Taxi blockerar superchargers

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Surfaren »

Ser inte meningen med två trådar om samma sak när det dessutom korspostas samma saker i båda... Kan vi hålla oss till den ursprungliga?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2769
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
eriksoderholm
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 apr 2016 08:51

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av eriksoderholm »

Surfaren skrev:
Ser inte meningen med två trådar om samma sak när det dessutom korspostas samma saker i båda... Kan vi hålla oss till den ursprungliga?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2769
Sorry. Så gör vi!
Digital redaktör, Vi Bilägare
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alexander »

Såhär ser det ut just nu i Väsby
Bara taxi..
Bara taxi..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av HelectriC »

Alexander skrev:
Såhär ser det ut just nu i Väsby
det där är bara för dåligt! borde stå "taxistation, ej tillgänglig för allmänheten"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alx »

Alexander skrev:
Såhär ser det ut just nu i Väsby
förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av apkungen »

Äsch det är väl bra att stationerna används. Bättre än är de kör fossilbil. Så länge d flyttar på sig när det blir kö. Behövde du ladda? Hur länge fick du vänta?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Bjelke »

Alx skrev:
Alexander skrev:
Såhär ser det ut just nu i Väsby
förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!
Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Äsch det är väl bra att stationerna används. Bättre än är de kör fossilbil. Så länge d flyttar på sig när det blir kö. Behövde du ladda? Hur länge fick du vänta?
+1. Det intressanta är hur lång extra väntetid det blir.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alx »

Bjelke skrev:
Alx skrev:
Alexander skrev:
Såhär ser det ut just nu i Väsby
förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!
Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
Har du nog rätt i. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett de stå vid sc nu när du säger det Bild
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av dstr »

Alx skrev:
Bjelke skrev:
Alx skrev:
Alexander skrev:
Såhär ser det ut just nu i Väsby
förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!
Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
Har du nog rätt i. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett de stå vid sc nu när du säger det Bild
Jag har sett taxis ladda där.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Alexander »

Idag när jag tog bilden var SC parkeringen fullsatt av bilar så där gick det inte att ladda smidigt. Hade säkert gått om jag frågade om de kunde möblera om så man kom fram till laddaren. Det är bra att fosiltaxibilar byts ut till elektriska men då får antalet laddplatser även utökas efter efterfrågan också. Det funkar nu och det är sällan helt fullsatt men inom snar framtid kommer det bli problem.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av tib »

Pratade lite om "taxiproblemet" med en anställd på SC Infra City för ett par veckor sedan. Han sa att alla taxiåkare (ägaren av bilen) fått info från Tesla om att det inte är ok för de att ladda på SuC infra city. Han trodde delvis att problemet berodde på att de inte meddelat sina chaufförer om det.

Fick känslan av att det var ett hett diskussionsämne där på SC.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Taxi blockerar superchargers

Inlägg av e5m1r »

Det är TCS träff i Stockholm idag
Blockera SuC i flera timmar så inga Taxi kommer fram ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av drakbane »

Stod bara en taxi vid Max inatt vid 00.15
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Det stod 0 (NOLL) Taxibilar vid Max Infra City idag kl 15:30 när jag åkte förbi.

Inga bilar öht. Fast de flesta andra var ju vid Haga Forum då :D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Martinen »

När jag var i Amsterdam, så laddade jag vid Superchargern totalt 5 gånger. Testade olika tidpunkter på dygnet från 01:00 på morgonen till 22:00 på kvällen.
Det var aldrig mindre än 6 taxibilar på de 8 platserna. Samtidigt satt alla chaufförerna och drack kaffe inne på Tesla, så där hade dom inga problem med att Dom laddade på Superchargers hela tiden.

2 av gångerna var det helt fullt med taxibilar på alla platserna och 2 st som stod i kö. Det var bara att ställa sig i kö och vänta.
Tog intemer än 10-15 min innan det var min tur, men problemet var att jag vara fick halv effekt, så det tog lång tid att ladda.
En möjlighet hade kanske kunnat vara attt dom utökar effekten på alla så att att man inte behöver ladda så länge när det är fullt. Då hade man kunnat ha bättre tempo.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av tehjimos »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.

För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Nu är det så att vissa personer har inte möjlighet att äga en Tesla om man inte kan ladda på supercharger 2-3 gånger i veckan... Föreningen vägrar sätta eluttag i garaget, inga laddmöjligheter på jobbet. Försöker ju plugga i när man står i MoS m.m. men det räcker inte tidsmässigt då jag inte ränner i köpcentrum så länge... så det händer att man tar en lunch / middag på SuC så man har laddning för att klara av vardagen.. DET ÄR SJUKT JOBBIGT, behöva dra iväg 15km för att stå still i 45min och sedan åka 15km tillbaka.. skulle alla dagar i veckan ha ett eluttag hemma men nu går inte det.. så detta får bli lösningen tills vi hittar något annat ställe att bo på, eller att föreningen ändrar sig.

Håller med om att jag tycker dom borde trycka ut lågamperes laddstolpar på varenda bostadsgata i Stockholm men nu är det inte så och kommer nog inte bli så förän elbilar är en majoritet av bilarna.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Håller med. funderade på att föreslå en brf att sätta upp destinationsladdare på deras gästparkering. (nackdelen är att den som sätter upp får betala strömmen, och det kan vara knivigt att få igenom) + att det var begränsade för ett märke (vilket inte är helt ok)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Mickep »

Var går brytpunkten för tesla börjar göra förlust på taxibilarna?
tänker man att 10 000 av de 20k köparna betalat för bilen går till rörliga kostnader som underhåll av laddare och ström. Jämför man att clever tar 2 kr/min så skulle tesla kunna ta 1 kr/min (de behöver inte göra lika mycket vinst) så räcker det till 166 timmars laddning. Det är knappt ett halvår för en taxibil som laddar varje dag. Det innebär att på ett år så finns det inga pengar alls för att sätta upp fler stationer utan då nallar den på andra köpares insats.fortsätter det i ett år till så har taxin förbrukat en hel annan bils laddning också.
Hade 5 bilar köpts av privatpersoner hade tesla då kunnat sätta upp en till snabbladdare. (å andra sidan hade tesla tagit betalt för taxibilarnas laddning hade givetvis motsatt effekt fått, då hade vi med största sannolikhet fått en SuC mellan aktuell plats och stockholm)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Vet att det inte är lagligt att sälja el, något som också måste ändras, men det borde gå att ta högre p-avgift för vissa platser tex de med uttag. Hur som helst gäller det att engagera sig i bostadsrättsföreningar och i kommunen för att få igenom en förändring. Det är ju vi elbilsägare som vet vad som behövs så vi måste ligga på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Var går brytpunkten för tesla börjar göra förlust på taxibilarna?
tänker man att 10 000 av de 20k köparna betalat för bilen går till rörliga kostnader som underhåll av laddare och ström. Jämför man att clever tar 2 kr/min så skulle tesla kunna ta 1 kr/min (de behöver inte göra lika mycket vinst) så räcker det till 166 timmars laddning. Det är knappt ett halvår för en taxibil som laddar varje dag. Det innebär att på ett år så finns det inga pengar alls för att sätta upp fler stationer utan då nallar den på andra köpares insats.fortsätter det i ett år till så har taxin förbrukat en hel annan bils laddning också.
Hade 5 bilar köpts av privatpersoner hade tesla då kunnat sätta upp en till snabbladdare. (å andra sidan hade tesla tagit betalt för taxibilarnas laddning hade givetvis motsatt effekt fått, då hade vi med största sannolikhet fått en SuC mellan aktuell plats och stockholm)
Inte en chans att Tesla betalar i närheten av så mycket för sin ström. Jag betalar i genomsnitt 0,8kr/kWh inklusive allt, överföring och skatt. Först ryker ju momsen så få har vi 0,65. Sen borde de kunna förhandla till sig bättre avtal så vi kanske är nere på 0,3-0,4kr/kWh. Då räcker alltså 10000kr till 12500 mil.

Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt ;)

Edit, du räknar hårdvaran och investeringen två gånger. Clerver tar betalt för bägge vid stolpen. För Tesla har du tagit bort hälften först till själva hårdvaran, du betalar den dubbelt genom att ta med den igen sen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt ;)
Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av drakbane »

Tror inte att de betalar någon energiskatt heller.
De gör inte jag. Jag betalar ca 25 öre/kwh med en förbrukning på 70 000kwh, tror inte Tesla betalar mer.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Taxi blockerar superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt ;)
Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.
Och när Taxiåkarna vill ha nya batterier på garantin så lär det inte bli mindre skriverier i tidningarna heller.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar