Sida 1 av 1
Snabbladdning
Postat: 17 nov 2025 15:53
av Bronze
85D-2016
Är Supercharger vid Eurostop i Örebro ovanligt trött?
Jag vet att min modell bara har 120kW som max men har aldrig varit över 50 fyra gånger i rad på nämnd anläggning.
Förkonditionerat med timer innan och lagt in som destination.
Vet att massa parametrar styr så som beläggning och temperatur etc men vår X går alltid relativt snabbt och min tidigare Polestar 2 med.
Re: Snabbladdning
Postat: 17 nov 2025 17:11
av Nicke Nyfiken
Bronze skrev: ↑17 nov 2025 15:53
85D-2016
Är Supercharger vid Eurostop i Örebro ovanligt trött?
Jag vet att min modell bara har 120kW som max men har aldrig varit över 50 fyra gånger i rad på nämnd anläggning.
Förkonditionerat med timer innan och lagt in som destination.
Vet att massa parametrar styr så som beläggning och temperatur etc men vår X går alltid relativt snabbt och min tidigare Polestar 2 med.
Hur lång tid har du kört med SuCen som destination när du kommer fram dit?
Vilken SoC har du haft när du påbörjat laddningen?
Att förkonditionera hemma innan avfärd räcker inte för att uppnå max laddeffekt på SuC.
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 12:43
av Bronze
SoC mellan 5-10%
Förkonditionerat via app i 15 och lika mycket till via destination.
Runt 0 grader ute.
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 13:28
av mikebike
Bronze skrev: ↑18 nov 2025 12:43
SoC mellan 5-10%
Förkonditionerat via app i 15 och lika mycket till via destination.
Runt 0 grader ute.
Alldeles för kort förvärmning. Förkonditioneringen värmer bara upp batteriet till någon plusgrad och 15 minuters färd/värmning är för kort tid, särskilt så här års.
AAKEE har säkert uppgift om hur många grader temperaturen ökar per minut.
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 13:35
av fth
Den här typen av frågor dyker upp varje år vid den här tiden, och svaret är alltid detsamma: det krävs betydligt längre förvärmning och/eller körsträcka än detta för att laddeffekten skall bli "normal".
Rådet vid kyla är att alltid ladda inför/vid ankomst när batteriet fortfarande är varmt, och köra en rejäl sträcka innan första snabbladdning när batteriet är kallt/djupfryst.
/fth
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 16:54
av manneson
Ja, det är ett halvt ton metall som ska värmas upp. Det tar tid med effekt motsvarande några spisplattor.
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 18:28
av AAKEE
mikebike skrev: ↑18 nov 2025 13:28
Bronze skrev: ↑18 nov 2025 12:43
SoC mellan 5-10%
Förkonditionerat via app i 15 och lika mycket till via destination.
Runt 0 grader ute.
Alldeles för kort förvärmning. Förkonditioneringen värmer bara upp batteriet till någon plusgrad och 15 minuters färd/värmning är för kort tid, särskilt så här års.
AAKEE har säkert uppgift om hur många grader temperaturen ökar per minut.
1C per minut på 3/Y med dubbla motorer.
Samma på S med trippla.
3/Y ska upp i nästan 50C för optimal lanndnibg så alllt under 30 minuter är antagligen fail, utom långresa på sommaren då batteriet kan vara 40C redan pga resan.
Re: Snabbladdning
Postat: 18 nov 2025 22:32
av Bronze
Ok, då är det som det är helt enkelt.
Stort tack för fina svar.
Re: Snabbladdning
Postat: 19 nov 2025 07:29
av mikebike
Bronze skrev: ↑18 nov 2025 22:32
Ok, då är det som det är helt enkelt.
Stort tack för fina svar.
Du får ta en rejäl omväg på väg till SuC.

Re: Snabbladdning
Postat: 23 nov 2025 11:44
av Bronze
Sist gick den längre innan laddning och kom faktiskt upp i 100kW om än för en väldigt kort stund

Re: Snabbladdning
Postat: 23 nov 2025 11:53
av Bjelke
Ett bra tips är att kika på motorbromsen (regen alltså), det ska inte vara någon
begränsning på den alls åtminstone när man närmar sig laddaren.
Att gasa/bromsa med regen nån mil kan hjälpa lite också men inte jättemycket. Mest
intressant om man har bråttom och gratis laddning
