Nu talar ju Tesla om för åkarna att det inte är bra. Det kommer ju upp varningsmeddelande som ignoreras av åkarna. Batterierna lär nog hålla så att det går att få ut kräm ur dem men det blir ju mindre och mindre eftersom de laddar som de gör. Tror dock inte att Tesla föredrar situationen.bylund skrev:Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.LarsL skrev:Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt
Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Taxi blockerar superchargers
Ah. Ja, det lär ju absolut stoppa åkarna från att kräva garantiersättning, eller åtminstone stoppa tidningarna från att slå upp enorma, missvisande, negativa rubriker som de gör så fort det finns något negativt att skriva om TeslaSvenssons skrev:Nu talar ju Tesla om för åkarna att det inte är bra. Det kommer ju upp varningsmeddelande som ignoreras av åkarna. Batterierna lär nog hålla så att det går att få ut kräm ur dem men det blir ju mindre och mindre eftersom de laddar som de gör. Tror dock inte att Tesla föredrar situationen.bylund skrev:Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.LarsL skrev:Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Taxi blockerar superchargers
Det kommer visserligen inte hända men vad ska Tesla göra? Förhindra ägarna att använda sin bil som de själva vill för att kanske slippa gnälliga ägare och missvisande felaktiga artiklar?danni skrev:
Ah. Ja, det lär ju absolut stoppa åkarna från att kräva garantiersättning, eller åtminstone stoppa tidningarna från att slå upp enorma, missvisande, negativa rubriker som de gör så fort det finns något negativt att skriva om Tesla
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hade vägarna förbi upplands väsby idag vid 06.30 tiden och då var samtliga laddare upptagna med taxibilar
Re: Taxi blockerar superchargers
Okej? Behövde du ladda? Fick du vänta? Behövde nån annan ladda? Fick hen vänta? Flyttade nån taxi på sig sin hade bra med laddning?
Re: Taxi blockerar superchargers
Nej på samtliga frågetecken, bara en notering om det faktiska tillståndet.
Re: Taxi blockerar superchargers
Knappast, skulle säga att 1000 destinationsladdare kostar nästan 1000 ggr av vad en superchargerplats kostar. Du får lägga till all personal som ska installera 1000 olika uttag, på 1000 olika platser med rätt tillstånd och all administration som hör till.LarsL skrev:En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Taxi blockerar superchargers
Tror inte att destinationsladdare kostar lika mycket som en SuC. Fast det beror hur man räknar (ex kundnyttan) om det stod 4 st destinationsladdare bredvid en SuC, hur skulle de användas då?point1 skrev:Knappast, skulle säga att 1000 destinationsladdare kostar nästan 1000 ggr av vad en superchargerplats kostar. Du får lägga till all personal som ska installera 1000 olika uttag, på 1000 olika platser med rätt tillstånd och all administration som hör till.LarsL skrev:En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bryr sig folk om att leta reda på destinationsladdare? (Vill inte verka fördomsfull, men det känns som en som aktivt letar efter destinationsladdare är ganska desperat och kan bli rätt sur om den är upptagen) kan tänka mig att ser man en destinationsladdare som kan man använda den när man ändå är där.
men finns det verkliga siffror på installationskostnaden så är jag idel öra.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag kommer definitivt att köpa en model 3, eller beg. model s med sc inkluderat. Tycker det är vettigt att bidra till utbyggnaden och tycker också att det är vettigt att det är exklusivt för dom som aktivt bidragit till utbyggnaden.
Själv är jag övertygad om att jag aldrig kan räkna hem merkostnaden för sc men det gör liksom inget eftersom jag är en del av själva utbyggnaden och det ger mig möjligheten att jag kan åka var jag vill, om jag skulle villja, till noll kostnaden. Bara den känslan är värd 20k.
Att gå på linjen att straffa/hindra dom som nyttjar en sc som är nära geografiskt sitt hem känns fel. Jag har ju ändå bidragit till utbyggnaden och betalat för detta.
Borde man inte helt enkelt bara kunna ålägga ägare av fordon som rör sig inom samma geografi så frekvent som en taxi ändå gör förbud att ladda på närliggande sc mer än X gånger per månad? Det torde vara stor skillnad på en privatperson och en taxi i körmönster?
Själv är jag övertygad om att jag aldrig kan räkna hem merkostnaden för sc men det gör liksom inget eftersom jag är en del av själva utbyggnaden och det ger mig möjligheten att jag kan åka var jag vill, om jag skulle villja, till noll kostnaden. Bara den känslan är värd 20k.
Att gå på linjen att straffa/hindra dom som nyttjar en sc som är nära geografiskt sitt hem känns fel. Jag har ju ändå bidragit till utbyggnaden och betalat för detta.
Borde man inte helt enkelt bara kunna ålägga ägare av fordon som rör sig inom samma geografi så frekvent som en taxi ändå gör förbud att ladda på närliggande sc mer än X gånger per månad? Det torde vara stor skillnad på en privatperson och en taxi i körmönster?
Model S P85DL+
Re: Taxi blockerar superchargers
Bra men då ska jag börja skruva upp destinationsladdare över hela Sverige, för min laddare kostade mig bara några tusen. Tror knappast du får en SC för under 1000 000kr. En Chademo kostar bortåt 500 000kr.point1 skrev:Knappast, skulle säga att 1000 destinationsladdare kostar nästan 1000 ggr av vad en superchargerplats kostar. Du får lägga till all personal som ska installera 1000 olika uttag, på 1000 olika platser med rätt tillstånd och all administration som hör till.LarsL skrev:En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kostar mycket extra att dra fram mycket effekt till ett ställe men knappt något att dra lite till många. Därför ska huvuddelen av laddningen ske på destinationsladdare, inte snabbladdare.
Re: Taxi blockerar superchargers
Undrar vad abonnemangskostnad per månad för en SC ligger på!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Taxi blockerar superchargers
Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Taxi blockerar superchargers
Såg samma sak för 20 min sedan, en gul taxi som stod och väntade för att det var fullt. Även i söndags var det en taxi som fick vänta för att det var fullt men då var det bara 1 taxi som laddade resten var demo och privat bilar.Alexander skrev:Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag kan tycka det är tråkigt med då jag skulle vilja använda den som min laddningsplats ibland även fast jag bor nära. Nu har jag vant mig att det nästan alltid är fullt där. Har laddat där 3-4ggr. Med risk för att verka petig men enligt din profil bor du ungefär 50km därifrån. Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby? De flesta taxis köper nog en Tesla för att det är fritt drivmedel på superchargers. Man kan diskutera hur länge som helst att det bara är för långkörningar men faktum är att dom har betalt 20k var som är inbakat i priset för fri access till SuC. Den ända lösningen nu och i framtiden kommer vara fler Superchargers. Jag har använt superchargern kanske 10-15 ggr under de två åren vi haft bilen. Det är långt ifrån 20k i el. Jag vill om jag råkar glömt ladda eller så kunna använda den närmsta superchargern så ngn spärr för din närmsta supercharger går bort helt och hållet.Alexander skrev:Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
Re: Taxi blockerar superchargers
Varför vill du använda den som laddplats fast du bor nära? Som du säger om Alexander så skulle ni kunna ladda hemma istället. Isf tycker jag att taxi som även laddar hemma när de inte kör och SuC i tjänsten har mer rätt att ladda än de som bor nära och inte behöver köra direkt efter. Deras resor är också långa då de kör 50mil om dagen.Gorr skrev:Jag kan tycka det är tråkigt med då jag skulle vilja använda den som min laddningsplats ibland även fast jag bor nära. Nu har jag vant mig att det nästan alltid är fullt där. Har laddat där 3-4ggr. Med risk för att verka petig men enligt din profil bor du ungefär 50km därifrån. Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby? De flesta taxis köper nog en Tesla för att det är fritt drivmedel på superchargers. Man kan diskutera hur länge som helst att det bara är för långkörningar men faktum är att dom har betalt 20k var som är inbakat i priset för fri access till SuC. Den ända lösningen nu och i framtiden kommer vara fler Superchargers. Jag har använt superchargern kanske 10-15 ggr under de två åren vi haft bilen. Det är långt ifrån 20k i el. Jag vill om jag råkar glömt ladda eller så kunna använda den närmsta superchargern så ngn spärr för din närmsta supercharger går bort helt och hållet.Alexander skrev:Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
Man betalar inte 20k för elen, man betalar för utbyggnaden av SuC. I Sverige finns väl typ 10st laddare vilka kostat 10 miljoner och fler är på gång.
I framtiden hoppas jag på en minutkostnad på cirka 2kr/min, cirka 1,5kr/kwh. Då kommer folk bara ladda när de behöver och inte toppladda.
Re: Taxi blockerar superchargers
Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby?
Ja, jag bor bara 5 mil bort. Hade nog kommit hem på det jag hade kvar i batteriet men eftersom kl slog lunch, hade bara några mil kvar i tanken och magen kurrade passade jag på att ladda i Väsby samtidigt som jag åt på Max. Annars hade jag stannat på annat ställe men utan gratis och snabb laddning. Inget svårt val.
Ja, jag bor bara 5 mil bort. Hade nog kommit hem på det jag hade kvar i batteriet men eftersom kl slog lunch, hade bara några mil kvar i tanken och magen kurrade passade jag på att ladda i Väsby samtidigt som jag åt på Max. Annars hade jag stannat på annat ställe men utan gratis och snabb laddning. Inget svårt val.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Taxi blockerar superchargers
Ingen har väl mer eller mindre rätt att ladda där. Alla som köpt en Tesla har rätt att ladda på SuC då man betalat för det. Sen kan det ju bli ett problem om många laddar på samma SuC ofta typ taxi men det är ju något som Tesla borde hjälpa till att lösa.
Det bästa är väl om dom på något sätt kan samarbeta med taxi och sätta upp en SuC till där taxi kör ofta. Det kan väl vara så att taxi kan tänka sig att sponsra en sådan i stället för att dom ska behöva stå och vänta vid den som finns?
Det bästa är väl om dom på något sätt kan samarbeta med taxi och sätta upp en SuC till där taxi kör ofta. Det kan väl vara så att taxi kan tänka sig att sponsra en sådan i stället för att dom ska behöva stå och vänta vid den som finns?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Taxi blockerar superchargers
Som jag skrev så vill jag inte ha en block av den lokala SuC som många förespråkar. Jag vill kunna använda den om jag som jag skrev glömt ladda eller kommer hem och inser att jag måste åka långt ngnstans och inte hinner ladda hemma. Så klart så betalar man för utbyggnaden av hela nätverket och underhållet. Med det sagt så har jag som jag skrev inte använt den mer än ett par gånger och det var när den precis öppnat för att jag var sugen på att testa. Just nu så har varje besök jag gjort varit ungefär 7-800 kronor per besök. Återigen det är mycket klagomål på taxis som använder SuC men i slutändan är det ändå Tesla som måste sätta upp tillräckligt med SuC för långkörningar. Alltså inte tre mil utanför stan...apkungen skrev:Varför vill du använda den som laddplats fast du bor nära? Som du säger om Alexander så skulle ni kunna ladda hemma istället. Isf tycker jag att taxi som även laddar hemma när de inte kör och SuC i tjänsten har mer rätt att ladda än de som bor nära och inte behöver köra direkt efter. Deras resor är också långa då de kör 50mil om dagen.Gorr skrev:Jag kan tycka det är tråkigt med då jag skulle vilja använda den som min laddningsplats ibland även fast jag bor nära. Nu har jag vant mig att det nästan alltid är fullt där. Har laddat där 3-4ggr. Med risk för att verka petig men enligt din profil bor du ungefär 50km därifrån. Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby? De flesta taxis köper nog en Tesla för att det är fritt drivmedel på superchargers. Man kan diskutera hur länge som helst att det bara är för långkörningar men faktum är att dom har betalt 20k var som är inbakat i priset för fri access till SuC. Den ända lösningen nu och i framtiden kommer vara fler Superchargers. Jag har använt superchargern kanske 10-15 ggr under de två åren vi haft bilen. Det är långt ifrån 20k i el. Jag vill om jag råkar glömt ladda eller så kunna använda den närmsta superchargern så ngn spärr för din närmsta supercharger går bort helt och hållet.Alexander skrev:Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
Man betalar inte 20k för elen, man betalar för utbyggnaden av SuC. I Sverige finns väl typ 10st laddare vilka kostat 10 miljoner och fler är på gång.
I framtiden hoppas jag på en minutkostnad på cirka 2kr/min, cirka 1,5kr/kwh. Då kommer folk bara ladda när de behöver och inte toppladda.
Re: Taxi blockerar superchargers
Håller med 100% Vi var lite bortskämda med 10 SuC på 500 bilar. Nu kommer verkligheten ikapp. Jag har dock än inte haft några problem på långkörningar norrut. Södra östkusten är som en laddöken så den tänker jag inte börja gnälla om. Återigen vi behöver fler SuC och om Taxibolagen fortsätter köpa Tesla är det kanske dags för ett par fast chargers vid Arlandas taxi remote eller inne i Stockholm. Bekostade av Tesla förstås.Pontus skrev:Ingen har väl mer eller mindre rätt att ladda där. Alla som köpt en Tesla har rätt att ladda på SuC då man betalat för det. Sen kan det ju bli ett problem om många laddar på samma SuC ofta typ taxi men det är ju något som Tesla borde hjälpa till att lösa.
Det bästa är väl om dom på något sätt kan samarbeta med taxi och sätta upp en SuC till där taxi kör ofta. Det kan väl vara så att taxi kan tänka sig att sponsra en sådan i stället för att dom ska behöva stå och vänta vid den som finns?
Re: Taxi blockerar superchargers
Sant. Vill oxå kunna använda SuC på det sättet men många motsätter sig det. Bor dock bara 25 km ifrån så jag har nog aldrig råkat ut för att inte nå hem från Upplands Väsby. Återigen. Fler SuC är lösningen...Alexander skrev:Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby?
Ja, jag bor bara 5 mil bort. Hade nog kommit hem på det jag hade kvar i batteriet men eftersom kl slog lunch, hade bara några mil kvar i tanken och magen kurrade passade jag på att ladda i Väsby samtidigt som jag åt på Max. Annars hade jag stannat på annat ställe men utan gratis och snabb laddning. Inget svårt val.
Re: Taxi blockerar superchargers
Nej om hemma laddningen inte räcker är det klart man ska få använda SuC!Gorr skrev:Sant. Vill oxå kunna använda SuC på det sättet men många motsätter sig det. Bor dock bara 25 km ifrån så jag har nog aldrig råkat ut för att inte nå hem från Upplands Väsby. Återigen. Fler SuC är lösningen...Alexander skrev:Du behövde verkligen ladda där i Upplands-Väsby?
Ja, jag bor bara 5 mil bort. Hade nog kommit hem på det jag hade kvar i batteriet men eftersom kl slog lunch, hade bara några mil kvar i tanken och magen kurrade passade jag på att ladda i Väsby samtidigt som jag åt på Max. Annars hade jag stannat på annat ställe men utan gratis och snabb laddning. Inget svårt val.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hur ofta är det så där fullt? Är det bättre vissa tider? Kan vara bra att veta när man planerar resandet i sommar.
Re: Taxi blockerar superchargers
skrevs 07 jun 2016 11:41Alexander skrev:Väsby just nu. Det kommer fler som väljer att åka vidare till SC för att sedan komma tillbaka igen då det är fullt där också..
vid 15:35 var det bara en bil där (inte jag) åkte förbi på väg till L
ms 76132 "Eleamore"
Re: Taxi blockerar superchargers
Nu klockan 20:40 så är det full på SuC i Väsby, och tre bilar, alltså hälften är Taxi. Har själv sett när det stod 5 Taxi där samtidigt...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi blockerar superchargers
På morgonen brukar det vara typ en bil där. Lunch och eftermiddag verkar vara många bilar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.