Bra att veta ang Model S 75D -18

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bra att veta ang Model S 75D -18

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 24 mar 2024 15:54

Nja, jag har ganska länge hävdat just Raven som prisvärdast. Alltså från ett ekonomiskt perspektiv även ett bättre val än Palladium.
Vi skrev nog samtidigt, såg iaff inte ditt inlägg innan så det var inte svar på just det meddelandet utan mer att det i princip alktid kommer förslag på att köpa nyare/dyrare än frågeställarens avsatta budget :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bra att veta ang Model S 75D -18

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rekondaren skrev: 23 mar 2024 22:29
Om man ska ladda på super charger eller på Circle K? Vad gäller då? [...
Om du har en Tesla och laddar på supercharger så gissar jag att du kommer debiteras på månadsbasis utifrån hur mkt du laddar. Hur du rent praktiskt skaffar ett sånt här konto hos Tesla vet jag dock inte. Men om du väl har ett konto är det bara plugga i kontakten vid själva laddaren, sen sköts resten automatiskt. Tror Tesla infört ngn slags avgift ifall man fortsätter blockera en laddare efter att man laddat klart. Sen är jag osäker på om just den bil som var aktuell i det här fallet kan ladda på alla superchargers utan en uppgradering/adapter.

På Cirkle K gissar jag att du behöver ladda ner en app eller använda en specifik Cirkle K-tagg. Tror det har varit tal om att man ska kunna betala med vanligt betalkort på alla sorters laddare, men osäker på om det har blivit infört än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bra att veta ang Model S 75D -18

Inlägg av frippe »

Tesla debiterar enskilt för varje laddsession inte månadsvis.

Trängselavgift är infört när det är hög beläggning så blockerar du en stolpe utan att ladda kostar det extra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bra att veta ang Model S 75D -18

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 27 mar 2024 19:36
Rekondaren skrev: 23 mar 2024 22:29
Om man ska ladda på super charger eller på Circle K? Vad gäller då? [...
Om du har en Tesla och laddar på supercharger så gissar jag att du kommer debiteras på månadsbasis utifrån hur mkt du laddar. Hur du rent praktiskt skaffar ett sånt här konto hos Tesla vet jag dock inte. Men om du väl har ett konto är det bara plugga i kontakten vid själva laddaren, sen sköts resten automatiskt. Tror Tesla infört ngn slags avgift ifall man fortsätter blockera en laddare efter att man laddat klart. Sen är jag osäker på om just den bil som var aktuell i det här fallet kan ladda på alla superchargers utan en uppgradering/adapter.

På Cirkle K gissar jag att du behöver ladda ner en app eller använda en specifik Cirkle K-tagg. Tror det har varit tal om att man ska kunna betala med vanligt betalkort på alla sorters laddare, men osäker på om det har blivit infört än.
Mycket gissningar och felaktiga antaganden. :lol:

Har man en Tesla har man en Tesla-app för att komma åt bilens funktioner på distans. I appen lägger man in ett betal/kreditkort. Sedan är det bara att sätta i laddsladden när man kommer till Superchargern så börjar bilen ladda. Betalning för laddningen görs automatiskt direkt när laddningen avslutas.

Circle K har Autocharge så man behöver varken app eller tagg. Det är bara att sätta i laddsladden så börjar bilen ladda, precis som på Teslas SuC. Man behöver dock koppla sin bil och ett valfritt betal/kreditkort till sitt Cirkle K konto. Betalningen sker på samma sätt som alla andra köp man gör med kortet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar