Köpa eller inte köpa
Moderator: Redaktion
Köpa eller inte köpa
Finns säkerligen en tråd om detta redan men jag startar en ny då jag inte hittar någon annan.
Har precis beställt en Model S 90D men har nu beslutsångest om jag verkligen ska gå vidare med affären eller inte. Vad säger ni alla som äger Tesla, är det värt pengarna?
Har precis beställt en Model S 90D men har nu beslutsångest om jag verkligen ska gå vidare med affären eller inte. Vad säger ni alla som äger Tesla, är det värt pengarna?
Re: Köpa eller inte köpa
Hahaha, vilket svar förväntar du att få på Tesla forum? "Nej, asså, den där Model S är inget vidare, köp en Diesel Passat istället"joakim_ skrev:Finns säkerligen en tråd om detta redan men jag startar en ny då jag inte hittar någon annan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om du kan avvara pengarna så är den värd dem. En helt fantastisk bil. Men som sagt, här kommer du mest få bekräftelser på att det är en bra idé att köpa en Tesla. Men det är kanske det du vill ha nu om du börjar tveka?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Visst kan det kännas besvärligt att vräka ut en stor summa pengar till en plåtburk, men Du kommer inte ångra Dig när Du väl har fått den. Det kan jag garantera!
- lator
- Teslaägare
Precis som Bylund skriver, har du det finansiella utrymmet så finns det inte mycket att tveka på. Några gångbara alternativ existerar ju inte! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Givet! Världens bästa!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Känns ju dumt att fråga om Tesla är en bra bil på något annat forum än just detta
.
Men det känns ändå som att de flesta är ärliga och faktiskt talar om om det är en bra bil eller ej, men efter att provkört en så är det svårt att vilja ha någon annan bil än just en Tesla.
Tack för snabba svar!

Men det känns ändå som att de flesta är ärliga och faktiskt talar om om det är en bra bil eller ej, men efter att provkört en så är det svårt att vilja ha någon annan bil än just en Tesla.
Tack för snabba svar!

Varför går du inte för en riktig bil med en gång (P90D)? 90D är en sån där socker-mom-bil (som hybris brukar säga).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Gustafsson
- Teslaägare
Svår fråga.
Min "snål" kompromiss blev en ny 70D.
Som jag kör tycker jag inte prisskillnaden till 90D är motiverad, jag kör ändå ofta långt med sträckor över 90 mil/ resa.
En begagnad 70 eller 85 i nyskick skulle säkert också vara ett mycket bra alternativ...Många vårdar ju sina Tesla som små barn
Min "snål" kompromiss blev en ny 70D.
Som jag kör tycker jag inte prisskillnaden till 90D är motiverad, jag kör ändå ofta långt med sträckor över 90 mil/ resa.
En begagnad 70 eller 85 i nyskick skulle säkert också vara ett mycket bra alternativ...Många vårdar ju sina Tesla som små barn

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Om alternativet är att köpa en BMW för 800k så är svaret givet, om alternativet är att köpa en mazda3 som är 10år gammal på Blocket för 5k så är nog en Tesla för 1M lite svårare att leva med.
En demo 70, 70d, 85 eller 85d kommer du också långt med och kan nog bli mellan 100-300k billigare. Men om jag hade haft en årslön på typ det en 90d kostar, då skulle jag ha ansett mig ha råd med den och självklart köpt den cash (eftersom jag inte kan ta den på företaget)
P90DL för män med hår på konstiga ställen!Herr X skrev:Varför går du inte för en riktig bil med en gång (P90D)? 90D är en sån där socker-mom-bil (som hybris brukar säga).

70D är en kanonbil!
Nej, du kommer inte att ångra dig! Du kommer däremot ångra dig om du avbeställer. 

Det är inget att tveka på !! Det fungerar otroligt bra, man är lite nervös i början med räckvidd och laddning men när hjärnan ställt om sig så är det supernice. Det är inte att det är gratis att köra ( i princip ) eller att den går jättefort utan det är helt ny teknik som blir bättre och bättre med uppdateringar hela tiden, den är alltid laddad och klar på morgonen när du ska ha den. Det är ett teknikskifte åt rätt håll för miljö. Att byta till ICE igen finns inte på kartan, byt sambo i värsta fall om hon inte ger med sig. Men jag tror dom flesta här utom Hybris fick en klump i magen efter att man beställt en amerikansk elektrisk iphonebil för en miljon och 90% av bekantskapskretsen frågar om man mist förståndet.
++På pricken! Ju längre man väntar ju dyrare blir det. Och ju fler ljuvliga glidarmil går man miste. Alla i släkt och bekantskapskrets, som när man berättat om sitt köp, ansåg att gubben borde tas in på dårhus, har nu fått prova min S 85. Alla är lika häpet förtjusta!jjmaskin skrev:Det är inget att tveka på !! Det fungerar otroligt bra, man är lite nervös i början med räckvidd och laddning men när hjärnan ställt om sig så är det supernice. Det är inte att det är gratis att köra ( i princip ) eller att den går jättefort utan det är helt ny teknik som blir bättre och bättre med uppdateringar hela tiden, den är alltid laddad och klar på morgonen när du ska ha den. Det är ett teknikskifte åt rätt håll för miljö. Att byta till ICE igen finns inte på kartan, byt sambo i värsta fall om hon inte ger med sig. Men jag tror dom flesta här utom Hybris fick en klump i magen efter att man beställt en amerikansk elektrisk iphonebil för en miljon och 90% av bekantskapskretsen frågar om man mist förståndet.
X100 lev.14/8-18.
Efter att ha kört Tesla ett år - skulle aldrig frivilligt gå tillbaka till en icke-elbil - ångrar verkligen inte köpet, tvärtom - är en fröjd att sätta sig bakom ratten varje dag.
Det betyder inte att bilen är perfekt, men den är sjukt bra.
Det betyder inte att bilen är perfekt, men den är sjukt bra.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Har man en gång haft en bra elbil så kommer man ifrågasätta alla andra bruksbilars existensberättigande. Jag säger bruksbilar för någon riktig körglädje vill jag inte påstå att Teslan har. Visst, roligare än en dieselvolvo är den ju naturligtvis, men det är en jättetung och stor komfortbil med mycket mos. That's it. Det blir aldrig en bil som du kastar runt på små slingriga vägar med ett löjligt flin på läpparna. Kanske är Roadstern sådan, men inte Model S. Därför har jag Teslans direkta motsats i garaget också. På de flesta andra punkter är den överlägsen alla andra bilar på ett sätt som man bara förstår om man har den ett tag som sin egen.
Så, antingen köper du en Model S nu eller så köper du något liknande i framtiden. Frågan är bara om du vill vara med från början och njuta hela vägen eller om du vill hoppa på när vi andra redan njutit ett tag.
Så, antingen köper du en Model S nu eller så köper du något liknande i framtiden. Frågan är bara om du vill vara med från början och njuta hela vägen eller om du vill hoppa på när vi andra redan njutit ett tag.

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är världens bästa bil. Den är inte bäst på allt, men helheten är så fenomenalt jävla bra. Om du har råd, köp. Punkt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har inte köpt min, jag leasar via eget företag. Men, skulle jag köpa den privat??
En bil för 1,2 mille kan jag tycka ska vara bättre hopskruvad, jämför mot en tysk i inredning så ja, det är bättre. Men, Teslan kan förmedla nåt jag aldrig varit med om förr och det är svårt att beskriva innan man kört den ett tag till vardags. Jag retar mig på småsaker, men kan inte blunda för det faktum att den är galet underbar att åka i. För mig var förmånsvärdet i kombo med driftskostnaden det som avgjorde i slutändan, men jag skulle förmodligen åka Tesla iallafall om min privata ekonomi tillät det. Som jag ser det så skulle det vara svårt att gå tillbaka till icke el, eller en bil med sämre prestanda, eller en bil lika skön att åka i, eller... osv. Har man möjlighet att få prova äga/köra en sån här bil tycker jag man ska prova. Det är annorlunda, och då har jag ändå haft förmånen att prova det mesta i bilväg. Teslan vinner faktiskt i längden oavsett vad man jämför med.
En bil för 1,2 mille kan jag tycka ska vara bättre hopskruvad, jämför mot en tysk i inredning så ja, det är bättre. Men, Teslan kan förmedla nåt jag aldrig varit med om förr och det är svårt att beskriva innan man kört den ett tag till vardags. Jag retar mig på småsaker, men kan inte blunda för det faktum att den är galet underbar att åka i. För mig var förmånsvärdet i kombo med driftskostnaden det som avgjorde i slutändan, men jag skulle förmodligen åka Tesla iallafall om min privata ekonomi tillät det. Som jag ser det så skulle det vara svårt att gå tillbaka till icke el, eller en bil med sämre prestanda, eller en bil lika skön att åka i, eller... osv. Har man möjlighet att få prova äga/köra en sån här bil tycker jag man ska prova. Det är annorlunda, och då har jag ändå haft förmånen att prova det mesta i bilväg. Teslan vinner faktiskt i längden oavsett vad man jämför med.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Kombon:
Miljöbil/familjebil/läcker "GT-sportbil"/vettigt förmånsvärde
är helt unik. Men den är stooor&tung/"högt pris"/uppseendeväckande och alldeles underbar i många stycken!
Som smidig, oöm, vardagsbil i närområdet då man inte behöver räckvidden så föredrar jag min e-Golf.
Så frågan är ju mest NÄR och HUR du vill hoppa på elbilsrevolutionen...
Miljöbil/familjebil/läcker "GT-sportbil"/vettigt förmånsvärde
är helt unik. Men den är stooor&tung/"högt pris"/uppseendeväckande och alldeles underbar i många stycken!
Som smidig, oöm, vardagsbil i närområdet då man inte behöver räckvidden så föredrar jag min e-Golf.
Så frågan är ju mest NÄR och HUR du vill hoppa på elbilsrevolutionen...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tack för alla grymma svar! Jag kör en hel del i jobbet och har även rätt till tjänstebil, men endast Volvo 7,5 basbelopp och det känner jag mig inte så sugen på, därav funderar jag på en Tesla privatköp.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det finns ingen möjlighet att lösa överkostnaderna för företaget med löneavdrag? Det är isåfall relativt sett mycket bättre än att köpa privat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Krävs en korrekt TCO som visar merkostnaden för företaget och sen ett "nettolöneavdrag" på rätt storlek" (=mindre än merkostnaden då förmånsvärdet sänks vilket gynnar både förare och företag).
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.