Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Delta »

Enligt https://www.reuters.com/business/autos- ... 24-04-30/
sparkar Elon cheferna för supercharger och utveckling av nya bilmodeller med minst 500 anställda.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Elon har tappat det fullständigt. Ingen utveckling av nya bilmodeller och lägre ambitionsnivå för SuC-nätverket...

Och varför? Jo satsa ännu mer på sina pojkdrömmar om självkörande bilar och humanoida robotar.

Han är en riktig drömmare. Tunnlar under städerna, neuralink, resor till Mars...

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4931
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av chaffis75 »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:42
Elon har tappat det fullständigt. Ingen utveckling av nya bilmodeller och lägre ambitionsnivå för SuC-nätverket...

Och varför? Jo satsa ännu mer på sina pojkdrömmar om självkörande bilar och humanoida robotar.

Han är en riktig drömmare. Tunnlar under städerna, neuralink, resor till Mars...

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.
Elon borde verkligen ta ett steg åt sidan på tesla och istället fokusera på sina drömmar mer, jag tror de vore bra både för honom och för tesla. Om inte så kanske din framtidsspaning kan bli sann, tyvärr..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8634
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Pontus »

Ja vad ska man säga. Att sparka alla som jobbar för den chef som just fått sparken för att ara ineffektiv känns som att det kommer kosta mer i slutändan än att gå igenom vad som inte fungerar och bara minska där det behövs.
Annars är det väl så att många stora företag drar på sig en massa extra vikt med tiden sedan om man ska superbanta ett par dagar eller sikta på en mer strikt hållning alla dagar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:42
Elon har tappat det fullständigt. Ingen utveckling av nya bilmodeller och lägre ambitionsnivå för SuC-nätverket...

Och varför? Jo satsa ännu mer på sina pojkdrömmar om självkörande bilar och humanoida robotar.

Han är en riktig drömmare. Tunnlar under städerna, neuralink, resor till Mars...

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.
Jag tror det är HELT kört med robotaxi för Tesla det här årtiondet.

Marknaden saknar inte konkurrens inom "L2+". I Kina har vi Zeekr, NIO, XPeng, Huawei om alla har liknande system på gatorna redan, och de ges bort med bilen eller säljs till låg kostnad.
Se https://www.wired.com/story/elon-musk-c ... sia-visit/

Li added that a rollout of even a “supervised,” data-lite version of FSD in China is “extremely unlikely.” She pointed to challenges for Tesla to support local operation of the software. Tesla still “has no [direct] access to map data in China as a foreign entity,” she wrote.

Instead, Tesla is likely using the deal extension with Baidu as an FSD workaround, with the data collected in China very much staying in China. Despite this, Tesla shares have jumped following news of the expanded Baidu collaboration.

Furthermore, Li said there’s “no strategic value” for Beijing to favor FSD when there are several more advanced Chinese alternatives. (We’ve tested them.)

“Chinese EVs are simply evolving at a far faster pace than Tesla,” agrees Shanghai-based automotive journalist and WIRED contributor Mark Andrews, who tested the driver assistance tech available on the roads in China. The US-listed trio of Xpeng, Nio, and Li Auto offer better-than-Tesla “driving assistance features” that rely heavily on lidar sensors, a technology that Musk previously dismissed, but which Tesla is now said to be testing.



Hur många L3 system har Mercedes sålt? Ett hundratal i USA. Det är ändå helt autonomt upp till 60km/h.

Jag har länge ifrågasatt poängen med självstyrning på stadsgator. Vad är mervärdet? På senare tid har jag funderat mycket på om jag ens skulle vilja ha en helt autonom bil och vad jag skulle vara beredd att betala extra i månaden.

Det enda användningsfall jag ser som intressant för mig är motorväg i motorvägsfart för långresor, och det kommer inte att Tesla att ha förrän de har bättre sensorer och jobbat med bara det i 3-4 år från nu.

Så om fem år kanske Tesla kan erbjuda en produkt som jag vill betala en tusenlapp för en gång om året.

Oavsett vad Elon försöker ta fram för trollkonster så är Tesla ett bilföretag och kommer att vara det i minst 5 år till med den typen av marginaler som kommer med det området.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Brages
Inlägg: 138
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Brages »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:42
Elon har tappat det fullständigt. Ingen utveckling av nya bilmodeller och lägre ambitionsnivå för SuC-nätverket...

Och varför? Jo satsa ännu mer på sina pojkdrömmar om självkörande bilar och humanoida robotar.

Han är en riktig drömmare. Tunnlar under städerna, neuralink, resor till Mars...

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.
En sparkad chef betyder ju inte att utvecklingen av nya modeller läggs i malpåse
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Brages skrev: 01 maj 2024 12:27
Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:42
Elon har tappat det fullständigt. Ingen utveckling av nya bilmodeller och lägre ambitionsnivå för SuC-nätverket...

Och varför? Jo satsa ännu mer på sina pojkdrömmar om självkörande bilar och humanoida robotar.

Han är en riktig drömmare. Tunnlar under städerna, neuralink, resor till Mars...

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.
En sparkad chef betyder ju inte att utvecklingen av nya modeller läggs i malpåse
Sparkade han inte hela avdelningen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 12:37
Sparkade han inte hela avdelningen?
Det var hela SuC-teamet som fick kicken - 500 pers. Oklart med Dan Ho:s team.

Får inte ihop agerandet med deras senaste 10-Q:
Screenshot 2024-05-01 at 12.45.49.png
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev: 01 maj 2024 12:03

Det verkar som att verkligheten är för tråkig för honom.

Jag ser det inte som helt otänkbart att Tesla kommer upphöra som företag inom 10 år om de inte får till FSD.


Jag har länge ifrågasatt poängen med självstyrning på stadsgator. Vad är mervärdet? På senare tid har jag funderat mycket på om jag ens skulle vilja ha en helt autonom bil och vad jag skulle vara beredd att betala extra i månaden.

Det enda användningsfall jag ser som intressant för mig är motorväg i motorvägsfart för långresor, och det kommer inte att Tesla att ha förrän de har bättre sensorer och jobbat med bara det i 3-4 år från nu.

Så om fem år kanske Tesla kan erbjuda en produkt som jag vill betala en tusenlapp för en gång om året.

Oavsett vad Elon försöker ta fram för trollkonster så är Tesla ett bilföretag och kommer att vara det i minst 5 år till med den typen av marginaler som kommer med det området.
Håller med. Tycker det är intressant att titta på videor då och då med FSD beta, men den är ju fortfarande efter nästan 4 års utveckling inte i närheten av att köra lika bra som en människa i stadstrafik. Istället för att plöja ner miljarder i självkörande taxibilar, kanske Los Angeles skulle satsa på att få till en fungerande kollektivtrafik… Problemet i många amerikanska städer är att det enda sättet att ta sig runt är att köra bil, vilket gör att många som helst skulle slippa att köra, mer eller mindre blir tvingade till det. Att utöka spårbunden trafik vore ett mycket bättre sätt att använda pengarna istället för att försöka få bilar att köra själva. Ett av de bästa länderna att köra bil i är också det land där det cyklas mest:

Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3332
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 01 maj 2024 12:40
Verdi_ skrev: 01 maj 2024 12:37
Sparkade han inte hela avdelningen?
Det var hela SuC-teamet som fick kicken - 500 pers. Oklart med Dan Ho:s team.

Får inte ihop agerandet med deras 10-Q från Q1.

Även Daniel Ho:s hela team ska sparkas men det är oklart hur många det är som jobbat för Ho enligt Reutersartikeln. 500 från Tinuccis team, plus de som jobbat för Ho.
Musk also plans to dismiss everyone working for Tinucci and Ho, including the roughly 500 employees who work in the Supercharger group, The Information said. It was not clear how many employees worked for Ho.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

En riktig drömarbetsgivare...
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av MY_piraya »

Han måste ha(öka) intäkterna från Tesla till sina andra projekt...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av TiborBlomhall »



Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

MY_piraya skrev: 01 maj 2024 13:03
Han måste ha(öka) intäkterna från Tesla till sina andra projekt...
Fast det är väl skilda företag och han äger inte 100% så det lär han inte kunna göra.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3332
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

Det har ju minst sagt gått trögt för Tesla att få fram nya modeller de senaste 6-7 åren eller så, efter 3/Y. Så det kanske inte är jättekonstigt att huvuden rullar.

Att samtidigt sparka hela avdelningen för nya modeller riskerar däremot att ”kasta ut barnet med badvattnet”

En alternativ förklaring/spekulation skulle kunna vara att Elon inte anser att Tesla ska utveckla helt nya bilmodeller längre utan satsa på andra saker. Lite som när Ericsson tyckte att de var färdiga med mobiltelefonutvecklingen strax före millenieskiftet efter att de gjort världens bästa mobiltelefon, T28. Efter T28 skulle det räcka med mindre förändringar av ett vinnande koncept. Restan är historia…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
100%. Det här jag jag sagt i evigheter med. Då kommer någon bull och förklarar för mig att SuC kommer att dra in fett med pengar. Historielöst. Bensinmackar tjänar inte pengar på bensinen.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Eftersom Elon verkar behöva lägga näsan i blöt vad gäller precis allt så lär det inte vara så bra kvalitet på de anställda...
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av MY_piraya »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 13:12
MY_piraya skrev: 01 maj 2024 13:03
Han måste ha(öka) intäkterna från Tesla till sina andra projekt...
Fast det är väl skilda företag och han äger inte 100% så det lär han inte kunna göra.
Det var väl uppe i media ganska nyligen att det köptes och såldes mellan bolagen på ett sätt som kanske inte var helt reko.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Nect
elbilist
Inlägg: 1628
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Nect »

Är på tiden att han gör som Bill Gates & kliver åt sidan. Tesla som företag hade nog mått bra av en annan VD.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Diskussionen om detta pågår just nu i (minst) tre olika trådar, men den här är kanske den som har en rubrik som bäst matchar ämnet. :D

I någon av dom andra trådarna skrev jag följande som jag tror är den mest sannolika förklaringen till vad som pågår:
Vad gäller diskussionen om att Elon sparkar hela SuC-avdelningen så tror jag vi kommer få veta mer om vad som faktiskt pågår inom kort. Jag har som sagt mycket svårt att tro att Tesla skulle släppa varken kontroll eller ambitioner för Supercharger-nätverket, jag gissar istället på att detta har med att skära kostnader att göra.

Jag skulle inte bli förvånad om dom monterar ned hela SuC-linan i Buffalo och flyger över den till Kina.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Olof Tenghoff »

Instämmer att självklart gör man sig inte av med SC-nätverket. Minskad expansionstakt har nog mer att göra med fokuseringen på robotaxi just med tanke på att dessa inte kommer att använda SC.

Den andra delen är att SC behövdes för att kunna sälja bilar men är inte jättelönsam i sig. Snarare en risk för reglering om man blir för dominerande. Antagligen bättre att låta konkurrenterna bygga ut lite mer, speciellt med tanke på att plug and charge kommer och man kan ladda en Tesla hyfsat bekvämt framöver.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Olof Tenghoff skrev: 01 maj 2024 18:48
Instämmer att självklart gör man sig inte av med SC-nätverket. Har nog mer att göra med fokuseringen på robotaxi just med tanke på att dessa inte kommer att använda SC.

Den andra delen är att SC behövdes för att kunna sälja bilar men är inte jättelönsam i sig. Snarare en risk för reglering om man blir för dominerande. Antagligen bättre att låta konkurrenterna bygga ut lite mer, speciellt med tanke på att plug and charge kommer och man kan ladda en Tesla hyfsat bekvämt framöver.
Robotaxi kommer inte fungera än på många år.
Skriv svar