VW minusgate

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

VW minusgate

Inlägg av mati »

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -minusgate

Är detta ett dåligt skämt? Förmodligen inte, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW minusgate

Inlägg av chpaulin »

Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: VW minusgate

Inlägg av Stefan T »

Står säkert i reglerna om att det ok att inte funka under viss temp
Och är +19 eller dylikt så är det riktig bra med -10

(Egentligen usla regler)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW minusgate

Inlägg av mati »

chpaulin skrev:
Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW minusgate

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
chpaulin skrev:
Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybriderna är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.
Tycker dessutom att man marknadsför Laddhybrider som prestandamaskiner där en svag elmotor kompletterar en kraftig bensinmotor och får på så sätt bra vrid i hela registret (Elmotorn upp till 50km/h sen är det bensimotorn som jobbar mest). Kolla bara på XC90 T8:an, små elmotorer vilket gör den till en ganska slö rackare på bara el i motorvägsfart men i kombination med den 316hk bensinmotorn så flyger den till 100 på 5.9s. Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW minusgate

Inlägg av TiborBlomhall »

Tydligen kan man i Tyskland få pris för mest "innovativa" (host, host, avgasfusk, host, host) bilmärke :mrgreen:

Jag fick följande pressrelease:
Volkswagen utsedd till det mest innovativa bilmärket bland volymtillverkare

Volkswagen får priset ”AutomotiveINNOVATIONS Award 2016” för introduktionen av 15 världsnyheter och 89 nya innovationer. Volkswagen vann också kategorierna "konventionella drivsystem" och "uppkoppling i bilen" för volymtillverkare.

Volkswagen är en av världens mest innovativa biltillverkare. Detta har nu bekräftats av AutomotiveINNOVATIONS Award 2016. Och än viktigare är att Volkswagen demokratiserar dessa framsteg genom att innovationerna byggs in i storsäljare som Golf, Passat och Tiguan, och blir därmed tillgängliga för miljontals människor.

AutomotiveINNOVATIONS Award delas ut årligen av Center of Automotive Management (CAM) i samarbete med revisions- och konsultföretaget PricewaterhouseCoopers (PwC). Volkswagen tog tre förstaplaceringar i följande kategorier för volymtillverkare:

”det mest innovativa bilmärket”
”konventionella drivsystem"
”uppkoppling i bilen”
Dessutom utsågs Volkswagen AG till ”mest innovativa fordonskoncern” för sjätte gången i rad. Koncernens märke Audi vann också ytterligare tre förstaplaceringar för premiumtillverkare.

Frank Welsch, chef för teknisk utveckling inom märket Volkswagen, kommenterade i sitt tal:
− Oberoende experter har bedömt att 90 procent av fordonsindustrins produktinnovationer i framtiden kommer att ske inom elektronik och el. Vi tänker på exakt samma sätt. Volkswagens framtida modeller kommer att känna igen sin omgivning och kommunicera med den. De kommer att utvärdera situationen och fatta intelligenta beslut. Vi har redan många av de nödvändiga systemen ombord idag i bilar som Golf, Passat och nya Tiguan. Vi illustrerar också denna utveckling genom våra konceptbilar, såsom T-Prime Concept GTE som just presenterats i Peking. En sak är helt säker: den nuvarande innovationsvågen leder till en ny standard för mobilitet som berikar våra liv genom betydligt ökad säkerhet, komfort och hållbarhet. AutomotiveINNOVATIONS Award belyser just detta.

Juryn motiverade förstapriset i kategorin "det mest innovativa bilmärket" bland annat med att Volkswagen under rapporteringsperioden inkommit med 89 nya innovationer och flest innovationer av särskilt hög kvalitet, inklusive 15 världsnyheter. Bilmodellerna som var i fokus var Tiguan, Touran och Sharan.

De innovationer som rankades högt var parkeringsassistenten (Park Assist), nödbromssystemet för stadstrafik (City Emergency Brake) och kökörningsassistenten (Traffic Jam Assist). Juryn lyfte också fram Passat GTE som den mest ekonomiska laddhybriden i mellanklassen.

I kategorin ”konventionella drivsystem” är Volkswagen i toppen med 20 namngivna innovationer, där de bränslesnåla bensin- och dieselmotorerna i Sharan, Touran, Tiguan, Golf och Passat rankades högt.

Volkswagen bidrog med totalt 47 innovationer i kategorin "uppkopplade bilar”, och vann tack vare bland annat säkerhetssystem för parkering, bromsning och nödstopp som ingår i flera modeller. Juryn ansåg även att det stora antalet världspremiärer var slående, exempelvis den första nödbromsassistenten i en MPV (Touran) och i en SUV (Tiguan).

Center of Automotive Management (CAM) i Bergisch-Gladbach är ett oberoende institut för empirisk fordons- och mobilitetsforskning. Vid institutet utförs omfattande studier årligen i samarbete med PricewaterhouseCoopers (PwC). Över 1 400 innovationer från 20 biltillverkade och 50 varumärken utvärderades till årets prisutdelning.
http://auto-institut.de/aia2016.htm
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW minusgate

Inlägg av mati »

chpaulin skrev:
... Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??
För att Volvo inte är intresserad av eldrift egentligen. Som de flesta andra. Man bygger hybrider inte för att man tror på det på något vis, utan för att det är ett överkomligt och ganska enkelt sätt för dem att sänka förbrukningen, fast mest på papperet. Reglerna och testcykeln gynnar hybrider. En ganska liten elmotor med ett mikroskopiskt batteri räcker för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW minusgate

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Tydligen kan man i Tyskland få pris för mest "innovativa" (host, host, avgasfusk, host, host) bilmärke :mrgreen:

Jag fick följande pressrelease:
Volkswagen utsedd till det mest innovativa bilmärket bland volymtillverkare

[...]
http://auto-institut.de/aia2016.htm
Jaja, men de hade nog fått ett innovationspris även om de hade introducerat en "framtidsbil" som drivs med gengas framställd av brunkol. Men visst, det är intressant. Det räcker uppenbarligen att vara så kallad volymtillverkare numera. Man kan ju begränsa sig till färre och färre märken på detta vis. Var sätter man gränsen för "volym"? Och volym av vilken sorts bil på vilken marknad, det går ju också att tänja på. Vill man dela ut priser till en specifik tillverkare så går det väl alltid att motivera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW minusgate

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
chpaulin skrev:
... Varför inte vända på konceptet och ge den en 140hk bensinmotor och dubbla effekten på elmotorerna så att man föredrar att ha el i batteriet??
För att Volvo inte är intresserad av eldrift egentligen. Som de flesta andra. Man bygger hybrider inte för att man tror på det på något vis, utan för att det är ett överkomligt och ganska enkelt sätt för dem att sänka förbrukningen, fast mest på papperet. Reglerna och testcykeln gynnar hybrider. En ganska liten elmotor med ett mikroskopiskt batteri räcker för detta.
om 20(?)år kommer vi skratta gott åt PHEV:arna tror jag. Det blir som med lobotomering. Man frågar sig hur fasen folk tänkte på den tiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW minusgate

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
chpaulin skrev:
Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.
Nu får ni ge er!
Jag har kört både hybrid och laddhybrid i många år. Laddhybriden i mitt fall, Prius, är den absolut snålaste bil jag haft även när den inte går på laddad el. Att den skulle vara törstigare än motsvarande liknande bensinbil är struntprat.
Sedan kan man ju diskutera hur miljövänlig en Lexus RS 450h är men det beror mer på att biltypen är energikrävande.
Elen används även på vintern, men den går inte bara på el då kupevärmen kommer från förbränningsmotorn.
Jag ser hybriderna som ett steg på vägen till eldrift, och därmed som en rätt lyckad parentes i bilens utveckling. Av den totala körsträckan har min Prius gått 40% på eldrift. Inga problem att köra den på ca 0,4l/mil utan el.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW minusgate

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
Jag ser hybriderna som ett steg på vägen till eldrift, och därmed som en rätt lyckad parentes i bilens utveckling.
Tillverkarna satsar på bensinhybrider istället för elbilar. Det är en kompromiss för att biltillverkarna ska kunna fortsätta att sälja sina bensinmotorer med växellådor och andra delar som behöver servas under bilens livstid, och sedan gör att bilen måste skrotas. Det är inget lyckat i det.

Det hade varit en lyckad parentes om det verkligen hade varit ett steg på vägen - nu kan man fortsätta med sina bensinmotorer genom att man övertalat lagstiftarna om att inkludera hybrider i de olika subventionsprogrammen. Den nya svenska bonus-malus-modellen föreslås exempelvis ge 40 000kr i subvention till någon som köper en bensinbil (förutsatt att den har en liten elmotor och ett litet batteri). Samma grej en gång till alltså - vi har ju redan varit igenom detta med de där bensinbilarna som påstods att de skulle skulle köras på etanol för några år sedan. Då fick bensinbilar en miljöbilspremie på 10 000kr.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW minusgate

Inlägg av chpaulin »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
chpaulin skrev:
Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.
Nu får ni ge er!
Jag har kört både hybrid och laddhybrid i många år. Laddhybriden i mitt fall, Prius, är den absolut snålaste bil jag haft även när den inte går på laddad el. Att den skulle vara törstigare än motsvarande liknande bensinbil är struntprat.
Sedan kan man ju diskutera hur miljövänlig en Lexus RS 450h är men det beror mer på att biltypen är energikrävande.
Elen används även på vintern, men den går inte bara på el då kupevärmen kommer från förbränningsmotorn.
Jag ser hybriderna som ett steg på vägen till eldrift, och därmed som en rätt lyckad parentes i bilens utveckling. Av den totala körsträckan har min Prius gått 40% på eldrift. Inga problem att köra den på ca 0,4l/mil utan el.
/70D
Tror säkert att just Priusägare och ägare till motsvarande bilar skaffat just en laddhybrid med intensionen att slå ett slag för miljön (och bränsleekonomin). Men om vi går tillbaka några inlägg så var jag tydlig med att det är laddhybrider som marknadsförs som prestandamonster som jag primärt har svårt för även om jag inte är helt såld på laddhybrid som lösning i stort.

Håller med om att laddhybriderna kan påskynda konsumenternas övergång till rena elbilar men samtidigt så är varje krona som en biltilverkare lägger på laddhybridteknik en krona som inte läggs på utveckling av ren eldrift (viss kompetens går såklart att återanvända). Toyota som var först med hybridteknologi har inte ens några planer på rena elbilar vilket är skrämmande.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: VW minusgate

Inlägg av apkungen »

Tar inte golfen ens laddning vid minusgrader?! Det måste ju vara ett skämt...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW minusgate

Inlägg av Laban »

Märkligt, det har nämnts här att VW's laddhybrider ska vara bättre än ex Outlandern. Dvs, gå att köra endast på el även när det är kallt ute. Nu börjar jag undra om det inte är tvärtom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW minusgate

Inlägg av Laban »

chpaulin skrev:
Håller med om att laddhybriderna kan påskynda konsumenternas övergång till rena elbilar men samtidigt så är varje krona som en biltilverkare lägger på laddhybridteknik en krona som inte läggs på utveckling av ren eldrift (viss kompetens går såklart att återanvända). Toyota som var först med hybridteknologi har inte ens några planer på rena elbilar vilket är skrämmande.
Toyota är väl då ett skräckexempel. De rosar inte direkt marknaden med deras laddhybrider heller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW minusgate

Inlägg av LarsL »

Den enda försvarliga hybriden idag är den typ som i3an är, alltså ett stort batteri med en liten bensingenerator. Den kommer i förstahand att köras på el men adderar tryggheten tills laddstationerna är utbyggda. En bra regel är att bensintankning ska vara så liten att räckvidden på bensin blir kortare än den på el.

De övriga bilarna anser jag bara är skatteplanering...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW minusgate

Inlägg av Laban »

Nja, tycker outlandern är helt ok faktiskt. Nu kör vi våra dagliga 4-5 mil (pendling, laddar på jobbet) helt på el och prestandan inbjuder inte direkt till någon buskörning. Där jag laddar står det ofta 2-3 andra Outlander och laddar så jag tror inte att man kör dessa utan att faktiskt också köra på el så ofta det går.

Men rent allmänt tycker jag ändå att man ska skärpa reglerna för eventuella subventioner för laddhybrider.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW minusgate

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Den enda försvarliga hybriden idag är den typ som i3an är, alltså ett stort batteri med en liten bensingenerator. Den kommer i förstahand att köras på el men adderar tryggheten tills laddstationerna är utbyggda. En bra regel är att bensintankning ska vara så liten att räckvidden på bensin blir kortare än den på el.

De övriga bilarna anser jag bara är skatteplanering...
Håller helt med. i3:an är den enda bil som fått till vågskålen rätt. Bensinmotorn är till för att utöka räckvidden och bilen är seg som en saltgurka om man startar med tomt batteri då motorn bara laddar batteriet och inte driver motorn. Här har man ett incitament för att att alltid ha el i batteriet men samtidigt inte begränsad att köra där det finns laddmöjligheter.

Edit: Det som känns lite synd är att i3:an med REx räknas som laddhybrid i Sverige och får bara samma avdrag som en Passat GTE. Tycker i3:an REx skall få behålla halva supermiljöbilspremien och att Hybriderna får slopat avdrag (vinsten för laddhybridsägarna får de ta från bättre bränsleekonomi)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: VW minusgate

Inlägg av joel80 »

Jag körde på el i vintras med Volvon.. Men det tog ibland 1-2km med dieselmotorn igång innan den värmt upp batteriet tillräckligt. Det fungerade ner till -18 som var det kallaste jag körde bil i i vintras.

Att laddhybrider är och har varit ett viktigt steg på vägen är jag övertygad om. Dels för att få upp folks ögon för eldrift, dels för att få ett tryck på infrastruktur för laddning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW minusgate

Inlägg av LarsL »

Fast det är fel infrastruktur som kommer med laddhybriderna. Med ett batteri på några kWh kan ett litet vägguttag vara tillräckligt, bara de finns lite överallt. Ska man långt så tuffar man ju på med bensinmotorn som det var mening att en bil skulle funka.
Med en ren elbil behöver man snabbladdare eftersom man vill fylla på så mycket mer energi. Att stanna vid ett 16A uttag är ganska totalt meningslöst. Ja, uttagen behövs hemma eller på jobbet men annars meningslöst.
Därför är Rex ok eftersom den har en så liten motor och bensintank att du måste snabbladda. Den kan då faktiskt bidra till att snabbladdare kommer upp vilket faktiskt hjälper elbilar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW minusgate

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Fast det är fel infrastruktur som kommer med laddhybriderna. Med ett batteri på några kWh kan ett litet vägguttag vara tillräckligt, bara de finns lite överallt. Ska man långt så tuffar man ju på med bensinmotorn som det var mening att en bil skulle funka.
Med en ren elbil behöver man snabbladdare eftersom man vill fylla på så mycket mer energi. Att stanna vid ett 16A uttag är ganska totalt meningslöst. Ja, uttagen behövs hemma eller på jobbet men annars meningslöst.
Därför är Rex ok eftersom den har en så liten motor och bensintank att du måste snabbladda. Den kan då faktiskt bidra till att snabbladdare kommer upp vilket faktiskt hjälper elbilar.
+1
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW minusgate

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Fast det är fel infrastruktur som kommer med laddhybriderna. Med ett batteri på några kWh kan ett litet vägguttag vara tillräckligt, bara de finns lite överallt. Ska man långt så tuffar man ju på med bensinmotorn som det var mening att en bil skulle funka.
Med en ren elbil behöver man snabbladdare eftersom man vill fylla på så mycket mer energi. Att stanna vid ett 16A uttag är ganska totalt meningslöst. Ja, uttagen behövs hemma eller på jobbet men annars meningslöst.
Därför är Rex ok eftersom den har en så liten motor och bensintank att du måste snabbladda. Den kan då faktiskt bidra till att snabbladdare kommer upp vilket faktiskt hjälper elbilar.
Har svårt att tänka mig att någon infrastruktur byggs pga laddhybriderna, vid korta körningar så orkar man inte bry sig om att ladda, och vid längre körningar så kör man som du nämner på bensin. Har aldrig laddat Outlandern annat än hemma, släkt/vänner eller min dagliga parkering på jobbet (8h). Och den typen av laddare som jag använder i alla de lägena fungerar precis lika bra med en ren elbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW minusgate

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Har svårt att tänka mig att någon infrastruktur byggs pga laddhybriderna, vid korta körningar så orkar man inte bry sig om att ladda, och vid längre körningar så kör man som du nämner på bensin. Har aldrig laddat Outlandern annat än hemma, släkt/vänner eller min dagliga parkering på jobbet (8h). Och den typen av laddare som jag använder i alla de lägena fungerar precis lika bra med en ren elbil.
Nä, mitt svar var på påståendet att laddhybrider skulle bidra till infrastruktur vilket de alltså inte gör.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: VW minusgate

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
chpaulin skrev:
Jag tycker att man skall se över subventioner för bilar som inte kan vara "miljöbilar" året om i ett land som Sverige. Att en laddhybrid inte kan köras på el när det är -10 är ett skämt. Det betyder att det knappt går att köra på El på midsommar här i landet.
Dessutom är väl laddhybrider oftast törstigare än motsvarande bensinmodellerna när de inte går på el, har jag för mig. I detta sammanhang skulle det ju rentav innebära att laddhybrider är mindre miljövänliga än vanliga bensinbilar vintertid.
mati: Det där med "väl" är lite farligt... du har fått fel fakta någon stans! (Hummersåsdrypande journalist månne ;-) )

Jag kör min Outlander PHEV med lägre förbrukning än tidigare Passat tdi'er. Körede t.ex till sälenfjällen i vintras på 0.64l/mil (Enligt tankning på samma mack i Mora!) Då var bilen fullpackad, 2 vuxna + 2 barn, Takbox och en massa extralampor.... Passaterna har legat runt 0.7l/mil. Ja nu är ju inte en Passat en motsvarande Bensinbil, men motsvarande Bensin Outlander ligger på 0.65 enligt test cyckeln, och de brukar ju inte direkt ligga för högt. :-) Lägg där till packning , takbox, extraljus, minusgrader och snömodd så lär den siffran iaf inte sjunka.

PHEV må vara en parantes, men för två år sen fanns inte ett alternativ till Outlandern! :-( Storleksmässigt, 4WD, dragkrok. För MIG är detta en mycket bra bil. ALL pendling till jobb och shopping sker på el och ICE går endast på långresor! (Eller kallare än -20) Jag har sänkt min bränsleräkning från > 3000kr till under 1200kr i månaden. Dvs jag kör ca 40%-45% på EL! De sista 1300 finanserar inte riktigt en Model X....

(Var i Ramundberget i vintras när det var -34. Min PHEV startade och gick fint medans klasar av volvo's och andra premium ICE frösihop. Mot djupfryst växellåda/oljetråg hjälper inte startkablar... )
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW minusgate

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
mati: Det där med "väl" är lite farligt... du har fått fel fakta någon stans! (Hummersåsdrypande journalist månne ;-) )

Jag kör min Outlander PHEV med lägre förbrukning än tidigare Passat tdi'er.
Ber om ursäkt. Det var inte förstahandsinformation från min sida, eftersom jag inte äger en laddhybrid. Jag hörde detta från en som kör just Outlander PHEV, att den drar skjortan så fort den går på bensin. Och så har jag pratat med diverse bilförsäljare, eftersom jag var lite inne på att köpa en laddhybrid för ett tag sedan. Jag fick alltid höra att det inte är intressant för mig, eftersom jag pendlar för långt och en diesel skulle i slutändan vara snålare. Men det kan ju vara så att säljarna inte vill sälja hybrider egentligen.
Hur som helst så är jag glad att jag inte köpte en (ladd-)hybrid utan en renodlad elbil. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar