Xpeng G6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Xpeng G6

Inlägg av backe »

Hittade ingen tråd om G6 när jag sökte så startar en själv. Priset blir som vanligt det som avgör i slutändan, lilla jag sett så verkar man positionera sig ca 50k under Tesla MY

Verkar vara dags nu, kan bli riktigt bra tror jag med tanke på hur G9 har mottagits. Nya Xpilot verkar vara standard och är väl i stort samma som Teslas EAP gissar jag?
Xpeng lanserar nu sin mellanstora SUV-coupé på den svenska marknaden. Med den nya modellen vill man imponera med prestanda och komfort i det populära segmentet.

Xpeng G6 är baserat på en 800-voltsteknologi vilket öppnar upp för riktigt snabb snabbladdningen, precis som syskonet Xpeng G9. Den maximala snabbladdningseffekten är upp till 280 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på mindre än 20 minuter.

Två olika batteristorlekar kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Ett LFP-batteri på 66 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 435 kilometer, samt ett större NCM-batteri på 87,5 kWh som kommer ge en WLTP-räckvidd på 550 till 570 kilometer beroende på konfiguration. För att förbättra prestandan och maximera räckvidden på vintern är värmepump standard.

Som standard är det bakhjulsdrift som gäller med en motor på 190 kW (258 hk) hos modellen med det mindre batteriet. Det större batteriet får en motor på 210 kW (286 hk) med bakhjulsdrift. Denna sistnämnda variant går dessutom att få i ett fyrhjulsdrivet Performance-utförande med en total motoreffekt på 350 kW (476 hk). Toppmodellen ska klara 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder. Samtliga modeller har en toppfart på 200 km/h.

Hjulbasen är på 2,89 meter och Xpeng lovar en interiör med gott om benutrymme och takhöjd. Bagaget lastar 571 liter. Drakrog kommer erbjudas som tillval.

Framför föraren finns en 10,2 tums förardisplay och infotainmentsystemet har en central pekskärm på 14,96 tum.

Högkvalitativa material har använts i interiören med en finish som redan är känd från de tidigare modellerna P7 och G9. Bilens infotainmentsystem körs på den senaste versionen av Xpengs operativsystem Xmart OS och erbjuder alla komforthöjande funktioner. Xpengs förarassistanssystem XPILOT används som standard, lyfter Xpeng fram.

Samtliga modeller av Xpeng G6 har 20-tumsfälgar som standard, panoramaglastak, samt uppvärmda och konstläderklädda säten, ventilerade framsäten, en uppvärmd ratt och ett 960W ljudsystem med 18 högtalare. Xpeng G6 har också stöd för V2L.

Beställningarna för Xpeng G6 kommer att öppna i maj, priserna kommer Xpeng att presentera i samband med det. De första bilarna kommer att finnas i Xpengs butiker efter sommaren.
https://alltomelbil.se/xpeng-g6-lansera ... marknaden/

https://www.xpeng.com/se/g6



R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Xpeng G6

Inlägg av R_Edvinsson »

Fick en inbjudan till lanseringen 9/4.
Tyvärr inte hemma då så missar detta.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1094
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

Om det inte är för mycket plingande o dyl så kan jag tänka mig en sån om den verkligen hamnar 50' under Model Y.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Xpeng G6

Inlägg av p1457 »

I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

p1457 skrev: 02 apr 2024 16:58
I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
Dom säger i andra danska klippet där dom testar nya Xpilot att alla pling ska vara borta i Europa.

Har du fått(om du har en G9 alltså) nya Xpilot som dom testar? Intryck?
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Xpeng G6

Inlägg av p1457 »

backe skrev: 02 apr 2024 18:55
p1457 skrev: 02 apr 2024 16:58
I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
Dom säger i andra danska klippet där dom testar nya Xpilot att alla pling ska vara borta i Europa.

Har du fått(om du har en G9 alltså) nya Xpilot som dom testar? Intryck?
Ja jag har senaste betan och har testat xpilot. Jag tycker den gör det bra. Klarar filbyten ganska snabbt. Ligger bra i filen. Och alla pling i xpilot försvann som sagt.
Tyvärr är den fortfarande dålig på att hålla jämn hastighet. Den saktar ner i kurvorna och det känns lite ryckigt. Så jag kör nästan aldrig med xpilot LCC. Har testat ett par gånger på 50 km motorväg till jobbet, annars håller jag mig till adaptiv farthållare.
hksnismo
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

p1457 skrev: 02 apr 2024 19:44
backe skrev: 02 apr 2024 18:55
p1457 skrev: 02 apr 2024 16:58
I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
Dom säger i andra danska klippet där dom testar nya Xpilot att alla pling ska vara borta i Europa.

Har du fått(om du har en G9 alltså) nya Xpilot som dom testar? Intryck?
Ja jag har senaste betan och har testat xpilot. Jag tycker den gör det bra. Klarar filbyten ganska snabbt. Ligger bra i filen. Och alla pling i xpilot försvann som sagt.
Tyvärr är den fortfarande dålig på att hålla jämn hastighet. Den saktar ner i kurvorna och det känns lite ryckigt. Så jag kör nästan aldrig med xpilot LCC. Har testat ett par gånger på 50 km motorväg till jobbet, annars håller jag mig till adaptiv farthållare.
Intressant, hur ofta ungefär kommer ota? Har du testat autoparkering och hur fungerar det?
Hur är mjukvaran överlag nu med senaste versionen?
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Xpeng G6

Inlägg av p1457 »

backe skrev: 02 apr 2024 19:59
p1457 skrev: 02 apr 2024 19:44
backe skrev: 02 apr 2024 18:55
p1457 skrev: 02 apr 2024 16:58
I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
Dom säger i andra danska klippet där dom testar nya Xpilot att alla pling ska vara borta i Europa.

Har du fått(om du har en G9 alltså) nya Xpilot som dom testar? Intryck?
Ja jag har senaste betan och har testat xpilot. Jag tycker den gör det bra. Klarar filbyten ganska snabbt. Ligger bra i filen. Och alla pling i xpilot försvann som sagt.
Tyvärr är den fortfarande dålig på att hålla jämn hastighet. Den saktar ner i kurvorna och det känns lite ryckigt. Så jag kör nästan aldrig med xpilot LCC. Har testat ett par gånger på 50 km motorväg till jobbet, annars håller jag mig till adaptiv farthållare.
Intressant, hur ofta ungefär kommer ota? Har du testat autoparkering och hur fungerar det?
Hur är mjukvaran överlag nu med senaste versionen?
Man vänjer sig med mjukvara och lär sig jobba med systemet, så kanske blir jag för positiv. Men jag tycker att grundfunktionerna för att köra bil är bra. Det är lite kvar att fixa med t ex ljudet i handsfree och den klagar när jag gäspar.
Sen på infotainment och sånt runtomkring går det att förbättra mer. Spotify glömmer vart man var ibland när man kommer in i bilen. Telefonboken är kass. Jag saknar Netflix m.m.
Finns fler saker att förbättra, men jag har som sagt vant mig och kommer inte på allt på rak arm.
Det kom en OTA i december innan jag hämtade bilen, en i februari (tror jag), och i mars har vi haft 4 betaversioner innan ordinarie uppdatering kom igår. Xpeng verkar fokusera på de problem som rapporteras så hittills träffar uppdateringarna rätt.

Autopark ser ut som teslas nya som Tibor rapporterar om. Jag har bara hunnit parkera längs gatan, det funkar bra. Vid fickor har det alltid varit för mycket trafik runt om så jag har avbrutit och kört själv (går fortare). Man ska kunna markera en parkeringsruta och gå ur bilen innan den parkerar, men det har jag inte heller hunnit testa. Summon (rakt fram/bak) funkar klockrent.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1094
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng G6

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

p1457 skrev: 03 apr 2024 08:43
backe skrev: 02 apr 2024 19:59
p1457 skrev: 02 apr 2024 19:44
backe skrev: 02 apr 2024 18:55
p1457 skrev: 02 apr 2024 16:58
I G9 försvann i stort sett alla pling med en uppdatering. G6 borde vara samma.
Dom säger i andra danska klippet där dom testar nya Xpilot att alla pling ska vara borta i Europa.

Har du fått(om du har en G9 alltså) nya Xpilot som dom testar? Intryck?
Ja jag har senaste betan och har testat xpilot. Jag tycker den gör det bra. Klarar filbyten ganska snabbt. Ligger bra i filen. Och alla pling i xpilot försvann som sagt.
Tyvärr är den fortfarande dålig på att hålla jämn hastighet. Den saktar ner i kurvorna och det känns lite ryckigt. Så jag kör nästan aldrig med xpilot LCC. Har testat ett par gånger på 50 km motorväg till jobbet, annars håller jag mig till adaptiv farthållare.
Intressant, hur ofta ungefär kommer ota? Har du testat autoparkering och hur fungerar det?
Hur är mjukvaran överlag nu med senaste versionen?
Man vänjer sig med mjukvara och lär sig jobba med systemet, så kanske blir jag för positiv. Men jag tycker att grundfunktionerna för att köra bil är bra. Det är lite kvar att fixa med t ex ljudet i handsfree och den klagar när jag gäspar.
Sen på infotainment och sånt runtomkring går det att förbättra mer. Spotify glömmer vart man var ibland när man kommer in i bilen. Telefonboken är kass. Jag saknar Netflix m.m.
Finns fler saker att förbättra, men jag har som sagt vant mig och kommer inte på allt på rak arm.
Det kom en OTA i december innan jag hämtade bilen, en i februari (tror jag), och i mars har vi haft 4 betaversioner innan ordinarie uppdatering kom igår. Xpeng verkar fokusera på de problem som rapporteras så hittills träffar uppdateringarna rätt.

Autopark ser ut som teslas nya som Tibor rapporterar om. Jag har bara hunnit parkera längs gatan, det funkar bra. Vid fickor har det alltid varit för mycket trafik runt om så jag har avbrutit och kört själv (går fortare). Man ska kunna markera en parkeringsruta och gå ur bilen innan den parkerar, men det har jag inte heller hunnit testa. Summon (rakt fram/bak) funkar klockrent.
Låter ändå positivt i stort, och då Xpilot ingår så är det också ett värde i sig då man väl troligen behöver EAP på Teslan för att få Summon och filbyte m.m.
Som jag har förstått så ska Carplay komma också, inte officiellt men jag lägger med länken :)

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... e-carplay/
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Legato skrev: 03 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Nu är väl iofs ET5 150-200k dyrare eller nåt sånt än motsvarande Tesla M3, så det kanske kan påverka. För samma pris(eller 50k lägre) tror jag det hade varit en annan femma.
Byd HAN vet jag inte riktigt vilken modell av Tesla den konkurrerar med, men ska man upp i summor på 800k+ så kanske många inte går på ett oprövat kort?
NIOET5.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng G6

Inlägg av Legato »

backe skrev: 03 apr 2024 09:58
Legato skrev: 03 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Nu är väl iofs ET5 150-200k dyrare eller nåt sånt än motsvarande Tesla M3, så det kanske kan påverka. För samma pris(eller 50k lägre) tror jag det hade varit en annan femma.
Byd HAN vet jag inte riktigt vilken modell av Tesla den konkurrerar med, men ska man upp i summor på 800k+ så kanske många inte går på ett oprövat kort?
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).

BYD Han är dock en direkt Model S konkurrent sett till storlek, men har gått att köpa för pris lägre än Model 3...

Den kostade väl uppåt 900k vid lansering och nu kan man köpa nya för under 550k. Tror personligen det är den mest prisvärda stora sedanen på marknaden till det priset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Legato skrev: 03 apr 2024 10:46
backe skrev: 03 apr 2024 09:58
Legato skrev: 03 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Nu är väl iofs ET5 150-200k dyrare eller nåt sånt än motsvarande Tesla M3, så det kanske kan påverka. För samma pris(eller 50k lägre) tror jag det hade varit en annan femma.
Byd HAN vet jag inte riktigt vilken modell av Tesla den konkurrerar med, men ska man upp i summor på 800k+ så kanske många inte går på ett oprövat kort?
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).

BYD Han är dock en direkt Model S konkurrent sett till storlek, men har gått att köpa för pris lägre än Model 3...

Den kostade väl uppåt 900k vid lansering och nu kan man köpa nya för under 550k. Tror personligen det är den mest prisvärda stora sedanen på marknaden till det priset.
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).
Priset är såklart alltid en faktor, hade en M3 kostat 900 000 kr så hade man inte sålt en endaste.

Nu var dock ditt påstående att man skulle kolla på NIO ET5 och utifrån det dra slutsatsen att en Xpeng G6 bör kosta ca 100 000 kr mindre än en MY för att det ska bli någon efterfrågan, den slutsatsen är lite svår att dra enligt mig då den är betydligt dyrare än motsvarande Tesla. Jag personligen hade köpt en NIO ET5 för 50k mindre än en Model 3 alla dagar i veckan.

BYD Han verkar inte ha landat rätt precis, dock håller jag med om att den verkar vara ett klipp för 550 k. Ser dock ut som en utförsäljning inför ny modell? Lyxsegmentet tror jag under lång tid kommer vara svårt för kineserna att konkurrera i.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng G6

Inlägg av Legato »

backe skrev: 03 apr 2024 11:28
Legato skrev: 03 apr 2024 10:46
backe skrev: 03 apr 2024 09:58
Legato skrev: 03 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20


Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Nu är väl iofs ET5 150-200k dyrare eller nåt sånt än motsvarande Tesla M3, så det kanske kan påverka. För samma pris(eller 50k lägre) tror jag det hade varit en annan femma.
Byd HAN vet jag inte riktigt vilken modell av Tesla den konkurrerar med, men ska man upp i summor på 800k+ så kanske många inte går på ett oprövat kort?
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).

BYD Han är dock en direkt Model S konkurrent sett till storlek, men har gått att köpa för pris lägre än Model 3...

Den kostade väl uppåt 900k vid lansering och nu kan man köpa nya för under 550k. Tror personligen det är den mest prisvärda stora sedanen på marknaden till det priset.
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).
Priset är såklart alltid en faktor, hade en M3 kostat 900 000 kr så hade man inte sålt en endaste.

Nu var dock ditt påstående att man skulle kolla på NIO ET5 och utifrån det dra slutsatsen att en Xpeng G6 bör kosta ca 100 000 kr mindre än en MY för att det ska bli någon efterfrågan, den slutsatsen är lite svår att dra enligt mig då den är betydligt dyrare än motsvarande Tesla. Jag personligen hade köpt en NIO ET5 för 50k mindre än en Model 3 alla dagar i veckan.

BYD Han verkar inte ha landat rätt precis, dock håller jag med om att den verkar vara ett klipp för 550 k. Ser dock ut som en utförsäljning inför ny modell? Lyxsegmentet tror jag under lång tid kommer vara svårt för kineserna att konkurrera i.
Nja det var faktiskt inte mitt påstående. Mitt påstående var att de kinesiska aktörerna haft väldigt svårt att sälja sina bilar trots att de på många sätt är väldigt bra bilar... Det var inte ett påstående relaterat till pris relativt Tesla. Det var bara exempel på att försäljningen går väldigt trögt och att man nog måste erbjuda bilar som både är solklart bättre och billigare än etablerade tillverkares för att kunna få upp volymerna (åtminstone på kort sikt).

Ingen aning om det är en ny Han på väg. Tang (som också sålt hopplöst uselt) hade de länge förra generationen i Sverige, så det förklarade väl delvis den usla försäljningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Legato skrev: 03 apr 2024 12:05
backe skrev: 03 apr 2024 11:28
Legato skrev: 03 apr 2024 10:46
backe skrev: 03 apr 2024 09:58
Legato skrev: 03 apr 2024 09:43


Ja, jag tror han har rätt. Det ovan är ju inget nytt. Se tex Nio ET5 eller BYD Han. Sålt uselt trots att de på många sätt är väldigt bra bilar.
Nu är väl iofs ET5 150-200k dyrare eller nåt sånt än motsvarande Tesla M3, så det kanske kan påverka. För samma pris(eller 50k lägre) tror jag det hade varit en annan femma.
Byd HAN vet jag inte riktigt vilken modell av Tesla den konkurrerar med, men ska man upp i summor på 800k+ så kanske många inte går på ett oprövat kort?
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).

BYD Han är dock en direkt Model S konkurrent sett till storlek, men har gått att köpa för pris lägre än Model 3...

Den kostade väl uppåt 900k vid lansering och nu kan man köpa nya för under 550k. Tror personligen det är den mest prisvärda stora sedanen på marknaden till det priset.
Ja det var ju som sagt det där med priset (gällande Nio).
Priset är såklart alltid en faktor, hade en M3 kostat 900 000 kr så hade man inte sålt en endaste.

Nu var dock ditt påstående att man skulle kolla på NIO ET5 och utifrån det dra slutsatsen att en Xpeng G6 bör kosta ca 100 000 kr mindre än en MY för att det ska bli någon efterfrågan, den slutsatsen är lite svår att dra enligt mig då den är betydligt dyrare än motsvarande Tesla. Jag personligen hade köpt en NIO ET5 för 50k mindre än en Model 3 alla dagar i veckan.

BYD Han verkar inte ha landat rätt precis, dock håller jag med om att den verkar vara ett klipp för 550 k. Ser dock ut som en utförsäljning inför ny modell? Lyxsegmentet tror jag under lång tid kommer vara svårt för kineserna att konkurrera i.
Nja det var faktiskt inte mitt påstående. Mitt påstående var att de kinesiska aktörerna haft väldigt svårt att sälja sina bilar trots att de på många sätt är väldigt bra bilar... Det var inte ett påstående relaterat till pris relativt Tesla. Det var bara exempel på att försäljningen går väldigt trögt och att man nog måste erbjuda bilar som både är solklart bättre och billigare än etablerade tillverkares för att kunna få upp volymerna (åtminstone på kort sikt).

Ingen aning om det är en ny Han på väg. Tang (som också sålt hopplöst uselt) hade de länge förra generationen i Sverige, så det förklarade väl delvis den usla försäljningen.
Sant, det var inte ditt påstående, du sa att du trodde att han som påstod det har rätt.

Mitt påstående är att jag tror att den kan sälja bra om den hamnar 50k lägre i pris än en MY, ingår dessutom ventilerade säten, möjlighet till elektrisk dragkrok, 20" fälgar och motsvarigheten till EAP så känns det riktigt lockande. De recensioner som kommit verkar vara att kvalitetskänsla är betydligt högre än Tesla också. Den laddar snabbt och har väl fungerande OTA som det verkar.

Pratade btw precis med säljare av Xpeng som bekräftade att man ska lägga sig lägre än MY, mer än så fick jag inte veta, skulle dock troligen komma officiella priser i samband med lanseringseventet i Nacka nästa vecka.

Provkörning av toppmodellen Performance med AWD och stora batteriet hördes börja i maj, kundleveranser påbörjas i juli-augusti trodde han. Tror endast Long range och Performance finns att välja på till en början.


NEW XPENG G6 HAS ELECTRIC MARKET LEADERS IN ITS SIGHTS
2024-04-03


XPENG adds a third, completely new model to its European range: the G6. This electric ultra smart coupe SUV operates at the heart of the popular segment of the best-selling car worldwide in 2023. Thanks to its innovative SEPA2.0 platform with 800V architecture and the most advanced software technology, the high degree of space and comfort and its uncompromising standard equipment, the G6 has everything to win the hearts of European EV drivers. The ultra fast charging G6 (up to 280 kW) will be available with two battery packs (66 kWh and 87.5 kWh), the largest of which has a maximum WLTP driving range of 570 km. XPENG's ultra smart coupe SUV can be ordered from May and will be in the showroom later in the third quarter.







EV excellence: super fast charging thanks to 800 volt technology

The G6 is on the latest generation of XPENG's light and strong EV platform (SEPA2.0), which, like that of its big brother G9, is based on 800 volt technology. This makes the G6 capable of super-fast charging at a fast-charging station, with a charging capacity of up to 280 kW. Charging the battery from 10 to 80% takes less than 20 minutes. Buyers of a G6 can choose a battery (LFP) of 66 kWh and with 435 km WLTP driving range or a battery (NCM) with a net capacity of 87.5 kWh and 550 to 570 km WLTP driving range. The coupe SUV has rear-wheel drive as standard, but the largest battery can be combined with all-wheel drive. The RWD Standard Range delivers 190 kW/258 hp and 440 Nm, the RWD Long Range delivers 210 kW/286 hp and 440 Nm and the AWD Performance is only for people with a strong stomach: it delivers 350 kW/476 hp and 660 Nm thanks to two electric motors, enabling it to sprint from 0 to 100 km/h in 4 seconds. The top speed of all versions is 200 km/h.







High-tech living room on wheels

Thanks to a wheelbase of 2.89 meters and a smart interior design, the G6 offers plenty of legroom and headroom, even for taller Europeans. The luggage compartment contains 571 liters. High-quality materials have been used in the interior with a level of finish that is already known from the P7 and G9. The G6's infotainment system runs on the latest version of XPENG's operating system Xmart OS and offers all the comfort-enhancing features and XPILOT driver assistance systems that XPENG has in-house as standard. The most important driving information is located directly in front of the driver on a 10.2-inch display. All other functionalities can be controlled via a central 14.96-inch screen with high resolution and quick and intuitive controls. As usual with XPENG, the system will be updated via periodic software updates that take place completely over-the-air and require no additional effort from the owner.







The options list: very short

All versions of the G6 are equipped as standard with a long list of features that make driving more pleasant. For example, every G6 has 20-inch rims with Michelin tires, a large panoramic glass roof, multi-adjustable, heated and leatherette-covered seats all around, ventilated front seats, a heated steering wheel, 4 USB ports, two 50W induction charging points for smartphones, a 960W audio system with 18 speakers and an extensive library of music, video, entertainment and social media apps. To improve electrical performance in winter and maximise range, a heat pump is standard. It is also possible to use the G6 to supply other devices with power (V2L). The only options are an electrically deployable tow bar and a number of exterior colors.



The G6 can be ordered from May and will be available at European XPENG Stores later in the third quarter. Every G6 comes with a 7-year or 160,000 km warranty. More information about prices and specifications will follow at the end of this month.
https://www.xpeng.com/news/018ea2e7e056 ... 9e8bfb0a52
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Xpeng G6

Inlägg av p1457 »

Xpeng har också fiskat bland oss ägare om vi är intresserade av skärmspegling. De verkar som sagt måna om ägarnas åsikter och att utvecklingen gör oss nöjda.

Det är ca 300 st G9 levererade vad jag hört. Trots att bilen är bra och prisvärd så har de redan börjat med lagerrensning med räntekampanj. Så jag tror också att de måste lägga sig på ett lågt pris för att sälja bra. "kinabil" verkar skrämma bort många.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

p1457 skrev: 03 apr 2024 12:44
Xpeng har också fiskat bland oss ägare om vi är intresserade av skärmspegling. De verkar som sagt måna om ägarnas åsikter och att utvecklingen gör oss nöjda.

Det är ca 300 st G9 levererade vad jag hört. Trots att bilen är bra och prisvärd så har de redan börjat med lagerrensning med räntekampanj. Så jag tror också att de måste lägga sig på ett lågt pris för att sälja bra. "kinabil" verkar skrämma bort många.
Tror du har rätt att kinabil skrämmer. Men sen tror jag att det är svårare när man hamnar i segmentet +8-900 000, då är de flesta mindre priskänsliga och kanske beredd att lägga på lite för att åka Audi/BMW/Mercedes. Personligen tror jag Xpeng kan bli mer mainstream nu när dom säljs via Bilia, känns åtminstone för mig lite tryggare. Kommer det dessutom ut många G6 på vägarna så kommer det skapa en acceptans också.
hksnismo
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Tyvärr så är det så att när kines bilarna är dyra så står dom och dammar hos handlarna.

Kineserna är bra på att kränga bilar då dom dumpar priset rejält eller erbjuder galna privatleasing kampanjer.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

hksnismo skrev: 03 apr 2024 13:50
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:20
hksnismo skrev: 02 apr 2024 19:57
Behöver nog vara ca 100k billigare än MY i fall försäljningen ska ta fart på denna bil.
Varför då när bilen antagligen är lyxigare, komfortablare, snyggare, mer välutrustad osv? För att den är kinesisk?
Tyvärr så är det så att när kines bilarna är dyra så står dom och dammar hos handlarna.

Kineserna är bra på att kränga bilar då dom dumpar priset rejält eller erbjuder galna privatleasing kampanjer.
Samma gäller Tesla, galna räntekampanjer och ständiga prissänkningar med minskande marginaler och tappar ändå i försäljning.
Tesla tappar även marknadsandelar i Kina som det verkar och lagren byggs upp över hela världen trots att inte produktionen går för fullt.

Vi får helt enkelt invänta introduktionen och se om alla G6 blir stående hos handlarna :)
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »



hksnismo
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

Blir ingen anstormning hos Xpeng handlarna när det gäller G6.

:lol:
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Xpeng G6

Inlägg av martinsson »

hksnismo skrev: 09 apr 2024 22:08
Blir ingen anstormning hos Xpeng handlarna när det gäller G6.

:lol:
Den blir för dyr eller varför?
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng G6

Inlägg av Legato »

martinsson skrev: 09 apr 2024 22:14
hksnismo skrev: 09 apr 2024 22:08
Blir ingen anstormning hos Xpeng handlarna när det gäller G6.

:lol:
Den blir för dyr eller varför?
Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar