Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Ser inte meningen med två trådar om samma sak när det dessutom korspostas samma saker i båda... Kan vi hålla oss till den ursprungliga?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2769
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2769
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- eriksoderholm
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 06 apr 2016 08:51
Re: Taxi blockerar superchargers
Sorry. Så gör vi!Surfaren skrev:Ser inte meningen med två trådar om samma sak när det dessutom korspostas samma saker i båda... Kan vi hålla oss till den ursprungliga?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2769
Digital redaktör, Vi Bilägare
Re: Taxi blockerar superchargers
Såhär ser det ut just nu i Väsby
-
- Bara taxi..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Taxi blockerar superchargers
det där är bara för dåligt! borde stå "taxistation, ej tillgänglig för allmänheten"Alexander skrev:Såhär ser det ut just nu i Väsby
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taxi blockerar superchargers
förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!Alexander skrev:Såhär ser det ut just nu i Väsby
Re: Taxi blockerar superchargers
Äsch det är väl bra att stationerna används. Bättre än är de kör fossilbil. Så länge d flyttar på sig när det blir kö. Behövde du ladda? Hur länge fick du vänta?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Taxi blockerar superchargers
Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)Alx skrev:förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!Alexander skrev:Såhär ser det ut just nu i Väsby
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Taxi blockerar superchargers
+1. Det intressanta är hur lång extra väntetid det blir.apkungen skrev:Äsch det är väl bra att stationerna används. Bättre än är de kör fossilbil. Så länge d flyttar på sig när det blir kö. Behövde du ladda? Hur länge fick du vänta?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Har du nog rätt i. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett de stå vid sc nu när du säger detBjelke skrev:Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)Alx skrev:förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!Alexander skrev:Såhär ser det ut just nu i Väsby
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag har sett taxis ladda där.Alx skrev:Har du nog rätt i. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett de stå vid sc nu när du säger detBjelke skrev:Håller med lite där faktiskt, men visst står dom ytterst sällan borta vid Service Centers laddare? (fast där är det ibland blockerat av andra bilar istället)Alx skrev:förjävligt.... borde finnas 2 bås där taxireggade bilar ej kan ladda!!Alexander skrev:Såhär ser det ut just nu i Väsby
Då har man två "reserver" att ladda på, vilket jag gör när jag laddar i Väsby...
Re: Taxi blockerar superchargers
Idag när jag tog bilden var SC parkeringen fullsatt av bilar så där gick det inte att ladda smidigt. Hade säkert gått om jag frågade om de kunde möblera om så man kom fram till laddaren. Det är bra att fosiltaxibilar byts ut till elektriska men då får antalet laddplatser även utökas efter efterfrågan också. Det funkar nu och det är sällan helt fullsatt men inom snar framtid kommer det bli problem.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Taxi blockerar superchargers
Pratade lite om "taxiproblemet" med en anställd på SC Infra City för ett par veckor sedan. Han sa att alla taxiåkare (ägaren av bilen) fått info från Tesla om att det inte är ok för de att ladda på SuC infra city. Han trodde delvis att problemet berodde på att de inte meddelat sina chaufförer om det.
Fick känslan av att det var ett hett diskussionsämne där på SC.
Fick känslan av att det var ett hett diskussionsämne där på SC.
Taxi blockerar superchargers
Det är TCS träff i Stockholm idag
Blockera SuC i flera timmar så inga Taxi kommer fram ?
Blockera SuC i flera timmar så inga Taxi kommer fram ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi blockerar superchargers
Stod bara en taxi vid Max inatt vid 00.15
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Taxi blockerar superchargers
Det stod 0 (NOLL) Taxibilar vid Max Infra City idag kl 15:30 när jag åkte förbi.
Inga bilar öht. Fast de flesta andra var ju vid Haga Forum då
Inga bilar öht. Fast de flesta andra var ju vid Haga Forum då
Re: Taxi blockerar superchargers
När jag var i Amsterdam, så laddade jag vid Superchargern totalt 5 gånger. Testade olika tidpunkter på dygnet från 01:00 på morgonen till 22:00 på kvällen.
Det var aldrig mindre än 6 taxibilar på de 8 platserna. Samtidigt satt alla chaufförerna och drack kaffe inne på Tesla, så där hade dom inga problem med att Dom laddade på Superchargers hela tiden.
2 av gångerna var det helt fullt med taxibilar på alla platserna och 2 st som stod i kö. Det var bara att ställa sig i kö och vänta.
Tog intemer än 10-15 min innan det var min tur, men problemet var att jag vara fick halv effekt, så det tog lång tid att ladda.
En möjlighet hade kanske kunnat vara attt dom utökar effekten på alla så att att man inte behöver ladda så länge när det är fullt. Då hade man kunnat ha bättre tempo.
Det var aldrig mindre än 6 taxibilar på de 8 platserna. Samtidigt satt alla chaufförerna och drack kaffe inne på Tesla, så där hade dom inga problem med att Dom laddade på Superchargers hela tiden.
2 av gångerna var det helt fullt med taxibilar på alla platserna och 2 st som stod i kö. Det var bara att ställa sig i kö och vänta.
Tog intemer än 10-15 min innan det var min tur, men problemet var att jag vara fick halv effekt, så det tog lång tid att ladda.
En möjlighet hade kanske kunnat vara attt dom utökar effekten på alla så att att man inte behöver ladda så länge när det är fullt. Då hade man kunnat ha bättre tempo.
Re: Taxi blockerar superchargers
Nu är det så att vissa personer har inte möjlighet att äga en Tesla om man inte kan ladda på supercharger 2-3 gånger i veckan... Föreningen vägrar sätta eluttag i garaget, inga laddmöjligheter på jobbet. Försöker ju plugga i när man står i MoS m.m. men det räcker inte tidsmässigt då jag inte ränner i köpcentrum så länge... så det händer att man tar en lunch / middag på SuC så man har laddning för att klara av vardagen.. DET ÄR SJUKT JOBBIGT, behöva dra iväg 15km för att stå still i 45min och sedan åka 15km tillbaka.. skulle alla dagar i veckan ha ett eluttag hemma men nu går inte det.. så detta får bli lösningen tills vi hittar något annat ställe att bo på, eller att föreningen ändrar sig.LarsL skrev:Nej jag tror det är felsägningar att gå. Jag tror och tycker att Tesla gjort det bättre i Göteborg i så fall där Superchargerna ligger på 7 mils avstånd från staden, förutom då Ulricehamn där laddare saknas. Ingen åker 14 mil för att snålladda så inga tråkiga begränsningar behöver införas för att hålla laddarna lediga.Remuz skrev:Vore ju kanon om man satte en laddare i typ Kungens kurva. Då finns det en på varje sida om förbifarten sedan. Än bättre vore att sätta en vid Globen så att även stadsbor utan garage kan ha en tesla.
För vardagsladdning i stan/lägenheter behövs andra lösningar. Det är inte vettigt, på något sätt, att åka till en Supercharger för att ladda. Det är ett fossiltänk att man ska åka till en station och fylla på bränsle. Det som borde komma upp är många lågampers uttag vid "varje" parkeringsplats. Helst med ett betalningssystem där bilen indentifieras automatiskt. Det blir billigare än att bygga Supercharger som räcker åt alla.
Håller med om att jag tycker dom borde trycka ut lågamperes laddstolpar på varenda bostadsgata i Stockholm men nu är det inte så och kommer nog inte bli så förän elbilar är en majoritet av bilarna.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Taxi blockerar superchargers
En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Re: Taxi blockerar superchargers
Håller med. funderade på att föreslå en brf att sätta upp destinationsladdare på deras gästparkering. (nackdelen är att den som sätter upp får betala strömmen, och det kan vara knivigt att få igenom) + att det var begränsade för ett märke (vilket inte är helt ok)LarsL skrev:En destinationsladdare är fruktansvärt mycket billigare än en Supercharger kanske upp till 1000 gånger billigare. Du kan alltså få tusen uttag istället för en SC... så det är betydligt bättre att jobba för ladduttag än för Superchargers. Tesla ger ju till och med bort uttagslådorna så någon borde ju nappa.
Re: Taxi blockerar superchargers
Var går brytpunkten för tesla börjar göra förlust på taxibilarna?
tänker man att 10 000 av de 20k köparna betalat för bilen går till rörliga kostnader som underhåll av laddare och ström. Jämför man att clever tar 2 kr/min så skulle tesla kunna ta 1 kr/min (de behöver inte göra lika mycket vinst) så räcker det till 166 timmars laddning. Det är knappt ett halvår för en taxibil som laddar varje dag. Det innebär att på ett år så finns det inga pengar alls för att sätta upp fler stationer utan då nallar den på andra köpares insats.fortsätter det i ett år till så har taxin förbrukat en hel annan bils laddning också.
Hade 5 bilar köpts av privatpersoner hade tesla då kunnat sätta upp en till snabbladdare. (å andra sidan hade tesla tagit betalt för taxibilarnas laddning hade givetvis motsatt effekt fått, då hade vi med största sannolikhet fått en SuC mellan aktuell plats och stockholm)
tänker man att 10 000 av de 20k köparna betalat för bilen går till rörliga kostnader som underhåll av laddare och ström. Jämför man att clever tar 2 kr/min så skulle tesla kunna ta 1 kr/min (de behöver inte göra lika mycket vinst) så räcker det till 166 timmars laddning. Det är knappt ett halvår för en taxibil som laddar varje dag. Det innebär att på ett år så finns det inga pengar alls för att sätta upp fler stationer utan då nallar den på andra köpares insats.fortsätter det i ett år till så har taxin förbrukat en hel annan bils laddning också.
Hade 5 bilar köpts av privatpersoner hade tesla då kunnat sätta upp en till snabbladdare. (å andra sidan hade tesla tagit betalt för taxibilarnas laddning hade givetvis motsatt effekt fått, då hade vi med största sannolikhet fått en SuC mellan aktuell plats och stockholm)
Re: Taxi blockerar superchargers
Vet att det inte är lagligt att sälja el, något som också måste ändras, men det borde gå att ta högre p-avgift för vissa platser tex de med uttag. Hur som helst gäller det att engagera sig i bostadsrättsföreningar och i kommunen för att få igenom en förändring. Det är ju vi elbilsägare som vet vad som behövs så vi måste ligga på.
Re: Taxi blockerar superchargers
Inte en chans att Tesla betalar i närheten av så mycket för sin ström. Jag betalar i genomsnitt 0,8kr/kWh inklusive allt, överföring och skatt. Först ryker ju momsen så få har vi 0,65. Sen borde de kunna förhandla till sig bättre avtal så vi kanske är nere på 0,3-0,4kr/kWh. Då räcker alltså 10000kr till 12500 mil.Mickep skrev:Var går brytpunkten för tesla börjar göra förlust på taxibilarna?
tänker man att 10 000 av de 20k köparna betalat för bilen går till rörliga kostnader som underhåll av laddare och ström. Jämför man att clever tar 2 kr/min så skulle tesla kunna ta 1 kr/min (de behöver inte göra lika mycket vinst) så räcker det till 166 timmars laddning. Det är knappt ett halvår för en taxibil som laddar varje dag. Det innebär att på ett år så finns det inga pengar alls för att sätta upp fler stationer utan då nallar den på andra köpares insats.fortsätter det i ett år till så har taxin förbrukat en hel annan bils laddning också.
Hade 5 bilar köpts av privatpersoner hade tesla då kunnat sätta upp en till snabbladdare. (å andra sidan hade tesla tagit betalt för taxibilarnas laddning hade givetvis motsatt effekt fått, då hade vi med största sannolikhet fått en SuC mellan aktuell plats och stockholm)
Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt
Edit, du räknar hårdvaran och investeringen två gånger. Clerver tar betalt för bägge vid stolpen. För Tesla har du tagit bort hälften först till själva hårdvaran, du betalar den dubbelt genom att ta med den igen sen.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.LarsL skrev:Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Tror inte att de betalar någon energiskatt heller.
De gör inte jag. Jag betalar ca 25 öre/kwh med en förbrukning på 70 000kwh, tror inte Tesla betalar mer.
De gör inte jag. Jag betalar ca 25 öre/kwh med en förbrukning på 70 000kwh, tror inte Tesla betalar mer.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Taxi blockerar superchargers
Och när Taxiåkarna vill ha nya batterier på garantin så lär det inte bli mindre skriverier i tidningarna heller.bylund skrev:Jag förstår att du skämtar, men det kostar nog ändå Tesla många gånger mer att få skriverier om havererade batterier, även om batterierna inte skötts på ett optimalt sätt.LarsL skrev:Hmm, det kanske finns en anledning till att Tesla inte säger till Taxi att inte ladda fullt. De hoppas att deras batterier ska haverera så fort som möjligt
Model Y P
Model S P
Model S P