Kommer modell 3 att förändra världen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

Vad gäller SuC tror jag att många ser det som att sätta sig i knät på en annan biltillverkare, och jag tror att man ser mer begränsningar än möjligheter. Men varför inte ha som Leafen, två standarder? Då får man det bästa från båda världarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Vad gäller SuC tror jag att många ser det som att sätta sig i knät på en annan biltillverkare, och jag tror att man ser mer begränsningar än möjligheter. Men varför inte ha som Leafen, två standarder? Då får man det bästa från båda världarna.
Model S kan ju ladda från vanliga uttag med UMC, typ 2, Chademo via adapter och superladdare. Inte ens Tesla är så särskilt beroende av superladdare alltså.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Nä precis, skulle Tesla gå i konkurs och Superchargerna försvinna så klarar sig Model S ändå. De skulle klara sig minst lika bra som de andra elbilarna t.o.m.
Att ta både Typ-2/Supercharger och CCS är ju ännu enklare än Typ-1 och Chademo. Det är ju samma kontakt med två extra pinnar bara.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Basunen »

Shven skrev:
Har läst en bok som heter Disruption och handlar om när gammal teknik blir överkärd av ny teknik. I boken beskrivs när Facits mekaniska räknare blev förbisprungen av de digitala räknarna, när digitala kameror slut ut gamla kameror med film och när Kodak gick i konkurs. Inte för att den gamla tekniken var dålig utan för att den nya var billigare.

Vad som hänt är lättare att beskriva men det är svårare att sia om framtiden. Om batterierna kommer att fortsätter att följa samma prisutveckling som de gjort de sista åren kommer batterierna bli så billiga år 2023 att bilar med ICE inte kommer att vara konkurrenskraftiga.

Om det blir så här vet ingen men vad boken beskriver är att förändringen går mycket fortare än man tror. Det är 7 år dit!
Där har du svaret. Kört en Leaf version 1 i två år. Elbil är så mycket bättre. Och min är en enkel variant, men ändå så kul. Om nu M3 blir en riktigt kul bil kommer förarna vilja ha den. Ekonomichefen kommer också vilja ha den, för den är billigare. Då kommer det gå riktigt fort. Kommer bli konkurser för de som inte är med i utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Laban »

Basunen skrev:
Där har du svaret. Kört en Leaf version 1 i två år. Elbil är så mycket bättre. Och min är en enkel variant, men ändå så kul. Om nu M3 blir en riktigt kul bil kommer förarna vilja ha den. Ekonomichefen kommer också vilja ha den, för den är billigare. Då kommer det gå riktigt fort. Kommer bli konkurser för de som inte är med i utvecklingen.
Det där är rätt intressant, läs ex denna:

http://www.automotive-eetimes.com/news/ ... s_id=79766

Audis chef över elektromobilitet, eller elbilsdivisionen om man så vill:
If carmakers would abandon their restraints, the electromobility landscape would look quite different, he made clear. “Those who had ever driven electrically are lost for the internal combustion engine for all times”, Niemand said.
Och där har vi nog en av de viktigaste sakerna med elbilen. T.o.m i våran Outlander så får man ganska snabbt känslan att det är något fel med att köra på något annat än el. Provar man sedan en Model S P90 DL så är det kört :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Laban »

Det lustiga med det där är väl:
. Let the Bolt and LEAF owners of the world worry about pinching pennies. Tesla Model 3 buyers will operate on an entirely different plane, one that looks up to the Model S rather than down to the mass produced people movers of the world.
Vi vet iofs inte exakt vad Model 3 blir för bil men en inte alltför vågad gissning är väl att det är Model 3 som kommer att anses vara billig i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerka »

Jag reagerar på artikelns insinuation att eftersom tidigare elbilar sålt dåligt så är de ett nischsegment som har ett lågt försäljningstak. Men anledningen till att elbilar hittills sålt dåligt är ju att de har varit dåliga!

Jag menar att tidigare elbilar har varit svårsålda av tre skäl:
1) räckvidden
2) priset
3) laddningen (tidsåtgång och antal ställen)

Med Model S har Tesla löst två av dessa problem, och den har kapat åt sig en marknadsandel i lyxsegmentet. Med Model 3 löser de inköpspriset också, så varför skulle den inte kunna konkurrera i mellanpremiumklassen?

Jag tror Tesla kommer kunna sälja precis så många Model 3 som de kan producera. Gäller för övrigt Bolt och Ampera-E också. Och när det väl händer, då kommer det bli fart på alla andra biltillverkare.

Det märke som dröjer till efter 2020 med att släppa en duglig elbil tror jag kommer se sina aktier rasa fortare än vintern utför våra fjällar. Jag tror det kommer bli fantastiskt tydligt vad folk vill ha när det finns vettiga eldrivna alternativ. Jag menar, folk köper ju laddhybrider redan idag trots att de kostar mer, och jag tror det beror på att eldriften är attraktiv i sig själv. Tysthet, vridmoment, miljöhänsyn, bränsleekonomi - allt talar för elmotorn.

2030 ungefär tror jag att ICE-bilar kommer vara helt ute. Största frågan kommer vara hur snabbt tillverkarna kan rampa upp produktionen av elbilar. Jag tror de kommer kunna ta över 5% av marknaden 2020, 30% 2025 , 50% 2030 och 90% 2035. Möjligtvis bromsas det av att biltillverkarna försöker styra om kunderna till ICE för att alls få dem sålda.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

Jag tror på ett scenario där vi får en brytpunkt där luften går ur ICE-marknaden inom loppet av ett par år. När det inträffar vet jag inte, men så kommer det nog att bli. Plötsligt är alla medvetna om fördelen med elbilar och alla vill ha en. Ingen vill köpa en fossilbil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av joel80 »

Toja skrev:
När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. :( Här hoppas jag verkligen att jag har fel..

Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Toja skrev:
När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. :( Här hoppas jag verkligen att jag har fel..

Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.

Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Toja »

Jerka skrev:
Jag reagerar på artikelns insinuation att eftersom tidigare elbilar sålt dåligt så är de ett nischsegment som har ett lågt försäljningstak. Men anledningen till att elbilar hittills sålt dåligt är ju att de har varit dåliga!

Jag menar att tidigare elbilar har varit svårsålda av tre skäl:
1) räckvidden
2) priset
3) laddningen (tidsåtgång och antal ställen)

Med Model S har Tesla löst två av dessa problem, och den har kapat åt sig en marknadsandel i lyxsegmentet. Med Model 3 löser de inköpspriset också, så varför skulle den inte kunna konkurrera i mellanpremiumklassen?

Jag tror Tesla kommer kunna sälja precis så många Model 3 som de kan producera. Gäller för övrigt Bolt och Ampera-E också. Och när det väl händer, då kommer det bli fart på alla andra biltillverkare.

Det märke som dröjer till efter 2020 med att släppa en duglig elbil tror jag kommer se sina aktier rasa fortare än vintern utför våra fjällar. Jag tror det kommer bli fantastiskt tydligt vad folk vill ha när det finns vettiga eldrivna alternativ. Jag menar, folk köper ju laddhybrider redan idag trots att de kostar mer, och jag tror det beror på att eldriften är attraktiv i sig själv. Tysthet, vridmoment, miljöhänsyn, bränsleekonomi - allt talar för elmotorn.

2030 ungefär tror jag att ICE-bilar kommer vara helt ute. Största frågan kommer vara hur snabbt tillverkarna kan rampa upp produktionen av elbilar. Jag tror de kommer kunna ta över 5% av marknaden 2020, 30% 2025 , 50% 2030 och 90% 2035. Möjligtvis bromsas det av att biltillverkarna försöker styra om kunderna till ICE för att alls få dem sålda.
Jag tror att försäljningen kan "explodera".
Det finns inte många killar i världen som inte vet vad en Tesla är trots att dom aldrig gjort reklam.
Jag tror att väldigt många vill ha en Tesla bara priset blir rätt (som Model 3).
Det sak bli spännande när dimvisar den och även när dom börjar leverera.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av bylund »

danni skrev:
joel80 skrev:
Toja skrev:
När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. :( Här hoppas jag verkligen att jag har fel..

Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.

Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Förvisso sant, men det blir nog snarare en sedan än kombi, så även om volymen blir stor kan det vara svårt att ta vissa stora föremål, som t ex möbler. Däremot på långresa med familjen och många mindre kollin så lär den hävda sig bra även mot en V60.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
joel80 skrev:
Toja skrev:
När Model 3 kommer är den troligen billigare än V60. Om man räknar total kostnaden på 3 år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frågan är om den blir jämförbar med V60. Klarar den stt lasta lika mycket plus hela familjen med barnstolar och allt utan att man sitter ihoptryckt som ett dragspel i fram kan jag mycket väl tänka mig Model3 som nästa bil. Men jag har fått uppfattningen att det blir lite mer som en Hyundai i30 i storlek.. :( Här hoppas jag verkligen att jag har fel..

Skulle det vara så att Model3 blir för lite (för mina behov) får jag hoppas att någon av de andra tillverkarna som lovat elbilar kommer med ett vettigt alternativ. Troligen kommer i allafall några hinna släppa sina elbilar innan Model3 landar i Sverige (typ 2018).
De har ju sagt att den ska vara som 3-serien i storlek, dvs som V60 också för den delen. Och Model S visar ju verkligen att en elbil kan förvalta utrymmena mycket bättre. Den är ju våldsamt rymlig på alla sätt, och kan absolut konkurrera med V70 i en klassisk familjebilsrond trots att den bara är halvkombi.

Med tanke på Teslas position på marknaden just nu och den tänkta prisbilden tror jag de skulle dribbla bort sig om Model 3 visade sig vara en småbil.
Förvisso sant, men det blir nog snarare en sedan än kombi, så även om volymen blir stor kan det vara svårt att ta vissa stora föremål, som t ex möbler. Däremot på långresa med familjen och många mindre kollin så lär den hävda sig bra även mot en V60.
Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
danni skrev:
Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.
Ni är säkert några stycken, men rent statistiskt sett vågar jag påstå att ni är insignifikanta. Ni får väl vänta till Tesla släpper en pickup :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Jerker skrev:
danni skrev:
Jag hade inte blivit förvånad om Model 3 blir en halvkombilösning liknande Model S. Jag tror dessutom de flesta inser ganska fort att de inte egentligen behöver kunna ta stora möbler i bilen. Det finns enklare sätt att lösa det på. Även här i kombilandet #1 har ju trenden faktiskt gått mot att folk inser att de klarar sig på en BMW GT och liknande trots att de har familj. Att kunna lasta enorma fyrkantiga paket är helt enkelt såpass sällan ett issue. Sålänge utrymmet är stort och det är lätt att lasta i och ur nåt stort som en barnvagn, så tror jag folk får det att funka.
Jag tror att vi är rätt många som lever så här: Vi har eget hus med trädgård. Att renovera och bygga om är en livsstil och för att sköta allt detta krävs en rejäl bil (kombi) med drag och möjlighet till tackräcke, eftersom behoven att använda dessa faciliteter är ofta återkommande och inte några engångsföreteelser. När jag kan köpa en sån elbil till ett humant pris är jag nöjd, inte förr.
Ni är säkert några stycken, men rent statistiskt sett vågar jag påstå att ni är insignifikanta. Ni får väl vänta till Tesla släpper en pickup :)
Vi är rätt många, kan jag lova. Alla är inte exakt som jag, men lägg till barnfamiljer som ska ha in mer än en vagn därbak, husvagnsägare, hästägare etc. så blir det rätt många. Men alla kommer inte att köpa en Tesla och framför allt: Innan det finns en sån elbil på marknaden och som inte ligger i miljonklassen så kommer de att hålla sig till fossilbilar. Med min historia som köpare av väl begagnade kombibilar, företrädesvis Volvo, för att få ner kapitalkostnaden, så är jag en udda fågel bland köpare av nya bilar. Jag har aldrig tidigare i mitt 53-åriga liv köpt en ny bil och anledningen till att jag gör det nu är att det inte finns begagnade elbilar att köpa. Och eftersom det verkar som att det kommer att dröja sisådär 25-30 år tills det kommer att gå att köpa en begagnad elbilskombi som motsvarar mina behov för några tusenlappar så tvingas jag bita i det sura äpplet och köpa nytt. Antagligen blir det så att jag kommer att köpa en Tesla 3, och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har full förståelse för att vissa har behov av stort lastrum, men att det måste finnas i en bil som betecknas som en "kombi" förstår jag inte.

Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Basunen »

Jerker skrev:
Jag tror på ett scenario där vi får en brytpunkt där luften går ur ICE-marknaden inom loppet av ett par år. När det inträffar vet jag inte, men så kommer det nog att bli. Plötsligt är alla medvetna om fördelen med elbilar och alla vill ha en. Ingen vill köpa en fossilbil.
Precis. Vem vill då köpa en bil som är sämre och dyrare? Kommer bli riktigt spännande att följa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
...och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.
Vänta du till Tesla släpper Model V (som i villa) - en billig kombi med dragkrok, tackräcke, hållare för gipsskivor OCH måsvingedörrar! Du kommer tömma ditt pensionskonto!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
...och sen sälja den och köpa en Tesla Y och då kanske jag klarar mig utan backup av en fossilkombi och då får det bli det sista bilköp jag gör i livet.
Vänta du till Tesla släpper Model V (som i villa) - en billig kombi med dragkrok, tackräcke, hållare för gipsskivor OCH måsvingedörrar! Du kommer tömma ditt pensionskonto!
:) Ser med spänning fram emot det...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av Jerker »

ovelundkvist skrev:
Jag har full förståelse för att vissa har behov av stort lastrum, men att det måste finnas i en bil som betecknas som en "kombi" förstår jag inte.

Lastrummet i min 85D är ju nästan dubbelt så stort som i en V70 kombi?!?
Fast en gammal 240/740/940 kombi har ett oslagbart utrymme. Det är inte bara en fråga om volym utan hur måtten är disponerade. Det ska vara fyrkantigt med en stor baklucka så att man kan utnyttja hela bredden och höjden och ingen kant baktill osv. Jag fraktat väldigt stora och långa saker i en 740 som man aldrig skulle få in i en rad andra kombi- och halvkombibilar som på pappret har lika stora bagageutrymmen. Och om det nu går att lasta dubbelt så mycket i en Tesla S så är det inte riktigt jämförbart eftersom den kostar i runda slängar minst 200 ggr mer än min gamla Volvo gjorde i inköp... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av LarsL »

Tror det är en större del elbilsköpare som har behov av lastutrymme och dragkrok än bilköpare i genomsnitt. Villaägare och landsbygdsbor har betydligt lättare att ladda bilarna och de kör ofta halv långa sträckor för att klara vardagen så elbilen passar dem. Den här gruppen behöver ofta det där extra utrymmet både i bilen och på ett släp.

Det jag sitter och småhoppas på är att det som kallas Model Y släpps samtidigt, alltså en 5-sitsig Model X Crossover-over. Men de lär ju fokusera på en bil typ i taget åtminstone per presentation.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kommer modell 3 att förändra världen?

Inlägg av danni »

Fast Jerker, om du utgår från folk som absolut inte får in sakerna i annat än en enormt rymlig och helt fyrkantig gammal box som 940, då är ni verkligen i pytteliten minoritet. Visst finns ni, men inte nog för att tillverkarna ska ta någon hänsyn till er om man tittar på utbudet på marknaden. Hur många bilar finns det idag som uppfyller det kriteriet? Det vore möjligen E-klasskombin, men den kommande generationen kommer ha mindre utrymme. Och Volvo överger lådformen i och med V90. Sen finns det vissa som absolut inte vill leva utan dragkrok för den delen, men de är inte så jättemånga de heller.

Jag säger som sagt inte att dina behov är påhittade eller att du är helt ensam om att ha den. Jag säger bara att de allra, allra flesta inte har såna behov, och jag tror dessutom väldigt många svenskar lurar sig att de absolut behöver kombi fastän de inte gör det. Jag har själv två småbarn och jag kan intyga att Model S är en helt perfekt familjebil, även om du till exempel skulle ha en stor syskonvagn. En rymlig elbil, särskilt en med så väldisponerade utrymmen som en Tesla, duger utmärkt i halvkombiform till de flesta, inklusive barnfamiljer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar