Bonus-malus-utredningen
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bonus-malus-utredningen
Att straffbeskatta äldre bilar får krångliga fördelningspolitiska följder, och det är inte säkert det ens hjälper att förbättra och förnya bilparken. Och det är inte ens säkert att en snabbare förnyelse är positivt. Vad man vill är att påverka den som ändå ska köpa en ny bil, att köpa en så miljövänlig som möjligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bonus-malus-utredningen
+1jonasl skrev:Det borde bli dyrare att köra och billigare att äga.
Nu är det väl inte riktigt så längre, men förut hade jag absolut kunnat jobbpendla i elbil (hade ca 5 mil enkel väg), men eftersom ägandekostnaderna för vår stora bil till stor del ändå var fasta (skatt, försäkring osv) så blev det mer ekonomiskt att köra även jobbpendlingen i den.
Dvs bort med fordonsskatter, bort med subventioner, höj bränsleskatten. Om det nu är koldioxidutsläppen vi ska sänka.
För mig personligen skulle det slå iaf, eftersom den stora tyska fossilbilen suger i sig nån liter milen.
Om myndigheter inte vore förbjudna att göra något enkelt skulle det kunna se ut så här:
-Sänk momsen på rena elbilar till 6%.
-Ta ut en extra skatt/(höjd moms) på bilar som drivs av fossila bränslen med 20% vid nyköp.
-Fordon med ICE-motor som drivs uteslutande av förnybart bränsle samt hybrider ändras inte.
-Ta bort fordonsskatten!
-Lägg en skattehöjning på bränslet som motsvarar fordonsskatt på 2000 kr vid 1500 mil per år. (alltså ca 1,33 kr/liter)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo ville man göra det enkelt och slippa lita på Vuskwagen siffror så skulle ju malus delen ligga på bränslet inte på vägskatten.
Tycker det är bra att privatpersoner som betalar bilen med skattadepengar får mer än företag som ändå får bilen billigare. Dessutom finns det ju andra förmåner som lägre förmånsvärde för förmånsbilarna.
Tycker det är bra att privatpersoner som betalar bilen med skattadepengar får mer än företag som ändå får bilen billigare. Dessutom finns det ju andra förmåner som lägre förmånsvärde för förmånsbilarna.
Re: Bonus-malus-utredningen
Hoppas verkligen det inte blir någon hänsyn tagen till bilens vikt. En smutsig bil blir ju inte renare för att den väger mer. De flesta köper nog en så stor bil de behöver, och om de skulle förmås att köpa en mindre bil pga bonus-malussystemet så är det ju bara bra.
Re: Bonus-malus-utredningen
Funderar på om dom tänkt nått på att vi kan ha helt andra utsläpps-siffror för bilar 2018. Det är ju på gång att man ska göra testcyklerna mer verklighetstrogna, vilket kommer att leda till att alla siffror ökar.. En bil som idag officiellt släpper ut 120g/km kommer säkert ligga på 140-150g/km.
Om man inför nuvarande förslag och inte tar hänsyn till nya siffrorna kommer hela systemet att vara kraftigt överfinansierat...
Om man inför nuvarande förslag och inte tar hänsyn till nya siffrorna kommer hela systemet att vara kraftigt överfinansierat...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Bonus-malus-utredningen
Ja en större bil borde snarare kosta mer då den förmodligen är smutsigare att tillverka.Jerka skrev:Hoppas verkligen det inte blir någon hänsyn tagen till bilens vikt. En smutsig bil blir ju inte renare för att den väger mer. De flesta köper nog en så stor bil de behöver, och om de skulle förmås att köpa en mindre bil pga bonus-malussystemet så är det ju bara bra.
Re: Bonus-malus-utredningen
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Re: Bonus-malus-utredningen
Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.apkungen skrev:Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bonus-malus-utredningen
Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.joel80 skrev:Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.apkungen skrev:Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5314
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bonus-malus-utredningen
Man ska inte heller underskatta Volvos inflytande i detta. (Dom är väl den tyngsta remissinstansen i frågan enligt regeringens sätt att se på saken) Historiskt sett har i princip alla gränser i Sverige som kan påverka försäljningssiffrorna, justerats efter vad Volvo mäktat med att prestera. Det gäller såväl miljö som tjänstebilsreglerna. Och det kommer sannolikt inte att bli annorlunda denna gången.danni skrev:Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.joel80 skrev:Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.apkungen skrev:Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Model Y P
Model S P
Model S P
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bonus-malus-utredningen
Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystemNicke Nyfiken skrev:Man ska inte heller underskatta Volvos inflytande i detta. (Dom är väl den tyngsta remissinstansen i frågan enligt regeringens sätt att se på saken) Historiskt sett har i princip alla gränser i Sverige som kan påverka försäljningssiffrorna, justerats efter vad Volvo mäktat med att prestera. Det gäller såväl miljö som tjänstebilsreglerna. Och det kommer sannolikt inte att bli annorlunda denna gången.danni skrev:Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.joel80 skrev:Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.apkungen skrev:Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Bonus-malus-utredningen
Ja, de hotar väl med att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, och det vågar ingen regering att ta på sig ansvaret för. Men att de skulle undvika det genom att ställa om till elbilstillverkning är det ingen som talar om. De skulle säkert kunna förhandla sig till att staten gick in och sponsrade bygget av en batterifabrik, men vill man inte, så vill man inte... (Ja, jag vet, det skulle inte gå för EU, men på nåt sätt borde de kunna mygla till sig statligt stöd.)danni skrev:Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem
Re: Bonus-malus-utredningen
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bonus-malus-utredningen
Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Re: Bonus-malus-utredningen
Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.apkungen skrev:Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bonus-malus-utredningen
+1bjelkeman skrev:Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.apkungen skrev:Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Model S P85DL+
Re: Bonus-malus-utredningen
danni skrev:Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem
Fy faan... Jävla idioti, att dom inte fattar att dom måste vara en del av förändringen, inte motarbeta den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5314
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bonus-malus-utredningen
Ja de flesta som köper en XC90 T8 kommer inte att fisköra korta sträckor sakta i stan, och ladda stup i kvarten. Sådana bilar skaffar främst de som ofta kör hyggligt långa sträckor och således i högre hastigheter. Och då kommer den helt orealistiska körcykelberäkningen för laddhybrider att bli ännu mer verklighetsfrånvänd. En sådan bil är inget annat än Greenwashing för att få skattefördelar. Det är extremt få miljömedvetna människor som kommer att åka omkring i en XC90 T8.apkungen skrev:Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bonus-malus-utredningen
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5314
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bonus-malus-utredningen
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.joel80 skrev:Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bonus-malus-utredningen
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
Re: Bonus-malus-utredningen
KISS
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo, men på papperet gör den inte det, och det är tyvärr det enda som räknas. Jag har en kollega som kör en Cheva nånting V8 som drar över 1 liter milen. Den räknas också som miljöbil eftersom det går att tanka etanol i den. Vilket han aldrig gör såklart. Helt fullständigt galet, men så är det tyvärr.apkungen skrev:Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus-malus-utredningen
Exakt vad Miljöpartiet lyckats få igenom. Men det blev 2%.drakbane skrev:KISS
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23