En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 09 apr 2016 20:10
Ort: Göteborg

En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Mikael »



Enligt ägaren.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Martinen »

Skummt.

Måste ju lyckats aktivera summon med nyckeln. :o
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 09 apr 2016 20:10
Ort: Göteborg

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Mikael »

Martinen skrev:
Skummt.

Måste ju lyckats aktivera summon med nyckeln. :o
Förmodligen. Luktar lite sensationsjournalistik. Men vad vet jag. Det han säger kanske stämmer?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Bjelke »

OM vi får mer info ska det bli spännande att höra, men jag gissar på att vi inte får reda på mer, utan att Tesla:s version stämmer ganska bra, dvs
kanske en kombo av info från bilen stämmer samt att ägaren strulat till det lite (oavsiktligt kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Herr X »

Jag tycker att ägaren framstår som pålitlig, och det känns väl inte rimligt att han skulle sitta med mobilen och köra sin egen bil rakt in i ett lastbilsflak?

Om jag minns rätt så behöver inte key fobben vara nära bilen för att summon ska fungera i USA? I så fall kan i praktiken vem som helst fjärrstyra hans bil, bara de har hans inloggningsuppgifter till MyTesla. Kan det ha varit någon som testat funktionen i hans frus mobiltelefon? Man behöver ju inte alls logga in i appen, så om hans fru lagt ifrån sig sin telefon någonstans, så kan vem som helst ha öppnat appen och använt summon.

Det faktum att det hände tre sekunder efter han lämnat bilen, tyder på att någon följt med på hans position i appen och sedan enablat summon för att rulla bilen lite för att skoja med honom.. men eftersom summon är slö, tar det i praktiken en stund innan det enablas så killen hann iväg innan bilen satte av.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av e5m1r »

Herr X skrev:
Jag tycker att ägaren framstår som pålitlig, och det känns väl inte rimligt att han skulle sitta med mobilen och köra sin egen bil rakt in i ett lastbilsflak?

Om jag minns rätt så behöver inte key fobben vara nära bilen för att summon ska fungera i USA? I så fall kan i praktiken vem som helst fjärrstyra hans bil, bara de har hans inloggningsuppgifter till MyTesla. Kan det ha varit någon som testat funktionen i hans frus mobiltelefon? Man behöver ju inte alls logga in i appen, så om hans fru lagt ifrån sig sin telefon någonstans, så kan vem som helst ha öppnat appen och använt summon.

Det faktum att det hände tre sekunder efter han lämnat bilen, tyder på att någon följt med på hans position i appen och sedan enablat summon för att rulla bilen lite för att skoja med honom.. men eftersom summon är slö, tar det i praktiken en stund innan det enablas så killen hann iväg innan bilen satte av.
I USA kan man köra summon med fobben så jag skulle tippa på att han klämde den i fickan eller nåt
Har själv lyckats öppna bagageluckan utav misstag när jag damsugit bilen och klämt fobben i fickan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av danni »

Tesla har dragit ut loggarna och verkar konstatera att han är full of shit, som de säger därborta: http://www.theverge.com/2016/5/11/11658 ... ash-letter
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Martinen »

Intressant att man kan aktivera summon med växelspaken innan man hoppar ut bilen.
Det är ju perfekt när man ska parkera i smal ficka.
Det är ganska segt att ta fram mobilen och köra med den, och inte helt ovanligt att den bara kör en meter trots att jag håller knappen inne hela tiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av LarsL »

Tror att det som hände var det som KmanAuto visar.
Alltså att summan (av misstag) aktiverats av en av hans kompisar och att bilen sedan kört in i trailern.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Telsa »

Det har hänt flera gånger att jag dubbelklickat på fobben i fickan av misstag så bakluckan öppnats eller stängts medan jag burit tunga saker i närheten av bilen. Shit happens.
Senast redigerad av Telsa, redigerad totalt 1 gånger.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av TiborBlomhall »


Volvo behöver fortfarande mänsklig hjälp för att köra in i lastbilar ;)
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Datordoktorn »

Lite förvånad att hela den här tråden går ut på att klura på HUR autosummon aktiverades istället för att klura ut VARFÖR Teslan missade att det stod en hel lastbil framför?
Visserligen maximal otur att lastbilen var byggd med extremt långt överhäng men trots allt bör ju bilens sensorer/radar/kamera lyckas upptäcka den, kan ju jag tycka?
Eller funkar det inte så? Vad vet jag, jag har ju en veteranTesla......
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

Elskåp (e-NV200 2017)
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av danni »

Datordoktorn skrev:
Lite förvånad att hela den här tråden går ut på att klura på HUR autosummon aktiverades istället för att klura ut VARFÖR Teslan missade att det stod en hel lastbil framför?
Visserligen maximal otur att lastbilen var byggd med extremt långt överhäng men trots allt bör ju bilens sensorer/radar/kamera lyckas upptäcka den, kan ju jag tycka?
Eller funkar det inte så? Vad vet jag, jag har ju en veteranTesla......
Jag tror autopark/summon framförallt använder parkeringssensorerna, som inte ser så långt och främst upptäcker hinder längs lägre delen av bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror att bilen såg alldeles utmärkt lastbilens bakaxel och ansåg att den fortfarande har en hel meter kvar till den... men såg inte lastbilens enorma överhäng. Jag menar ENORMA! Lasten hängde ut säkert tre meter bakom bakaxeln enligt bilderna. Sådana lastbilar måste ju ha underkörningssskydd just för att undvika att bilar kör in under släpet, men den här verkade sakna det?

Teslans radar är placerad längst nere i nosen så den tittar väl inte tillräckligt uppåt för att ha sett utskjutande släpet.

Eller rent av så att summon använder endast ultraljudssensorerna? Ändrar egentligen inget för de sitter också för lågt för att se utskjutande släpet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av TiborBlomhall »

YT.jpg
Vad är det för konstig lastbil han körde in i?! :shock:

Lasten hänger ju för f-n ut typ tio meter bakom bakaxeln?!

För att sensorerna skulle ha reagerat skulle de behövt titta typ 45 grader uppåt istället för framåt!

Betänk dessutom att bilen startade från endast några meter bakom lastbilen, inte kört fram långt bort ifrån. När bilen började rulla var lastbilens last redan inte framför bilens nos utan snett ovanför.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Datordoktorn »

OM det nu skulle vara så att den INTE använder sig av kameran så innebär det exempelvis att om garageporten inte öppnar sig fullt av en eller annan anledning så kommer man att antingen sätta porten i framrutan eller dra några schyssta repor i taket alltså?

Känns ju lite "sådär"........
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

Elskåp (e-NV200 2017)
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:

Vad är det för konstig lastbil han körde in i?! :shock:

Lasten hänger ju för f-n ut typ tio meter bakom bakaxeln?!

För att sensorerna skulle ha reagerat skulle de behövt titta typ 45 grader uppåt istället för framåt!

Betänk dessutom att bilen startade från endast några meter bakom lastbilen, inte kört fram långt bort ifrån. När bilen började rulla var lastbilens last redan inte framför bilens nos utan snett ovanför.
Det är väl framtill på släpet bilen har kört in under? Det ser ut att vara ett ledat släp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Govno
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 apr 2016 19:27

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Govno »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror att bilen såg alldeles utmärkt lastbilens bakaxel och ansåg att den fortfarande har en hel meter kvar till den... men såg inte lastbilens enorma överhäng. Jag menar ENORMA! Lasten hängde ut säkert tre meter bakom bakaxeln enligt bilderna. Sådana lastbilar måste ju ha underkörningssskydd just för att undvika att bilar kör in under släpet, men den här verkade sakna det?

Teslans radar är placerad längst nere i nosen så den tittar väl inte tillräckligt uppåt för att ha sett utskjutande släpet.

Eller rent av så att summon använder endast ultraljudssensorerna? Ändrar egentligen inget för de sitter också för lågt för att se utskjutande släpet.
Det där är inte bakdelen det är fronten den åkte in i. 1:16 in i filmen ser du "haken" under släpet och 1:17 ser du att ekipaget i sin helhet och då kan man klura ut att det är fronten av släpet den åkte in. Alltså ett parkerat släp utan lastbilen.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av gellerstam »

Dragbilen drar där teslan står. (Fast åt andra hållet naturligtvis. :)
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av TiborBlomhall »

Datordoktorn skrev:
OM det nu skulle vara så att den INTE använder sig av kameran så innebär det exempelvis att om garageporten inte öppnar sig fullt av en eller annan anledning så kommer man att antingen sätta porten i framrutan eller dra några schyssta repor i taket alltså?

Känns ju lite "sådär"........
Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte använder kameran. Kameran används till att följa vägmarkeringarna. Inte för att med artificiell intelligens hitta föremål i kamerabilden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Bjelke »

Ahaa! Nu fattar jag, lastbilen skulle backa in och koppla sitt släp och råkade missa att det stod en Tesla där! :D
(skulle förstås knölat fronten på Teslan oxo såklart men iaf lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av TiborBlomhall »

Varken radarn eller ultraljudssensorerna hade en chans för redan när bilen började rulla befann sig lasten på släpet ovanför deras arbetshöjd.
Bilen trodde väl sig ha fortfarande en meter kvar att köra när den körde in i lasten.
Norpan
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 jul 2014 20:08

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av Norpan »

Datordoktorn skrev:
OM det nu skulle vara så att den INTE använder sig av kameran så innebär det exempelvis att om garageporten inte öppnar sig fullt av en eller annan anledning så kommer man att antingen sätta porten i framrutan eller dra några schyssta repor i taket alltså?

Känns ju lite "sådär"........
Precis.
I väntan på Model 3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av LarsL »

Har sett en sådan där trailer som stått utmed våran väg ibland, en halshuggning är bara meter bort tänker jag då. Är ju riktigt dåligt att man får ställa upp släpet så där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Model S kör iväg av sig själv. In i en lastbil.

Inlägg av LarsL »

Norpan skrev:
Datordoktorn skrev:
OM det nu skulle vara så att den INTE använder sig av kameran så innebär det exempelvis att om garageporten inte öppnar sig fullt av en eller annan anledning så kommer man att antingen sätta porten i framrutan eller dra några schyssta repor i taket alltså?

Känns ju lite "sådär"........
Precis.
Visar på den stora bristen hos autonoma fordon, det oväntade kommer bilarna aldrig se. Bilarna kommer bara kunna hantera sånt som konstruktörerna har tänkt på allt annat kan hamna i blinda lägen.
Skriv svar