Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
Svaret är som jag skrev ovan gigantiska subventioner, direkta och indirekta, av alla steg i kedjan för fossila bränslen (det var dock inte populärt eftersom det var "irrelevant" och "världsfrånvänt" etc :roll: ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Love_O
Inlägg: 160
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Love_O »

martinot skrev: 22 apr 2024 20:32
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 15:44
Love_O skrev: 22 apr 2024 12:51
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 11:26
Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15


Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.

Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.

Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet. ;)

Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.

Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.

Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.

Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.

Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.

Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Som andra varit inne på – vad kommer hända med fossilpriserna framöver?... Tycker det känns som fossilpriserna har bottnat, och att det bara är en tidsfråga tills de stiger igen.

Sen med facit i hand verkar ju inte ID.4 varit bästa valet. Hade väl blivit bättre ekonomi med en Model Y/3, IONIQ 5, Kia EV6 eller BMW i4 istället – eller?...
ID4 har ju dessutom, förutom kass mjukvara, haft sjukt hög förbrukning pga. en enormt ineffektiv drivlina. Verkligen ingen bra elbil att äga om man klagar på höga elkostnader.

Något lägre förbrukning med nya refreshen av ID4 där VW bytt till deras egna elmotor (istället för som tidigare en hyllprodukt från Continental). Men ändå inte i närheten av så låg som hos Tesla, Hyundai/KIA och BMW.
Snittar 2 med min efter 1700 mil. Hur mycket snålare skulle någon utav det du föreslår vara ? E-tronen jag hade snittade 2,6 på 4000 mil, men då var elpriserna lägre och jag gjorde inte så stort värdetapp på den heller så ekonomin blev rätt fin där.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av GustavE »

Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
+1
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
Du får inte blanda ihop raff och billaddning.
Ta till exempel St1 raff i Gbg som anses vara ett lite raff hanterar 11,5 ton råolja per dag eller 30 miljoner fat råolja per år.
Energiinnehållet är 1,7 MW per fat enligt wikipedia, det blir fantastiskt många kW som hanteras per dag och år.
Sedan tjänar de pengar på restvärme och använder restgaser i processen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_of_oil_equivalent
https://www.st1.se/raffinaderiet
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Love_O skrev: 22 apr 2024 21:18
Snittar 2 med min efter 1700 mil. Hur mycket snålare skulle någon utav det du föreslår vara ? E-tronen jag hade snittade 2,6 på 4000 mil, men då var elpriserna lägre och jag gjorde inte så stort värdetapp på den heller så ekonomin blev rätt fin där.
Precis *alla* bilar, även de mest ineffektiva, är snålare än e-tron! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Love_O
Inlägg: 160
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Love_O »

GustavE skrev: 22 apr 2024 14:55
Väntar bara på att en viss forumsmedlem från en Göteborgsförort ska komma in i tråden och förklara för oss hur dyrt det är för stackars stationer för snabbladdning med snöröjning, gräsklippning, arrende mm.
Det denne medlem verkar glömma varje gång är att dom kostnaderna har en bensinmack också.
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Love_O
Inlägg: 160
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Love_O »

martinot skrev: 22 apr 2024 21:29
Love_O skrev: 22 apr 2024 21:18
Snittar 2 med min efter 1700 mil. Hur mycket snålare skulle någon utav det du föreslår vara ? E-tronen jag hade snittade 2,6 på 4000 mil, men då var elpriserna lägre och jag gjorde inte så stort värdetapp på den heller så ekonomin blev rätt fin där.
Precis *alla* bilar, även de mest ineffektiva, är snålare än e-tron! :D
Ja jo det förstår jag :) men vad snittar din M3? 1,5?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

Lerumsexpressen skrev: 22 apr 2024 21:24
Du får inte blanda ihop raff och billaddning.
Ta till exempel St1 raff i Gbg som anses vara ett lite raff hanterar 11,5 ton råolja per dag eller 30 miljoner fat råolja per år.
Energiinnehållet är 1,7 MW per fat enligt wikipedia, det blir fantastiskt många kW som hanteras per dag och år.
Sedan tjänar de pengar på restvärme och använder restgaser i processen.
Det är endast en bråkdel av restvärmen från i svenska raffinaderier som faktiskt används, huvudelen är ren förlust, precis som i all annan användning av fossila bränslen. Orsaken till att man kan elda för kråkorna på detta sätt är återigen att fossilindustrin subventioneras med nästan ofattbara summor per år, pengar som till skrämmande stor del hamnar i fickorna på diktatorer och deras vänner i diverse skurkstater.

Sveriges raffinaderier använder dessutom i storleksordningen 1TWh "riktig" el från det svenska elnätet per år, utöver dom enorma mängder fossil "fulenergi" dom förbrukar genom att elda råolja.

Allt detta har avhandlats flera gånger i många trådar här på TCS genom åren, t.ex. här:

viewtopic.php?t=10042

viewtopic.php?p=287375

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Verdi_ »

Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.

Bara elen? Vilken el?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

Love_O skrev: 22 apr 2024 21:31
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Det börjar dock bli lite förändring på den punkten, många nya Suc i Europa placeras nu vid köpcentrum av olika slag, och vissa byggs med egen servering, butik etc, dvs ungefär som fossilmackar, t.ex. Hilden i Tyskland:
IMG_5725.jpeg
Det borde ju rent logiskt gå ännu bättre att tjäna pengar på merförsäljning för elbilar, eftersom man ju är fast på laddaren betydligt längre än vad en ICE normalt är på fossilmacken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Love_O skrev: 22 apr 2024 21:33
Ja jo det förstår jag :) men vad snittar din M3? 1,5?
Är som alltid beroende på hastighet och väglag, men ungefär så, ja.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

fth skrev: 22 apr 2024 21:55
Love_O skrev: 22 apr 2024 21:31
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Det börjar dock bli lite förändring på den punkten, många nya Suc i Europa placeras nu vid köpcentrum av olika slag, och vissa byggs med egen servering, butik etc, dvs ungefär som fossilmackar, t.ex. Hilden i Tyskland:
IMG_5725.jpeg
Det borde ju rent logiskt gå ännu bättre att tjäna pengar på merförsäljning för elbilar, eftersom man ju är fast på laddaren betydligt längre än vad en ICE normalt är på fossilmacken.

/fth
Japp. Detta tror jag också kommer allt mer med tiden när andelen elbilister på vägarna (= kundunderlaget) blivit lite större än idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10846
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 22 apr 2024 22:41
fth skrev: 22 apr 2024 21:55
Love_O skrev: 22 apr 2024 21:31
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Det börjar dock bli lite förändring på den punkten, många nya Suc i Europa placeras nu vid köpcentrum av olika slag, och vissa byggs med egen servering, butik etc, dvs ungefär som fossilmackar, t.ex. Hilden i Tyskland:
IMG_5725.jpeg
Det borde ju rent logiskt gå ännu bättre att tjäna pengar på merförsäljning för elbilar, eftersom man ju är fast på laddaren betydligt längre än vad en ICE normalt är på fossilmacken.

/fth
Japp. Detta tror jag också kommer allt mer med tiden när andelen elbilister på vägarna (= kundunderlaget) blivit lite större än idag.
När man stannar för en kaffe på någon större bensinmack längs dom stora vägarna är det ju redan nu många som inte tankar. När man ändå måste betala diesel ute vid pumpen uppstår ju ingen merförsäljning eftersom man ju inte behöver in i butiken.
Bensinmackarna är redan rastplatser.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av d3marcus »

fth skrev: 22 apr 2024 21:55
Love_O skrev: 22 apr 2024 21:31
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Det börjar dock bli lite förändring på den punkten, många nya Suc i Europa placeras nu vid köpcentrum av olika slag, och vissa byggs med egen servering, butik etc, dvs ungefär som fossilmackar, t.ex. Hilden i Tyskland:
IMG_5725.jpeg
Det borde ju rent logiskt gå ännu bättre att tjäna pengar på merförsäljning för elbilar, eftersom man ju är fast på laddaren betydligt längre än vad en ICE normalt är på fossilmacken.

/fth
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Så har det absolut varit, men det håller som sagt på att ändras, alla nyöppnade SuC som jag har testat dom senaste 1-2 åren har varit på helt ok ställen.

Ofta köpcentrum, outlet villages etc, hamnar man där efter stängning så är dom inte så kul, men så länge det är öppet är det ju betydligt trevligare än ödetomter, parkeringar vid budgethotell etc som var normen förut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Lerumsexpressen »

fth skrev: 22 apr 2024 23:31
d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Så har det absolut varit, men det håller som sagt på att ändras, alla nyöppnade SuC som jag har testat dom senaste 1-2 åren har varit på helt ok ställen.

Ofta köpcentrum, outlet villages etc, hamnar man där efter stängning så är dom inte så kul, men så länge det är öppet är det ju betydligt trevligare än ödetomter, parkeringar vid budgethotell etc som var normen förut.

/fth
Tesla kommer inte att få några gratisluncher fram över.
Markägare tror, samma som i detta forum att det är lönsamt med snabbladdare. Markägare har börjat att kräva betalt och hotar med vräkning om de inte får del av omsättningen eller tusentals kronor i månaden.

Jag har rivit anläggningar då fastighetsägaren vill ha mucho dineros och hotat med vräkning.

Så befintliga bensinstationer har fördelen med att de äger eller arrenderar marken medans rena laddoperatörer antingen får en köpa/äga marken eller arrendera för dyra pengar. Sedan finns möjligheter till samarbete med näringsidkare men där finns det också risker med rådighet över mark och verksamhet
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev: 22 apr 2024 23:31
d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Så har det absolut varit, men det håller som sagt på att ändras, alla nyöppnade SuC som jag har testat dom senaste 1-2 åren har varit på helt ok ställen.

Ofta köpcentrum, outlet villages etc, hamnar man där efter stängning så är dom inte så kul, men så länge det är öppet är det ju betydligt trevligare än ödetomter, parkeringar vid budgethotell etc som var normen förut.

/fth
I allmänhet undviker jag V2 SuC eftersom laddningen är långsam där, men jag har även noterat samma sak som du, att nyare SuC (som ju är V3 eller V4) brukar ligga på trevligare ställen. Det är ett extra skäl att undvika V2 (även om det helt klart också finns V2 SUC som ligger på vettiga ställen. Det är bara det att sannolikheten att stationen ligger "off" är större för V2 än V3).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
ObscureEconomist
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av ObscureEconomist »

Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
Anslutningsavgiften till nätet med effekterna som krävs och själva laddstolparna är löjligt dyra också.
En 400 kW stolpe kostar nog ett par miljoner att få på plats med material, anslutning till elnät och liknande. För en stolpe ute i skogen som inte ger någon merförsäljning än laddning är payback ganska lång då.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev: 23 apr 2024 08:28
I allmänhet undviker jag V2 SuC eftersom laddningen är långsam där, men jag har även noterat samma sak som du, att nyare SuC (som ju är V3 eller V4) brukar ligga på trevligare ställen. Det är ett extra skäl att undvika V2 (även om det helt klart också finns V2 SUC som ligger på vettiga ställen. Det är bara det att sannolikheten att stationen ligger "off" är större för V2 än V3).
Ja, V2 undviker jag förstås också i görligaste mån, inte för att laddningen i sig är långsammare (min bil maxar en bit under v2 max effekt), men eftersom risken för att dela stolpe har ökat med åren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Verdi_ »

d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
fth skrev: 22 apr 2024 21:55
Love_O skrev: 22 apr 2024 21:31
En mack tjänar ju tydligen inte så mycket pengar på bränslet utan kaffe och korven. Det saknas ju oftast på Elbilsladdnings platserna, har man tur finns ju någon bit mat i närheten men annars är det ju bara stolpar stolpar stolpar. Det finns alltså noll pengar in på merförsäljning.
Det börjar dock bli lite förändring på den punkten, många nya Suc i Europa placeras nu vid köpcentrum av olika slag, och vissa byggs med egen servering, butik etc, dvs ungefär som fossilmackar, t.ex. Hilden i Tyskland:
IMG_5725.jpeg
Det borde ju rent logiskt gå ännu bättre att tjäna pengar på merförsäljning för elbilar, eftersom man ju är fast på laddaren betydligt längre än vad en ICE normalt är på fossilmacken.

/fth
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.

Det är betydligt bättre i Tyskland än iaf Frankrike och Spanien. I de sistnämnda länderna kan det vara en riktig öken när man ska ladda. Dock kan man ju faktiskt lägga nån minut på att scouta nästa SuC och välja en som ligger bättre till. Ofta finns det ju att välja på. Tar hellre ett icke optimalt stopp på ett bra ställe än ett optimalt på en tråkig hotellparkering.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av mikebike »

Lerumsexpressen skrev: 23 apr 2024 08:17
fth skrev: 22 apr 2024 23:31
d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Så har det absolut varit, men det håller som sagt på att ändras, alla nyöppnade SuC som jag har testat dom senaste 1-2 åren har varit på helt ok ställen.

Ofta köpcentrum, outlet villages etc, hamnar man där efter stängning så är dom inte så kul, men så länge det är öppet är det ju betydligt trevligare än ödetomter, parkeringar vid budgethotell etc som var normen förut.

/fth
Tesla kommer inte att få några gratisluncher fram över.
Markägare tror, samma som i detta forum att det är lönsamt med snabbladdare. Markägare har börjat att kräva betalt och hotar med vräkning om de inte får del av omsättningen eller tusentals kronor i månaden.

Jag har rivit anläggningar då fastighetsägaren vill ha mucho dineros och hotat med vräkning.

Så befintliga bensinstationer har fördelen med att de äger eller arrenderar marken medans rena laddoperatörer antingen får en köpa/äga marken eller arrendera för dyra pengar. Sedan finns möjligheter till samarbete med näringsidkare men där finns det också risker med rådighet över mark och verksamhet
Det är märkligt att bensinmackarna var så långsamma med att sätta upp snabbladdare vid sina befintliga anläggningar.
De borde har insett att elbilar är framtiden och att eftersom det tar längre tid att ladda en elbil än att tanka en avgasbil så hinner elbilister äta mer korv än avgasbilister.


Åter on topic så testade Teknikens värld Audi Q8 i diesel- och elutförande i förra numret. Resultatet i ekonomironden var jämnt skägg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 23 apr 2024 09:17
Lerumsexpressen skrev: 23 apr 2024 08:17
fth skrev: 22 apr 2024 23:31
d3marcus skrev: 22 apr 2024 22:57
Har kört åtskilliga Europasemestrar och generellt så är det klart tristare lokalmiljöer kring SuCs i Tyskland, Frankrike, Österrike, Italien et al. Inte ovanligt med billiga tomter i industriområden helt utan service.
Så har det absolut varit, men det håller som sagt på att ändras, alla nyöppnade SuC som jag har testat dom senaste 1-2 åren har varit på helt ok ställen.

Ofta köpcentrum, outlet villages etc, hamnar man där efter stängning så är dom inte så kul, men så länge det är öppet är det ju betydligt trevligare än ödetomter, parkeringar vid budgethotell etc som var normen förut.

/fth
Tesla kommer inte att få några gratisluncher fram över.
Markägare tror, samma som i detta forum att det är lönsamt med snabbladdare. Markägare har börjat att kräva betalt och hotar med vräkning om de inte får del av omsättningen eller tusentals kronor i månaden.

Jag har rivit anläggningar då fastighetsägaren vill ha mucho dineros och hotat med vräkning.

Så befintliga bensinstationer har fördelen med att de äger eller arrenderar marken medans rena laddoperatörer antingen får en köpa/äga marken eller arrendera för dyra pengar. Sedan finns möjligheter till samarbete med näringsidkare men där finns det också risker med rådighet över mark och verksamhet
Det är märkligt att bensinmackarna var så långsamma med att sätta upp snabbladdare vid sina befintliga anläggningar.
De borde har insett att elbilar är framtiden och att eftersom det tar längre tid att ladda en elbil än att tanka en avgasbil så hinner elbilister äta mer korv än avgasbilister.


Åter on topic så testade Teknikens värld Audi Q8 i diesel- och elutförande i förra numret. Resultatet i ekonomironden var jämnt skägg.
Njae. Kanske. Men samtidigt blir genomströmningen lägre. 100 fossilbilister köper kanske fler korvar än 20 elbilister?

Hur fasiken fick de jämnt skägg där? Q8 fossil är väl nästan ännu dyrare i inköp?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Lerumsexpressen »

ObscureEconomist skrev: 23 apr 2024 08:52
Aida skrev: 22 apr 2024 20:50
Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
Anslutningsavgiften till nätet med effekterna som krävs och själva laddstolparna är löjligt dyra också.
En 400 kW stolpe kostar nog ett par miljoner att få på plats med material, anslutning till elnät och liknande. För en stolpe ute i skogen som inte ger någon merförsäljning än laddning är payback ganska lång då.
Helt riktigt!
Och om en räknar baklänges om hur många bilar kWh som krävs för att enbart betala byggnationen så ser en ganska snart att det är Ebberödsbank.
Låtsas att du har 60 bilar ggr 25 kWh, det är 1500 kWh per dag och låt oss gissa att operatören tjänar 1 kr/kWh och laddstationen kostade 5 mkr att bygga.
Det tar över 9 år att få igen pengarna!!!

Då pratar vi inte ens om räntabilitet och allt det andra jag skrivit om.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Joho »

fth skrev: 22 apr 2024 21:50
Lerumsexpressen skrev: 22 apr 2024 21:24
Du får inte blanda ihop raff och billaddning.
Ta till exempel St1 raff i Gbg som anses vara ett lite raff hanterar 11,5 ton råolja per dag eller 30 miljoner fat råolja per år.
Energiinnehållet är 1,7 MW per fat enligt wikipedia, det blir fantastiskt många kW som hanteras per dag och år.
Sedan tjänar de pengar på restvärme och använder restgaser i processen.
Det är endast en bråkdel av restvärmen från i svenska raffinaderier som faktiskt används, huvudelen är ren förlust, precis som i all annan användning av fossila bränslen. Orsaken till att man kan elda för kråkorna på detta sätt är återigen att fossilindustrin subventioneras med nästan ofattbara summor per år, pengar som till skrämmande stor del hamnar i fickorna på diktatorer och deras vänner i diverse skurkstater.

Sveriges raffinaderier använder dessutom i storleksordningen 1TWh "riktig" el från det svenska elnätet per år, utöver dom enorma mängder fossil "fulenergi" dom förbrukar genom att elda råolja.

Allt detta har avhandlats flera gånger i många trådar här på TCS genom åren, t.ex. här:

viewtopic.php?t=10042

viewtopic.php?p=287375

/fth
Du skriver ovan, och i tidigare inlägg i tråden, om subventioner av fossilindustrin i flera led, har du konkreta exempel på dessa? Ingen dryg fråga, har bara genuint dålig koll.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7112
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av fth »

Joho skrev: 23 apr 2024 10:50
Du skriver ovan, och i tidigare inlägg i tråden, om subventioner av fossilindustrin i flera led, har du konkreta exempel på dessa? Ingen dryg fråga, har bara genuint dålig koll.
Det finns många källor till statistik över dessa, och ungefär lika många definitioner av vad som kvalar in som subventioner, alla seriösa aktörer är dock helt ense om att det är gigantiska belopp det handlar om, här är några av dom oftast citerade källorna:

https://www.eea.europa.eu/en/analysis/i ... -subsidies
(123 miljarder EUR i EU 2022)

https://www.iea.org/data-and-statistics ... s-database
(1,000 miljarder USD globalt 2022)

https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies
(7,000 miljarder USD globalt 2022)

Som synes så är det stor spridning på uppskattade belopp, främst beroende på definitioner, men oavsett vilken man väljer att lita på så representerar subventionerna alltså en ansenlig andel (1-7%) av världens totala BNP.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar