Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Redig sladd också, nej luftledning med pantagraf, nej induktiva verkae bra, nej men vad ska vi hitta på att få forskningspengar till nu då
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Måste ju bara bli billigare att ha en snabbladdare så att man tar en paus på 30min efter 2-3timmar. Naturligtvis ansluten till batteripack som laddas från solpaneler på ladugårdstaket.
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Måste ju bara bli billigare att ha en snabbladdare så att man tar en paus på 30min efter 2-3timmar. Naturligtvis ansluten till batteripack som laddas från solpaneler på ladugårdstaket.
Ja, eller så får traktorer köra på HVO100.
Re: Artikel i media
...som den kan odla på åker. Nollsummespel?Verdi skrev:LarsL skrev:Måste ju bara bli billigare att ha en snabbladdare så att man tar en paus på 30min efter 2-3timmar. Naturligtvis ansluten till batteripack som laddas från solpaneler på ladugårdstaket.
Ja, eller så får traktorer köra på HVO100.
Re: Artikel i media
LarsL skrev:...som den kan odla på åker. Nollsummespel?Verdi skrev:LarsL skrev:Måste ju bara bli billigare att ha en snabbladdare så att man tar en paus på 30min efter 2-3timmar. Naturligtvis ansluten till batteripack som laddas från solpaneler på ladugårdstaket.
Ja, eller så får traktorer köra på HVO100.
Det tror jag inte att det är. Verkar oändligt mycket bättre än att köra på el iaf.
Re: Artikel i media
Drar sjuka mängder energi att jobba med en traktor på en åker. Plöja, så, skörda vad det nu kan vara och det är långa dagar. Att ha snabbladdare på gården och ta pauser hinns inte med. Bönder har redan vid säsongsarbetena arbetsdagar som är på över 12 timmar. Sladd tekniken har använts förut funkade det i början av 1900 talet så borde den iden funka idag med.
Re: Artikel i media
Precis. Vissa perioder på året är sjukt intensiva. På större jordbruk kör man säkert i skift med traktorerna under vissa veckor och då vill man inte att traktorn står och laddar 25% av tiden. Dessutom är det väl inte helt ovanligt med mark som ligger en bra bit hemifrån så att åka hem för att ladda kanske tar ytterligare 30 minuter ToR. Det funkar helt enkelt inte. Vare sig med sladd eller batteri.Vasp skrev:Drar sjuka mängder energi att jobba med en traktor på en åker. Plöja, så, skörda vad det nu kan vara och det är långa dagar. Att ha snabbladdare på gården och ta pauser hinns inte med. Bönder har redan vid säsongsarbetena arbetsdagar som är på över 12 timmar. Sladd tekniken har använts förut funkade det i början av 1900 talet så borde den iden funka idag med.
Re: Artikel i media
Det är bara att köra samma metoder som uppladdningsbara verktyg, har dubbla och kör på ena och ladda det andra....Vasp skrev:Drar sjuka mängder energi att jobba med en traktor på en åker. Plöja, så, skörda vad det nu kan vara och det är långa dagar. Att ha snabbladdare på gården och ta pauser hinns inte med. Bönder har redan vid säsongsarbetena arbetsdagar som är på över 12 timmar. Sladd tekniken har använts förut funkade det i början av 1900 talet så borde den iden funka idag med.
Re: Artikel i media
Byta batteripack? Ja, kanske. Är nog enda sättet. Fast inte ens det är tillräckligt bra tror jag. Man måste ju antagligen hem till gården för att byta och sätta på laddningen. Även om man bara är nån kilometer från gården så tar det ju mycket tid att avbryta det man håller på med och göra redskapet redo för transport på vägen (eller koppla av och på).Kulingen skrev:Det är bara att köra samma metoder som uppladdningsbara verktyg, har dubbla och kör på ena och ladda det andra....Vasp skrev:Drar sjuka mängder energi att jobba med en traktor på en åker. Plöja, så, skörda vad det nu kan vara och det är långa dagar. Att ha snabbladdare på gården och ta pauser hinns inte med. Bönder har redan vid säsongsarbetena arbetsdagar som är på över 12 timmar. Sladd tekniken har använts förut funkade det i början av 1900 talet så borde den iden funka idag med.
Re: Artikel i media
Nog kommer det att gå använda batterier, bara dom blir nog energieffektiva.
exvis fendt vario e100 har ju 100kwh batterier, det motsvarar ju ungefär 30 liter diesel.
200 kwh är ju tänkt att ha i en sportbil om två år.
det dubbla bör man ju kunna ha i en traktor =400kwh sisådär en 120 liter diesel motsvarande.
exvis fendt vario e100 har ju 100kwh batterier, det motsvarar ju ungefär 30 liter diesel.
200 kwh är ju tänkt att ha i en sportbil om två år.
det dubbla bör man ju kunna ha i en traktor =400kwh sisådär en 120 liter diesel motsvarande.
Re: Artikel i media
400 kWh är ju en del men problemet kvarstår. Blir till att sätta semi-batterier i traktorerna. 1000 kWh va? Då räcker det nog i 8-12 timmar beroende på hur kraftfull traktorn är.mickeisol skrev:Nog kommer det att gå använda batterier, bara dom blir nog energieffektiva.
exvis fendt vario e100 har ju 100kwh batterier, det motsvarar ju ungefär 30 liter diesel.
200 kwh är ju tänkt att ha i en sportbil om två år.
det dubbla bör man ju kunna ha i en traktor =400kwh sisådär en 120 liter diesel motsvarande.
Re: Artikel i media
http://www.greppa.nu/download/18.23f356 ... satser.pdfVerdi skrev:400 kWh är ju en del men problemet kvarstår. Blir till att sätta semi-batterier i traktorerna. 1000 kWh va? Då räcker det nog i 8-12 timmar beroende på hur kraftfull traktorn är.mickeisol skrev:Nog kommer det att gå använda batterier, bara dom blir nog energieffektiva.
exvis fendt vario e100 har ju 100kwh batterier, det motsvarar ju ungefär 30 liter diesel.
200 kwh är ju tänkt att ha i en sportbil om två år.
det dubbla bör man ju kunna ha i en traktor =400kwh sisådär en 120 liter diesel motsvarande.
Här står det att i snitt går det åt 20 liter per/hektar att plöja (med stora variationer), 400kwh skulle då räcka till 6 hektar.
Nu brukar det ju finnas fler än en traktor på gårdarna, så batteritraktorn kanske ska användas till nåt annat ifall det ska plöjas mycket
Re: Artikel i media
Ja precis. Till plöjning och annat tungt är batteritraktorn inte så lämplig. Däremot till en massa annat räcker det ju bra. Att t ex köra på gödsel, köra vagnar med höbalar, vända hö, slå vall osv osv är ju mycket skonsammare.mickeisol skrev:http://www.greppa.nu/download/18.23f356 ... satser.pdfVerdi skrev:400 kWh är ju en del men problemet kvarstår. Blir till att sätta semi-batterier i traktorerna. 1000 kWh va? Då räcker det nog i 8-12 timmar beroende på hur kraftfull traktorn är.mickeisol skrev:Nog kommer det att gå använda batterier, bara dom blir nog energieffektiva.
exvis fendt vario e100 har ju 100kwh batterier, det motsvarar ju ungefär 30 liter diesel.
200 kwh är ju tänkt att ha i en sportbil om två år.
det dubbla bör man ju kunna ha i en traktor =400kwh sisådär en 120 liter diesel motsvarande.
Här står det att i snitt går det åt 20 liter per/hektar att plöja (med stora variationer), 400kwh skulle då räcka till 6 hektar.
Nu brukar det ju finnas fler än en traktor på gårdarna, så batteritraktorn kanske ska användas till nåt annat ifall det ska plöjas mycket
Re: Artikel i media
Tänk på att när ni säger tungt arbete så drar traktorn enorma mängder diesel. Det finns alltså stora pengar att spara på att köra elektriskt.
Batteribyte är förmodligen vettigt, åtminstone under vårbruket.
Ett annat alternativ är att ha mindre traktor-robotar som jobbar samtidigt.
Batteribyte är förmodligen vettigt, åtminstone under vårbruket.
Ett annat alternativ är att ha mindre traktor-robotar som jobbar samtidigt.
Re: Artikel i media
Kom ihåg att det finns plöjningsfritt jordbruk. Det lämpar sig visserligen inte överallt, t ex på mycket lerig jord, men även där det skulle fungera praktiseras det inte så ofta. Diesel är billigt och finns i överflöd, och så kör lantbrukarna på som man alltid har gjort. Och den med störst traktor vinner. El-traktorer kan kanske inte ersätta dieselmaskinerna över natt, men de skulle fungera i väldigt många sammanhang där det idag används stora mängder fossila bränslen i jordbruket.
Jag kan tänka mig att det kanske växer fram ett annat förhållningssätt till diesel-slöseriet och monster-plogarna som dominerar idag. Precis som allt fler börjar inse fördelarna med ekologiskt jordbruk istället för gift-orgierna som i konventionellt jordbruk. Fast det tar kanske en generation.
Jag kan tänka mig att det kanske växer fram ett annat förhållningssätt till diesel-slöseriet och monster-plogarna som dominerar idag. Precis som allt fler börjar inse fördelarna med ekologiskt jordbruk istället för gift-orgierna som i konventionellt jordbruk. Fast det tar kanske en generation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det här är kanske en dum tanke men kan man tänka sig robotplogar som funkar ungefär som robotgräsklipparna gör? Låt dem köra runt och ploga och sen när de behöver ladda så kan de åka bort och ställa sig i laddstationen själva.
Visst, det skulle ta mycket längre tid, men vad spelar det för roll när man ändå inte måste vara där?
Visst, det skulle ta mycket längre tid, men vad spelar det för roll när man ändå inte måste vara där?
Re: Artikel i media
Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt! Däremot kan jag tänka mig att det redan nu finns program, som med hjälp av GPS, plöjer bättre än en människa..... Eller....?Jerka skrev:Det här är kanske en dum tanke men kan man tänka sig robotplogar som funkar ungefär som robotgräsklipparna gör? Låt dem köra runt och ploga och sen när de behöver ladda så kan de åka bort och ställa sig i laddstationen själva.
Visst, det skulle ta mycket längre tid, men vad spelar det för roll när man ändå inte måste vara där?
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Ja, det gör det. Moderna traktorer har GPS-baserad navigering och självstyrning.Foluke skrev:Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt! Däremot kan jag tänka mig att det redan nu finns program, som med hjälp av GPS, plöjer bättre än en människa..... Eller....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kanske inteFoluke skrev:Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt!Jerka skrev:Det här är kanske en dum tanke men kan man tänka sig robotplogar som funkar ungefär som robotgräsklipparna gör? Låt dem köra runt och ploga och sen när de behöver ladda så kan de åka bort och ställa sig i laddstationen själva.
Visst, det skulle ta mycket längre tid, men vad spelar det för roll när man ändå inte måste vara där?
Re: Artikel i media
Kanske inte [/quote]nek0 skrev:Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt!
Den där lilla roboten skulle inte ens klara av vad vildsvinen klarar av. Det handlar inte om att få raka linjer, det klarar vildsvinen också av ibland, utan att djupet och att verkligen vända på jorden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Vid plöjning så går huvuddelen av energin till att vända jorden. Även om man hade en teoretisk masslöst ekipage så skulle nog inte energiförbrukningen skilja väldigt mycket. Så med små ekipage så går det nog åt mera batterier totalt sett. Fördelen skulle vara mindre jordpackning. Plöjningsfritt jordbruk som nämnts ovan är nog en väg att gå.LarsL skrev:Tänk på att när ni säger tungt arbete så drar traktorn enorma mängder diesel. Det finns alltså stora pengar att spara på att köra elektriskt.
Batteribyte är förmodligen vettigt, åtminstone under vårbruket.
Ett annat alternativ är att ha mindre traktor-robotar som jobbar samtidigt.
Men jämfört med biltrafik i staden och lantbruksmaskiner på landsbygden så är miljöpåverkan magnituder viktigare inom tätbebyggt område.
Re: Artikel i media
[/quote]Den där lilla roboten skulle inte ens klara av vad vildsvinen klarar av. Det handlar inte om att få raka linjer, det klarar vildsvinen också av ibland, utan att djupet och att verkligen vända på jorden. [/quote]Svenssons skrev:Kanske intenek0 skrev:Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt!
Ehh du Svenssons du ska alltid hacka på mig och det spelar ingen roll om du fattar vad jag menar eller inte.
Det handlar inte om gräsklipparen utan om styrningen via gps.
Jag menade att man kanske kan bygga en traktor med intelligent styrning så den inte går på måfå som vildsvin
Trodde du verkligen att jag menade att man ska använda robotgräsklippare för att vända på jorden????
Re: Artikel i media
Jag hackade inte på dig utan förklarade att små robotar inte fungerar. Svar på om styrningen av stora traktorer finns ju i posten innan din som du borde sett innan du postade din post om robotgräsklipparen.nek0 skrev:Ehh du Svenssons du ska alltid hacka på mig och det spelar ingen roll om du fattar vad jag menar eller inte.
Det handlar inte om gräsklipparen utan om styrningen via gps.
Jag menade att man kanske kan bygga en traktor med intelligent styrning så den inte går på måfå som vildsvin
Trodde du verkligen att jag menade att man ska använda robotgräsklippare för att vända på jorden????
Vända jorden var ju problemet, inte navigeringen så en film på en gräsklipparrobot säger inte särskilt mycket.mati skrev:Ja, det gör det. Moderna traktorer har GPS-baserad navigering och självstyrning.Foluke skrev:Då skulle det nog mer likna som om vildsvin plöjt! Däremot kan jag tänka mig att det redan nu finns program, som med hjälp av GPS, plöjer bättre än en människa..... Eller....?
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Fanns även något mellanting (plöjning -plöjningsfritt) där man "plöjde" jorden men väldigt ytligt.Ric skrev:Vid plöjning så går huvuddelen av energin till att vända jorden. Även om man hade en teoretisk masslöst ekipage så skulle nog inte energiförbrukningen skilja väldigt mycket. Så med små ekipage så går det nog åt mera batterier totalt sett. Fördelen skulle vara mindre jordpackning. Plöjningsfritt jordbruk som nämnts ovan är nog en väg att gå.
Men varför inte bara göra en stor robottraktor som själv laddar vid behov ? Den kan ju köra dygnet runt så om den måste ladda 3-4h/dag borde inte spela någon roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd