närmar sig kommer många bilar från både från -21 och -22 årsmodeller att bli tillgängliga för försäljning då deras leasingavtal löper ut. Det är rimligt att anta att de som nu har högt prissatta förväntningar, ofta upp emot över 100 000 kronor över marknadspriset, kommer att vara tvungna att justera sina priser för att anpassa sig till marknadsläget. Antagligen kommer väl många börja sänka sig inför sommaren. Vad tror ni?
Att notera är det fåtalet begagnade bilar på marknaden som kommer till avslut. Med tanke på att MYL är en av de mest sålda bilarna, finns det ett betydande antal tillgängliga. Men när hösten och vintern närmar sig kommer många bilar från både från -21 och -22 årsmodeller att bli tillgängliga för försäljning då deras leasingavtal löper ut. Det är rimligt att anta att de som nu har högt prissatta förväntningar, ofta upp emot över 100 000 kronor över marknadspriset, kommer att vara tvungna att justera sina priser för att anpassa sig till marknadsläget. Antagligen kommer väl många börja sänka sig inför sommaren. Vad tror ni?
Senast redigerad av Mrtn, redigerad totalt 1 gånger.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Hur mycket är bilen värd 2025?
Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5