Sida 1 av 1

Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 19:06
av Dr Mabuse
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 19:30
av mikebike
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
När den börjar på 6A är det bilen som drar ned strömmen, när max ström begränsar till 13A lär det vara laddstolpen som begränsar.

På mitt jobb är några laddstolpar märkta 1 x 32A, men jag har aldrig fått mer än 25A. Oftast 20A.
De som är märkta 16A ger 16A (efter några minuter).

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 19:35
av Dinsdale
Om laddboxen är konfigurerad att tillåta max 13A får du inte mer än så. Fråga föreningen hur det är tänkt att fungera, de bör kunna ge svar.

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 19:44
av AAKEE
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 20:34
av mikebike
AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:44
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Hur låg skall spänningen vara då?
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Screenshot_20240329_214628_Tesla.jpg

Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 21:22
av andersd
Dr Mabuse skrev:
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Om det inte finns effektvakt/laststyrning, så kommer stationen alltid att låta bollen dra full effekt. Isf är det bilen som väljer att inte dra fullt.

Ifall det finns effektvakt/laststyrning, så kan det mycket väl vara den som begränsar, t.ex. genom att aldrig börja en laddsession med 6A, för att sedan styra upp i takt med att bilen drar mer. (Alla börjar inte på 6A, men vissa gör det, andra börjar med full kräm om det finns ledig kapacitet).

Du kan ser det i bilen/appen, genom att det står X/Y A. (X är vad bilen drar och Y vad laddstationen erbjuder).

Vad är det för laddstation?

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 21:36
av Pontus
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Vilket märke är det på laddarna? Har du tur kan jag ge dig exakt svar :)
Hur många laddare har ni totalt i föreningen och hur många brukar ladda samtidigt?

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 02 apr 2024 21:36
av AAKEE
mikebike skrev: 02 apr 2024 20:34
AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:44
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Hur låg skall spänningen vara då?
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Screenshot_20240329_214628_Tesla.jpg
Det är alltså att spänningen sjunker mer med ökad last som är det bilen kikar på.

Håller det 219V obelastat är nog inte 218V ett problem.
Men om den mäter 235V före den lägger på last drar den nog ned om spänningen tex sjunker > 10%.

För exaktare värden än så måste man nog fråga Tesla eller testa själv… :-)
IMG_8230.jpeg

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 05 apr 2024 13:26
av Dr Mabuse
Jag fick meddelande igår kväll från vicevärden i BRF:en att "effektvakten" till stolparna var triggad.
Har inte tillfälle att ladda bilen förrän ikväll.

För två veckor sedan var det min Model3 och en Lexus 450h+ som var inkopplade samtidigt på samma stolpe, och det kanske blev för mycket?

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Postat: 05 apr 2024 13:39
av andersd
Fråga vicevärden vilken kapacitet som finns för elbilsägare och hur effektvakt är inställd.

Vad är det för laddstationer?