Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

TiborBlomhall skrev:
Pontus skrev:
MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Bland annat här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/

Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.

Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?
Men det är rätt stor skillnad på hur farligt det är för barnen att arbeta i en gruva mot att arbeta i en textilfabrik. Jag tycker rubriksättningen var fånig, men att kalla problematiken kring barn som far illa i koboltgruvor för tröttsam... Ja du.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej, det jag kallar för tröttsamt är att bara för att i vissa gruvor förekommer barnarbete innebär det inte att all kobolt är smutsigt och alla batterier är resultat av barnarbete.

Speciellt när både Tesla och andra biltillverkare deklarerat att de inte köper kobolt från sådana gruvor.

Däremot ska barnarbete naturligtvis bekämpas, och ett viktigt verktyg i det arbetet är just att inte köpa sådana råvaror.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

TiborBlomhall skrev:
Nej, det jag kallar för tröttsamt är att bara för att i vissa gruvor förekommer barnarbete innebär det inte att all kobolt är smutsigt och alla batterier är resultat av barnarbete.

Speciellt när både Tesla och andra biltillverkare deklarerat att de inte köper kobolt från sådana gruvor.

Däremot ska barnarbete naturligtvis bekämpas, och ett viktigt verktyg i det arbetet är just att inte köpa sådana råvaror.
Jag tror du får ta av dig fanboyglasögonen och läsa rapporten igen. Tesla hävdar att de kontrollerat sin kedja, ja, vilket Amnesty tycker är positivt, men:
"None of the 29 companies named in this report are carrying out human rights due diligence on their cobalt supply chains in line with international standards."
"The automotive sector is largely falling short, with not a single company yet publicly identifying its cobalt smelters or refiners."

Med mera, med slutsats att man nog inte ska nöja sig med vad Tesla säger. Det är alltså inte läge att fnysa föraktfullt när någon tar upp denna problematik bara för att Amnesty ser positiva trender hos ditt favoritföretag.

EDIT: "Fanboyglasögonen" lät väldigt otrevligt, ursäkta! Jag menar att man ska se mer nyanserat på saker, men jag behöver inte svänga mig med sådana slagord.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har läst rapporten och där står det att Tesla kontrollerar att deras kobolt inte kommer från Kongo. De har kontroller att inget barnarbete förekommer.

Däremot fick de anmärkning på att de i övrigt inte kontrollerar mänskliga rättigheter.

Artikeln handlade om barnarbete och antydde att Teslas batterier skulle vara resultat av barnarbete. Vilket inte är sant.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Och åter igen: bara för att det finns några klädfabriker med barnarbete betyder det inte att alla kläder är gjorda av barn. Bara för att det finns några koboltgruvor med barnarbete betyder det inte att alla batterier är resultat av barnarbete. Vilket antyds så ofta.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

TiborBlomhall skrev:
Jag har läst rapporten och där står det ju att Tesla kontrollerar att deras kobolt inte kommer från Kongo. De har kontroller att inget barnarbete förekommer.

Däremot fick de anmärkning på att de i övrigt inte kontrollerar mänskliga rättigheter.

Artikeln handlade om barnarbete och antydde att Teslas batterier skulle vara resultat av barnarbete. Vilket inte är sant.
De säger det ja, men vägrar namnge sina leverantörer vilket de ska enligt internationella standarder. Fortfarande är slutsatsen att inte bara nöja sig med vad de säger.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

TiborBlomhall skrev:
Och åter igen: bara för att det finns några klädfabriker med barnarbete betyder det inte att alla kläder är gjorda av barn. Bara för att det finns några koboltgruvor med barnarbete betyder det inte att alla batterier är resultat av barnarbete. Vilket antyds så ofta.
Nej, det som efterfrågas är att man slutar använda kobolt som grävts upp av barn i vidriga förhållanden. En ganska rimlig inställning.
EDIT: Rättade märklig autocorrect
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Visst, ljuger Tesla är det inte bra. Amnesty International hade inga misstankar om att Tesla skulle ljuga.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

rockard skrev:
TiborBlomhall skrev:
Och åter igen: bara för att det finns några klädfabriker med barnarbete betyder det inte att alla kläder är gjorda av barn. Bara för att det finns några koboltgruvor med barnarbete betyder det inte att alla batterier är resultat av barnarbete. Vilket antyds så ofta.
Nej, det som efterfrågas är att man slutar använda kobolt som grävts upp av barn i vidriga förhållanden. En ganska rimlig inställning.
EDIT: Rättade märklig autocorrect
Men hittills har jag inte läst en enda artikel som efterfrågat att använda kobolt från de gruvor där det inte förekommer barnarbete.
Däremot har jag läst otal artiklar om att alla batterier är smutsiga för att all kobolt grävs av barn.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

TiborBlomhall skrev:
Visst, ljuger Tesla är det inte bra. Amnesty International hade inga misstankar om att Tesla skulle ljuga.
På frågan "has the company investigated its supply links to the DRC and huayou cobalt?" har de gett dem betyget "adequate", eller 2 poäng av 4 möjliga. Jag tror som sagt du får byta glasögon och läsa igen.
TiborBlomhall skrev:
rockard skrev:
TiborBlomhall skrev:
Och åter igen: bara för att det finns några klädfabriker med barnarbete betyder det inte att alla kläder är gjorda av barn. Bara för att det finns några koboltgruvor med barnarbete betyder det inte att alla batterier är resultat av barnarbete. Vilket antyds så ofta.
Nej, det som efterfrågas är att man slutar använda kobolt som grävts upp av barn i vidriga förhållanden. En ganska rimlig inställning.
EDIT: Rättade märklig autocorrect
Men hittills har jag inte läst en enda artikel som efterfrågat att använda kobolt från de gruvor där det inte förekommer barnarbete.
Däremot har jag läst otal artiklar om att alla batterier är smutsiga för att all kobolt grävs av barn.
Det känns som att du inte riktigt är mottaglig för hur stort det här problemet är. Vi får helt enkelt agree to disagree.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

rockard skrev:
Det känns som att du inte riktigt är mottaglig för hur stort det här problemet är. Vi får helt enkelt agree to disagree.
Ca 10% av all kobolt som utvinns kommer från barnarbete så det får väl anses vara ett relativt stort problem, samtidigt som man kan tycka att det också bör gå att se till att inget av det kobolt man behöver kommer därifrån, det är trots allt "bara" 10%. Men det är kanske inte så lätt med tanke på att 50% av kobolten kommer från Kongo. Men hur det ska hanteras är inte helt givet, Apple har ex varit försiktiga med att säga att man definitivt inte ska köpa kobolt från barnarbetare:
In the meantime, Apple has taken some steps to fix the mining business. "We know there are real challenges with artisanal mining of cobalt, but walking away from it indefinitely would be harmful to communities who rely on this mining for their income," Apple says.
Det kan bli lite David mot Goliat, där alla håller på Goliat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

Remuz skrev:
Volvo XC40 är årets bil
https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dVl99 ... -arets-bil
Finns den ens att köpa/hyra?

Japp, det rullar redan flera ute hos kunder kan jag meddela från säker källa. Varav minst ett är hyrbilsföretag.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
Pontus skrev:
MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Bland annat här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/

Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.

Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?
Tesla svarade så här till Aftonbladet:

Som en av världens ledande elbilstillverkare är Tesla beroende av kobolt. Aftonbladet har varit i kontakt med en talesperson för företaget som uppger följande:

”Teslas uppdrag är att påskynda världens övergång till hållbar energi. Det utgör vårt existensberättigande och vi fokuserar på att skydda miljön och skapa en bättre, tryggare och mer hållbar planet för oss alla. Det innebär att vi lägger mycket tid på att försöka göra vår leverantörskedja så miljövänlig som möjligt och se till att arbetsförhållandena i våra leverantörsled är säkra och mänskliga och att arbetstagarna behandlas med respekt och värdighet.”

Teslas talesperson uppger att företaget granskar sina leverantörer på plats, för att se hur de arbetar och hanterar risker kopplade till utvinningen:

”Alla våra kontrakt kräver att leverantörerna följer policys och lagar för mänskliga rättigheter och miljö- och säkerhetskrav.”

Talespersonen framhåller slutligen att företagets NCA-battericeller innehåller mindre kobolt än andra biltillverkares NMC-batterier. Något som gör företaget mindre beroende av kobolt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning

Att deras batterier innehåller mindre kobolt var nytt för mig, var detta känt?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

rockard skrev:
Det känns som att du inte riktigt är mottaglig för hur stort det här problemet är. Vi får helt enkelt agree to disagree.
OK, om jag försöker med två utsagor som belyser det jag menar:
JA, barnarbete är vidrigt och skall bekämpas.
NEJ, all kobolt är inte resultat av barnarbete.
Kan vi vara överens om det?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
TiborBlomhall skrev:
Pontus skrev:
MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Bland annat här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/

Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.

Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?
Tesla svarade så här till Aftonbladet:

Som en av världens ledande elbilstillverkare är Tesla beroende av kobolt. Aftonbladet har varit i kontakt med en talesperson för företaget som uppger följande:

”Teslas uppdrag är att påskynda världens övergång till hållbar energi. Det utgör vårt existensberättigande och vi fokuserar på att skydda miljön och skapa en bättre, tryggare och mer hållbar planet för oss alla. Det innebär att vi lägger mycket tid på att försöka göra vår leverantörskedja så miljövänlig som möjligt och se till att arbetsförhållandena i våra leverantörsled är säkra och mänskliga och att arbetstagarna behandlas med respekt och värdighet.”

Teslas talesperson uppger att företaget granskar sina leverantörer på plats, för att se hur de arbetar och hanterar risker kopplade till utvinningen:

”Alla våra kontrakt kräver att leverantörerna följer policys och lagar för mänskliga rättigheter och miljö- och säkerhetskrav.”

Talespersonen framhåller slutligen att företagets NCA-battericeller innehåller mindre kobolt än andra biltillverkares NMC-batterier. Något som gör företaget mindre beroende av kobolt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning

Att deras batterier innehåller mindre kobolt var nytt för mig, var detta känt?
Tesla har tidigare sagt att de har minskat mängden kobolt jämfört med konkurrenterna men jag har än så länge inte sätt något test där de har visats att detta stämmer. Så frågan är helt enkelt om vi ska lite på det och i så fall, är det väsentligt mindre eller bara några procent?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

vigge50 skrev:
Tesla har tidigare sagt att de har minskat mängden kobolt jämfört med konkurrenterna men jag har än så länge inte sätt något test där de har visats att detta stämmer. Så frågan är helt enkelt om vi ska lite på det och i så fall, är det väsentligt mindre eller bara några procent?
Samma typ av problematik gäller hela bilbranschen. Ingen biltillvekare berättar hur mycket CO2 som släpps ut i atmosfären vid tillverkning av deras bilar. Och så har vi fusket då...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-06/t ... or-dieseln

Ännu en artikel som visar på att VW inte har fattat... Känns väldigt trist då ändå tycker de göra fina prisvärda bilar men skulle aldrig köpa en med denna inställningen....

De som är lite kul är att Volvo verkar ha fattat (även om de inte stressar direkt), hoppas bara att de har fler modeller i bakfickan än de två som de pratats om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-06/t ... or-dieseln

Ännu en artikel som visar på att VW inte har fattat... Känns väldigt trist då ändå tycker de göra fina prisvärda bilar men skulle aldrig köpa en med denna inställningen....

De som är lite kul är att Volvo verkar ha fattat (även om de inte stressar direkt), hoppas bara att de har fler modeller i bakfickan än de två som de pratats om.
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-topp- ... rn-6902697
Jag tror ändå att de har fattat. "Han syftar då på EU:s kommande koldioxidlagstiftning. Den innebär att personbilar vid 2021 inte får släppa ut mer än högst 95 gram per kilometer. Dieselmotorer har generellt sett högre verkningsgrad och släpper därmed ut mindre koldioxid jämfört med bensinbilar."
Ingen hinner komma i tid med elbilar :(. Vad är alternativet?
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Skoda har tagit fram en hybridbil som går på biogas eller bensin eller el. Ett mildhybridsystem ihop med gasdrift och en bensintank. Som alla gasbilar så används bensinen som backup om gasen tar slut. Kanske så startar bilen även på bensin om det är kallt ofta är det ett sånt system om det finns en bensintank i bilen. Räckvidd på endast el är cirka 2km. Riktigt kort räckvidd på elen men det är en vanlig hybrid egentligen fast med biogas istället för bensin som primär energikälla.

Jag är riktigt intresserad av den. I min kommun så satsas det hårt på biogas. Våra tankstationer har 100% lokalproducerad biogas. Jag kan inte heller ladda en elbil hemma eller på jobbet så blir opraktiskt med elbil.

Hoppas att den kommer till marknaden och inte stannar som ett koncept. Ser rätt så färdig ut i alla fall.


http://teknikensvarld.se/skoda-vision-x ... ad-597165/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Kunde Skoda inte slängt in en bränslecell också för säkerhetens skull?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Köp den där Skodan eller en valfri diesel för den delen. Men kom inte snyftade då om att skiten inte går att sälja eller att ni känner er lurade av staten/kommunen om några år.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

Vasp skrev:
Skoda har tagit fram en hybridbil som går på biogas eller bensin eller el. Ett mildhybridsystem ihop med gasdrift och en bensintank. Som alla gasbilar så används bensinen som backup om gasen tar slut. Kanske så startar bilen även på bensin om det är kallt ofta är det ett sånt system om det finns en bensintank i bilen. Räckvidd på endast el är cirka 2km. Riktigt kort räckvidd på elen men det är en vanlig hybrid egentligen fast med biogas istället för bensin som primär energikälla.

Jag är riktigt intresserad av den. I min kommun så satsas det hårt på biogas. Våra tankstationer har 100% lokalproducerad biogas. Jag kan inte heller ladda en elbil hemma eller på jobbet så blir opraktiskt med elbil.

Hoppas att den kommer till marknaden och inte stannar som ett koncept. Ser rätt så färdig ut i alla fall.


http://teknikensvarld.se/skoda-vision-x ... ad-597165/
Det är ett skämt 2km är säkert under optimala förhållanden :) men om man ska göra lite snabb matte så krävs det ca 0,5kWh för att rulla 2km och ett 60Ah 12V batteri innehåller ca 0,7kWh så alla bilar kan i teori rulla 2km på batteri med hjälp av startmotor :)
Så det är bara ett sett att få bra värde på test och klara miljö målen på pappret tyvärr måste jag tillägga
För mig är runt 10kW batteripack eller räckvidd på ca 5 mil ren el typ minimum om det ska göra nån nytta i den verkliga världen :) annars kan det kvitta typ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

strejf skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har tidigare sagt att de har minskat mängden kobolt jämfört med konkurrenterna men jag har än så länge inte sätt något test där de har visats att detta stämmer. Så frågan är helt enkelt om vi ska lite på det och i så fall, är det väsentligt mindre eller bara några procent?
Samma typ av problematik gäller hela bilbranschen. Ingen biltillvekare berättar hur mycket CO2 som släpps ut i atmosfären vid tillverkning av deras bilar. Och så har vi fusket då...
Ny teknik som hotar det gamla invanda blir granskat i sömmarna samtidigt som den gamla tekniken får fortsätta ogranskat.

Känns talesättet "sila mygg och svälja kameler" igen?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Köp den där Skodan eller en valfri diesel för den delen. Men kom inte snyftade då om att skiten inte går att sälja eller att ni känner er lurade av staten/kommunen om några år.
Jag har suttit i surrealistiskt möte i Stockholms stadshus där politikerna efterfrågade fler biogasdrivna taxibilar och taxibolagen berättade att det finns inga biogasdrivna bilar att köpa längre. Enda biogasdrivna bilen i taxi-storlek som finns på marknaden är från Skoda. Politikerna blev lite tagna på sängen, hur ska det gå med deras fina planer nu?
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

TiborBlomhall skrev:
det finns inga biogasdrivna bilar att köpa längre. Enda biogasdrivna bilen i taxi-storlek som finns på marknaden är från Skoda.
Har Mercedes slutat bygga gasbilar? Tycker att man i alla fall tills relativt nyligen såg nåt slags gassymbol på var och varannan bil från Taxi Stockholm - eller är det där lövet bara en irr-symbol som de sätter även på fuskdieslar?
Eller är det på så vis att vissa gasbilar enbart går på CNG (naturgas) och inte kan köras på biogas? Måste erkänna att jag inte har koll på exakt hur gasbilssystemet fungerar - jag har i alla fall förstått att det finns olika system sedan jag läste om en olycka där någon försökte tanka en utländsk gasbil på en svensk gasmack och det gick åt h-e
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar