Häva köp?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5316
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Häva köp?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev: 28 mar 2024 14:24
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 12:05
backe skrev: 28 mar 2024 11:25
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 11:12
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:05

Vad menar du med "nuförtiden"?
Jag anmälde i september.
Dessutom har Tesla inte återbetalat bokningsavgiften! De har istället betalat samma summa som "Goodwill".
Okej, trodde det var ett äldre ärende eftersom jag det senaste året läst och hört om flera som fått tillbaka summan för bokningsavgiften när de hotat med ARN.
Bland annat var det så för en kollega.
Det är precis det här som är oseriöst.
Skulle som anställd(är inte anställd där så hypotetiskt) på Tesla känna mig otrygg utan kollektivavtal om det började dra ihop sig.
Ja hade det funnits kollektivavtal så hade folk säkert fått tillbaka bokningsavgiften direkt...

Fattar inte hur kollektivavtalsfrågan hamnar i en tråd om att "Häva köp".
Skrev att företaget agerar oseriöst och att jag inte skulle känna mig trygg med en sån arbetsgivare.

Om du tycker att det är ett bra agerande av en arbetsgivare så är det ok att skriva det och jag ska inte hoppa in och raljera, lovar.

Men du kanske är en arbetsgivare som agerar på ett liknande sätt?
Om du tycker jag verkar impad av Teslas agerande har du grava problem med läsförståelsen.

Dock är det sjukligt tröttsamt med folk som ska älta kollektivavtalsdiskusionen i var enda tråd på forumet.
Model Y P
Model S P
Model S P
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Häva köp?

Inlägg av backe »

Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 15:39
backe skrev: 28 mar 2024 14:24
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 12:05
backe skrev: 28 mar 2024 11:25
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 11:12


Okej, trodde det var ett äldre ärende eftersom jag det senaste året läst och hört om flera som fått tillbaka summan för bokningsavgiften när de hotat med ARN.
Bland annat var det så för en kollega.
Det är precis det här som är oseriöst.
Skulle som anställd(är inte anställd där så hypotetiskt) på Tesla känna mig otrygg utan kollektivavtal om det började dra ihop sig.
Ja hade det funnits kollektivavtal så hade folk säkert fått tillbaka bokningsavgiften direkt...

Fattar inte hur kollektivavtalsfrågan hamnar i en tråd om att "Häva köp".
Skrev att företaget agerar oseriöst och att jag inte skulle känna mig trygg med en sån arbetsgivare.

Om du tycker att det är ett bra agerande av en arbetsgivare så är det ok att skriva det och jag ska inte hoppa in och raljera, lovar.

Men du kanske är en arbetsgivare som agerar på ett liknande sätt?
Om du tycker jag verkar impad av Teslas agerande har du grava problem med läsförståelsen.

Dock är det sjukligt tröttsamt med folk som ska älta kollektivavtalsdiskusionen i var enda tråd på forumet.
Vet inte hur du med din eminenta läsförståelse kunde läsa att jag skrev att man skulle få tillbaka avgiften om Tesla hade kollektivavtal?
Jag skrev att det är ett oseriöst företag som jag inte skulle vilja jobba hos utan kollektivavtal. Jag jobbar inte där och kommer aldrig göra heller så den frågan får någon annan jobba vidare med.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Häva köp?

Inlägg av AAKEE »

backe skrev: 28 mar 2024 10:40
AAKEE skrev: 28 mar 2024 10:07
backe skrev: 28 mar 2024 09:29
AAKEE skrev: 28 mar 2024 08:59
backe skrev: 27 mar 2024 21:50


Står väl uttryckligen att räntan bara gäller vid leverans innan månadsskiftet?
Dom är extremt jobbiga att ha att göra med. När jag frågade om dom häver och återbetalar 2500kr om dom inte kan leverera så säger dom att jag har rätt till det enligt distansköpslagen. Då frågade jag om hon kunde maila mig det varpå hon sa att Tesla inte godkänner det, men du har rätt till det. Sjukt oseriöst att säga att man har rätt till det men samtidigt neka.
I köpeavtalet står tydligt att man går igen allt om man återlämnar inom 14 dagar (pga distansavtalslagen/internetköp).
De drar av någon krona per mil man kört, men tar du emot men kör inte kör bilen så.
Det brukar tydligen kunna ta ett tag att få pengarna…
Jag syftar på om du inte hämtar bilen p.g.a. att du inte hinner nyttja räntekampanjen, alltså de 2500kr som är bokningsavgift.
Japp, jag förstår det. Som jag skrev i mitt första inlägg har du rätt enligt lagen att få igen dem. Men som jag skrev, det kan ta lång tid. ( sök på forumet…)

När du köper bilen (betalt?) så får du ett gäng dokument, bla köpeavtal där det står att du har rätt att få igen alla utlägg om du ångrar dig inom 14 dagar.
Med ett avtal på papper mellan två parter skulle det vara svårt för tesla att vinna, när man dessutom har starkt stöd i lagen.
Tesla har dragit ut på återbetalning av hel bil men jag gissar att det är ganska lätt tt börja kräva ränta om de inte återbetalar inom skälig tid (vilket rimligen inte är mer än två veckor). Räntan är hög så det blir en bra deal.
Som jag skrev så säger säljare hos Tesla att jag har rätt enligt lag men att Tesla inte anser att jag har det(varför inte bara följa lagen?). Känns oseriöst och en anledning till att jag har problem med att göra affärer med dom även om jag har en Tesla.

Dom har även ljugit för mig rakt upp i ansiktet i syfte att få mig att köpa bil innan kvartalsskiftet varpå jag avbeställde den bilen förra sommaren och inte fick igen 2500kr då jag inte orkar driva en process för den summan.
Teslas säljorganisation är psykopatisk, de ser bara till egen vinning.

Jag fick ut en skitig bil (byggarbetsplats i Huddinge) så det gick inte se skicket speciellt bra. Kollade i 20 minuter men hittade en buckla ovanpå ena framskärmen när jag kom hem. Hade även hittat någon färgflaga som var borta och en repa i klarlacken som jag anmälde till de som lämnade ut bilarna som hade 0.00000 intresse och sa ”lägg det i appen bara”. Hittade pennstreck på dörrklädseln när jag laddade på vägen hem.

Gjorde ett ärende, tesla strök alltihop då jag kört mer än 160 km (1000 km hem…).
Gick inte ringa någon, gick inte prata med någon, då ärendet stängdes försvann möjligheten till meddelande.

Jag har fortfarande en buckla i framskärmen, och blodtrycket blir inte bra av att ens tänka på det. Gillar bilen med hatar Tesla efter det här.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5316
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Häva köp?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev: 28 mar 2024 15:45
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 15:39
backe skrev: 28 mar 2024 14:24
Nicke Nyfiken skrev: 28 mar 2024 12:05
backe skrev: 28 mar 2024 11:25


Det är precis det här som är oseriöst.
Skulle som anställd(är inte anställd där så hypotetiskt) på Tesla känna mig otrygg utan kollektivavtal om det började dra ihop sig.
Ja hade det funnits kollektivavtal så hade folk säkert fått tillbaka bokningsavgiften direkt...

Fattar inte hur kollektivavtalsfrågan hamnar i en tråd om att "Häva köp".
Skrev att företaget agerar oseriöst och att jag inte skulle känna mig trygg med en sån arbetsgivare.

Om du tycker att det är ett bra agerande av en arbetsgivare så är det ok att skriva det och jag ska inte hoppa in och raljera, lovar.

Men du kanske är en arbetsgivare som agerar på ett liknande sätt?
Om du tycker jag verkar impad av Teslas agerande har du grava problem med läsförståelsen.

Dock är det sjukligt tröttsamt med folk som ska älta kollektivavtalsdiskusionen i var enda tråd på forumet.
Vet inte hur du med din eminenta läsförståelse kunde läsa att jag skrev att man skulle få tillbaka avgiften om Tesla hade kollektivavtal?
Jag skrev att det är ett oseriöst företag som jag inte skulle vilja jobba hos utan kollektivavtal. Jag jobbar inte där och kommer aldrig göra heller så den frågan får någon annan jobba vidare med.
Det kallas ironi, men det verkar också gått dig förbi, liksom min åsikt om teslas agerande i trådämnet.

Ser fortfarande inte vad din åsikt i kollektivavtalsfrågan har med tråden att göra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Häva köp?

Inlägg av Electron »

Cataclysmic skrev: 27 mar 2024 15:39
Hej,

Har lagt en order på en MY som skulle komma denna vecka. Fick ett sms idag där jag bokade in en tid för upphämtning.
Kort därpå ringer Tesla i Malmö och säger att bilen inte hinner komma till utlämningsstället i tid. Men ger en möjlighet att hämta en likadan bil, fast 35 mil längre bort.

Alternativet vi får är säg ja, eller vänta in bilen till tidigare utlämningsställe och bli av med 1,99% ränta, eller häv köpet bäst ni vill. Inga som helst kompromisser kan göras, trots att vi kunde tänka oss ta en annan bil som finns för direkt utlämning, vars totalpris är lägre. Men fick nej på alla eventuella lösningar.

Jag kunde få tag på en bekant som mot betalning kör mig ned till Tesla, så jag tackade Ja till bilen. Men då avslutar han samtalet väldigt konstigt i stil med: "-Då kontaktar jag utlämningsplatsen att ni kan på fredag. Så får vi hoppas att dom hinner få bilen till dess och att ni får räntekampanjen. Ha det bra, hej då"

Så det är inte ens säkert att vi får bilen vi bytte till och än mer osäkert om vi ens kommer få räntan.

Är det någon som hävt ett köp hos Tesla? Jag gissar att man blir av med 2500kr?
Hur har det gått?
Model 3 LR -21
Skriv svar