Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Jag köpte laddboxen för att den var avsevärt billigare än en reserv-UMC. Jag antar att du menar UMC när du säger vanlig sladd. UMC:erna är inte särskilt tåliga, de har lite svårt för regn och sånt.
Jag har min UMC numera bara som reserv i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag använde sladden i bilen de och trefasadaptern i drygt två år. Fungerade utmärkt. Jag köpte en laddbox av två skäl. Stöldrisken att någon tar kabeln och att det är praktiskt och bekvämt att laddkabeln ligger i bilen. Man har den alltid med sig. Att laddboxen sedan är snygg är ingen nackdel.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag använde sladden i bilen de och trefasadaptern i drygt två år. Fungerade utmärkt. Jag köpte en laddbox av två skäl. Stöldrisken att någon tar kabeln och att det är praktiskt och bekvämt att laddkabeln ligger i bilen. Man har den alltid med sig. Att laddboxen sedan är snygg är ingen nackdel.
Tack! Det var ungefär så jag fått för mig att det brukar gå till. Tror jag börjar på det sättet jag också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Notera att Tesla inte kommer sälja någon box till dig innan du har VIN för din bil (då de har problem med att folk utan Tesla köper en massa boxar så det blir dåligt lagersaldo, eftersom dom är så prisvärda).
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Jag har inte valt uppgraderad laddare, och den är ju numera endast 16 KW men jag kan förstå dig i det argumentet. Ska räkna lite. Jag tillhör dessvärre inte segmentet som köper bilen bara för att den är fantastisk utan för att jag faktiskt ser den som ett rätt vettigt alternativ ekonomiskt, jämfört med de ICE bilar jag tittade på innan jag föll pladask. Med nästan 10KSEK i laddstation som Teslas Box och elektrikern kostar tillsammans så är det rätt mycket bensin/diesel jag kunde tankat, och även om jag är bra på att lira mig själv när jag gör kalkyler så börjar det snart damma i plånboken.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag köpte den främst av två skäl;
1) Jag har dubbelladdare i min bil (22 KW) och vill kunna ladda snabbare än 3x16A när jag har bråttom.
2) Minska sårbarheten. Min UMC slutade att fungera en dag när jag kom hem med nästan tomt batteri. Som tur var så löste det sig, men jag insåg att det är ganska sårbart att helt förlita sig på UMC...
Jag har inte valt uppgraderad laddare, och den är ju numera endast 16 KW men jag kan förstå dig i det argumentet. Ska räkna lite. Jag tillhör dessvärre inte segmentet som köper bilen bara för att den är fantastisk utan för att jag faktiskt ser den som ett rätt vettigt alternativ ekonomiskt, jämfört med de ICE bilar jag tittade på innan jag föll pladask. Med nästan 10KSEK i laddstation som Teslas Box och elektrikern kostar tillsammans så är det rätt mycket bensin/diesel jag kunde tankat, och även om jag är bra på att lira mig själv när jag gör kalkyler så börjar det snart damma i plånboken.
Visst är det så att tusenlapparna snabbt får vingar. Lackskydd, extra kablage, mm. Men som många kan vittna om, så funkar det alldeles utmärkt med UMC och ett vanligt 3-fas uttag hemma. Speciellt om bilen står under tak och att man inte har ett behov av Typ2 laddare för t ex en andra elbil, ännu snabbare laddning, osv.
Jag tröttnade på UMCn efter att ha fått byta den 3ggr!
Den satt utomhus, men var de två sista ggr vattenskyddad.
UMCn har utvecklats i ett antal generationer, där den i den senaste versionen som jag fick t.ex. hade en helt tät knapp för laddluckan.
Historiskt sett så har den inte varit i närheten av att hålla den klassning som krävs för utomhusbruk.
Därav gav jag upp och skaffade en WC
(Ser även fram emot lastbalansering med nästa WC som kommer i samband med att min M3 dyker upp nån gång framöver )
Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Jag har nyss haft elektriker som installerat 3-fasuttag. Fanns inga lediga säkringar så blev en liten box bredvid med jordfelsbrytare, tre st 16A säkringar och en brytare. Kabeldragningen blev bara en meter då jag har uttaget bredvid på utsidan av uthuset. Däremot en arbetstid på 3h!! Synd jag inte var hemma för att se att det stämde... Slutade på 3400 ink. moms varav 1500 arbetskostnad.
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.
Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).
Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.
Om du har ett 3-fasuttag så kan du enkelt fixa installationen själv om du vill. Det är bara att köpa en färdig 3-faskabel med 2,5 mm2 ledningsareor, kapa till den till lagom längd (behåll han-kontakten), fixa och sätt på en genomföringstätning, och skruva dit tåtarna enligt instruktion.
DISCLAIMER:
Detta är ju inte en "fast installation", men samtidigt så skruvar man ju dit ledningarna i boxen. Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall, är det ok för en lekman att göra detta? Någon som vet?
(Jag känner en elektriker som får agera målvakt )
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.
Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).
Funkar kanon.
35A... låter som om nätavgiften kan bli ganska hög. Det går att klara sig med 20A om man laddar på natten samt tänker efter vad man kör för maskiner/apparater parallellt med ev. laddning på dagtid
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.
Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).
Funkar kanon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ok, 35 amper de var ganska ordentligt... Blir ju lite extra kostnad med att säkra upp även om jag tror 25 borde räcka till hemma hos oss... Alternativt får man ha någon effekt vakt, elbolagen tar bra betalt för att säkra upp.
Vad för huvudsäkring har ni som laddar med 3 fas 16amp, vi har en 20amp säkring till huset idag men känns som de blir snålt om man har laddbox som så att säga snor 16 av dem.
Fredrik
35A hemma och 20A på landet (laddar bara där på sommaren=ingen värme behövs inne).
Funkar kanon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ok, 35 amper de var ganska ordentligt... Blir ju lite extra kostnad med att säkra upp även om jag tror 25 borde räcka till hemma hos oss... Alternativt får man ha någon effekt vakt, elbolagen tar bra betalt för att säkra upp.
De flest här på forumet verkar inte ha behövt säkra upp.
Tack för inspel. Vad har ni betalat för 3-fas av en elektriker? Jag har 3-fas framdraget till garaget då jag har min inkommande el där, så det borde inte krävas ngt speciellt, men bra att få lite inspel från fler när jag sätter på mig förhandlarkepsen.
Om du har ett 3-fasuttag så kan du enkelt fixa installationen själv om du vill. Det är bara att köpa en färdig 3-faskabel med 2,5 mm2 ledningsareor, kapa till den till lagom längd (behåll han-kontakten), fixa och sätt på en genomföringstätning, och skruva dit tåtarna enligt instruktion.
DISCLAIMER:
Detta är ju inte en "fast installation", men samtidigt så skruvar man ju dit ledningarna i boxen. Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall, är det ok för en lekman att göra detta? Någon som vet?
(Jag känner en elektriker som får agera målvakt )
Det borde nog anses som fast installation om du sedan skruvar fast boxen och kabeln på väggen (du får inte ens klamra fast en sådan kabel tror jag). Men som vanligt så går ju det mesta om du vet vad du gör och inget händer.