E Teslas räckvidd baserad på 60km/h??
Moderator: Redaktion
Vilken hastighet räknar tesla med när de säger att 85d ska klara ca 50 mil?
Hade idag problem med att klara 28 mil på full laddning? Kan det verkligen vara så illa?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hade idag problem med att klara 28 mil på full laddning? Kan det verkligen vara så illa?
Re: E Teslas räckvidd baserad på 60km/h??
De går enligt NEDC, New European Driving Cycle:
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Europ ... ving_Cycle
Så att den kommer 500 km är lika "sant" som att en VW Lupo 3L drar 0,3 l/mil.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Europ ... ving_Cycle
Så att den kommer 500 km är lika "sant" som att en VW Lupo 3L drar 0,3 l/mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är ju inte Tesla som räknar utan EU med sin NEDC-körcykel. Det blir ju lite felvisande när det är bensin och dieselbilar.
I USA använder man en lite mer verklighetstrogen körcykel för att bedömma förbrukning, så dom siffrorna är lite närmre verkligheten.
Sen räknar man inte med extra förbrukare, som t.ex värme i elbilar... eller ens radio/besysning på vanliga bilar. (NEDC alltså)
Så på vintern blir det extra felvisande, i allafall på elbilar som inte har samma spillvärme som fossilbilar.
I USA använder man en lite mer verklighetstrogen körcykel för att bedömma förbrukning, så dom siffrorna är lite närmre verkligheten.
Sen räknar man inte med extra förbrukare, som t.ex värme i elbilar... eller ens radio/besysning på vanliga bilar. (NEDC alltså)
Så på vintern blir det extra felvisande, i allafall på elbilar som inte har samma spillvärme som fossilbilar.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Håller helt med dej nilsson.
Saxat från annan tråd,
"Hade inte tackat nej till 40-50 RIKTIGA mil. Har idag ca 25-30, ibland bara 20 med en P90D..."
När någon då tyckte att jag körde "för fort", gjorde jag denna uträkning nedan, och tyvärr är det väl så.
-----------------------------------------------------------
http://teslaclubsweden.se/batterireserv ... i-model-s/
Kallt ute / varmt ute = värme/ac, oftast kör inte jag/man, A till B o sen e de bra, ofta er det några till stopp m.m.
Allt som allt summerar upp till ca 275/km(25mil) för mej(ja, jag har inte köpt en P för att jag älskar o fisa runt i 40 i keps
)
67,4 kwh + 6% = 71,44
/0,200= 357 km
/0,250= 285 km
/0,300= 238 km
Detta är min verklighet! o vet ni? FAN vad jag älskar denna bilen!!!
(fast har börjat fundera på en X)
Saxat från annan tråd,
"Hade inte tackat nej till 40-50 RIKTIGA mil. Har idag ca 25-30, ibland bara 20 med en P90D..."
När någon då tyckte att jag körde "för fort", gjorde jag denna uträkning nedan, och tyvärr är det väl så.
-----------------------------------------------------------
http://teslaclubsweden.se/batterireserv ... i-model-s/
Kallt ute / varmt ute = värme/ac, oftast kör inte jag/man, A till B o sen e de bra, ofta er det några till stopp m.m.
Allt som allt summerar upp till ca 275/km(25mil) för mej(ja, jag har inte köpt en P för att jag älskar o fisa runt i 40 i keps

67,4 kwh + 6% = 71,44
/0,200= 357 km
/0,250= 285 km
/0,300= 238 km
Detta är min verklighet! o vet ni? FAN vad jag älskar denna bilen!!!
(fast har börjat fundera på en X)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
För alla som inte kört under våren och sommaren, ni kommer att bli förvånade hur mycket förbrukningen sjunker, i vissa fall halverad.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
50 mil är baserat på den förrädiska europeiska körcykeln NEDC, där snitthastigheten faktiskt är ca 33 km/h. Helt värdelösa siffror - precis som siffrorna som Volvo har som påstår att en V70 med diesel kan gå på 0,3 l / mil.nilsson skrev:Vilken hastighet räknar tesla med när de säger att 85d ska klara ca 50 mil?
Siffrorna från den amerikanska myndigheten EPA är bättre. Teslas egna typical-siffror är också vettiga, tror de baserar sig på konstant körning i runt 100 km/h. Det är möjligt att komma runt 40 mil på en laddning med en 85D i min egna erfarenhet, men då kan man inte köra särskilt snabbt och får tänka lite extra på hur man kör. 28 mil är dock rätt lågt, då får det vara dåliga omständigheter eller hög hastighet (130+) Jag brukar räkna med att komma ca 30 mil i allra värsta fall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det mer än jag som känner lite sköna Dan P vibbar...nilsson skrev:... om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
JappNicke Nyfiken skrev:Är det mer än jag som känner lite sköna Dan P vibbar...nilsson skrev:... om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!![]()
![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har en tesla säljare sagt att bilen ska klara 50 mil på fulladdning ?nilsson skrev:Vilken hastighet räknar tesla med när de säger att 85d ska klara ca 50 mil?
Har du inte köpt bilen av tesla så kanske räckvidden inte är det ända som inte stämmer i bilens beskrivning då allmän okunnskap är vanlig bland säljare som är vana att sälja ICE bilar
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Kommer nog lära sig leva med räckvidden efter ett tag! Vet att det inte kommer vara några problem i den dagliga körningen då jag oftast håller mig under 10 mil. Känns dock lite surt att man måste köra så försiktigt på långresor...Svenssons skrev:Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
Verkar inte som att de flesta känner att dom behöver köra så försiktigt på långresor.. Det snabbaste och effektivaste är tydligen att köra så fort du får/vågar och sen stanna och ladda på de SC där det behövs.
Du kommer lära dig var gränserna går när du kört lite mer. Tips: Ställ in destinationen på gps:en så berättar bilen för dig om du måste ta det lite lugnare för att komma fram.nilsson skrev:Kommer nog lära sig leva med räckvidden efter ett tag! Vet att det inte kommer vara några problem i den dagliga körningen då jag oftast håller mig under 10 mil. Känns dock lite surt att man måste köra så försiktigt på långresor...Svenssons skrev:Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Åtminstone 27 mil kommer man med en "simpel" 70D i 110-120 en vanlig grå vinterdag i Skåne med ett par minusgrader utan regn/slask/snö. Så med en 85D borde man komma några mil till en tråkig vinterdag...nilsson skrev:Vilken hastighet räknar tesla med när de säger att 85d ska klara ca 50 mil?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Körde med gps inställd på Malmö idag, när jag passerade Lagan hade jag ca 80-90km extra jämfört med avstånd till destinationen på gps vilket jag tyckte borde varit lugnt. Slutade ändå med att jag fick krypa i 90 de sista 4 milen för att ha 2km kvar när jag anlände till Löddeköpinge! Var lite spännande i slutetbylund skrev:Du kommer lära dig var gränserna går när du kört lite mer. Tips: Ställ in destinationen på gps:en så berättar bilen för dig om du måste ta det lite lugnare för att komma fram.nilsson skrev:Kommer nog lära sig leva med räckvidden efter ett tag! Vet att det inte kommer vara några problem i den dagliga körningen då jag oftast håller mig under 10 mil. Känns dock lite surt att man måste köra så försiktigt på långresor...Svenssons skrev:Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!

Då gissar jag att du har räckvidden inställd på "rated". Jag föreslår att du byter till "typical", som är vad Tesla menar att bilen drar snarare än NEDC (vilket nämndes tidigare är rena glädjekalkylen). Typical ligger betydligt närmare verkligheten.nilsson skrev:Körde med gps inställd på Malmö idag, när jag passerade Lagan hade jag ca 80-90km extra jämfört med avstånd till destinationen på gps vilket jag tyckte borde varit lugnt. Slutade ändå med att jag fick krypa i 90 de sista 4 milen för att ha 2km kvar när jag anlände till Löddeköpinge! Var lite spännande i slutet![]()
Låter som att resan började i mina trakter...nilsson skrev:Körde med gps inställd på Malmö idag, när jag passerade Lagan hade jag ca 80-90km extra jämfört med avstånd till destinationen på gps vilket jag tyckte borde varit lugnt. Slutade ändå med att jag fick krypa i 90 de sista 4 milen för att ha 2km kvar när jag anlände till Löddeköpinge! Var lite spännande i slutetbylund skrev:Du kommer lära dig var gränserna går när du kört lite mer. Tips: Ställ in destinationen på gps:en så berättar bilen för dig om du måste ta det lite lugnare för att komma fram.nilsson skrev:Kommer nog lära sig leva med räckvidden efter ett tag! Vet att det inte kommer vara några problem i den dagliga körningen då jag oftast håller mig under 10 mil. Känns dock lite surt att man måste köra så försiktigt på långresor...Svenssons skrev:Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
Det som du upplevde är yttre förhållande som modd på vägbanan som ökar friktionen som ökar förbrukningen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Full tank varje morgon istället för bensinpump 1-2 ggr i veckan. För mig sparar Teslan tid då jag slippe macken. Kör 20-25 mil om dagen vardagar. Ibland 30-35. Laddar hemma på natten. Har endast stannat vid supercharger i Infracity för att ha fetladdat batteri nör jag skall visa L-mode för kollegor...
Förstår att vissa behöver 40-50 mil per dag. Men det är fasen extremt få...
För mig. Sparar tid och inte tankat en vanlig bil på 6 månader+. Gryyyymt skönt att slippa den skiten!
Förstår att vissa behöver 40-50 mil per dag. Men det är fasen extremt få...
För mig. Sparar tid och inte tankat en vanlig bil på 6 månader+. Gryyyymt skönt att slippa den skiten!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ett annat tips, om du inte redan gjort det, är att visa Typical räckvidd och inte Rated under Controls->Settings.nilsson skrev:Körde med gps inställd på Malmö idag, när jag passerade Lagan hade jag ca 80-90km extra jämfört med avstånd till destinationen på gps vilket jag tyckte borde varit lugnt. Slutade ändå med att jag fick krypa i 90 de sista 4 milen för att ha 2km kvar när jag anlände till Löddeköpinge! Var lite spännande i slutet![]()
När du ställt in en destination i navigatorn så kan du klicka på det stora diagrammet i toppmenyn och därunder välja fliken "Trip". Om du tittar på den nästa gång och ser att du redan från start kommer hamna på under 5% vid slutmålet så kan du med dagens temperaturer räkna med att du INTE kommer fram utan laddning på vägen, med bibehållen hastighet.
Åkte själv från Duved/Åre till Sundsvall med familjen i lördags. Bilen visade att jag skulle ha 17% kvar när jag kom fram till SuC Sundsvall men vi kom fram med 4% kvar, dock utan att sänka hastigheten. Detta var en sträcka på 298 km och vi hade takbox monterad på bilen och hastigheten var aldrig över 110km/h pga väglag och de flesta sträckor mellan 80-90 km/h. Utomhustemperatur runt nollan.
Tesla M3 AWD
Takbox drar en del mer. Märkte det nör jag drog till Götalaburg denna sommar. Fick sänka hastigheten lite helt enkelt för att kompensera för takbox och fullpackade bil. 6 personer i bilen och maxlastad.
Japp, i mitt fall tror jag att det var takboxen som var den största boven. Å andra sidan vill man inte köra så fort med takbox, för det dånar/viner en hel del mer, speciellt i högre hastigheter.hybris skrev:Takbox drar en del mer. Märkte det nör jag drog till Götalaburg denna sommar. Fick sänka hastigheten lite helt enkelt för att kompensera för takbox och fullpackade bil. 6 personer i bilen och maxlastad.
Tesla M3 AWD
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag körde ner till Hamburg i somras, låg konstant +30 över på motorvägen, var aldrig bekymrad över räckvidden.nilsson skrev:Kommer nog lära sig leva med räckvidden efter ett tag! Vet att det inte kommer vara några problem i den dagliga körningen då jag oftast håller mig under 10 mil. Känns dock lite surt att man måste köra så försiktigt på långresor...Svenssons skrev:Har du 14 mil till din lokala Maxi-butik? Tyvärr är det lite tunt med snabbladdare öster om E4:an (undantaget Blekinge-kusten) för tillfället. Finns en i Växjö och två i Kalmar. Bättring är dock på G och om du normalt inte kör uppåt 30 mil per körning så bör det inte vara några problem även utan laddare. Som också sagts så kommer räckvidden också gå upp i och med att temperaturen går upp.nilsson skrev:Efter 4 dagar med bilen älskar man ju alla funktioner! Känns dock som en enorm ändring av körstil kommer krävas om man ska kunna använda bilen till annat än veckohandling på lokala Maxi butiken!
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Ja ljudnivån är mycket högre med takbox. Så sant att man av den anledningen också håller ned hastigheten lite för komforten.
Jag har kört 46 mil på en laddning. Men en 2013 modell S85. Karlstad-Oslo t/r med 10 timmar stop i Oslo. Körde enligt hastighetsbegränsningen och det var optimala förhållanden. Körde snålt då. Använde aldrig bromsen förutom för att stanna när jag kom fram då. Regen minimalt, coastade som oftast.
Vintertid är det så manga parametrar som spelar in på räckvidden. Ökat luftmåtstånd i den kalla luften och så uppvärmning av bilen. Är det inte jättekallt så blåser det ju ofta mer och förlust pga motvind är ju store i så fall. Men den stora variabeln som är mer oförutsägbar är rullmotståndet. Vått, slask, snö kan öka förbrukningen väldigt mkt. Däcktyp avgör också mycket. Hade en lånebil i Januari. 140 km/h mellan Arboga och Örebro drog den 380 Wh/km i minus 17 grader och vindstilla (är ju ofsast det vid den tempen...). Min bil samma sträcka i samma förhållanden drog 315 Wh/km. Den lånebilen kändes trögare och måste ha varit däcken. Tror det var Pirelli, och säkert för lågt lufttryck, kollade inte dock. Jag kör Hakka R2 med 3.3 Bar som jag skrivit om på bloggen.
Vid aktiv körning har man ju mindre kWh att roa sig med. Dels får man ju förluster i form av regen när man använder den (eller mer om man bromsar). Å andra sidan så får man resistansförluster i batteriet så man har ju i praktiken inte 85 kWh längre. Fråga på elbilforum.no nyligen, och tydligen är standarden 0.5C eller 1.0C för uppmätning av kapacitet. Skulle då motsvara att dra 40 kW eller 80 kW från batteriet hela tiden. Här blir det ju en dubbel effect på vintern om man kört hart när bilen drar mycket, så får man också mindre ut av batteriet.
Vintertid är det så manga parametrar som spelar in på räckvidden. Ökat luftmåtstånd i den kalla luften och så uppvärmning av bilen. Är det inte jättekallt så blåser det ju ofta mer och förlust pga motvind är ju store i så fall. Men den stora variabeln som är mer oförutsägbar är rullmotståndet. Vått, slask, snö kan öka förbrukningen väldigt mkt. Däcktyp avgör också mycket. Hade en lånebil i Januari. 140 km/h mellan Arboga och Örebro drog den 380 Wh/km i minus 17 grader och vindstilla (är ju ofsast det vid den tempen...). Min bil samma sträcka i samma förhållanden drog 315 Wh/km. Den lånebilen kändes trögare och måste ha varit däcken. Tror det var Pirelli, och säkert för lågt lufttryck, kollade inte dock. Jag kör Hakka R2 med 3.3 Bar som jag skrivit om på bloggen.
Vid aktiv körning har man ju mindre kWh att roa sig med. Dels får man ju förluster i form av regen när man använder den (eller mer om man bromsar). Å andra sidan så får man resistansförluster i batteriet så man har ju i praktiken inte 85 kWh längre. Fråga på elbilforum.no nyligen, och tydligen är standarden 0.5C eller 1.0C för uppmätning av kapacitet. Skulle då motsvara att dra 40 kW eller 80 kW från batteriet hela tiden. Här blir det ju en dubbel effect på vintern om man kört hart när bilen drar mycket, så får man också mindre ut av batteriet.