Sida 1 av 1

Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 16:41
av Feddan
Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC? :cry:

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 17:03
av Niclas
Nej. Du måste ha styrelektroniken som finns i UMCn för att ladda trefas.
Kör du typ2-laddning finns styrelektroniken i laddstolpen.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 17:34
av jjmaskin
Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 18:20
av Leo
Nja så mycket kostar nog inte en extra UMC? Har för mig att jag betalade 3800+700 för extra 3-fas kontakt för 11 månader sen. Kan ju ha prishöjts men generellt har Tesla haft väldigt konkurrenskraftiga priser på sånt när man jämför med övriga bilmärken. Framför allt med bilar av den här kalibern/prestandan/priset. Här är lite tagit fritt från minnet.

Komplett Extra UMC 4500
19" originalfälgar 2800
TPMS 570
Punkteringssats/kompressor 470
Typ2-typ2 (obs 32A 3-fas) 1750

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 18:36
av Gustafsson
UMC i Norge är nu prishöjd till 7500 NOK från 5300 när jag köpte den för drygt en v sedan

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 25 feb 2016 20:17
av thompap
Ja prishöjningar på alla tillbehör. På whispbars höjde de med 150% (!!!)

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 06:26
av Feddan
jjmaskin skrev:
Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden
Är det en laddbox? Vad kostade den?

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 06:53
av mickeisol
Feddan skrev:
Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC? :cry:
det finns 16A varianter av 32A sladdarna,
nrgkick har lite blåtandsfinesser

Men den smidigaste och billigaste verkar vara evconnect varianten (16A) med strömstyrkeinställningen i typ2kontakten.
jag vet inte säkert men UMC till tesla tror jag bara funkar till tesla, dom här kan man använda till alla typ2 bilar.

http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 08:32
av Leo
UMC till Teslan funkar inte på e-Golf i alla fall. Börjar ladda men stänger av efter en knapp minut.

Så Tesla kör en egen "standard" även fast det är en Typ2 kontakt på sladden fysiskt.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 08:51
av apkungen
Feddan skrev:
Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC? :cry:
Du måste antingen ha en umc eller en laddbox. Det finns portabla laddboxar som klarar 32A 3fas och kan ladda alla elbilar.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 09:10
av jjmaskin
Feddan skrev:
jjmaskin skrev:
Nu har min Wallbe kommit ska bara hälla i ampereolja i ena änden
Är det en laddbox? Vad kostade den?
Ca 6000:- med 4 m typ 2 kabel lite mer om man ville ha rdif eller vad det hetter sån där liten låsdutte

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 09:16
av Lessmog
mickeisol skrev:
Feddan skrev:
Finns det något alterativ till UMC:n för att ladda från ett 3-fas-uttag? Alltså typ2-kontakt som passar i Teslan i ena änden och 3-fas-kontakt (röd 3x16A 400V) i andra änden? Eller är det bara att hosta upp ~7K för en extra UMC? :cry:
det finns 16A varianter av 32A sladdarna,
nrgkick har lite blåtandsfinesser

Men den smidigaste och billigaste verkar vara evconnect varianten (16A) med strömstyrkeinställningen i typ2kontakten.
jag vet inte säkert men UMC till tesla tror jag bara funkar till tesla, dom här kan man använda till alla typ2 bilar.

http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Norska Telsa-Björn har testat Umc på en Merca A-klass och fann till sin förvåning att den laddade mycket bättre än med MB:s sladd, fick 11kw vill jag minnas. (Video ganska nyligen.)

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 12:24
av e5m1r
Mb har väl tesla grejer

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 13:34
av HelectriC
MB A-klass electric?? är det nån slags prototyp/testbil då eller? Vad jag vet finns det bara B-klass electric än så länge.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 13:37
av Lessmog
Jo, det kanske var B-klass. Men poängen var att MB inte själva visar att man kan ladda trefas, fast det går tydligen med UMC:n.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 13:54
av HelectriC
Lessmog skrev:
Jo, det kanske var B-klass. Men poängen var att MB inte själva visar att man kan ladda trefas, fast det går tydligen med UMC:n.
en av de stora negativa punkterna med B electric är annars att man inte kan snabbladda den. Så det är ju intressant om det faktiskt funkar med trefas, som ju iaf är snabbare än vanlig 16A enfas.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 14:44
av jonas
Renault Zoe går inte heller "snabbladda" Men som sagt 22kw på dess batteri är ju rätt kort tid ändå. Tycker Mercan fått oförtjänt dålig kritik pga brist på DC laddning. 3fas laddning anser jag vara mer värt än DC snabbladdning. Någon som har koll på skillnaden i laddtid om man teoretiskt kunnat DC ladda ?

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 15:09
av Lessmog
Jag har inte tid att kolla videon igen även om den var rätt kort (för att vara Björn ;) ) men här är en länk. Hoppas den funkar.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 26 feb 2016 18:36
av HelectriC
jonas skrev:
Renault Zoe går inte heller "snabbladda" Men som sagt 22kw på dess batteri är ju rätt kort tid ändå. Tycker Mercan fått oförtjänt dålig kritik pga brist på DC laddning. 3fas laddning anser jag vara mer värt än DC snabbladdning. Någon som har koll på skillnaden i laddtid om man teoretiskt kunnat DC ladda ?
Nja, skulle jag väl säga. Att inte kunna snabbladda längs vägarna kan bli ett stort problem, speciellt med ett såpass litet batteri. Ponera att du kör till jobbet ( kanske t.o.m. i sträng kyla) och sen inte lyckas få nån laddplats på jobbet (vilket hänt min fru några gånger). Lösningen för henne har då varit att ta 10min snabbladdning på vägen hem för att inte gå tom. Det går då inte med MBn utan man får snällt hitta ett vanligt uttag nånstans och vänta sina timmar. Industrikontakt är som oftast inget man bara hittar sådär spontant på väg hem, det är ju för det mesta nåt man har antingen hemma eller på jobbet. Så frånvaro av snabbladdning är en ordentlig nackdel.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 11 mar 2016 20:34
av bullen
Nu har jag fått och kopplat in min wallb-e 11kw. Skönt att ha en 3fas typ 2 hängande på väggen. Nu åker umc ner under golvet!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 11 mar 2016 22:51
av Jocce
bullen skrev:
Nu har jag fått och kopplat in min wallb-e 11kw. Skönt att ha en 3fas typ 2 hängande på väggen. Nu åker umc ner under golvet!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det där verkar vara ett prisvärt alternativ till extra UMC (som dessutom då kan sitta ute i alla väder...)

Beställde du direkt från Tyskland eller från Danska distributören?


Inkoppling är bara 3-fas och sedan köra igång?

Hur ser fästerna ut? Går det att montera den på en stolpe?


/Jocce

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 12 mar 2016 08:18
av nilsson
Om man kör på 22kw laddaren utan att ha dubbelladdare i teslan vilken effekt laddar man med då?
Det var ju inte så stor prisskillnad på 11 och 22kw...


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 12 mar 2016 09:16
av Svenssons
nilsson skrev:
Om man kör på 22kw laddaren utan att ha dubbelladdare i teslan vilken effekt laddar man med då?
Det var ju inte så stor prisskillnad på 11 och 22kw...
Det blir 11 kW då.

Re: Alternativ till UMC:n, Typ2 -> 3-fas

Postat: 12 mar 2016 14:23
av bullen
Köpte direkt från Tyskland. Tyvärr fick man koppla in både 3 fas o typ 2 sladden själv då dessa låg lösa i paketet. Man kan välja mellan fast matning eller en 3fas kontakt som man pluggar in i ett befintligt uttag. Jag valde det senare