Vilken av dessa?
Moderator: Redaktion
Vilken av dessa?
Har tagit in offerter och fått fram mitt nettokostnad på dessa:
Tesla M3 RWD [3383kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla M3 LR 4WD [3854kr]
BMW iX1 xDr30 [3927]
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
BMW i4 eDr40 [4740]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Tesla M3 RWD [3383kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla M3 LR 4WD [3854kr]
BMW iX1 xDr30 [3927]
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
BMW i4 eDr40 [4740]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Senast redigerad av evert11, redigerad totalt 1 gånger.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 860
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilken av dessa fyra?
Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.
Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.
ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.
ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1016
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Vilken av dessa fyra?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Tesla Model Y Performance
Re: Vilken av dessa fyra?
Kostnaden står efter varje bil.Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa fyra?
Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa fyra?
Som jag förstår Arctic så menar han att kostnaden för den billigaste bakhjulsdrivna Model Y inte är med.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 10:23Kostnaden står efter varje bil.Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilken av dessa fyra?
Provkör dom allihop och välj den du gillar bäst.
Kanske ta med barnen.
Som sagt Model Y RWD lär kosta mindre än AWD.
Räckvidd är mest något man oroar sig för som nybörjare. Kör man inte långresor var och varannan dag är det 0 problem med kort räckvidd. Det är betydligt viktigare med riktigt snabb laddning när det väl behövs.
Kanske ta med barnen.
Som sagt Model Y RWD lär kosta mindre än AWD.
Räckvidd är mest något man oroar sig för som nybörjare. Kör man inte långresor var och varannan dag är det 0 problem med kort räckvidd. Det är betydligt viktigare med riktigt snabb laddning när det väl behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vilken av dessa fyra?
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Vilken av dessa fyra?
Exakt sådan info jag behävde. Buzz går bort.Dinsdale skrev: ↑18 apr 2024 09:49Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.
Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.
ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
"Värmepump" är angiven både på Enyaq och ID7,hur vet jag om dom kan förvärma?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5624
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken av dessa fyra?
Värms inte batteriet i Buzz när man kör? Min bil ger info om hur lång tid man sparat pga förvärmingen, det rör sig om mindre än 5 minuter hittills, 2-3 minuter brukar det stå. Förvärmningen tar också energi, vilket förlänger tiden man laddar och minskar effekten av varmt batteri.Dinsdale skrev: ↑18 apr 2024 09:49Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.
Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.
ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vilken av dessa fyra?
Jag har elektriska skjutdörrar idag, och det är toppen förutom på vintern då det suger! =)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5624
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken av dessa fyra?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vilken av dessa fyra?
Ja men då vill man väl fortsätta ha det tänker jag
Vad är det som suger med dem på vintern?
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Vilken av dessa fyra?
Tror inte Buzz har elektriska dörrar. Så se till att parkera på plan mark annars kommer inte barnen kunna hantera dem, i uppförsbacke blir det rejält tungt att stänga och nästa läskigt att öppna (kan vara svårt ändå). Buzz är hög att gå in i (pga batteri i golv?)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Vilken av dessa fyra?
Dom får för sig att något är ivägen och går inte att stänga.
INTE kul när man ska lämna barn på morgonen i -30, kolmörker och snöstorm att åka med en glipa i dörren.
VW har tittat på den flera gånger men har ingen aning om vad det beror på..
Re: Vilken av dessa fyra?
Ett argument för vad? Ingår inte servicen om man kör tjb?
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa fyra?
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.
Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150
Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra.
EDIT: Verkar som det genomstrukna var fel av mig. Se det här inlägget på sida 2 i tråden:
viewtopic.php?p=791418#p791418
Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138
Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...
Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.
Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1016
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Vilken av dessa fyra?
Ja, men du nämnde kvaliteten och räckvidden som det viktigaste...evert11 skrev: ↑18 apr 2024 10:23Kostnaden står efter varje bil.Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
ID.7 Tourer Pro Edition listar 600 km WLTPSwedishAdvocate skrev: ↑18 apr 2024 10:24Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
ID.7 Tourer Pro listar 604 km WLTP
Model Y Long range RWD har också 600 km WLTP
I verklig trafik tror jag en Y LR RWD kommer ha bättre räckvidd än en ID.7 Tourer, vad tror du?
Tesla Model Y Performance
Re: Vilken av dessa fyra?
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 860
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilken av dessa fyra?
Värmepumpen värmer kupén, inte batteriet. Batteriet behöver en egen värmare. Tesla har en finurlig lösning där spillvärme från värmepumpen kan värma batteriet och spillvärme från batteriet kan värma kupén, vilket sparar energi. Men batteriet måste fortfarande kunna värmas separat på vintern för då är både kupé och batteri kallt.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 10:31Exakt sådan info jag behävde. Buzz går bort.Dinsdale skrev: ↑18 apr 2024 09:49Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.
Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.
ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
"Värmepump" är angiven både på Enyaq och ID7,hur vet jag om dom kan förvärma?
Enyaq 85 sägs ha förvärmning här https://www.skoda.se/nyheter-och-pressk ... -utforande så det borde vara lugnt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vilken av dessa fyra?
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?holden skrev: ↑18 apr 2024 10:54Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa fyra?
Kan det verkligen skilja så mkt i pris mellan Y LR RWD och Y LR AWD? Jag trodde du syftade på basversionen Y RWD (vilket jag även skrev). Och ID.7 Tourer kommer väl ha längre räckvidd än basversionen av Y.Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:52Ja, men du nämnde kvaliteten och räckvidden som det viktigaste...evert11 skrev: ↑18 apr 2024 10:23Kostnaden står efter varje bil.Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 09:42Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.
Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
ID.7 Tourer Pro Edition listar 600 km WLTPSwedishAdvocate skrev: ↑18 apr 2024 10:24Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...Arctic Drifter skrev: ↑18 apr 2024 10:12Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
ID.7 Tourer Pro listar 604 km WLTP
Model Y Long range RWD har också 600 km WLTP
I verklig trafik tror jag en Y LR RWD kommer ha bättre räckvidd än en ID.7 Tourer, vad tror du?
Annars tror jag nog det kan vara rätt lika mellan ID.7 och Y med det större batteriet. Så vitt jag vet finns det ännu inga räckviddstester med ID.7 i 100-120 km/h. Genomsnittshastigheten i WLTP-testet är ju som vi vet 46,5-53,5 km/h...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilken av dessa fyra?
Absolut, M3 har ju lite go-cartkänsla och ligger som ett strykjärn på vägen. Sedan har jag väldigt svårt med MYs design men det är ju subjektivt, jag tycker M3 ser helt ok ut och den senaste uppdateringen är nästan snygg.evert11 skrev: ↑18 apr 2024 11:02Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?holden skrev: ↑18 apr 2024 10:54Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilken av dessa fyra?
Å andra sidan verkar ju ID.7 Tourer vara en rätt fullstor kombi. Men antar att det väl alltid är bra att ta med hela familjen för en provsittning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1076
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vilken av dessa fyra?
Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt.
Nya Model 3 highland är betydligt bättre, men låter tight med 3 barn.
Har testat tidigare varianter av ID4 och Enyaq och tycker de är bekvämare på motorväg.
För min del är det dock så att har man en gång haft en Tesla är det svårt att byta. Teknikmässigt är Tesla fortfarande före, även om den senaste generationen av VW/Skoda är klart förbättrade. Är man till på köpet van vid 400+ hk bär det emot att gå till något långsammare
Nya Model 3 highland är betydligt bättre, men låter tight med 3 barn.
Har testat tidigare varianter av ID4 och Enyaq och tycker de är bekvämare på motorväg.
För min del är det dock så att har man en gång haft en Tesla är det svårt att byta. Teknikmässigt är Tesla fortfarande före, även om den senaste generationen av VW/Skoda är klart förbättrade. Är man till på köpet van vid 400+ hk bär det emot att gå till något långsammare
Model S Standard Range Raven