Laddbox från Tesla

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av mati »

fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Jag köpte laddboxen för att den var avsevärt billigare än en reserv-UMC. Jag antar att du menar UMC när du säger vanlig sladd. UMC:erna är inte särskilt tåliga, de har lite svårt för regn och sånt.
Jag har min UMC numera bara som reserv i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Bod »

Jag använde sladden i bilen de och trefasadaptern i drygt två år. Fungerade utmärkt. Jag köpte en laddbox av två skäl. Stöldrisken att någon tar kabeln och att det är praktiskt och bekvämt att laddkabeln ligger i bilen. Man har den alltid med sig. Att laddboxen sedan är snygg är ingen nackdel. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

Bod skrev:
Jag använde sladden i bilen de och trefasadaptern i drygt två år. Fungerade utmärkt. Jag köpte en laddbox av två skäl. Stöldrisken att någon tar kabeln och att det är praktiskt och bekvämt att laddkabeln ligger i bilen. Man har den alltid med sig. Att laddboxen sedan är snygg är ingen nackdel. :)
Tack! Det var ungefär så jag fått för mig att det brukar gå till. Tror jag börjar på det sättet jag också. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Surfaren »

Notera att Tesla inte kommer sälja någon box till dig innan du har VIN för din bil (då de har problem med att folk utan Tesla köper en massa boxar så det blir dåligt lagersaldo, eftersom dom är så prisvärda).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

Ok, VIN fick jag i början av sep, men jag tror jag avvaktar med köpet tills jag ledsnar på att plocka i och ur sladden :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Jensa »

Jag beställde en "norsk" UMC och kommer att använda den svenska hemma som "laddbox". Men reser man inte i Norge så är det väl bättre med en laddbox.
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag inte använt UMCn ännu. Min Wall Connector och Superchargers har varit fullt tillräckligt. Har dock testat Chademoadaptern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av +46 »

fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Musikmannen66 »

Bild

Satte upp en laddstolpe från tesla idag och känner tillfredsställelsen lägga sig i sinnet

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

+46 skrev:
fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Jag har inte valt uppgraderad laddare, och den är ju numera endast 16 KW men jag kan förstå dig i det argumentet. Ska räkna lite. Jag tillhör dessvärre inte segmentet som köper bilen bara för att den är fantastisk utan för att jag faktiskt ser den som ett rätt vettigt alternativ ekonomiskt, jämfört med de ICE bilar jag tittade på innan jag föll pladask. Med nästan 10KSEK i laddstation som Teslas Box och elektrikern kostar tillsammans så är det rätt mycket bensin/diesel jag kunde tankat, och även om jag är bra på att lira mig själv när jag gör kalkyler så börjar det snart damma i plånboken. :-)
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

Musikmannen66 skrev:
Bild

Satte upp en laddstolpe från tesla idag och känner tillfredsställelsen lägga sig i sinnet

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Riktigt snyggt! (om än upp och ned) :-)
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Musikmannen66 »

Ojdå hur rättar man till bilden . Jag är inte någon kodknackare
Model S 75 . Svart med taklucka
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av +46 »

fakerlind skrev:
+46 skrev:
fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Jag har inte valt uppgraderad laddare, och den är ju numera endast 16 KW men jag kan förstå dig i det argumentet. Ska räkna lite. Jag tillhör dessvärre inte segmentet som köper bilen bara för att den är fantastisk utan för att jag faktiskt ser den som ett rätt vettigt alternativ ekonomiskt, jämfört med de ICE bilar jag tittade på innan jag föll pladask. Med nästan 10KSEK i laddstation som Teslas Box och elektrikern kostar tillsammans så är det rätt mycket bensin/diesel jag kunde tankat, och även om jag är bra på att lira mig själv när jag gör kalkyler så börjar det snart damma i plånboken. :-)
Visst är det så att tusenlapparna snabbt får vingar. Lackskydd, extra kablage, mm. Men som många kan vittna om, så funkar det alldeles utmärkt med UMC och ett vanligt 3-fas uttag hemma. Speciellt om bilen står under tak och att man inte har ett behov av Typ2 laddare för t ex en andra elbil, ännu snabbare laddning, osv.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Oddball »

Jag tröttnade på UMCn efter att ha fått byta den 3ggr!
Den satt utomhus, men var de två sista ggr vattenskyddad.
UMCn har utvecklats i ett antal generationer, där den i den senaste versionen som jag fick t.ex. hade en helt tät knapp för laddluckan.

Historiskt sett så har den inte varit i närheten av att hålla den klassning som krävs för utomhusbruk.
Därav gav jag upp och skaffade en WC
(Ser även fram emot lastbalansering med nästa WC som kommer i samband med att min M3 dyker upp nån gång framöver :) )
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Jensa »

Jag har nyss haft elektriker som installerat 3-fasuttag. Fanns inga lediga säkringar så blev en liten box bredvid med jordfelsbrytare, tre st 16A säkringar och en brytare. Kabeldragningen blev bara en meter då jag har uttaget bredvid på utsidan av uthuset. Däremot en arbetstid på 3h!! Synd jag inte var hemma för att se att det stämde... Slutade på 3400 ink. moms varav 1500 arbetskostnad.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av fakerlind »

Tack, ungefär det jag fått också. Visst kan man dra ROT dessutom om huset uppfyller kraven?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av chaffis75 »

Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.

Fredrik
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Laddbox från Tesla

Inlägg av Iceman »

chaffis75 skrev:
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.

Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).

Funkar kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Feddan »

132a74cbd1fe140cba0fd82c1e6de4db~2.jpg
Fixad.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Oddball »

fakerlind skrev:
Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.
Om du har ett 3-fasuttag så kan du enkelt fixa installationen själv om du vill. Det är bara att köpa en färdig 3-faskabel med 2,5 mm2 ledningsareor, kapa till den till lagom längd (behåll han-kontakten), fixa och sätt på en genomföringstätning, och skruva dit tåtarna enligt instruktion.

DISCLAIMER:
Detta är ju inte en "fast installation", men samtidigt så skruvar man ju dit ledningarna i boxen. Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall, är det ok för en lekman att göra detta? Någon som vet?
(Jag känner en elektriker som får agera målvakt :) )
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av Oddball »

Iceman skrev:
chaffis75 skrev:
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.

Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).

Funkar kanon.
35A... låter som om nätavgiften kan bli ganska hög. Det går att klara sig med 20A om man laddar på natten samt tänker efter vad man kör för maskiner/apparater parallellt med ev. laddning på dagtid
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av chaffis75 »

Iceman skrev:
chaffis75 skrev:
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.

Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).

Funkar kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ok, 35 amper de var ganska ordentligt... Blir ju lite extra kostnad med att säkra upp även om jag tror 25 borde räcka till hemma hos oss... Alternativt får man ha någon effekt vakt, elbolagen tar bra betalt för att säkra upp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Iceman skrev:
chaffis75 skrev:
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.

Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).

Funkar kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ok, 35 amper de var ganska ordentligt... Blir ju lite extra kostnad med att säkra upp även om jag tror 25 borde räcka till hemma hos oss... Alternativt får man ha någon effekt vakt, elbolagen tar bra betalt för att säkra upp.
De flest här på forumet verkar inte ha behövt säkra upp.

http://teslaclubsweden.se/sakringen/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av LarsL »

Oddball skrev:
fakerlind skrev:
Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.
Om du har ett 3-fasuttag så kan du enkelt fixa installationen själv om du vill. Det är bara att köpa en färdig 3-faskabel med 2,5 mm2 ledningsareor, kapa till den till lagom längd (behåll han-kontakten), fixa och sätt på en genomföringstätning, och skruva dit tåtarna enligt instruktion.

DISCLAIMER:
Detta är ju inte en "fast installation", men samtidigt så skruvar man ju dit ledningarna i boxen. Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall, är det ok för en lekman att göra detta? Någon som vet?
(Jag känner en elektriker som får agera målvakt :) )
Det borde nog anses som fast installation om du sedan skruvar fast boxen och kabeln på väggen (du får inte ens klamra fast en sådan kabel tror jag). Men som vanligt så går ju det mesta om du vet vad du gör och inget händer.
Skriv svar