Tesla Model S Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Gustafsson »

Klart att skillnaden i prestanda är stor mellan LR och plaid, men LR är snabbare än Raven performance eller p100D på kvartsmilen, så det är inte direkt nån slö bil.
När jag köpte var prisskillnaden rätt stor mellan plaid och LR.
Jag tycker prestanda i min gamla 100D räcker till f.ö. så jag värderar inte ännu snabbare acceleration särskilt högt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 24 mar 2024 20:51
bjornnilsson skrev: 24 mar 2024 20:39
589 kr i månaden kostar Plaiden för mig att försäkra.
3852:-

Per år alltså. Det är första året, så återstår att se.
TryggHansa är väl kända för att ha lockpriser och sedan höja efterhand?
Billigare än min Zoe. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 24 mar 2024 20:51
bjornnilsson skrev: 24 mar 2024 20:39
589 kr i månaden kostar Plaiden för mig att försäkra.
3852:-




Per år alltså. Det är första året, så återstår att se.
TryggHansa är väl kända för att ha lockpriser och sedan höja efterhand?
Bra att du skrev det med TH, kollade mina försäkringar där och där har dom höjt priset med 15% på 6 månader. Dax att prata med dom och titta vad andra bolag erbjuder.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har en personlig beef med TH. De var det billigaste försäkringsbolaget när bilen köptes och de erbjöd mig ungefär halva försäkringskostnaden i jämförelse med Watercircles (i samma härad som AAKEEs pris) när bilen var flong ny för ett år sedan men av princip så rör jag inte deras försäkringsbolag ens med tång.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 25 mar 2024 08:21
Jag har en personlig beef med TH. De var det billigaste försäkringsbolaget när bilen köptes och de erbjöd mig ungefär halva försäkringskostnaden i jämförelse med Watercircles (i samma härad som AAKEEs pris) när bilen var flong ny för ett år sedan men av princip så rör jag inte deras försäkringsbolag ens med tång.
Har haft lite samma tankar och nu kanske det är dax att göra slag i sak och avsluta det vi har hos TH. Men även om det finns saker som man inte gillar hos dom så har jag lite känslan att det är liknande saker hos andra.
Det enda försäkringsbolag jag haft bara bra bemötande hos är Länsförsäkringar men där kan det vara väldigt olika beroende på vilket lokalkontor man hamnar hos har jag förstått det som därför har jag dragit mig dom också.
Återstår att se vad som händer ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av taliz »

Har kvar hemförsäkring hos TH(de var billigast), men deras fakturering är helsnurrig, särskilt när man som jag titt som tätt förlänger reseförsäkring. Blir alltid nått strul. Men trevligt med chatt så man slipper sitta i telefon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Niclas »

Körde en MSLR idag på MoS.
Jämfört med Pläd i förrgår i Uppsala.
MSLR:
Styrning mkt bra (sport) kändes inte artificiell och ganska responsiv
Bromsar helt ok
Yoke=Joke
Acceleration galen, jämförbar med minst P100D, fullt tillräckligt
Tyvärr på dubbfria vinterdäck
Fjädring i sport, kändes bra ganska lik min plusfjädring
Allmänt intryck av köregenskaper mkt positivt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Niclas »

Intryck provkörning MS Pläd:

Styrning i sport, måste vara fel på den, kändes artificiell typ toyota och lätt och oprecis
Bromsar får inte stopp på ekipaget så det känns tryggt, kanske slitna?
Acceleration: det sjukaste jag upplevt. Mår illa.
Fjädring känns ok i sport
Tyvärr på dubbfria vinterdäck
Ratt på denna. Ratt är bra men otroligt billigt material typ Toyota och ganska tunn

Helhetsintryck: sådär. Måste nog prova ett annat exemplar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av MC Red »

För mig tog det ett tag att helt förstå storheten med bilen.

I början var det lätt att fokusera på tillkortakommanden. Styrningen är inte lika bra som Porsche, kvalitetskänslan är inte som Audi, blinkersknappar är ovant osv.

Men för varje dag som går så har uppskattningen av bilen bara ökat. Till den grad att jag idag inte kan tänka mig någon annan bil att ersätta den med. Summan av alla delar så är den oslagbar.
Senast redigerad av MC Red, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Niclas »

Håller med om att MS är oslagbar.
Jag har kört Tesla model S i 10 år 😀
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Bjelke »

Niclas skrev: 25 mar 2024 19:22
Intryck provkörning MS Pläd:

Styrning i sport, måste vara fel på den, kändes artificiell typ toyota och lätt och oprecis
Bromsar får inte stopp på ekipaget så det känns tryggt, kanske slitna?
Acceleration: det sjukaste jag upplevt. Mår illa.
Fjädring känns ok i sport
Tyvärr på dubbfria vinterdäck
Ratt på denna. Ratt är bra men otroligt billigt material typ Toyota och ganska tunn

Helhetsintryck: sådär. Måste nog prova ett annat exemplar.
Bromsarna kanske berodde på dubbfria vinterdäck? Dom är ju väldigt mjuka, speciellt
nu när det är ganska varmt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av sven-labil »

Bjelke skrev: 25 mar 2024 20:24
Niclas skrev: 25 mar 2024 19:22
Intryck provkörning MS Pläd:

Styrning i sport, måste vara fel på den, kändes artificiell typ toyota och lätt och oprecis
Bromsar får inte stopp på ekipaget så det känns tryggt, kanske slitna?
Acceleration: det sjukaste jag upplevt. Mår illa.
Fjädring känns ok i sport
Tyvärr på dubbfria vinterdäck
Ratt på denna. Ratt är bra men otroligt billigt material typ Toyota och ganska tunn

Helhetsintryck: sådär. Måste nog prova ett annat exemplar.
Bromsarna kanske berodde på dubbfria vinterdäck? Dom är ju väldigt mjuka, speciellt
nu när det är ganska varmt…
Jag körde samma Plaid i lördags och fick samma intryck av av både bromsar och styrning. Misstänker att Hakkapelitta R5 kan ligga bakom även den diffusa styrkänslan. (8-9°C och torrt.) Vet inte ifall de är bättre på den punkten än R3 som jag hade på en Leaf. (Den var iofs. alltid som att köra en mikrovågsugn.)
Fjädringen var mycket bättre än min 75D i sport, men gungig utan att bli speciellt bekväm i komfort.
Tur att det inte var extremt roligt med accelerationen, mer som att åka hiss fort, eller att ha fått fel på sin tidsuppfattning än att köra en snabb (men ändå långsammare) sportbil. Däremot kändes ju min egen som en Leaf efteråt...
För stor prisskillnad efter raset på äldre S. Jag önskar mig en standard range (med samma antal celler i serie) med enbart två motorer bak, radar, ultraljudssensorer och spakar. Och en enhörning.

SMS:ade den här jämförelsen med 75D efter att Tesla ringt mig från ett okänt nummer under ett möte:
+ Skönare framstolar
+ Bekvämare baksäte för två
+ Klart tystare
+ Stabilare chassi i sportläge
+ Bra att kunna få dragkrok
- Verkar smutssamlande med perforerad klädsel
- Knepigt att blinka ut ur rondeller
- Skulle vara svårare att fickparkera utan växelspak och creep mode (chill kanske hjälper)
- Omotiverat nervös parkeringshjälp utan ultraljudssensorer
- Trängre för tre i baksätet
- Diffus styrning, nog delvis pga. Hakkapeliitta R5
- Gungig i komfortläge
- För långa stänkskydd fram
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Niclas »

Håller med om vinterdäcken men även den LR jag provade hade 19” dubbfria vinterdäck och den kändes mycket bättre
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av sven-labil »

Niclas skrev: 26 mar 2024 07:30
Håller med om vinterdäcken men även den LR jag provade hade 19” dubbfria vinterdäck och den kändes mycket bättre
Tänkte du på ifall den också hade Hakkapeliitta R5 EV? Isf. är det nog orättvist att jag skyller på dem, men jag tyckte det verkade som om Nokian satsade fullt ut på isgrepp med R3 på bekostnad av egenskaperna vid plusgrader. (En P90D lånebil med R3 var riktigt usel, men då var det ännu varmare.) De originalmonterade Michelin X-Ice 3 på min känns mer balanserade, men är sämre på is.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Niklas Z »

Däcken är en enormt viktig del i det som sammantaget bygger upp köregenskaperna. Personligen skulle jag inte testa en bil med sportiga ambitioner med någon form av vinterdäck, om just köregenskaperna står i fokus.
Jag bytte från mina dubbfria Pirelli vinterdäck till sommardäck nu i lördags. Mycket stor skillnad i köregenskaper, vilket varje byte mellan vinter- och sommardäck genom alla år påvisat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

sven-labil skrev: 26 mar 2024 07:57
Niclas skrev: 26 mar 2024 07:30
Håller med om vinterdäcken men även den LR jag provade hade 19” dubbfria vinterdäck och den kändes mycket bättre
Tänkte du på ifall den också hade Hakkapeliitta R5 EV? Isf. är det nog orättvist att jag skyller på dem, men jag tyckte det verkade som om Nokian satsade fullt ut på isgrepp med R3 på bekostnad av egenskaperna vid plusgrader. (En P90D lånebil med R3 var riktigt usel, men då var det ännu varmare.) De originalmonterade Michelin X-Ice 3 på min känns mer balanserade, men är sämre på is.
Kanske en liten tråd-drift men jag hade en MYP lånebil med orig odubbade vinterhjul (Hakka R5). Folk får säga vad de vill, det är rejäl skillnad där det är extra halkigt med dubbfritt, in i rondeller etc.

Droppen var när jag ställde tillbak lånebilen, lite fruset/isigt på parkeringen. Parkerade bredvid en annan Plaid, gissningsvis en kunds bil. När jag klev ut och tog grejer ur baksätet gled plötsligt MYP:s bakända rakt i sida ~10-15cm rakt åt höger där Plaiden stod :shock:
Som tur var gled den inte längre än så, hade kunnat bli dyrt, dåligt och väldigt tråkigt.
Hade parkerat ganska mitt men efteråt stod bilen definitivt inte rakt.
IMG_7983.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 26 mar 2024 08:21
Däcken är en enormt viktig del i det som sammantaget bygger upp köregenskaperna. Personligen skulle jag inte testa en bil med sportiga ambitioner med någon form av vinterdäck, om just köregenskaperna står i fokus.
Jag bytte från mina dubbfria Pirelli vinterdäck till sommardäck nu i lördags. Mycket stor skillnad i köregenskaper, vilket varje byte mellan vinter- och sommardäck genom alla år påvisat.
Håller med helt.

Det finns en tråd här (om jag inte blandar ihop det med TMC), där folk tyckte Plaiden var vinglig/osäker. Slutsatsen blev att det var med 19” original hjul.

Det går inte bedöma bilens (fulla) kapacitet för väghållning med vinterdäck. Det verkar även vara vanligt att det är för lågt tryck i vinterdäck, trycket kollat i värme och när hjulen är ute i kylan sjunker trycket 0.1bar/10C.

Vinterdäck ska tom ha lite extra tryck enligt flera av tillverkarna (tex Hakka).

Vinterdäck med för lågt tryck - en katastrof på vägen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

sven-labil skrev: 25 mar 2024 22:46
- Omotiverat nervös parkeringshjälp utan ultraljudssensorer
Parkeringshjälpen är ett skämt. Fast ett dåligt sådant.

Min bil skriker ”Stoppa” redan när jag börjar backa på gatan. Då är det hela infarten kvar och inni garaget.
Det plingar och skriker och bilen ritar upp hinder överallt när det är snö på backen.

Faktiskt finns det en överhängande risk att backa in i något när bilen faktiskt har rätt när den varnar eftersom man tvingats strunta i varningarna cirka 20ggr per dag.
Det är så, större risk att jag skadar bilen med systemet som det är nu, än utan. Det är inte ett speciellt bra betyg.
Backkameran är helt igenskitad 90% av vinterdagarna (1 oktober - 30/4).

Hade det inte vart så att jag ”behövde” en Plaid hade jag absolut inte köpt en vil utan riktiga sensorer. Speciellt inte i denna storleklass. Sinnesjukt dåligt av Tesla att hitta på sån skit, som dessutom inte blivit märkbart bättre på snart ett år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 26 mar 2024 08:51
sven-labil skrev: 25 mar 2024 22:46
- Omotiverat nervös parkeringshjälp utan ultraljudssensorer
Parkeringshjälpen är ett skämt. Fast ett dåligt sådant.

Min bil skriker ”Stoppa” redan när jag börjar backa på gatan. Då är det hela infarten kvar och inni garaget.
Det plingar och skriker och bilen ritar upp hinder överallt när det är snö på backen.

Faktiskt finns det en överhängande risk att backa in i något när bilen faktiskt har rätt när den varnar eftersom man tvingats strunta i varningarna cirka 20ggr per dag.
Det är så, större risk att jag skadar bilen med systemet som det är nu, än utan. Det är inte ett speciellt bra betyg.
Backkameran är helt igenskitad 90% av vinterdagarna (1 oktober - 30/4).

Hade det inte vart så att jag ”behövde” en Plaid hade jag absolut inte köpt en vil utan riktiga sensorer. Speciellt inte i denna storleklass. Sinnesjukt dåligt av Tesla att hitta på sån skit, som dessutom inte blivit märkbart bättre på snart ett år.
Att ta bort sensorerna är ju ett monumentalt dåligt beslut av Tesla, min gamla X90 från 2016 fickparkerar fortfarande snabbt och felfritt varje gång. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 26 mar 2024 08:51
sven-labil skrev: 25 mar 2024 22:46
- Omotiverat nervös parkeringshjälp utan ultraljudssensorer
Parkeringshjälpen är ett skämt. Fast ett dåligt sådant.

Min bil skriker ”Stoppa” redan när jag börjar backa på gatan. Då är det hela infarten kvar och inni garaget.
Det plingar och skriker och bilen ritar upp hinder överallt när det är snö på backen.

Faktiskt finns det en överhängande risk att backa in i något när bilen faktiskt har rätt när den varnar eftersom man tvingats strunta i varningarna cirka 20ggr per dag.
Det är så, större risk att jag skadar bilen med systemet som det är nu, än utan. Det är inte ett speciellt bra betyg.
Backkameran är helt igenskitad 90% av vinterdagarna (1 oktober - 30/4).

Hade det inte vart så att jag ”behövde” en Plaid hade jag absolut inte köpt en vil utan riktiga sensorer. Speciellt inte i denna storleklass. Sinnesjukt dåligt av Tesla att hitta på sån skit, som dessutom inte blivit märkbart bättre på snart ett år.
Men med en 23a borde du väl ha sensorerna kvar? Min fungerar precis som det alltid gjort inga spökvarningar här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev: 26 mar 2024 08:21
Däcken är en enormt viktig del i det som sammantaget bygger upp köregenskaperna. Personligen skulle jag inte testa en bil med sportiga ambitioner med någon form av vinterdäck, om just köregenskaperna står i fokus.
Jag bytte från mina dubbfria Pirelli vinterdäck till sommardäck nu i lördags. Mycket stor skillnad i köregenskaper, vilket varje byte mellan vinter- och sommardäck genom alla år påvisat.
Håller med helt.

Det finns en tråd här (om jag inte blandar ihop det med TMC), där folk tyckte Plaiden var vinglig/osäker. Slutsatsen blev att det var med 19” original hjul.

Det går inte bedöma bilens (fulla) kapacitet för väghållning med vinterdäck. Det verkar även vara vanligt att det är för lågt tryck i vinterdäck, trycket kollat i värme och när hjulen är ute i kylan sjunker trycket 0.1bar/10C.

Vinterdäck ska tom ha lite extra tryck enligt flera av tillverkarna (tex Hakka).

Vinterdäck med för lågt tryck - en katastrof på vägen.
Jag tycker det blev stor förbättring i väghållningen med 21” på min SPlaid. Nu kör jag med 21” även på vintern och har sålt 19”arna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 26 mar 2024 09:13
AAKEE skrev: 26 mar 2024 08:51
sven-labil skrev: 25 mar 2024 22:46
- Omotiverat nervös parkeringshjälp utan ultraljudssensorer
Parkeringshjälpen är ett skämt. Fast ett dåligt sådant.

Min bil skriker ”Stoppa” redan när jag börjar backa på gatan. Då är det hela infarten kvar och inni garaget.
Det plingar och skriker och bilen ritar upp hinder överallt när det är snö på backen.

Faktiskt finns det en överhängande risk att backa in i något när bilen faktiskt har rätt när den varnar eftersom man tvingats strunta i varningarna cirka 20ggr per dag.
Det är så, större risk att jag skadar bilen med systemet som det är nu, än utan. Det är inte ett speciellt bra betyg.
Backkameran är helt igenskitad 90% av vinterdagarna (1 oktober - 30/4).

Hade det inte vart så att jag ”behövde” en Plaid hade jag absolut inte köpt en vil utan riktiga sensorer. Speciellt inte i denna storleklass. Sinnesjukt dåligt av Tesla att hitta på sån skit, som dessutom inte blivit märkbart bättre på snart ett år.
Men med en 23a borde du väl ha sensorerna kvar? Min fungerar precis som det alltid gjort inga spökvarningar här.
Nej, det kom en liten facelift som började produceras ungefär 1/3 förra året.
De har inga p-sensorer, men de har HW4, ”uppgraderade” bromsar (sägs vara bättre, i vart fall är oken röda), och bilen har lite ny layout baktill.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 26 mar 2024 16:22
...] och bilen har lite ny layout baktill.
Båda bilder visar den nya versionen.

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av flamman »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2024 16:36
AAKEE skrev: 26 mar 2024 16:22
...] och bilen har lite ny layout baktill.
Båda bilder visar den nya versionen.

Bild
Bild
Är det baklyktorna som är nya (och listen mellan)?
Såg nämligen en Plaid idag med sådana baklyktor och USS. Unicorn?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2024 16:36
AAKEE skrev: 26 mar 2024 16:22
...] och bilen har lite ny layout baktill.
Båda bilder visar den nya versionen.

Bild
Bild
Nja…

Nu har jag ikte satt mig in i detalj, men nya versionens bak har inte T:et utan order utskrivet som nedre bilden. ( T E S L A )

Jag har för mig att det talades om ändrad design på baklysen. Jag har inte brytt mig den detaljen, så jag vet inte exakt.

HW4 lät intressant, och de nya bromsarna som ska orka bättre enligt uppgift. (Bak är det nya oket ett pinsamt ’skämt’ värdig en artonåring med en dekaltrimmad Volvo 740 då okey är gjutet för att se stort ut men bakom kulisserna är det ungefär samma grej.)

Tesla erbjuder dock uppgradering till de uppgraderade bromsarna (jag talar inte om track package här), så det borde vara mer skillnad än färg och kuliss 😅

Det som avgjorde för mig var att ultra red kom och då gällde uppgraderade versionen oavsett.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar