Precis, Robert Collin gjorde stort nummer av att Euro 6-bilarna inte hade några problem och att det var lugnt att köpa Euro6-bilar. Elbilar skulle man akta sig för eftersom dessa utvecklas så snabbt...mati skrev:Ja, och så detta nu. Hur rena är Euro6 dieslar nu då? Bort med skiten säger jag bara.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Re: Artikel i media
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Eller hur? Men jag läste nån stans att det inte alls är svårt att få stora diesellastbilars utsläpp riktigt rena, men det beror på att de är mycket dyrare och därför finns det ekonomiskt utrymme för mer avancerad teknik. Kanske detta är en sån?mati skrev:Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Re: Artikel i media
...eller så har de inte testats än?Jerker skrev:Eller hur? Men jag läste nån stans att det inte alls är svårt att få stora diesellastbilars utsläpp riktigt rena, men det beror på att de är mycket dyrare och därför finns det ekonomiskt utrymme för mer avancerad teknik. Kanske detta är en sån?mati skrev:Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Jodå på lastbilar testas det irl sas
Därför dom har vassare system helt enkelt, men vore kul att se HUR bra det funkar...
Därför dom har vassare system helt enkelt, men vore kul att se HUR bra det funkar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Har de testats med en annan körcykel än den överenskomna?Bjelke skrev:Jodå på lastbilar testas det irl sas
Därför dom har vassare system helt enkelt, men vore kul att se HUR bra det funkar...
Re: Artikel i media
AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn. Denna löser dock inte alla problem och det är inget magiskt med den. Möjligt att Volvo och andra kanske kan lura några journalister att det skulle lösa NOx-problemen med diesel men en avgasbil som är beroende av förbränning kommer alltid att avge avgaser.mati skrev:Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selective ... _reduction
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Har inget problem med diesel maskiner i sig, de är inte värre än någon annan förbränningsmotor. Det är just förbränningsmotorer som jag har ett problem med...Svenssons skrev:AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn. Denna löser dock inte alla problem och det är inget magiskt med den. Möjligt att Volvo och andra kanske kan lura några journalister att det skulle lösa NOx-problemen med diesel men en avgasbil som är beroende av förbränning kommer alltid att avge avgaser.mati skrev:Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selective ... _reduction
Re: Artikel i media
Jaha, det är det de menar. Då hänger jag med. Lösningen är att kissa i tanken, med andra ord.Svenssons skrev:AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Japp, pisslösningen som dock inte helt löser problemet att bilen skitar ner.mati skrev:Jaha, det är det de menar. Då hänger jag med. Lösningen är att kissa i tanken, med andra ord.Svenssons skrev:AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Läser tidningen ”Motor” där de går igenom för- och nackdelar med bränslecell. Skapligt informativ och tar upp de uppenbarligen nackdelarna med vätgas.
Jag behövde dock bara titta på bilden för att se nackdelarna ...
Tror säkert att vätgas kommer spela en roll i framtiden, men till priset av komplexare fordon och krav på hållbar produktion.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Artikel i media
Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Re: Artikel i media
Och så har Mirai dessutom ett eget batteri också.vigge50 skrev:Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Re: Artikel i media
Lättare än batteriet i en S/X blir det nog vätgas-sakerna i alla fall. Batteriet i en M3 standard borde nog bli rätt lika i vikt, kanske tom. lättare.Jerker skrev:Och så har Mirai dessutom ett eget batteri också.vigge50 skrev:Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
Dead-at-arrival!
Re: Artikel i media
Alltså vad f-n. Varje logiskt tänkande människa måste väl ändå se att detta är en otroligt överdriven lösning. Är det räckviddsångesten man hela tiden spelar på?
Jag kör Leaf 30 kWh och har knappt några problem alls. Lite planering är allt som behövs. Köra runt med hela "kärnkraftverket" helt i onödan, fossilbilstillverarna håller sin serviceorganisation om ryggen. Ladda på natten, kör på dagen, that's it!
Jag kör Leaf 30 kWh och har knappt några problem alls. Lite planering är allt som behövs. Köra runt med hela "kärnkraftverket" helt i onödan, fossilbilstillverarna håller sin serviceorganisation om ryggen. Ladda på natten, kör på dagen, that's it!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
316 kg är trycktankarna + bränslecellen. Batteripacken i Mirai är kanske på 20 kg (NiMH) och sedan kommer det nog till lite rör och pumpar + 5 kg vätgas. Väger batteripacken ca 350kg i Model 3 med stora batteriet så är det samma räckvidd och samma vikt på energisystemen mellan Mirai och Model 3. Model 3 kan dock ta 4 passagerare, kan laddas överallt, är billigare i inköp och drift, väger totalt mindre än Mirai, har mycket snabbare acceleration och har större lastningsvolym.LarsL skrev:Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3, möjligtvis utseendet då?
Vad batteripacken i Model 3 egentligen väger vet vi inte men Model 3 med stora batteripacken väger totalt 120 kg mindre än Mirai.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
DAA.LarsL skrev:Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
Jamen vet du inte att en vätgasbil går at tanka jättejättejättesnabbt på valfri vätgasmack, medan en batteribil tar en vecka att ladda eftersom det inte finns några snabbladdare? Det borde du väl ha förstått numera?Svenssons skrev:Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Visst! Jag tankar min vätgasbil jättesnabb på några minuter vid närmaste station vilket är Ruskvädersgatan 12 i Göteborg och kör sedan hem vilket tar drygt 4 timmar och när jag är hemma så har jag 15 mil kvar om jag kör enligt EPA-körcykel i vätgasbilen med allra längst räckvidd. Efter att ha kört dessa 15 mil så är det bara att dra upp bilen på släpkärra och dra den tillbaka till Göteborg. Tur att jag har dragkrok på min Model X så jag kan ta vätgasbilen till tankstationen...mati skrev:Jamen vet du inte att en vätgasbil går at tanka jättejättejättesnabbt på valfri vätgasmack, medan en batteribil tar en vecka att ladda eftersom det inte finns några snabbladdare? Det borde du väl ha förstått numera?Svenssons skrev:Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Önskar jag hade lite hjälp av några av er... jag stångar huvudet blodig i en diskussion med speciellt en person som är övertygad om vätgasbilens överträfflighet och att den är så mycket renare än elbilen. Även HVO är tydligen lösningen på alla problem för samma kille... och elproduktionen kommer aldrig gå att göra något åt så alla elbilar är dåliga.. och varje kwh som laddas i Sverige är en kolkraftverktimme i nått Europeiskt land..
gah!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
gah!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Och var kommer kraften ifrån att producera vätgasen ifrån tror han då?joel80 skrev:Önskar jag hade lite hjälp av några av er... jag stångar huvudet blodig i en diskussion med speciellt en person som är övertygad om vätgasbilens överträfflighet och att den är så mycket renare än elbilen. Även HVO är tydligen lösningen på alla problem för samma kille... och elproduktionen kommer aldrig gå att göra något åt så alla elbilar är dåliga.. och varje kwh som laddas i Sverige är en kolkraftverktimme i nått Europeiskt land..
gah!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.