Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Blixten skrev:
"Teslan knockar Volvon på energiförbrukning" - Ny artikel av Lasse Swärd i DN

http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det någon som har artikeln så man kan läsa den? För oss som inte har DN? :roll:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lasse Swärd var ju positiv när han körde Model X också.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/
Är det någon som har artikeln så man kan läsa den? För oss som inte har DN? :roll:
Märkligt. Jag läste artikeln i länken tidigare men nu är den låst.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

DN tillåter endast några gratisläsningar per vecka. Sedan blir det paywall.

...om du inte öppnar länken i inkognitoläge förstås, eller blockerar cookies från DN...
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Artikel i media

Inlägg av joyhan »

Här är en länk som borde fungera. Googles cash av sidan.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

joyhan skrev:
Här är en länk som borde fungera. Googles cash av sidan.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Tackar det fungerade 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Kul att få bli positivt överraskad ibland oxo! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

https://e360.yale.edu/features/in-a-stu ... ng-of-coal

TDLR; Storbritannien ska stänga ner sitt sista kolkraftverk senast år 2025, om inte tidigare. Så "vi" behöver inte oroa oss för tvings importera smutsig brittisk kolkraft länge till.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Inte bara en smula. När föreslog det något senast skulle göra något meningsfullt åt utsläppen?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Haha, vet du vilket argument som används av billobbyn i Tyskland varför man inte behöver avskaffa fri hastighet på motorvägarna? De räknar med att snitthastigheten ungefär kommer att vara densamma ändå, och det är därför ingen vinst för miljön i alla fall. Världens dummaste idiotargument som vem som helst borde inse att det är bullshit, men det har fungerat i decennier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Ja, men höj hastigheten till 140km/h och sätt genomsnittshastighetskammeror mellan varje avfart. På motorväg funkar det eftersom det är samma förare hela tiden mellan avfarterna. Om inte så bör bägge bötfällas för att ha stannat på motorväg.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Ja, och Tesla har batteritillverkning vilket VW inte har....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns väl vettigt när man kommer utanför storstad områdena, typ där de idag är 120 kan man nog ha 130 istället.
Detta vore ett sätt att anpassa sig till hur de är i stora delar av Europa, tex Danmark Österrike, Frankrike och Italien. Säkert ännu fler länder som jag inte har koll på just nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

AGCF skrev:
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
SJ kör på 100% förnyelsebar el.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Nej, precis som elbilar har de väl direktkoppling till kolkraftverk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Yxel skrev:
AGCF skrev:
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
SJ kör på 100% förnyelsebar el.
Säger de själva ja :) Det är bara förbrukningen över ett år eller månadsvis, inte i varje given tidpunkt. Att som jag hävdar, SJ förbrukar mest el i rusningstider när vi redan innan förbrukar som mest, är inte felaktigt. Mellan 7-9 och 16-18 är förbrukningen på topp. Mer och snabbare tåg skulle kräva mer reglerkraft och säkert mer import med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Om jag ska förklara det på ett annat sätt:

Om alla tåg stannade upp i dag, skulle då vindkraftverk bromsas upp, vatten släppas förbi vattenturbinerna eller solpaneler täckas med presenningar?

Elbilar laddar till 95% på natten, och är därför gynnsamma för elsystemet då mest tillgänglig kapacitet finns då.

Sedan finns det andra fördelar med tåg.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Jag håller med om det egentligen. Fördelen är mest om man får över resor från flyg till tåg genom att köra dem snabbare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Är inte tåg ett sätt att transportera människor som annars kunde varit med och bidra till att det bildas köer på våra vägar?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.

Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
AGCF skrev:
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.

Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium ... ir_battery
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar