Röd husvagn på beg my

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare

Röd husvagn på beg my

Inlägg av Elellerhur »

Vill byta från m3 till my begagnad. Vill ha dragkrok och när jag tittar på annonsbilder ser jag flera som på skärmen har symbolen röd husvagn. Haft det på min m3 vilket innebär vatten i släpvagnskopplingen.

För att fixa det behöver man montera bort den, torka ut den, och tejpa sladden för att förhindra vatten att ta sig in (köper man en ny kopplingsdel behöver man tejpa den innan montering). På m3 är det väldigt bökigt att fixa detta, bland annat behövdes min frus lite mindre hand som kom längre in för att lossa kontakten. Detta görs via den befintliga dragkroksluckan, och själv liggandes på marken.

Så jag undrar ifall någon har fixat detta på en my, är det lika bökigt?
IMG_0238.jpeg
IMG_0276.jpeg
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Röd husvagn på beg my

Inlägg av mussla »

Elellerhur skrev: 14 feb 2025 11:29
Vill byta från m3 till my begagnad. Vill ha dragkrok och när jag tittar på annonsbilder ser jag flera som på skärmen har symbolen röd husvagn. Haft det på min m3 vilket innebär vatten i släpvagnskopplingen.

För att fixa det behöver man montera bort den, torka ut den, och tejpa sladden för att förhindra vatten att ta sig in (köper man en ny kopplingsdel behöver man tejpa den innan montering). På m3 är det väldigt bökigt att fixa detta, bland annat behövdes min frus lite mindre hand som kom längre in för att lossa kontakten. Detta görs via den befintliga dragkroksluckan, och själv liggandes på marken.

Så jag undrar ifall någon har fixat detta på en my, är det lika bökigt?
Det var ett tag sedan jag hade släpet påkopplat på min y men jag har för mig att den visar rött släp om man är i trailermode och kopplar ur släpet. Alltså så här:

- 1. kopplar på släpet. Och väljer trailer mode. Eventuellt så aktiveras trailermode automatiskt när man kopplar in slälvagnskontakten.
- 2. Kopplar från släpet utan att manuellt stänga av trailermode. -> röd trailer ikon.
- 3 stänger av trailer mode i menyn -> trailerikonen slocknar.

Om röd ikon lyser med inkopplad släpvagn så är det såklart fel. Likaså om röd ikon lyser när trailer mode är av och inget släp är tillkopplat så är det också ett fel. Borde gå att enkelt testa före köp
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Du måste helt enkelt köpa en röd husvagn.
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare

Inlägg av Elellerhur »

Trailer mode av eller på spelar ingen roll, felet är vatten i kontakten med följd att röd husvagn symbol är tänd. Min bil funkar nu utan röd husvagn sedan i somras då jag tejpade kontakt och ledning, innan hade jag röd husvagn i ett år, utom om jag kopplade släp, då blev den blå.

Det är svårt att testa om man köper tex via Carla, de har nu ett antal my med röd husvagn symbol i deras bildmaterial, jag tror inte de vet att det är ett fel på bilen.
Exempelbild nedan.

Men skulle vara kul att höra om någon har fixat detta på sin my.

Här är en länk om hur man fixar det på m3:
viewtopic.php?t=35395

Men som sagt så går det att göra detta utan att demontera bakstycket på bilen, om man har en smal hand ;)
IMG_0005.png
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Elellerhur skrev: 14 feb 2025 14:26
Trailer mode av eller på spelar ingen roll, felet är vatten i kontakten med följd att röd husvagn symbol är tänd. Min bil funkar nu utan röd husvagn sedan i somras då jag tejpade kontakt och ledning, innan hade jag röd husvagn i ett år, utom om jag kopplade släp, då blev den blå.

Det är svårt att testa om man köper tex via Carla, de har nu ett antal my med röd husvagn symbol i deras bildmaterial, jag tror inte de vet att det är ett fel på bilen.
Exempelbild nedan.

Men skulle vara kul att höra om någon har fixat detta på sin my.

Här är en länk om hur man fixar det på m3:
viewtopic.php?t=35395

Men som sagt så går det att göra detta utan att demontera bakstycket på bilen, om man har en smal hand ;)
Är du säker på att den inte visar röd husvagn om man har trailer mode på men ingenting kopplat i släpvagnskontakten? Hur fungerar din 3:a om du gör så?

Jag kommer ihåg att trailerikonen lyste varje gång jag kopplade från släpet tills jag manuellt stängde av trailermode. Mycket märklig funktion tycker jag. Eftersom den förstår att ett släp är inkopplat respektive urkopplat så borde den kunna aktivera / deaktivera trailermode automatiskt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare

Inlägg av Elellerhur »

Om jag har trailer mode på så får jag röd husvagn, stänger jag av trailer mode försvinner den. Förut var den tänd hela tiden utom om jag kopplade släp för då blev den blå. Sedan kunde det vara tillfällen på någon timme när röd husvagn försvann, men som sagt annars tänd över ett år.

Det kan ju vara så att my inte har problem med vatten i kontakten, de kan ju ha gjort förbättringar. Och det kanske är så att de my jag sett bilder på inte har kopplat ur trailer mode, men de är därför jag är nyfiken på om ägare till my har detta problem?
Senast redigerad av Elellerhur, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Nu har jag kollat mina gamla inlägg om detta. Så här fungerar det på MY:

"Min aktiverar trailer-mode automatiskt när jag kopplar in kontakten. När jag kopplar ur kontakten så byter trailer-ikonen färg från blå till röd men den är fortfarande i trailer-läge. "

Det du ser på blocket kan alltså vara att någon har kopplat in en släpvagn och sedan kopplat ur den men inte gått in i menyn och stängt av trailer mode. Om du ser det ofta på Carla så tar jag det som intäkt för att de kontrollerar släpvagnskontakten samtidigt som de tar bilderna och har gjort som jag beskriver ovan.

Det kan naturligtvis vara fel på massa kontakter också men det jag beskriver är en möjlig förklaring.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Elellerhur skrev: 14 feb 2025 15:56
Om jag har trailer mode på så får jag röd husvagn, stänger jag av trailer mode försvinner den. Förut var den tänd hela tiden.
Samma som på MY då alltså. Men när din kontakt var trasig så lyste husvagnen rött oavsett om du var i trailer mode eller inte?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare

Inlägg av Elellerhur »

Ja, den lyste hela tiden oavsett trailer mode läge.
Användarvisningsbild
Poppen
Teslaägare

Inlägg av Poppen »

Jag har haft samma problem på min Y, den röda husvagnen lös konstant oavsett mode. En ranger löste det genom att byta kontakt samt fylla silikon och tejpa för att förhindra vatten från att ta sig in. Tror det tog en dryg timma för honom att utföra arbetet och han var tvungen att demontera bakstycket.
Det var inte första gången han utförde detta arbete på en Y..
MYP 2024
Såld: M3LR 2019
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare

Inlägg av Elellerhur »

Va bra att iallafall den rangern visste att det inte räcker med att bara byta kontakten, eftersom en ny kontakt kommer att ge samma fel igen om ett tag.
Skriv svar