Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av spacecoin »

HenrikC skrev: 01 maj 2024 12:49
På 2040-talet är nya bensinbilar globalt lika sällsynta som elbilar var på 2010-talet.
Hur tänker du då?

För att ditt påstående ska kunna bli sant måste nyförsäljningen av ICE ned till nära noll före 2030. Som det ser ut nu kommer inte ens BEV ha halva marknaden av nyförsäljningen 2040 i EU/USA.

Just nu är BEV 12% av nyförsäljningen i EU och lägre i USA. ZIRP och statliga bidragen kommer inte tillbaka.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av HenrikC »

Som jag skrev, Nya bensinbilar. De gamla kommer fortsätta rulla många år till.

Marknadsandelen för elbilar i Kina bedöms till 45% i år enligt någon marknadsbedömare. Det är givetvis en uppskattning och vi får vänta på facit.

Utvecklingen kan gå väldigt fort. Andelen elbilar på den tyska marknaden gick från ca 2% i december 2029 till 30% i december 2022 när politikerna drog i nödbromsen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av Verdi_ »

HenrikC skrev: 01 maj 2024 13:14
Som jag skrev, Nya bensinbilar. De gamla kommer fortsätta rulla många år till.

Marknadsandelen för elbilar i Kina bedöms till 45% i år enligt någon marknadsbedömare. Det är givetvis en uppskattning och vi får vänta på facit.

Utvecklingen kan gå väldigt fort. Andelen elbilar på den tyska marknaden gick från ca 2% i december 2029 till 30% i december 2022 när politikerna drog i nödbromsen.
Vissa elbilar var väl nästan gratis i Tyskland ett tag? Knappast hållbart i längden.
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av Phats0 »

Det dröjer nog ett bra tag innan elbilar kommer i kapp avgasbilar.

Dyr inköp, dyr försäkring, dyr milkostnad om man inte har tillgång till billig ac-laddare, osäker andrahandsvärde, osäker livslängd. Icke övertygande räckvidd som nästan halveras vintertid.

Inte många jag känner till kör elbil. Bara några i brf av de 300 medlemmar och några på jobbet som har mer än 500 anställda.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av HenrikC »

Jag ser motsatsen: många jag känner kör elbil, Tesla eller annan och har gjort så i flera år.

Som Verdi skriver så var det ett tag förmånligt med elbil i Tyskland = hög försäljning. Förmånligt i Norge = hög försäljning.

Prispressen från Kina är hård nu. Prispressen fungerar som subventioner och vi kan vänta oss samma effekt på marknadsandelen som tidigare elbilsubventioner haft.

Man ser ju att bensinbilarna stiger i pris med inflationen, elbilarna gör det inte. Jämför Tesla Model Y mot några motsvarande bensinare över tiden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elbilsmarknaden (BEV) globalt

Inlägg av spacecoin »

HenrikC skrev: 01 maj 2024 15:34
Jag ser motsatsen: många jag känner kör elbil, Tesla eller annan och har gjort så i flera år.

Som Verdi skriver så var det ett tag förmånligt med elbil i Tyskland = hög försäljning. Förmånligt i Norge = hög försäljning.

Prispressen från Kina är hård nu. Prispressen fungerar som subventioner och vi kan vänta oss samma effekt på marknadsandelen som tidigare elbilsubventioner haft.

Man ser ju att bensinbilarna stiger i pris med inflationen, elbilarna gör det inte. Jämför Tesla Model Y mot några motsvarande bensinare över tiden.
Elbilarna, och speciellt Tesla, har saknat en fungerade marknad så jag tycker inte man kan dra några slutsatser förutom att TCO varit extremt dåligt de senaste två åren. Innan det med ZIRP och bidrag var det tvärt om.

Konkurrensen kommer (titta i Kina!) och volymerna kommer man det finns ingen tipping-point i sikte här.

Det är roligt att köra elbil dock.
Skriv svar