Hur fort går din färg?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Hur fort går din färg?

Inlägg av lator »

Alla vet ju (tack Hybris) att de röda bilarna är snabbast men hur är det med övriga nyanser? Givetvis är det fritt fram att komma med förslag och kommentarer och vetenskapligt underbyggda teorier kommer givetvis att hanteras ödmjukt och behärskat... :lol:

Min åsikt är vetenskaplig så det räcker och bygger på att metall vid friktion mot luft hettas upp och därmed är det lätt att se hur snabbt en viss bil har färdats. Ju ljusare nyans, ju högre hastighet. Tyvärr stämmer det då inte att röd är snabbast och därför måste vi ta till undantaget som bekräftar regeln.

Röd är som undantag snabbast följd av vit, silver, titanium o.s.v ner till svart som knappt har kommit upp i ljudets hastighet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Hur fort går din färg?

Inlägg av hybris »

Så enligt din teori är folie låmgsam? Hmm.... Jag tror jag helt enkelt har bättre glid i rymden...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Inte nödvändigtvis, man kan ju ha för avsikt att dölja sin bils egentliga resurser... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Cloakingdevice?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Nu är det ju själva färgen vi diskuterar. Materialet som färgen sitter på kan ju också påverka hastigheten.
färg.png
Hastigheten har ju med frekvensen på ljuset att göra.

Redan de gamla grekerna visste att den röda färgen va snabbast, fast det dröjde in i modern tid innan man kunde påvisa sambandet med ljusets frekvens.
Precis som en simmare förlorar fart, när denne behöver vända i änden på bassängen, så förlorar ljuset hastighet, ju oftare den behöver vända. Därav så förefaller det som om ju lägre frekvensen på ljuset, desto färre vändningar behöver ljuset göra per tidsenhet, desto snabbare är färgen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Intressant. Och hur förhåller sig denna teori till en vit bil?
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

lator skrev:
Intressant. Och hur förhåller sig denna teori till en vit bil?

Vit är ju en blandning av alla färgerna, så då blir vit ett genomsnitt, alltså någonstans i mitten.

Rött är snabbast, det visste grekerna, Hybris och jag 8-)
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

För att inte lillteslan M3 ska vara lika snabb som min röda, så vill jag ha den i gult med lite dragning åt orange.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Materialet den sitter på har ju viss betydelse. Tror min folie är av något material likt haj-simdräckterna...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev:
Materialet den sitter på har ju viss betydelse. Tror min folie är av något material likt haj-simdräckterna...
Aha... så din bil är snabb i kraftigt regn. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bild

252kmh.JPG

Färg, se nedan ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jocce skrev:
Bild

252kmh.JPG

Färg, se nedan ;)

/Jocce
Men där ser du ju tydligt att rött är snabbast, ju mer rött desto snabbare borde det väll vara :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Äsch. Bilen ser sportigare och mer aggressiv ut i svart, alltså måste svart vara den snabbaste färgen. Den ser ju ut att göra 200 redan när den står still!
lator skrev:
därför måste vi ta till undantaget som bekräftar regeln.
Noooooooooo! Varsågod och läs: http://www.faktoider.nu/undantaget.html

Sen vill jag aldrig mer se dig använda det uttrycket fel igen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jocce skrev:
Bild

252kmh.JPG

Färg, se nedan ;)

/Jocce
Finns det verkligen ingen uppgift om momentan energiförbrukning i den nya instrumenteringen? Oooops, det blev kanske off topic nu eller var det bara någon slags bekräftelse... :mrgreen:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Jocce skrev:
Bild

252kmh.JPG

Färg, se nedan ;)

/Jocce
Finns det verkligen ingen uppgift om momentan energiförbrukning i den nya instrumenteringen? Oooops, det blev kanske off topic nu eller var det bara någon slags bekräftelse... :mrgreen:
Du ser på mätaren på bågen att han ligger på ungefär 150 Wh/km när bilden togs, antagligen så har han släppt lite på gasen när han tog bilden.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

... 150 kW effekt ja så han har nog släppt lite ja. Energiförbrukningen är i medel 357 eller något...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
... 150 kW effekt ja så han har nog släppt lite ja. Energiförbrukningen är i medel 357 eller något...
Det är väl bilen som släpper efter på effekten eftersom den i mjukvaran är begränsad till 250km/h. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Många intressanta teorier, varav alla tyvärr är fel.
Brun är rent vetenskapligt bevisat den snabbaste teslafärgen. Hur många bruna Teslor ser ni? Inte många. Anlednigngen till detta är flera, och allt har med snabbhet att göra:
1. De är överjävligt extremt snabba - otroligt svåra att fånga upp med blotta ögat. Tänk er att de bästa forskarna från Vitamininstitutet i Schweiz har fått jobba fritt med partikelacceleratorn i Cern - där har ni nivån på snabbhet.
2. De finns inte ens kvar att beställa - otroligt snabb åtgång.
3. Anledningen till 2. ovan var att Tesla själva insåg trafikfaran, även för de mest rutinerade förarna, att åka omkring i ett sådant muskelodjur.

Slutsats: Anledningen till att det finns så få trådar av denna karaktär är att det blir lite av en WO-vinst för Turd on Wheels, a.k.a TOW.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag gillar Teslas bruna men som sagt, strykande åtgång eller??? Tyvärr så finns det en gammal spärr på samtliga bruna. Ja, jag vet det är hemskt att göra så mot de som var tidiga adepters... Frågan blir ju nu, vad betyder egentligen snabbast? :o
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

lator skrev:
Jag gillar Teslas bruna men som sagt, strykande åtgång eller??? Tyvärr så finns det en gammal spärr på samtliga bruna. Ja, jag vet det är hemskt att göra så mot de som var tidiga adepters... Frågan blir ju nu, vad betyder egentligen snabbast? :o
Ja, vi vet ju alla varför den spärren installerades, just på den bruna bilen...

Your honor, I rest my case.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Det är väl bilen som släpper efter på effekten eftersom den i mjukvaran är begränsad till 250km/h. :?
Kan bekräfta att högerfoten var så nära golvet som jag kunde få den när bilden togs!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Jocce skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Kan bekräfta att högerfoten var så nära golvet som jag kunde få den när bilden togs!

/Jocce
Och med högerfoten stumt i golvplåten kändes det helt naturligt att ta fram mobilen och börja fota lite :mrgreen:
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

inCup1 skrev:

Och med högerfoten stumt i golvplåten kändes det helt naturligt att ta fram mobilen och börja fota lite :mrgreen:
Jag låter det vara osagt om det "fipplades" med mobilen, om den satt fastspänd/preppad innan, om det fanns någon annan med i bilen som fotade eller som jag har kamera inbyggd i glasögonen ;)

Kändes inte som situationen riskerade någonting farligt iallafall ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

uploadfromtaptalk1459971540362.jpg
Skickat från min superbraiga LG G4
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt: