Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Moderator: Redaktion
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Här kan man läsa en spaning om SuC från Forbes:
"How To (Barely) Make Sense Of Tesla Sacking Its Supercharger Team"
https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... rger-team/
"How To (Barely) Make Sense Of Tesla Sacking Its Supercharger Team"
https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... rger-team/
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 826
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Lönsamheten och kostnadskontroll är hans plikt!Verdi_ skrev: ↑01 maj 2024 13:38Eftersom Elon verkar behöva lägga näsan i blöt vad gäller precis allt så lär det inte vara så bra kvalitet på de anställda...Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 13:21Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.TiborBlomhall skrev: ↑01 maj 2024 13:11
Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.
Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.
Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.
Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.
Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 826
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Nja, Tesla har kring 140.000 anställda, tror knappast alla kan klassas som supertalanger och genier.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 13:21Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.TiborBlomhall skrev: ↑01 maj 2024 13:11
Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.
Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.
Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.
Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.
Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Förstår inte heller varför du tror att 99,9% av alla på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Har svårt att tro att vi på detta forum är annorlunda än andra i detta avseende.
Absolut att det på managementnivån på Tesla ställs extrema krav på begåvning och prestation. Sedan är väl managementnivån på den storleken av företag sällan något för den bekväme även om Tesla troligen är ett snäpp värre.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Den nyttjandegraden låter helt orimlig, det motsvarar ju bara typ 5 bilar per stolpe och dag, alltså 60 bilar totalt per dag på en normal SuC med 12 stolpar.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Var kommer den uppgiften från? Jag laddar rätt ofta på SuC i ett halvdussin länder, och jag tror inte någon av dom kanske 40 olika stationer jag frekventerar har i närheten så låg beläggning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Kan kanske vara ett årligt snitt? Räknat 24/7/365.fth skrev: ↑01 maj 2024 23:55Den nyttjandegraden låter helt orimlig, det motsvarar ju bara typ 5 bilar per stolpe och dag, alltså 60 bilar totalt per dag på en normal SuC med 12 stolpar.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Var kommer den uppgiften från? Jag laddar rätt ofta på SuC i ett halvdussin länder, och jag tror inte någon av dom kanske 40 olika stationer jag frekventerar har i närheten så låg beläggning.
/fth
Då är det kanske inte är orimligt då stolparna inte direkt nyttjas nattetid.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Jag tycker det ändå låter orimligt lågt, uttryckt på ett annat sätt skulle det motsvara c:a 4% beläggning, då skulle det behöva vara helt tomt rätt stora delar av dygnet/veckan/året för att väga upp alla dom tider det är 50-100% beläggning.Nect skrev: ↑02 maj 2024 00:06Kan kanske vara ett årligt snitt? Räknat 24/7/365.fth skrev: ↑01 maj 2024 23:55Den nyttjandegraden låter helt orimlig, det motsvarar ju bara typ 5 bilar per stolpe och dag, alltså 60 bilar totalt per dag på en normal SuC med 12 stolpar.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Var kommer den uppgiften från? Jag laddar rätt ofta på SuC i ett halvdussin länder, och jag tror inte någon av dom kanske 40 olika stationer jag frekventerar har i närheten så låg beläggning.
/fth
Då är det kanske inte är orimligt då stolparna inte direkt nyttjas nattetid.
Och SuC utnyttjas definitivt även på natten, jag kör då och då utanför ”normala” tider och är nuförtiden mycket sällan ensam på stationerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Hur mycket laddar du per gång, i snitt?
På en snabbladdare alltså.
50 kWh?
30?
På en snabbladdare alltså.
50 kWh?
30?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Jag vet inte om det var mig du frågade, men jag snittar på c:a 40 kWh per session på mina resor.Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:24Hur mycket laddar du per gång, i snitt?
På en snabbladdare alltså.
50 kWh?
30?
Jag är nog iofs inte representativ, eftersom jag har så pass gammal bil (X90 2016) som laddar rätt långsamt vid högre SoC så kör jag sannolikt betydligt kortare etapper än dom flesta.
För en normal långresa med en modern Tesla så gissar jag att snitt per session är >50 kWh.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7662
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Jag ligger på drygt 50 kWh per SuC- besök när jag kollar bakåt i appen. Några dagar har jag laddat 100 kWh (d.v.s. 2 x 50 kW).Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:24Hur mycket laddar du per gång, i snitt?
På en snabbladdare alltså.
50 kWh?
30?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7218
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Helt i linje med min killgissning ovan alltså, vilket skulle innebära att den där siffran på 200kWh per stolpe och dag motsvarar fyra bilar per dag, inte fem som jag räknade med. Ett snitt på totalt 48 bilar per dag för en SuC med 12 stolpar låter i mina öron helt orimligt.mikebike skrev: ↑03 maj 2024 14:38Jag ligger på drygt 50 kWh per SuC- besök när jag kollar bakåt i appen. Några dagar har jag laddat 100 kWh (d.v.s. 2 x 50 kW).Xanthopteryx skrev: ↑03 maj 2024 12:24Hur mycket laddar du per gång, i snitt?
På en snabbladdare alltså.
50 kWh?
30?
Mina normal-sessioner på c:a 40 kWh tar för mig strax under en halvtimme, men med tanke på min långsamma laddning så tror jag att en normalsession är c:a 15-20 minuter.
Det skulle i så fall innebära att 200kWh per stolpe och dag motsvarar en snitt-beläggning i tid på mellan 4.2% och 5.6%, det har jag mycket svårt att tro kan stämma.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3353
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Enligt Tessie-appen laddade jag följande antal kWh på DC-laddare under min påsklovsresa till Bayern:
40,3
55,0
31,0
32,6
49,5
8,7
30,1
50,0
52,4
25,0
30,3
57,4
15,0
Jag stannade nästan aldrig för att ladda, utan alla laddstopp utom ett (30,3 kWh) gjordes när jag ändå stannade av annan orsak, därav en del korta sessioner vid DC-laddare.
Det ska också sägas att jag misstänker att Tessie räknar lite fel (jag tror att appen inte tar korrekt hänsyn till Teslas buffert i botten),
men det ovanstående ger ändå en tillräckligt bra bild.
40,3
55,0
31,0
32,6
49,5
8,7
30,1
50,0
52,4
25,0
30,3
57,4
15,0
Jag stannade nästan aldrig för att ladda, utan alla laddstopp utom ett (30,3 kWh) gjordes när jag ändå stannade av annan orsak, därav en del korta sessioner vid DC-laddare.
Det ska också sägas att jag misstänker att Tessie räknar lite fel (jag tror att appen inte tar korrekt hänsyn till Teslas buffert i botten),
men det ovanstående ger ändå en tillräckligt bra bild.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Troligen går Tesla inte med vinst på verksamheten. Då de flesta SuC är öppna för alla så är det inte längre heller en marknadsföringskostnad som kan motiveras av att sälja fler bilar för Tesla.
Beslutet är helt logiskt rent ekonomiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
martinot skrev: ↑03 maj 2024 23:36Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Troligen går Tesla inte med vinst på verksamheten. Då de flesta SuC är öppna för alla så är det inte längre heller en marknadsföringskostnad som kan motiveras av att sälja fler bilar för Tesla.
Beslutet är helt logiskt rent ekonomiskt.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Skall också googla upp lite andra inlägg och lägga upp screen shots här. W8...spacecoin skrev: ↑04 maj 2024 00:27martinot skrev: ↑03 maj 2024 23:36Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Troligen går Tesla inte med vinst på verksamheten. Då de flesta SuC är öppna för alla så är det inte längre heller en marknadsföringskostnad som kan motiveras av att sälja fler bilar för Tesla.
Beslutet är helt logiskt rent ekonomiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7399
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Tja... (kliar sig i huvudet)... man kan ju hävda att anställer man massa folk, utbildar dem och låter dem bli jävligt bra på det de gör... och sen sparkar dem så de börjar jobba hos andra laddoperatörer... så accelererar man ju världens övergång till fossilfria transporter
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Ja lysande! Kanske sparka hela BMS och motor-teamet med när man ändå har farten uppe? ps. Don't do drugs kids.TiborBlomhall skrev: ↑04 maj 2024 01:15Tja... (kliar sig i huvudet)... man kan ju hävda att anställer man massa folk, utbildar dem och låter dem bli jävligt bra på det de gör... och sen sparkar dem så de börjar jobba hos andra laddoperatörer... så accelererar man ju världens övergång till fossilfria transporter
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7399
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Mail från Tesla till underleverantörer:
Tja, vi behöver iaf inte längre vara oroliga hur Seko-s blockad mot inkoppling av nya Supercharger stationer kommer påverka Tesla och konflikten
https://electrek.co/2024/05/03/read-the ... ger-chaos/please hold on breaking ground on any newly awarded construction projects and planned pre-construction walks.
Tja, vi behöver iaf inte längre vara oroliga hur Seko-s blockad mot inkoppling av nya Supercharger stationer kommer påverka Tesla och konflikten
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
När man läser det där så känns det verkligen som att Elon tagit för mycket knark och fått en snedtändning. Sparka alla i ett av företagets viktigaste och mest framgångsrika affärsområde eftersom han och chefen för Superchargers inte kunde komma överens om hur många som kunde sparkas i neddragningsprogrammet…TiborBlomhall skrev: ↑04 maj 2024 02:38Mail från Tesla till underleverantörer:
https://electrek.co/2024/05/03/read-the ... ger-chaos/please hold on breaking ground on any newly awarded construction projects and planned pre-construction walks.
Tja, vi behöver iaf inte längre vara oroliga hur Seko-s blockad mot inkoppling av nya Supercharger stationer kommer påverka Tesla och konflikten
Skrämmande att Elon inte avpolletterats ännu. Han borde definitivt inte vara företagsledare utan dra sig tillbaka och ägna sig åt knarkrehab. Det kan bara vara en tidsfråga nu.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Känns lite som vid Twitter övertagandet. En hel del väldigt stora och brutala neddragningar. Nog väldigt mycket för att visa på allvaret och skapa en hög sense of urgency att vända siffrorna. Blev en skakig tjänst under en period men nu frodas Twitter rätt bra.
Det skapar kortsiktigt säkert en stor problematik och kaos kring laddningsnätverket här och nu. Men Elon gjorde det till ett tydligt statement att han menar allvar och sätter man sig emot neddragningar/ besparingar / strategi ändringar från honom så tvekar han inte att göra dramatiska åtgärder.
Det skapar kortsiktigt säkert en stor problematik och kaos kring laddningsnätverket här och nu. Men Elon gjorde det till ett tydligt statement att han menar allvar och sätter man sig emot neddragningar/ besparingar / strategi ändringar från honom så tvekar han inte att göra dramatiska åtgärder.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Ett laddnätverk i kaos är precis vad som behövs för att få folk att skaffa elbil...bat skrev: ↑04 maj 2024 06:25Känns lite som vid Twitter övertagandet. En hel del väldigt stora och brutala neddragningar. Nog väldigt mycket för att visa på allvaret och skapa en hög sense of urgency att vända siffrorna. Blev en skakig tjänst under en period men nu frodas Twitter rätt bra.
Det skapar kortsiktigt säkert en stor problematik och kaos kring laddningsnätverket här och nu. Men Elon gjorde det till ett tydligt statement att han menar allvar och sätter man sig emot neddragningar/ besparingar / strategi ändringar från honom så tvekar han inte att göra dramatiska åtgärder.
Det kanske går lika smidigt att etablera en ny organisation som att byta namn på twitter (ups x menar jag ju)....
Model Y RWD
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Återigen, går det inte att ladda smidigt så köper ingen elbilar.martinot skrev: ↑03 maj 2024 23:36Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Troligen går Tesla inte med vinst på verksamheten. Då de flesta SuC är öppna för alla så är det inte längre heller en marknadsföringskostnad som kan motiveras av att sälja fler bilar för Tesla.
Beslutet är helt logiskt rent ekonomiskt.
Lämna det åt skattepengar att bygga infrastruktur är ju en indirekt form av subventioner och det kommer inte fungera globalt. Bara i progressiva länder.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Med andra ord 37 i snitt ungefär.Niklas Z skrev: ↑03 maj 2024 15:19Enligt Tessie-appen laddade jag följande antal kWh på DC-laddare under min påsklovsresa till Bayern:
40,3
55,0
31,0
32,6
49,5
8,7
30,1
50,0
52,4
25,0
30,3
57,4
15,0
Jag stannade nästan aldrig för att ladda, utan alla laddstopp utom ett (30,3 kWh) gjordes när jag ändå stannade av annan orsak, därav en del korta sessioner vid DC-laddare.
Det ska också sägas att jag misstänker att Tessie räknar lite fel (jag tror att appen inte tar korrekt hänsyn till Teslas buffert i botten),
men det ovanstående ger ändå en tillräckligt bra bild.
Och så tittar vi på en karta hur många stationer det finns och funderar även på hur beläggningen på dessa är vid olika tider.
Under sportlovshelgen, när folk åer upp och ner, är det såklart fullt exempelvis om vi tittar på vissa stationer i sverige. Men det är bara under dagen, troligen inte ens under hela dagen. Sedan har vi natten då det lär vara snudd på tomt.
Och resten av året är det försvinnande få som laddar.
Och som synes i din tabell så laddas det alltså väldigt lite många gånger. Man pytsar i för att komma fram den där sista biten.
Och alla batteribilsfans skryter ju alltid med hur mycket man laddar hemma och därmed laddar så billigt, vilket ju även där styrken tesen att beläggningen blir dålig.
I takt med att bilarna får längre räckvidder så minskar också behovet av snabbladdning på vägen och beläggningen kommer därmed minska ytterligare.
De filmer jag sett när folk långkör sina teslor, och Björn Nyland som sträcktestar, så ser det nästan alltid jäkligt ödsligt ut på laddstationerna.
Ett exempel här:
Många laddare. En bil.
Det finns ju en anledning till att Tesla har släppt så andra tillverkare får nyttja deras laddare: Det är för dålig beläggning och de måste minska blödandet av pengar.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 826
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Såg det på Teslas egen presentation från 2023, där hon som nu sparkats visade upp siffrorna. Och hon angav att de var uppåtgående men att de skulle jobba mer på nyttjandegraden.fth skrev: ↑01 maj 2024 23:55Den nyttjandegraden låter helt orimlig, det motsvarar ju bara typ 5 bilar per stolpe och dag, alltså 60 bilar totalt per dag på en normal SuC med 12 stolpar.Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 23:20Såg precis en Tesla presentation, där nyttjandegraden var på 200 kWh per dag och ladduttag för Tesla.
Gör gärna en matematisk övning och se hur mycket pengar det blir över efter att kapitalkostnader, skatter, avgifter och driftkostnader är hanterade.
Finns inte en chans att ens Teslas snabbladdning är bättre än ett nollsummespel.
Var kommer den uppgiften från? Jag laddar rätt ofta på SuC i ett halvdussin länder, och jag tror inte någon av dom kanske 40 olika stationer jag frekventerar har i närheten så låg beläggning.
/fth
Jag har ju ansvaret för snabbladdare och tyvärr så kostar det för mycket att bygga, driva och reinvestera i nya laddare inom 4 till 5 år, pga pålitligheten och teknikutvecklingen.
Kommer du ihåg hur snabba och bra snabbladdare var för 5 år sedan? Finns de kvar?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022