Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

Det skulle vara roligt med en BMW Z4 eller dylikt. Skulle kunna tänka mig en ganska gammal. Blir lågt förmånsvärde också och tanken är att ha den i trafik några månader per år bara på sommaren. Maj-juni och augusti kanske. Värdeminskning lär vara minimal också. Väljer man rätt bil så borde den öka i värde.

Men vad tycker Skatteverket? Har de invändningar? Någon som vet?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 675
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av roffe_s »

Verdi_ skrev: 19 maj 2024 12:26
Det skulle vara roligt med en BMW Z4 eller dylikt. Skulle kunna tänka mig en ganska gammal. Blir lågt förmånsvärde också och tanken är att ha den i trafik några månader per år bara på sommaren. Maj-juni och augusti kanske. Värdeminskning lär vara minimal också. Väljer man rätt bil så borde den öka i värde.

Men vad tycker Skatteverket? Har de invändningar? Någon som vet?
Nej, så länge Du sköter förmånsvärdet som Du ska (jag är osäker om Du kan ”pausa” förmånsvärdet under de månader bilen är avställd och därmed bevisligen inte kan användas och därmed utgöra någon förmån) kan jag inte se att Skatteverket ska ha några invändningar. De lägger vad jag vet ingen värdering i bilmodell eller syfte med ägandet.

Kanske finns mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21425.html
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1146
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Det finns en regel för beräkning av förmån på bilar äldre än sex år:

Bilmodellen är sex år eller äldre

För en bilmodell som är sex år eller äldre s.k. sexårsbil, ska nybilspriset enligt 61 kap. 7 § IL anses vara det högsta av:

– det verkliga nybilspriset och anskaffningsutgiften för extra­utrust­ning, och
– fyra prisbasbelopp
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vid en skatterevision är ju bilar det första som kollas noga.

Är det en exklusiv sportbil som bara ställs på under sommaren har det väl varit några fall som fått betala helårs förmånsvärde?

Normalt ska ju avställd förmånsbil inte beskattas.

Men varför blanda in företaget i en äldre bil med lågt värde?
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1146
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Brages skrev: 19 maj 2024 13:18
Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Lutar nog åt skröna tyvärr, hade ju varit fint om man kunde ha tio bilar på ett enda förmånsvärde.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

Ursäkta halvt off topic men finns det något bra internetforum för fåmansbolag?
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

Off Grid Byggaren skrev: 19 maj 2024 13:18
Men varför blanda in företaget i en äldre bil med lågt värde?
Du kan inte dra halva momsen, men annars av samma anledningar som man skaffar en ny förmånsbil?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av mans71 »

Spännande tråd. Så man kan alltså köpa tex. en Bentley 4 ½ Litre Le Mans för styft 10 mill och betala förmån för 229 200.
Model S P85DL+
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av benke_berguv »

Brages skrev:
Ursäkta halvt off topic men finns det något bra internetforum för fåmansbolag?
På Facebook finns en grupp som heter ”egenföretagare” där det finns en del matnyttigt att lösa men även mycket folk att fråga när det kommer till att ha ett fåmansbolag.

//benke
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8712
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Pontus »

mans71 skrev: 19 maj 2024 13:42
Spännande tråd. Så man kan alltså köpa tex. en Bentley 4 ½ Litre Le Mans för styft 10 mill och betala förmån för 229 200.
Jag tolkade det som det högsta av de två alternativen, så kostar bilen med alla tillbehör mer än 229 200 kr får du betala för det högre beloppet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

Pontus skrev: 19 maj 2024 13:56
mans71 skrev: 19 maj 2024 13:42
Spännande tråd. Så man kan alltså köpa tex. en Bentley 4 ½ Litre Le Mans för styft 10 mill och betala förmån för 229 200.
Jag tolkade det som det högsta av de två alternativen, så kostar bilen med alla tillbehör mer än 229 200 kr får du betala för det högre beloppet.
De såldes väl på 30-talet så det är precis det benke menar
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1146
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av holden »

Vill man köpa samlarbilar för mångmiljonbelopp tippar jag att SKV vill att det ska framgå av verksamhetsbeskrivningen att företaget investerar i sådant, då blir det inget förmånsvärde alls såvida man inte anser bilarna var bruksbilar för dagligt bruk som ersätter en bil man annars köpt privat.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Brages skrev: 19 maj 2024 13:18
Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Så "frugans bil" skulle vara utan förmånsvärde. :lol:
Tror inte det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1791
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av tor-ake »

Kollade förmånsvärdet på en 13 år gammal z4 m. trelitersmotor och lite utrustning - 6000kr/mån.
Företagshelförsäkring brukar också vara dyrare än privat försäkring.

Kan inte se hur det skulle löna sig att ha den på företaget. Möjligen om det är mkt reparationer, då reparationer är avdragsgilla.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av ErikHallq »

Brages skrev: 19 maj 2024 13:18
Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Det stämmer, men inte om man har två bilar samtidigt dock. Det är om du byter förmånsbil och har två olika bilar samma månad, då blir det tekniskt sett dubbel beskattning om man ska göra rätt. Men sen har du rätt till att få tillbaka pengarna för den med lägst förmånsvärde
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

tor-ake skrev: 19 maj 2024 15:20
Kollade förmånsvärdet på en 13 år gammal z4 m. trelitersmotor och lite utrustning - 6000kr/mån.
Företagshelförsäkring brukar också vara dyrare än privat försäkring.

Kan inte se hur det skulle löna sig att ha den på företaget. Möjligen om det är mkt reparationer, då reparationer är avdragsgilla.

Ja ska man betala förmånsvärde året om så är det ju dåligt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1791
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av tor-ake »

Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8712
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev: 19 maj 2024 14:58
Brages skrev: 19 maj 2024 13:18
Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Så "frugans bil" skulle vara utan förmånsvärde. :lol:
Tror inte det.
Dock tror jag det gäller vid byte av bil eller om man av någon anledning måste ha hyrbil vid typ verkstadsbesök. Då kan man under en månad slippa betala för båda bilarna och bara betala för den dyraste, jag vill minnas det från flera år tillbaka. Så kanske därifrån skröna kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Brages »

tor-ake skrev: 19 maj 2024 17:17
Även om det är förmånsvärde bara 3 mån om året så är det ju ändå mellan 10 och 15 tkr som skall in till skattmasen jmf noll kronor om man äger den privat. Var ska man hitta en uppsida som väger upp det?
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.

Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.

Det är ett intressant uppslag
Senast redigerad av Brages, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av mans71 »

Enligt länken tidigare verkar SKV även vilja täppa till möjligheten att ha sommarbil på firman. Man ska betala motsvarande vad en sån bil kostar att hyra;

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... r-semester
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8712
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Pontus »

mans71 skrev: 19 maj 2024 17:55
Enligt länken tidigare verkar SKV även vilja täppa till möjligheten att ha sommarbil på firman. Man ska betala motsvarande vad en sån bil kostar att hyra;

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... r-semester
Vill minnas att folk som haft Ferrari eller andra dyra bilar på firman och bara haft dom påställda 3 månader fått backning på detta då det varit dyra underhållskostnader som ansetts spela roll och då tror jag dom fick betala förmånsvärde för hela året. Detta också bara något som ligger långt bak i huvudet så kanske inte helt korrekt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Verdi_ »

Pontus skrev: 19 maj 2024 18:57
mans71 skrev: 19 maj 2024 17:55
Enligt länken tidigare verkar SKV även vilja täppa till möjligheten att ha sommarbil på firman. Man ska betala motsvarande vad en sån bil kostar att hyra;

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... r-semester
Vill minnas att folk som haft Ferrari eller andra dyra bilar på firman och bara haft dom påställda 3 månader fått backning på detta då det varit dyra underhållskostnader som ansetts spela roll och då tror jag dom fick betala förmånsvärde för hela året. Detta också bara något som ligger långt bak i huvudet så kanske inte helt korrekt.

Jag har läst nåt om en Porsche också som bara kördes på bana och alltid var avställd. Skjutsades på trailer till och från banan. Det gick inte heller.

Alltså, ta inte tråden på för stort allvar. Är bara en av mina många ideer som aldrig blir nåt. :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av bylund »

Pontus skrev: 19 maj 2024 17:24
Nicke Nyfiken skrev: 19 maj 2024 14:58
Brages skrev: 19 maj 2024 13:18
Hur är det med dubbla förmånsvärden? Jag har hört någon gång att man bara betalar det högsta då man bara kan nyttja en bil åt gången. Låter dock inte som det SKV jag känner utan mer som en skröna
Så "frugans bil" skulle vara utan förmånsvärde. :lol:
Tror inte det.
Dock tror jag det gäller vid byte av bil eller om man av någon anledning måste ha hyrbil vid typ verkstadsbesök. Då kan man under en månad slippa betala för båda bilarna och bara betala för den dyraste, jag vill minnas det från flera år tillbaka. Så kanske därifrån skröna kommer.
Om man byter bil så är det den bil man har haft längst en viss månad som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nect
elbilist
Inlägg: 1644
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?

Inlägg av Nect »

Står under rättsligvägledning hos Skatteverket.

”Avställd bil
Om en förmånsbil varit avställd i enlighet med lagen (2019:370) om fordons registrering och användning, kan förmånsvärdet sättas ned med en tolftedel för varje hel kalendermånad avställningen varat. Nedsättningen grundar sig på att ett avställt fordon inte får köras annat än till besiktning.”

Det räcker att bilen är påställd en dag så utlöser den full förmånsbeskattning för hela månaden.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21425.html
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar